Encyklopedia

Linia 61: Dworzec Główny (Owocowa) - Podjuchy

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

05.02.2018
Dodano informacje z lat 2007 - 2016 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy linii. wsad123
20.06.2013
Dodano informacje o przystankach na żądanie. jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych X
22.12.2009
Zaktualizowano czas pracy niektórych brygad paki
03.01.2009
Dodano informację o linii 61D z lat 1994 - 95 jas59
23.11.2008
uściślono datę powstania linii, dodano informacje z roku 1962, 1963, 1968-9 i z 1971 jas59
05.10.2008
dodano informację o utworzeniu linii 61 BIS jas59

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – Owocowa – Nowa – Dworcowa – (powrót: 3 Maja) - Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Piastów – Mieszka I – Cukrowa (powrót: Południowa - Radomska) – rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – rondo Hakena – Krygiera – Granitowa – Metalowa – Podjuchy

Powstanie linii


zdjęcie
Plac Szyrockiego przed wybudowaniem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 61 powstała 2 czerwca 1961 roku. Początkowo kursowała na trasie z Placu Kościuszki do Klucza

W dniach 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:

- Basen Kaszubski (Górniczy)) - Klucz. Ta część linii obsługiwana była 2 autobusami w dni powszednie i 1 w dni świąteczne.
- Plac Kościuszki - Elektrownia. Na tej trasie jeździł 1 autobus w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.

23 lipca 1963 roku wydłużono linię od pętli Klucz do Autostrady, a 17 października 1969 roku ponownie ją skrócono.

zdjęcie
Linia 61, kurs na Podjuchy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17 - 29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.


Od stycznia 1973 do 26 października 1978 roku linia kursowała na trasie Łokietka/Puławskiego – Klucz.  Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. Co ciekawe, w szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.

W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów następował wjazd w ulicę Kordeckiego, dalej ulicą Sikorskiego i Pułaskiego, a przystanek końcowy znajdował się przy Politechnice. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego.

zdjęcie
Przegub w starym, klasycznym malowaniu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W październiku 1974 roku ponownie zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała na tym odcinku ulicami: aleja Piastów-Langiewicza-Królowej Jadwigi-Łokietka.

Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz.  Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i po szczycie.

29 listopada 1979 roku przeniesiono przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch.


W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano/zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały częste zmiany tras i ich skracanie.

6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka, Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleją Piastów i dalej po stałej trasie.

zdjęcie
Volvo w słoneczny dzień kieruje się do Podjuch
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 30 lipca 1985 roku do 15 stycznia 1993 roku 61 jeździła na trasie Dworzec Główny – Klucz. Przelot trasy wynosił 47–49 minut odpowiednio w szczycie i po szczycie. Linia obsługiwana była przez 7-12 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 9-15 minutową częstotliwością kursowania w dzień powszedni. W dzień świąteczny obsługiwana była przez 5-7 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 15-17 minutową częstotliwością kursowania.

W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, zmniejszano/zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.

15 stycznia 1993 roku ponownie wydłużono trasę linii 61 do Autostrady i na tej trasie kursowała do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania.

zdjęcie
Volvo odpoczywa przed kolejnym kursem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 8 sierpnia 1994 roku linia wyjazdówkami na Dworzec Główny kursowała przez Trasę Zamkową z powodu remontu mostu Długiego.


Warto równie wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy.

zdjęcie
Linia D61 - wakacyjny wynalazek ZDiTM w 2002 roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy uruchomiono ją w dniach 7 lipca - 29 sierpnia 1994 roku. Kursowała w godzinach 9.00 – 13.00 i 16.25 – 20.11 we wszystkie dni tygodnia. Obsługiwana dwoma autobusami w ciągu całego dnia, z częstotliwością 36 minut.


Na tej samej trasie została również uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku w godzinach 9.00 – 13.00 i 17.00 – 20.00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była tez dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut.

Począwszy od 3 lipca 1995 roku  linia 61 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Plac Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – Rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – Rondo Hakena – Autostrada Poznańska – Most Świerczewskiego – Autostrada Poznańska – Most 1 Armii Wojska Polskiego – Autostrada Poznańska – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Podjuchy.


Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:

* 16-17 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze.
* 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy.
* 17 lipca 1996 – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie.
* 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego.
* 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową.
* 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.

Linia jest obsługiwana przez zajezdnię Dąbie.


zdjęcie
Jelcz kończy dziś swoją służbę na 61 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 kwietnia 2007 roku na czas roku akademickiego uruchomiono linię 61Bis. Kursowała ona na trasie: Plac Zwycięstwa – Południowa. Jej zadaniem było wspomaganie zapełnionej linii 61


Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.

zdjęcie
Autobusy linii 61, 75 i 81 jeżdżą objazdem przez plac Żołnierza Polskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.



W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.


zdjęcie
Objazd z powodu wypadku na ulicy Mieszka I
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 maja 2016 roku czasowo zawieszono przystanek Dworzec Główny II dla linii 61, zlokalizowanego w rejonie budynku dworca. Linia kursowała w obu kierunkach dolną jezdnią, do przystanku Dworzec Główny zlokalizowanego przy kładce nad torami.

zdjęcie
Kiedyś widok powszedni na tej linii, a dzisiaj okazjonalne występy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasa linii. Autobusy zaczęły kursować do pętli Dworzec Główny (Owocowa), który znajduje się na ulicy Owocowej. Od Bramy Portowej linia jeździ na trasie aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa (nawrót następuje przez ulicę Nową).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: JanuszŚwiatowy aktualizacja: X, man