Encyklopedia
MAN Lion’s City DD (A39)
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
MAN Lion’s City DD jest piętrowym, niskopodłogowym autobusem miejskim zbudowanym na podwoziu A39. Ze względu na dwa poziomy, autobus posiada 3 osie. Cała jednostka napędzana jest silnikiem MAN D2866 LUH 24, co we współpracy ze skrzynią biegów VOITH D854.5E (posiadającą 5 biegów), co daje efekt komfortowej i dynamicznej jazdy. Autobus spełnia normę spalinową EURO IV, poprzez zamontowanie filtra CRT, który do 99% zmniejsza emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Do autobusu można wejść za pomocą trzech par drzwi, zaś na piętro można wejść poprzez dwie pary wąskich schodów znajdujących się z przodu i tyłu pojazdu. Na swój pokład autobus może zabrać 129 pasażerów, z czego aż 83 osoby na miejscach siedzących. System informacji pasażerskiej składa się z trzech matrycowych wyświetlaczy (przód, bok tył) oraz wyświetlaczy wewnętrznych na obu piętrach i systemu informacji głosowej. Przy drugich i trzecich drzwiach zamontowane są ręczne rampy w celu ułatwienia wjazdu wózków inwalidzkich i dziecięcych. BVG Berlin w celu poprawienia komfortu podróży zażyczyło również sobie zamontowanie klimatyzacji dla całej przestrzeni pasażerskiej. Po raz pierwszy autobus został zaprezentowany na targach IAA Hanower w 2004 roku. W owych czasach był to najbardziej pojemny autobus MAN-a, który w 2007 roku został zastąpiony przez MANa Lion’s City GXL.
Poprzednikami z drugiej generacji są MAN SD202 oraz MAN ND202
Eksploatacja
Na początku wydawałoby się, iż nowy produkt nie będzie cieszyć się powodzeniem wśród innych przewoźników niż BVG Berlin. Do dziś sprzedano ich ponad 400 sztuk (z czego ponad 100 trafiło do Berlina). Autobusy te dotarły również w inne rejony Niemiec oraz Szwajcarii.
MAN Lion’s City DD w Berlinie
Na zlecenie BVG Berlin zostały skonstruowane dwupoziomowe autobusy z serii Lion’s City. Wszystkie stacjonowały w zajezdni Spandau i kursowały z numeracją w zakresie 3099–3253 z nieobsadzonymi wieloma numerami. Pierwszy dwupoziomowy autobus tego typu na berlińskie ulice wyjechał w 2005 roku, zaś ostatnie z serii w roku 2010.
Proces wycofywania „Piętrusów” rozpoczął się w 2018 i zakończył w 2023.
„Piętrusy” w Szczecinie
16 marca 2021 roku zakupione u przewoźnika BVG Berlin autobusy dotarły do Szczecina. Pierwszym i jak na razie jedynym ich użytkownikiem w naszym mieście stała się zajezdnia PKS Szczecin. Na początek pojawiło się pięć egzemplarzy, które zostały wyprodukowane i wprowadzone do ruchu w latach 2007–2009.
W kolejnych miesiącach PKS Szczecin zakupił kolejne pojazdy tego typu. Łącznie eksploatowanych było 13 sztuk, a dodatkowo jeden został przeznaczony na dawcę części.
na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, Infobike, Fotogaleria Transportowa TWB, MAN Nutzfahrzeuge
opracował: Michał Pilaszkiewicz (mike_1994)
współpraca: X
aktualizacja: LagunaGrandtour, Waszka, man