Encyklopedia

description Linia 70: Pargowo - Urząd Miasta

dodane 4.10.2008, godz. 13:50 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 19.02.2020, godz. 23:47 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man
09.02.2018
Dodano informacje z lat 2006 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
03.04.2014
Dodano informacje o wydłużeniu linii do Pargowa zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
31.12.2012
Dodano informację o przedłużeniu lini do Kamieńca zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
23.08.2012
Dodano informacje o wydłużeniu trasy do Moczył X
12.06.2010
Uaktualniono godziny pracy wszystkich brygad X
11.11.2008
dodano informacje z roku 1971 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Pargowo — Kamieniec — Rosówek — Kołbaskowo — Siadło Górne — Siadło Dolne — Kurów — Ustowo — Szczecin: Ustowska — Szczawiowa — Tama Pomorzańska — Kolumba — Nabrzeże Wieleckie — Admiralska — Wawelska — Wały Chrobrego — Szczerbcowa (z powrotem: Szczerbcowa — Wały Chrobrego — Jarowita — Komandorska — Jana z Kolna) — Starzyńskiego — Małopolska — Matejki — Piłsudskiego — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Urząd Miasta

Dawne wersje linii


O linii 70 wspomina się już w końcu 1957 roku, kiedy to uruchomiono ją jako linię pospieszną na trasie Plac Żołnierza Polskiego – Police. Linia cieszyła się w tym okresie sporym zainteresowaniem pasażerów w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. Istniała do połowy lat 60 XX wieku.

zdjęcie
Ponowne otwarcie linii 70 nastąpiło 2 stycznia 1971 roku na trasie Heyki - Cukrownia. Linię obsługiwały trzy autobusy w szczycie. 

23 lutego 1971 roku 70-tka stała się linią całodzienną. 13 kwietnia tego samego roku przystanki dotychczas warunkowe zostały zmienione na stałe.

film
00:36
odtwórz
W związku z budową rurociągu ciepłowniczego od dnia 7 grudnia 1971 roku, została zmieniona trasa linii 70. Autobusy linii na części trasy kursowały przez ulicę Kopernika-plac Dziecka-Langiewicza i aleję Piastów. Dalej bez zmian.

Linię obsługiwało 5 brygad w szczycie i 2 brygady po szczycie.

6 lipca 1973 roku linia kursowała przedłużono trasę linii do Dziewoklicza w godzinach 8:00–20:00, tylko w dni słoneczne.  Kursowała co 30 minut w obydwu kierunkach. W pozostałe dni kursy były zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Na tej trasie kursowała do grudnia 1977 roku.

zdjęcie
W latach 1977 do 18 listopada 1985 kursowała na zmienionej trasie z Heyki w kierunku Cukrowni przez Bulwar Gdański i Bulwar Śląski. Częstotliwość kursowania w szczycie wynosiła 24–26 minut, obsługiwana była pięcioma brygadami i po szczycie z częstotliwością 21–23 minuty 2 brygadami. W lutym 1985 roku wydłużono trasę  przez ulicę Nowokrakowską.

W 1981 roku zmniejszono obsługę linii 70 o 3 brygady i do grudnia 1982 obsługiwana była przez 2 brygady w szczycie i po szczycie z 25–26 minutową częstotliwością kursowania. W grudniu tego roku znowu zwiększono obsługę linii o 1 brygadę. 70 kursowała z 3 brygadami w szczycie i 2 po szczycie do 31 lipca 1985 roku.

film
00:42
odtwórz
W lipcu 1985 roku znowu zwiększono o 1 brygadę obsługę w szczycie. Linia 70 w tej konfiguracji jeździła do 1 października 1986 roku.

Od tamtego czasu, 70-tka jeździła na trasie Heyki – Zakłady Mleczarskie z częstotliwością co 25-26 minut 4 brygadami w szczycie i 2 po szczycie.

Od 1 lipca 1993 roku linia kursowała na wydłużonej trasie przez Autostradę Poznańską z częstotliwością co 29–33 minuty 3 brygadami w szczycie i 1 po szczycie.

8 sierpnia 1994 roku w związku z remontem Mostu Długiego skierowano linię 70 do Dworca Głównego. Trasę obsługiwała jedna brygada. 1 września po skończonym remoncie Mostu Długiego „siedemdziesiątka” powróciła na swoją stałą trasę.

Na trasie do Zakładów Mleczarskich linia 70 jeździła do 31 maja 1998 roku, a od następnego dnia, aż do roku 2001 na trasie Heyki – Cukrowa.

W międzyczasie od 7 lipca do 29 października 1997 roku nastąpiło wstrzymanie kursowania linii przez ulicę Wyszyńskiego z powodu jej remontu. Autobusy tej linii jeździły przez ulicę Dworcową – 4 brygadami w szczycie i 1 brygadą po szczycie co 32–36 minut w obydwie strony.

W styczniu 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „wolne soboty” i w związku z tym autobusy na linii 70 kursowały wyłącznie od poniedziałku do piątku.

3 lipca 2001 roku linia 70 została zlikwidowana.

70-tka jako linia "urzędowa"

zdjęcie
Reaktywacja linii nastąpiła 8 listopada 2004 roku i do końca lutego 2005 roku testowano ją na trasie:  Dworzec Główny - Kolumba - Nabrzeże Weleckie - Jana z Kolna - Admiralska - Wawelska - Wały Chrobrego - Szczerbcowa - Starzyńskiego - Małopolska - Matejki - Piłsudskiego - Jedności Narodowej - Urząd Miejski - Urząd Miejski - Jedności Narodowej - Piłsudskiego - Matejki - Małopolska - Starzyńskiego - Szczerbcowa - Wały Chrobrego - Zygmunta Starego - Henryka Pobożnego - Małopolska - Komandorska - Jana z Kolna - Nabrzeże Wieleckie - Dworzec Główny.

Linię obsługiwały dwa solowe autobusy wystawiane przez zajezdnię Klonowica.

zdjęcie
Po testach linię 70 uruchomiono już na stałe, na trasie podanej wyżej od 7 marca 2005 roku. Obsługiwana była przez SPAK autobusami Autosan H6.

Z powodu prac przy budowie rurociągów tłocznych dla pompowni Grabów i Dolny Brzeg w ulicy Jana z Kolna od dnia 7 lipca - 31 grudnia 2006 roku zmianie uległa organizacja ruchu w ciągu ulicy Jana z Kolna. W związku z tym od dnia 10 lipca 2006 roku uległa trasa linii 70. W kierunku Urzędu Miejskiego jeździła od Dworca Głównego ulicami Kolumba – Wyszyńskiego – Sołtysią – Farną – przejazd pod Trasą Zamkową (przy Zamku) do podjazdu w kierunku placu Św. Piotra i Pawła – Małopolską – Jarowita do Szczerbcowej i dalej stałą trasą. Uległy czasowej likwidacji przystanki „Wyszyńskiego”, „Admiralska”, „Urząd Wojewódzki”. Uruchomiono tymczasowe przystanki na ulicy Wyszyńskiego, na placu Św. Piotra i Pawła i na ulicy Jarowita przed skrzyżowaniem z ulicą Szczerbcową.

zdjęcie
2 stycznia 2008 roku z powodu trudności kadrowych w grupie kierowców wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych i tym samym na linii 70 ograniczony został czas kursowania linii do godziny 16, kursy pomiędzy godziną 7 i 8 pozostały bez zmian, natomiast w pozostałych godzinach linia jeździła z  25 minutową częstotliwością.


Zamknięciem ulicy Szczerbcowej na odcinku Wały Chrobrego - Jarowita w dniu 7 września 2009 roku w godzinach 8:00 - 17:00 wymusiło zmianę trasy linii. Kursowała ona w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Przystanek „Teatr Współczesny” został przeniesiony z Wałów Chrobrego na ulicę Zygmunta Starego przed skrzyżowaniem z Wały Chrobrego.

Linia 70 w Kołbaskowie

zdjęcie
3 września 2012 roku miało miejsce znaczne wydłużenie linii 70. Została ona poprowadzona z pętli Dworzec Główny aż do wsi Moczyły, znajdującej się w gminie Kołbaskowo. Uruchomiono wówczas również kursy w relacji Elektrownia Pomorzany - Urząd Miasta. Co ciekawe, linia rozpoczęła kursowanie również późnym wieczorem, a także w soboty i dni świąteczne. Kursy te realizowane są po dzień dzisiejszy, a kończą się na przystanku Wyszyńskiego.


zdjęcie
Zakończenie remontu drogi na odcinku Moczyły – Kamieniec, pozwoliło od dnia 3 grudnia 2012 roku na wydłużenie trasy linii 70 do Kamieńca wraz z uruchomieniem dodatkowych kursów na terenie gminy Kołbaskowo. 

zdjęcie
1 kwietnia 2014 roku  wprowadzono kolejne zmiany na linii. Wydłużono wybrane kursy z Kamieńca do Pargowa. Jednocześnie część kursów została skierowana przez Rosówek z pominięciem Moczył. Uruchomiono dodatkowe kursy w dni powszednie w godzinach wieczornych oraz dodatkowy obieg relacji Wyszyńskiego – Kamieniec w soboty i dni świąteczne w godzinach porannych.


zdjęcie
Rozpoczęcie przebudowy torowiska tramwajowego w rejonie Mostu Długiego w dniu 18 lutego 2015 roku wymusiło zmianę organizacja komunikacji miejskiej. Na czas remontu zmieniono trasę linii.
Autobusy linii w kierunku Urzędu Miasta skręcały w ulicę Wyszyńskiego a następnie w Tkacką-Grodzką-Farną-Trasę Zamkową i dalej jeździły stałą trasą. Przystanek Wyszyńskiego został przeniesiony na dotychczasowy przystanek linii pospiesznych na ulicy Wyszyńskiego. Dla linii 70 dodatkowo uruchomiono dwa dodatkowe przystanki “Tkacka” i Grodzka” jako przystanki na żądanie.

zdjęcie
W związku z wygranym przetargiem, od 1 stycznia 2017 roku obsługę linii przejęło PKS Szczecin

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man