Encyklopedia

Linia 70: Pargowo - Urząd Miasta

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

25.07.2020
Dodano informacje o częściowej zmianie trasy jas59
19.01.2020
aktualizacja man
09.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2017 jas59
03.04.2014
Dodano informacje o wydłużeniu linii do Pargowa jas59
31.12.2012
Dodano informację o przedłużeniu lini do Kamieńca jas59
23.08.2012
Dodano informacje o wydłużeniu trasy do Moczył X
12.06.2010
Uaktualniono godziny pracy wszystkich brygad X
11.11.2008
dodano informacje z roku 1971 jas59

Trasa: Pargowo — Kamieniec — Rosówek — Kołbaskowo — Siadło Górne — Siadło Dolne — Kurów — Ustowo — Szczecin: Ustowska — Szczawiowa — Tama Pomorzańska — Kolumba — Nabrzeże Wieleckie — Admiralska — Wawelska — Wały Chrobrego — Szczerbcowa (z powrotem: Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Komandorska — Jana z Kolna) — Starzyńskiego — Małopolska — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Urząd Miasta

Dawne wersje linii


O linii 70 wspomina się już w końcu 1957 roku, kiedy to uruchomiono ją jako linię pospieszną na trasie Plac Żołnierza Polskiego – Police. Linia cieszyła się w tym okresie sporym zainteresowaniem pasażerów w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. Istniała do połowy lat 60 XX wieku.

zdjęcie
Spotkanie dwóch "melonów"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponowne otwarcie linii 70 nastąpiło 2 stycznia 1971 roku na trasie Heyki - Cukrownia. Linię obsługiwały trzy autobusy w szczycie. 

23 lutego 1971 roku 70-tka stała się linią całodzienną. 13 kwietnia tego samego roku przystanki dotychczas warunkowe zostały zmienione na stałe.

film
0:36
odtwórz
MAN wspina się na Wały Chrobrego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z budową rurociągu ciepłowniczego od dnia 7 grudnia 1971 roku, została zmieniona trasa linii 70. Autobusy linii na części trasy kursowały przez ulicę Kopernika-plac Dziecka-Langiewicza i aleję Piastów. Dalej bez zmian.

Linię obsługiwało 5 brygad w szczycie i 2 brygady po szczycie.

6 lipca 1973 roku linia kursowała przedłużono trasę linii do Dziewoklicza w godzinach 8:00–20:00, tylko w dni słoneczne.  Kursowała co 30 minut w obydwu kierunkach. W pozostałe dni kursy były zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Na tej trasie kursowała do grudnia 1977 roku.

zdjęcie
"Melon" dobił właśnie na przystanek końcowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1977 do 18 listopada 1985 kursowała na zmienionej trasie z Heyki w kierunku Cukrowni przez Bulwar Gdański i Bulwar Śląski. Częstotliwość kursowania w szczycie wynosiła 24–26 minut, obsługiwana była pięcioma brygadami i po szczycie z częstotliwością 21–23 minuty 2 brygadami. W lutym 1985 roku wydłużono trasę  przez ulicę Nowokrakowską.

W 1981 roku zmniejszono obsługę linii 70 o 3 brygady i do grudnia 1982 obsługiwana była przez 2 brygady w szczycie i po szczycie z 25–26 minutową częstotliwością kursowania. W grudniu tego roku znowu zwiększono obsługę linii o 1 brygadę. 70 kursowała z 3 brygadami w szczycie i 2 po szczycie do 31 lipca 1985 roku.

film
0:42
odtwórz
Autosan w śnieżnej scenerii na linii 70
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lipcu 1985 roku znowu zwiększono o 1 brygadę obsługę w szczycie. Linia 70 w tej konfiguracji jeździła do 1 października 1986 roku.

Od tamtego czasu, 70-tka jeździła na trasie Heyki – Zakłady Mleczarskie z częstotliwością co 25-26 minut 4 brygadami w szczycie i 2 po szczycie.

Od 1 lipca 1993 roku linia kursowała na wydłużonej trasie przez Autostradę Poznańską z częstotliwością co 29–33 minuty 3 brygadami w szczycie i 1 po szczycie.

8 sierpnia 1994 roku w związku z remontem Mostu Długiego skierowano linię 70 do Dworca Głównego. Trasę obsługiwała jedna brygada. 1 września po skończonym remoncie Mostu Długiego „siedemdziesiątka” powróciła na swoją stałą trasę.

Na trasie do Zakładów Mleczarskich linia 70 jeździła do 31 maja 1998 roku, a od następnego dnia, aż do roku 2001 na trasie Heyki – Cukrowa.

W międzyczasie od 7 lipca do 29 października 1997 roku nastąpiło wstrzymanie kursowania linii przez ulicę Wyszyńskiego z powodu jej remontu. Autobusy tej linii jeździły przez ulicę Dworcową – 4 brygadami w szczycie i 1 brygadą po szczycie co 32–36 minut w obydwie strony.

W styczniu 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „wolne soboty” i w związku z tym autobusy na linii 70 kursowały wyłącznie od poniedziałku do piątku.

3 lipca 2001 roku linia 70 została zlikwidowana.

70-tka jako linia "urzędowa"

zdjęcie
Linia 70 (urzędowa)
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Reaktywacja linii nastąpiła 8 listopada 2004 roku i do końca lutego 2005 roku testowano ją na trasie:  Dworzec Główny - Kolumba - Nabrzeże Weleckie - Jana z Kolna - Admiralska - Wawelska - Wały Chrobrego - Szczerbcowa - Starzyńskiego - Małopolska - Matejki - Piłsudskiego - Jedności Narodowej - Urząd Miejski - Urząd Miejski - Jedności Narodowej - Piłsudskiego - Matejki - Małopolska - Starzyńskiego - Szczerbcowa - Wały Chrobrego - Zygmunta Starego - Henryka Pobożnego - Małopolska - Komandorska - Jana z Kolna - Nabrzeże Wieleckie - Dworzec Główny.

Linię obsługiwały dwa solowe autobusy wystawiane przez zajezdnię Klonowica.

zdjęcie
Wspomnienia z zimy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po testach linię 70 uruchomiono już na stałe, na trasie podanej wyżej od 7 marca 2005 roku. Obsługiwana była przez SPAK autobusami Autosan H6.

Z powodu prac przy budowie rurociągów tłocznych dla pompowni Grabów i Dolny Brzeg w ulicy Jana z Kolna od dnia 7 lipca - 31 grudnia 2006 roku zmianie uległa organizacja ruchu w ciągu ulicy Jana z Kolna. W związku z tym od dnia 10 lipca 2006 roku uległa trasa linii 70. W kierunku Urzędu Miejskiego jeździła od Dworca Głównego ulicami Kolumba – Wyszyńskiego – Sołtysią – Farną – przejazd pod Trasą Zamkową (przy Zamku) do podjazdu w kierunku placu Św. Piotra i Pawła – Małopolską – Jarowita do Szczerbcowej i dalej stałą trasą. Uległy czasowej likwidacji przystanki „Wyszyńskiego”, „Admiralska”, „Urząd Wojewódzki”. Uruchomiono tymczasowe przystanki na ulicy Wyszyńskiego, na placu Św. Piotra i Pawła i na ulicy Jarowita przed skrzyżowaniem z ulicą Szczerbcową.

zdjęcie
"Melon" na jednym z wcześniejszych kursów do dworca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 2008 roku z powodu trudności kadrowych w grupie kierowców wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych i tym samym na linii 70 ograniczony został czas kursowania linii do godziny 16, kursy pomiędzy godziną 7 i 8 pozostały bez zmian, natomiast w pozostałych godzinach linia jeździła z  25 minutową częstotliwością.


Zamknięciem ulicy Szczerbcowej na odcinku Wały Chrobrego - Jarowita w dniu 7 września 2009 roku w godzinach 8:00 - 17:00 wymusiło zmianę trasy linii. Kursowała ona w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Przystanek „Teatr Współczesny” został przeniesiony z Wałów Chrobrego na ulicę Zygmunta Starego przed skrzyżowaniem z Wały Chrobrego.

Linia 70 w Kołbaskowie

zdjęcie
Frekwencja w pierwszy dzień kursowania linii 70 na nowej trasie była zadowalająca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
3 września 2012 roku miało miejsce znaczne wydłużenie linii 70. Została ona poprowadzona z pętli Dworzec Główny aż do wsi Moczyły, znajdującej się w gminie Kołbaskowo. Uruchomiono wówczas również kursy w relacji Elektrownia Pomorzany - Urząd Miasta. Co ciekawe, linia rozpoczęła kursowanie również późnym wieczorem, a także w soboty i dni świąteczne. Kursy te realizowane są po dzień dzisiejszy, a kończą się na przystanku Wyszyńskiego.


zdjęcie
Mercedesem do Kamieńca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zakończenie remontu drogi na odcinku Moczyły – Kamieniec, pozwoliło od dnia 3 grudnia 2012 roku na wydłużenie trasy linii 70 do Kamieńca wraz z uruchomieniem dodatkowych kursów na terenie gminy Kołbaskowo. 

zdjęcie
"Siedemdziesiątka" wraca z Kamieńca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 kwietnia 2014 roku  wprowadzono kolejne zmiany na linii. Wydłużono wybrane kursy z Kamieńca do Pargowa. Jednocześnie część kursów została skierowana przez Rosówek z pominięciem Moczył. Uruchomiono dodatkowe kursy w dni powszednie w godzinach wieczornych oraz dodatkowy obieg relacji Wyszyńskiego – Kamieniec w soboty i dni świąteczne w godzinach porannych.


zdjęcie
Sprowadzony niedawno berliński Mercedes chwilę przed północą
aktualna ocena: 4,70, liczba ocen: 6
Rozpoczęcie przebudowy torowiska tramwajowego w rejonie Mostu Długiego w dniu 18 lutego 2015 roku wymusiło zmianę organizacja komunikacji miejskiej. Na czas remontu zmieniono trasę linii.
Autobusy linii w kierunku Urzędu Miasta skręcały w ulicę Wyszyńskiego a następnie w Tkacką-Grodzką-Farną-Trasę Zamkową i dalej jeździły stałą trasą. Przystanek Wyszyńskiego został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pospiesznych na ulicy Wyszyńskiego. Dla linii 70 dodatkowo uruchomiono dwa dodatkowe przystanki “Tkacka” i Grodzka” jako przystanki na żądanie.

zdjęcie
Poranny kurs linii 70 powraca z Pargowa
aktualna ocena: 4,80, liczba ocen: 8
W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin

Od 27 lipca 2020 roku do odwołania linia jeździła po zmienionej trasie na czas modernizacji alei Jana Pawła II na odcinku plac Grunwaldzki - skrzyżowanie Felczaka.

Wykonawca modernizacji — LIDER KONSORCJUM: Roverpol Sp. z o.o., PARTNER KORSORCJUM: Rover Infraestructuras S.A. na wykonanie zadania ma 16 miesięcy. Termin umowny zakończenia inwestycji wartej 23 862 000,00 zł brutto przypada na drugą połowę października 2021 roku.

Dworzec Główny <—> Urząd Miasta
Kolumba — Nabrzeże Wieleckie — Admiralska — Wawelska — Wały Chrobrego — Szczerbcowa (z powrotem: Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Komandorska — Jana z Kolna) — Starzyńskiego — Małopolska — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Monte Cassino — Niedziałkowskiego — aleja Jana Pawła II

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man