Encyklopedia
Volvo 7900 Hybrid
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Volvo 7900 Hybrid oferowane jest przez szwedzkiego producenta począwszy od 2011 roku, kiedy to zdecydowano o zastąpieniu poprzedniej generacji pojazdów Volvo 7700 przez nowy model 7900.
Nadwozie zostało zbudowane z mieszanki materiałów – dach autobusu wykonany jest z aluminium, zaś moduły przedni i tylny ze stali. Panele boczne zbudowane są z tworzyw sztucznych i włókna szklanego, co ma na celu maksymalne ograniczenie masy pojazdu. Dla porównania, poprzedni model 7700 Hybrid wykonany był ze stali i jego waga wynosiła więcej o około 550 kg.
Seryjna produkcja hybrydowych Volvo rozpoczęła się w fabryce we Wrocławiu w 2010 roku (wówczas dostępny był jeszcze także model 7700 Hybrid).
W porównaniu do konwencjonalnej wersji 7900, jego hybrydowy odpowiednik – według producenta – zużywa do 39% mniej paliwa i emituje o 40-50% mniej spalin. Rama nadwozia została zaprojektowana w sposób pozwalający maksymalnie ograniczyć masę pojazdu i co za tym idzie, ograniczyć spalanie. Dodatkowo w celu redukcji wagi, akumulator hybrydowy zlokalizowano na dachu autobusu, podobnie jak część układów chłodzących.
W Volvo 7900 Hybrid spełniającym normy spalin EEV (Euro 5), zamontowano spalinowy 4-cylindrowy silnik Volvo D5F o mocy 215 KM i pojemności 4,8 l, a także wspierający silnik elektryczny produkcji Volvo, którego moc wynosi 120 kW. Autobus został wyposażony w skrzynię biegów Volvo I-Shift. Dzięki funkcji hybrydowego silnika „start-stop”, pojazd może ruszać używając wyłącznie silnika elektrycznego, zaś akumulatory są ładowane za pomocą energii wytwarzanej w trakcie hamowania. System hybrydowy to rozwiązanie tzw. „równoległe”, co oznacza, że silniki elektryczny i wysokoprężny mogą także działać niezależnie od siebie. 7900 Hybrid posiada również elektrycznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, a także system hamowania EBS 5.
Począwszy od roku 2014, hybrydowe Volvo produkowane jest w wersji z silnikiem diesla spełniającym normy Euro VI.
Volvo 7900 Hybrid oferowane są w wersji 10,6-metrowej, 12-metrowej i 12,1-metrowej w zależności od specyfikacji zamawiającego.
Hybrydowe 7900 w Szczecinie
W grudniu 2023 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawiło się 6 sztuk Volvo 7900 Hybrid. Autobusy o długości 12,1 metrów pochodziły z 2013 i 2014 roku, zaś wcześniej eksploatowane były w Hamburgu. Otrzymały numery z zakresu 10813-10818.
na podstawie volvobuses.com - autor: man
3 (1-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
12 007 mm
12 084 mm
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 10,67 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
10813 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2013 | ZS 731SP | 26.03.2024 | PKS | ex 8206 (HHA Hamburg) | |
10814 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2013 | ZS 732SP | --.--.---- | PKS | ex 8205 (HHA Hamburg) | |
10815 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2013 | ZS 019SJ | --.--.---- | PKS | ex 8207 (HHA Hamburg) | |
10816 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2014 | ZS 019SR | --.--.---- | PKS | ex 1476 (HHA Hamburg), exex 8368 (Jasper Hamburg) | |
10817 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2013 | ZS 740SP | --.--.---- | PKS | ex 8204 (HHA Hamburg) | |
10818 | Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2014 | ZS 020SR | 10.04.2024 | PKS | ex 1482 (HHA Hamburg), exex 8374 (Jasper Hamburg) |