Encyklopedia

description Mercedes-Benz O405G

dodane 1.09.2005, godz. 14:36 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 6.01.2015, godz. 22:49 przez LLUZNIAK

W roku 1983 koncern Mercedes-Benz AG zaprezentował nową serię autobusów miejskich oznaczonych symbolem 405. Pojazdy wywodziły się z prototypów S80 i Ü80, powstałych na fali wsparcia rozwoju komunikacji zbiorowej w Niemczech. Produkcję O405 podjęto już w 1984 roku, a w dwa lata później zadebiutował jego 18-metrowy odpowiednik. Do jego nazwy dodano literę G wywodzącą się z niemieckiego słowa Gelenk, oznaczającego przegub.

Autobusy typu O405G są konstrukcją średniopodłogową z silnikiem umieszczonym leżąco wzdłużnie z tyłu. Ten sposób montażu pozwolił obniżyć podłogę do 710 mm, ale zarazem uniemożliwił wyposażenie nadwozia w czwarte drzwi. Mercedesy O405G dostępne są wyłącznie w popularnej w Niemczech konfiguracji 2-2-2-0, co niejako dyskwalifikuje je wśród polskich przewoźników miejskich. Dopiero zaprezentowane w 1989 roku wozy serii niskopodłogowej GN można było zamówić w wersji czterodrzwiowej. Część mechaniczną stanowią silnik MB OM447hA (6 cylindrów, 12 litrów, 300 lub 280 KM), sprzęgnięty w zależności od wymagań przewoźnika z automatycznymi skrzyniami biegów produkcji Voith, ZF lub niezbyt popularnymi konstrukcjami własnymi Mercedesa. Bezpieczeństwa podróży strzeże montowany seryjnie układ ABS zapobiegający poślizgowi przy hamowaniu.

Stylistyka zewnętrzna jest zbliżona do produktów konkurencji z lat 80-tych XX wieku. Boczne okna są wklejane, a dzieloną szybę przednią osadzono konwencjonalnie na uszczelkach. Linie nadwozia są poprowadzone ostro, wobec czego pudło autobusu jest kanciaste. Nietypowym akcentem jest mniejsza średnica kół, co zaowocowało niższym pułapem podłogi. Wnętrze jest wyposażone dość standardowo: miękkie tapicerowane siedziska montowane są w większości podwójnie, a dodatkowe miejsca powstały w wyniku leżącego zamocowania silnika i braku czwartych drzwi. Układ ten powoduje, że na miejscach siedzących może podróżować aż 59 osób. Niewątpliwym plusem pojazdu jest brak kanap półtorej lub dwuosobowych, oraz nieliczne podesty pod fotelami. Miejsca dla pasażerów z wózkami wygospodarowano na wysokości drugich drzwi, oraz o wiele skromniejsze - naprzeciw trzecich. Dość oryginalnie wygląda przegub pojazdu, który zabudowano wysokimi, a zarazem bezpiecznymi burtami. Charakterystyki wnętrza dopełniają kabina kierowcy typu otwartego, znana z niemieckich wozów ażurowa podsufitka i mała ilość uchylnych okienek.

Żaden z przewoźników wykonujących dzienne kursy na zlecenie ZDiTM w Szczecinie nie dysponuje tego typu autobusami. Mercedesy O405G pojawiły się za sprawą PKS Szczecin, który był zmuszony do pilnego zastąpienia najbardziej wysłużonych Ikarusów 280. Jedenaście pojazdów sprowadzono z Zagłębia Ruhry na początku 2005 roku, ich dawnym właścicielem był MVG Mainz. Pamiątką tego rodowodu są dwie wersje malowania - starsza kremowo-pomarańczowa i młodsza żółto-biała. Ze względu na koszty zdecydowano o pozostawieniu oryginalnych barw, poprzestając na oznaczeniu autobusów logo PKSu i niezbędnymi napisami eksploatacyjnymi. Pomimo tego, że przedsiębiorstwo obsługuje część linii nocnych, nowe nabytki nie trafiają do obsługi połączeń miejskich. Wyjątkiem są ostatnie miesiące, kiedy to PKS wspomaga miejskich przewoźników. Mercedesem można było pojeździć na za tramwaju 808 oraz dodatkowym D53. Chwilowo z poprawy standardu podróży mogą być zadowoleni pasażerowie podmiejskich połączeń PKS, korzystający z połączeń do Dobrej, Gryfina oraz Lubieszyna.
na podstawie: Bus Explorer, ZKM Gdynia oraz informacji własnych
opracował: konjo