Encyklopedia

Volvo 7900 Hybrid

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Volvo 7900 Hybrid oferowane jest przez szwedzkiego producenta począwszy od 2011 roku, kiedy to zdecydowano o zastąpieniu poprzedniej generacji pojazdów Volvo 7700 przez nowy model 7900.

Nadwozie zostało zbudowane z mieszanki materiałów – dach autobusu wykonany jest z aluminium, zaś moduły przedni i tylny ze stali. Panele boczne zbudowane są z tworzyw sztucznych i włókna szklanego, co ma na celu maksymalne ograniczenie masy pojazdu. Dla porównania, poprzedni model 7700 Hybrid wykonany był ze stali i jego waga wynosiła więcej o około 550 kg.

Seryjna produkcja hybrydowych Volvo rozpoczęła się w fabryce we Wrocławiu w 2010 roku (wówczas dostępny był jeszcze także model 7700 Hybrid).

W porównaniu do konwencjonalnej wersji 7900, jego hybrydowy odpowiednik – według producenta – zużywa do 39% mniej paliwa i emituje o 40-50% mniej spalin. Rama nadwozia została zaprojektowana w sposób pozwalający maksymalnie ograniczyć masę pojazdu i co za tym idzie, ograniczyć spalanie. Dodatkowo w celu redukcji wagi, akumulator hybrydowy zlokalizowano na dachu autobusu, podobnie jak część układów chłodzących.

W Volvo 7900 Hybrid spełniającym normy spalin EEV (Euro 5), zamontowano spalinowy 4-cylindrowy silnik Volvo D5F o mocy 215 KM i pojemności 4,8 l, a także wspierający silnik elektryczny produkcji Volvo, którego moc wynosi 120 kW. Autobus został wyposażony w skrzynię biegów Volvo I-Shift. Dzięki funkcji hybrydowego silnika „start-stop”, pojazd może ruszać używając wyłącznie silnika elektrycznego, zaś akumulatory są ładowane za pomocą energii wytwarzanej w trakcie hamowania. System hybrydowy to rozwiązanie tzw. „równoległe”, co oznacza, że silniki elektryczny i wysokoprężny mogą także działać niezależnie od siebie. 7900 Hybrid posiada również elektrycznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, a także system hamowania EBS 5.

Począwszy od roku 2014, hybrydowe Volvo produkowane jest w wersji z silnikiem diesla spełniającym normy Euro VI.

Volvo 7900 Hybrid oferowane są w wersji 10,6-metrowej, 12-metrowej i 12,1-metrowej w zależności od specyfikacji zamawiającego. 

Hybrydowe 7900 w Szczecinie

grudniu 2023 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawiło się 6 sztuk Volvo 7900 Hybrid. Autobusy o długości 12,1 metrów pochodziły z 2013 i 2014 roku, zaś wcześniej eksploatowane były w Hamburgu. Otrzymały numery z zakresu 10813-10818.

na podstawie volvobuses.com - autor: man

Producent:
Volvo Buses
Model:
7900 Hybrid
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
3 (1-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
10 639 mm
12 007 mm
12 084 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Silnik:
Volvo D5F215
Norma Euro:
EEV
Euro VI
Skrzynia biegów:
Volvo I-Shift AT2412D
Lata produkcji:
od 2011
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/6

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 10,67 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
10813 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2013 ZS 731SP 26.03.2024 PKS ex 8206 (HHA Hamburg)
10814 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2013 ZS 732SP --.--.---- PKS ex 8205 (HHA Hamburg)
10815 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2013 ZS 019SJ --.--.---- PKS ex 8207 (HHA Hamburg)
10816 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2014 ZS 019SR --.--.---- PKS ex 1476 (HHA Hamburg), exex 8368 (Jasper Hamburg)
10817 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2013 ZS 740SP --.--.---- PKS ex 8204 (HHA Hamburg)
10818 Volvo 7900 Hybrid 12,1m 2014 ZS 020SR 10.04.2024 PKS ex 1482 (HHA Hamburg), exex 8374 (Jasper Hamburg)