Encyklopedia
Linia 70 (okrężna ⭮): Dworzec Główny (Owocowa) - Urząd Miasta - Wały Chrobrego - Dworzec Główny (Owocowa)
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man








Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — Narutowicza — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szarych Szeregów — aleja Wojska Polskiego — Felczaka — aleja Jana Pawła II — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — Małopolska — Starzyńskiego — Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Małopolska — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — 3 Maja — Dworzec Główny (Owocowa)
Dawne wersje linii
O linii 70 wspomina się już na końcu 1957 roku, kiedy to uruchomiono ją jako linię pospieszną na trasie Plac Żołnierza Polskiego – Police. Cieszyła się w tym okresie sporym zainteresowaniem pasażerów w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. Istniała do połowy lat 60. XX wieku.
23 lutego 1971 roku 70-tka stała się linią całodzienną. 13 kwietnia tego samego roku przystanki dotychczas warunkowe zostały zmienione na stałe.

Linię obsługiwało wówczas 5 brygad w szczycie i 2 brygady po szczycie.
6 lipca 1973 roku przedłużono trasę linii do Dziewoklicza w godzinach 8:00–20:00, jednak jedynie w dni słoneczne. Kursowała ona co 30 minut w obydwu kierunkach. W pozostałe dni kursy były zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Na tej trasie linia 70 kursowała do grudnia 1977 roku.
W 1981 roku zmniejszono obsługę linii 70 o 3 brygady i do grudnia 1982 obsługiwana była przez 2 brygady w szczycie i po szczycie z 25–26 minutową częstotliwością kursowania. W grudniu 1982 ponownie zwiększono obsługę linii o 1 brygadę. Linia 70 kursowała 3 brygadami w szczycie i 2 po szczycie do 31 lipca 1985 roku.

Od tamtego czasu, 70-tka jeździła na trasie Heyki – Zakłady Mleczarskie z częstotliwością co 25-26 minut z 4 brygadami w szczycie i 2 po szczycie.
Od 1 lipca 1993 roku linia kursowała na wydłużonej trasie przez Autostradę Poznańską z częstotliwością co 29–33 minuty 3 brygadami w szczycie i 1 po szczycie.
8 sierpnia 1994 roku w związku z remontem Mostu Długiego linię 70 skierowano do Dworca Głównego. Trasę obsługiwała jedna brygada. 1 września po skończonym remoncie Mostu Długiego „siedemdziesiątka” powróciła na swoją stałą trasę.
Na trasie do Zakładów Mleczarskich linia 70 jeździła do 31 maja 1998 roku, a od następnego dnia, aż do roku 2001 na trasie Heyki – Cukrowa.
W międzyczasie od 7 lipca do 29 października 1997 roku nastąpiło wstrzymanie kursowania linii przez ulicę Wyszyńskiego z powodu jej remontu. Autobusy tymczasowo jeździły przez ulicę Dworcową – 4 brygadami w szczycie i 1 brygadą po szczycie co 32–36 minut w obydwie strony.
W styczniu 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „wolne soboty” i w związku z tym autobusy na linii 70 kursowały wyłącznie od poniedziałku do piątku.
3 lipca 2001 roku linia 70 została zlikwidowana.
70-tka jako linia „urzędowa”
Reaktywacja linii nastąpiła 8 listopada 2004 roku i do końca lutego 2005 roku testowano ją na trasie: Dworzec Główny – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna – Admiralska – Wawelska – Wały Chrobrego – Szczerbcowa – Starzyńskiego – Małopolska – Matejki – Piłsudskiego – Jedności Narodowej – Urząd MiejskiUrząd Miejski – Jedności Narodowej – Piłsudskiego – Matejki – Małopolska – Starzyńskiego – Szczerbcowa – Wały Chrobrego – Zygmunta Starego – Henryka Pobożnego – Małopolska – Komandorska – Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny.
Linia kursowała wyłącznie w dni powszednie w godz. 7-18 z częstotliwością 20 min. przez cały dzień. Obsługiwały ją dwa solowe autobusy wystawiane przez zajezdnię Klonowica.
Z powodu prac przy budowie rurociągów tłocznych dla pompowni Grabów i Dolny Brzeg w ulicy Jana z Kolna w okresie od dnia 7 lipca do 31 grudnia 2006 roku zmianie uległa organizacja ruchu w ciągu ulicy Jana z Kolna. W związku z tym od dnia 10 lipca 2006 roku uległa trasa linii 70. W kierunku Urzędu Miejskiego jeździła od Dworca Głównego ulicami Kolumba – Wyszyńskiego – Sołtysią – Farną – przejazd pod Trasą Zamkową (przy Zamku) do podjazdu w kierunku placu Św. Piotra i Pawła – Małopolską – Jarowita do Szczerbcowej i dalej stałą trasą. Uległy czasowej likwidacji przystanki „Wyszyńskiego”, „Admiralska”, „Urząd Wojewódzki”. Uruchomiono tymczasowe przystanki na ulicy Wyszyńskiego, na placu Św. Piotra i Pawła i na ulicy Jarowita przed skrzyżowaniem z ulicą Szczerbcową.
2 stycznia 2008 roku z powodu trudności kadrowych w grupie kierowców wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych i tym samym na linii 70 ograniczony został czas kursowania linii do godziny 16, kursy pomiędzy godziną 7 i 8 pozostały bez zmian, natomiast w pozostałych godzinach linia jeździła z 25-minutową częstotliwością.
Zamknięcie ulicy Szczerbcowej na odcinku Wały Chrobrego - Jarowita 7 września 2009 roku w godzinach 8:00 - 17:00 wymusiło zmianę trasy linii. Kursowała ona w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Przystanek „Teatr Współczesny” został przeniesiony z Wałów Chrobrego na ulicę Zygmunta Starego przed skrzyżowaniem z Wały Chrobrego.
Linia 70 w Kołbaskowie
Trasa: Pargowo — Kamieniec — Rosówek — Kołbaskowo — Siadło Górne — Siadło Dolne — Kurów — Ustowo — Szczecin: Ustowska — Szczawiowa — Tama Pomorzańska — Kolumba — Nabrzeże Wieleckie — Admiralska — Wawelska — Wały Chrobrego — Szczerbcowa (z powrotem: Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Komandorska — Jana z Kolna) — Starzyńskiego — Małopolska — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Urząd Miasta
3 września 2012 roku miało miejsce znaczne wydłużenie linii 70. Została ona poprowadzona z pętli „Dworzec Główny” aż do wsi Moczyły, znajdującej się w gminie Kołbaskowo. Uruchomiono wówczas również kursy w relacji Elektrownia Pomorzany - Urząd Miasta. Co ciekawe, linia rozpoczęła kursowanie również późnym wieczorem, a także w soboty i dni świąteczne na trasie kończącej się na przystanku „Wyszyńskiego”. Zakończenie remontu drogi na odcinku Moczyły – Kamieniec, pozwoliło od 3 grudnia 2012 roku na wydłużenie trasy linii 70 do Kamieńca wraz z uruchomieniem dodatkowych kursów na terenie gminy Kołbaskowo.1 kwietnia 2014 roku wprowadzono kolejne zmiany na linii. Wydłużono wybrane kursy z Kamieńca do Pargowa. Jednocześnie część kursów została skierowana przez Rosówek z pominięciem Moczył. Uruchomiono również dodatkowe kursy w dni powszednie w godzinach wieczornych oraz dodatkowy obieg relacji Wyszyńskiego – Kamieniec w soboty i dni świąteczne w godzinach porannych.
Rozpoczęcie przebudowy torowiska tramwajowego w rejonie Mostu Długiego w dniu 18 lutego 2015 roku wymusiło zmianę trasy linii.
W kierunku Urzędu Miasta autobusy skręcały w ulicę Wyszyńskiego a następnie w Tkacką-Grodzką-Farną-Trasę Zamkową i dalej jeździły stałą trasą. Przystanek „Wyszyńskiego”został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pospiesznych na ulicy Wyszyńskiego. Dla linii 70 dodatkowo uruchomiono dwa dodatkowe przystanki „Tkacka” i „Grodzka” jako przystanki na żądanie.
W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii w całości przejęła zajezdnia PKS Szczecin.
Od 27 lipca 2020 roku linia 70, w związku z rozpoczęciem przebudowy alei Jana Pawła II (na odcinku od placu Grunwaldzkiego do ulicy Felczaka) kursowała po zmienionej trasie:
- w kierunku Urzędu Miasta od placu Grunwaldzkiego autobusy skierowano przez ulicę Piłsudskiego, plac Odrodzenia, ulicę Monte Cassino i ulicę Niedziałkowskiego do alei Jana Pawła II,
- przystanek „Plac Grunwaldzki” w kierunku Urzędu Miasta przeniesiono na przystanek linii nocnych w kierunku placu Szarych Szeregów,
- przystanek „Urząd Miasta” zlokalizowano w ciągu alei Jana Pawła II za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.
W związku z czasowym zamknięciem dla ruchu ul. Szczawiowej na odcinku od Elektrowni Pomorzany do ul. Ustowskiej od 6 lipca 2021 podzielono linię 70 na dwie niezależne części.
Autobusy linii 70 kursowały wyłącznie w dni powszednie, według specjalnego rozkładu jazdy, na trasie Urząd Miasta – Dworzec Główny – Elektrownia Pomorzany (w godz. 7:30–13:20 tylko do Dworca Głównego).
Uruchomiono wówczas również linię zastępczą 870, kursującą na trasie Rondo Uniwersyteckie – Południowa – rondo Hakena – Krygiera – Ustowo – Kołbaskowo – Moczyły/Rosówek – Kamieniec – Pargowo. Obsługiwane były wszystkie przystanki na trasie.Dwa dni po otwarciu ulicy Szczawiowej dla ruchu, 9 lipca 2021 kursowanie linii 70 powróciło do normy, a linia 870 została zlikwidowana.
Od 24 lipca 2021 w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 70 w kierunku Urzędu Miasta została skierowana na objazd przez ulicę Małopolską, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, plac Lotników, plac Grunwaldzki. Uruchomiono przystanek „Plac Lotników” (nr 17831, wspólny z linią 90). Nie był wówczas obsługiwany przystanek „Plac Rodła”. W związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy alei Jana Pawła II 29 sierpnia 2021 roku, nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 70. Od placu Grunwaldzkiego autobusy kursowały aleją Jana Pawła II, ulicą Felczaka, ulicą Monte Cassino, przez plac Odrodzenia do placu Grunwaldzkiego i dalej bez zmian.Na zmienionym odcinku trasy uruchomiono przystanki:
- „Plac Grunwaldzki” (kierunek Urząd Miasta), zlokalizowany na wschodniej jezdni alei Jana Pawła II za zjazdem z placu Grunwaldzkiego,
- „Urząd Miasta” (końcowy), zlokalizowany na wschodniej jezdni alei Jana Pawła II przed skrzyżowaniem z ulicą Wielkopolską,
- „Urząd Miasta” (kierunek Dworzec Główny), zlokalizowany w ciągu ulicy Felczaka po zachodniej stronie skrzyżowania z aleją Jana Pawła II, wspólny z liniami 87 i 90,
- „Plac Grunwaldzki” (kierunek Dworzec Główny), zlokalizowany na placu Grunwaldzkim między ulicą Rayskiego i ulicą Śląską, wspólny z liniami nocnymi.
Z obsługi wyłączono dotychczasowe przystanki: „Plac Grunwaldzki” (nr 11621 i 11623) oraz „Urząd Miasta” (nr 12591).
9 października 2021 ponownie wprowadzono zmiany w kursowaniu linii w okolicach placu Rodła. Między przystankami „Starzyńskiego” i „Plac Grunwaldzki” w obu kierunkach autobusy zaczęły kursować zmienioną trasą przez ulicę Małopolską, plac Żołnierza Polskiego, aleję Wyzwolenia, plac Rodła, ulicę Piłsudskiego. Przystanki „Plac Rodła” znajdowały się w stałych lokalizacjach (w ciągu ulicy Piłsudskiego). Przystanek „Plac Lotników” przestał być przez linię obsługiwany.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych (m.in. w rejonie ulicy Nabrzeże Wieleckie, alei Wyzwolenia i placu Rodła), od 18 grudnia 2021 wytyczono objazdową trasę dla linii 70 w tych rejonach.
- W kierunku Urzędu Miasta autobusy kursowały od przystanku „Dworzec Główny” przez ul. Nową-Dworcową-al. Niepodległości-plac Żołnierza Polskiego-plac Hołdu Pruskiego-Małopolską-Starzyńskiego-Szczerbcową-Wały Chrobrego-Jarowita-Małopolską-plac Hołdu Pruskiego-plac Żołnierza Polskiego-plac Lotników do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian.
Na zmienionej trasie uruchomiono przystanki: „Plac Tobrucki” (nr 22612), „Brama Portowa” (przy restauracji KFC – nr 10814), „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Niepodległości przed placem Żołnierza Polskiego – nr 11330), „Starzyńskiego” (w kierunku ulicy Zygmunta Starego, nr 13912), „Teatr Współczesny” (nr 13811), „Jarowita” (nr 17111) i „Plac Lotników” (nr 17831). Nieczynne stały się wówczas przystanki: „Dworcowa”, „Wyszyńskiego”, „Admiralska”, „Urząd Wojewódzki”, „Starzyńskiego” (w kierunku ulicy Małopolskiej) i „Plac Rodła”.
- W kierunku Dworca Głównego/Kamieńca/Pargowa od przystanku „Plac Grunwaldzki” przez ul. Piłsudskiego-Mazurską-plac Lotników-Kaszubską-Bałuki-plac Żołnierza Polskiego-plac Hołdu Pruskiego-Małopolską-Starzyńskiego-Szczerbcową-Wały Chrobrego-Jarowita-Małopolską-plac Hołdu Pruskiego-plac Żołnierza Polskiego-aleję Niepodległości-Dworcową-Nową do przystanku „Dworzec Główny” i dalej bez zmian.
Dotychczasowe kursy skrócone na trasie Wyszyńskiego – Kamieniec/Pargowo były wykonywane na trasie Brama Portowa – Kamieniec/Pargowo.
Powrót do korzeni
1 stycznia 2022 linia została wycofana z gminy Kołbaskowo, a jej kursy wariantowe na tej trasie przejęła nowo uruchomiona podmiejska linia 242 na częściowo zmodyfikowanej trasie.

Obsługą linii, po pięciu latach przerwy ponownie zajęła się zajezdnia Klonowica.
Kursy były wykonywane w godz. 6:23–18:27 co 20 minut wyłącznie w dni powszednie.
Od 4 kwietnia 2022 w związku z wznowieniem ruchu na całym odcinku przebudowywanej alei Jana Pawła II (od ulicy Felczaka do placu Grunwaldzkiego), od przystanku „Felczaka” autobusy linii 70 kursują przez ulicę Felczaka i aleję Jana Pawła II do placu Grunwaldzkiego i dalej bez zmian, zatrzymując się na przystankach: Urząd Miasta (w ciągu alei Jana Pawła II za skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, nr 12511), Plac Grunwaldzki (w ciągu alei Jana Pawła II przed placem Grunwaldzkim, nr 11621).
Nie są obsługiwane dotychczasowe przystanki: „Urząd Miasta” (nr 12521), „Odrowąża” (nr 18412), „Wąska” (nr 18611), „Śląska” (nr 18722) i „Plac Grunwaldzki” (nr 11631).
6 maja 2022 w związku z organizacją „Pikniku nad Odrą” linia 70 od przystanku „Plac Lotników” kursowała przez plac Żołnierza Polskiego, ulicę Matejki, ulicę Zygmunta Starego, ulicę Starzyńskiego i ulicę Małopolską do placu Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Przystanek „Starzyńskiego” przeniesiono na drugą stronę jezdni i cofnięto o 35 metrów, zaś nieczynne były przystanki „Teatr Współczesny” i „Jarowita”. Na ten sam objazd linia trafiła 31 maja 2022 z powodu organizacji „75-lecia Szkolnictwa Morskiego na Pomorzu Zachodnim”.
16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. Od przystanku „Plac Grunwaldzki” autobusy kursowały przez ulicę Piłsudskiego, aleję Wyzwolenia, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Małopolską do przystanku „Starzyńskiego” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas tymczasowy przystanek „Mazurska”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego pod siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
1 lipca 2022 po przywróceniu ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia 70 rozpoczęła kursowanie na trasie: od przystanku „Plac Rodła” przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki, plac Hołdu Pruskiego, ulicę Małopolską do przystanku „Starzyńskiego” i dalej bez zmian.
Ponadto, likwidacji uległ przystanek „Plac Kościuszki”, zlokalizowany w ciągu alei Piastów za placem Kościuszki.
Tego dnia, skrócono również czas pracy linii do godz. 17:47. Kursy w dalszym ciągu wykonywano w dni powszednie z częstotliwością 20 minut przez cały dzień.
1 stycznia 2023 roku skrócono czas kursowania linii 70. Od tego dnia pojawia się ona tylko w dni powszednie w godzinach 7–9 i 13–16 z niezmienioną częstotliwością 20 minut.
W celu poprawy punktualności 23 stycznia 2023 roku przystanek „Brama Portowa” w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” przeniesiony został na torowisko tramwajowe (nr 10812).
W związku z pracami drogowymi i jednoczesnym zamknięciem ulicy Szczerbcowej (na odcinku od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego), od 17 lipca do 5 sierpnia 2023 roku od przystanku ,,Starzyńskiego’’ autobusy linii 70 kursowały przez ul. Starzyńskiego – Wawelską – Wały Chrobrego i od przystanku ,,Teatr Współczesny’’ swoją stałą trasą.
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 20 minut
Operator: SPA Klonowica