Encyklopedia

description Linia 61: Dworzec Główny (Owocowa) - Podjuchy

dodane 5.10.2008, godz. 14:31 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 24.01.2020, godz. 23:34 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

05.02.2018
Dodano informacje z lat 2007 - 2016 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy linii. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
20.06.2013
Dodano informacje o przystankach na żądanie. zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych zdjęcie profilowe użytkownika X X
22.12.2009
Zaktualizowano czas pracy niektórych brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
03.01.2009
Dodano informację o linii 61D z lat 1994 - 95 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
23.11.2008
uściślono datę powstania linii, dodano informacje z roku 1962, 1963, 1968-9 i z 1971 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
05.10.2008
dodano informację o utworzeniu linii 61 BIS zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – Owocowa – Nowa – Dworcowa – (powrót: 3 Maja) - Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Piastów – Mieszka I – Cukrowa (powrót: Południowa - Radomska) – rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – rondo Hakena – Krygiera – Granitowa – Metalowa – Podjuchy

Linia 61 powstała 2 czerwca 1961 roku i jeździła na trasie z Placu Kościuszki do Klucza. 

W dniach 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:

- Basen Kaszubski (Górniczy)) - Klucz. Ta część linii obsługiwana była 2 autobusami w dni powszednie i 1 w dni świąteczne.
- Plac Kościuszki - Elektrownia. Na tej trasie jeździł 1 autobus w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.

23 lipca 1963 roku następuję zmiana trasy. Linia jeździ z Placu Kościuszki do Autostrady, a 17 października 1969 roku skrócono trasę linii do Klucza. W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17 - 29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.

Od stycznia 1973 do 26 października 1978 linia kursowała na trasie Łokietka/Puławskiego – Klucz.  Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. W szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.

W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów wjazd w ulicę Kordeckiego dalej Sikorskiego, Puławskiego – przystanek końcowy przy Politechnice dalej w Piastów i stała trasą linii. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego. W październiku 1974 roku znowu zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała w tym odcinku ulicami: aleja Piastów-Langiewicza-Królowej Jadwigi-Łokietka.

Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz.  Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i po szczycie. Przeniesiono również przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch od 29 listopada 1979 roku.

W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano/zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały częste zmiany tras i ich skracanie. 6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka , Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleja Piastów i dalej po stałej trasie.

Od 30 lipca 1985 roku do 15 stycznia 1993 roku 61 jeździła na trasie Dworzec Główny – Klucz. Przelot trasy wynosi 47–49 minut odpowiednio w szczycie i po szczycie. Linia obsługiwana jest przez 7-12 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 9-15 minutową częstotliwością kursowania w dzień powszedni. W dzień świąteczny przelot trasy wynosi 48 minut, obsługiwana jest przez 5-7 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 15-17 minutową częstotliwością kursowania. W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, zmniejszano/zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.

Od 15 stycznia 1993 roku wydłużono trasę linii 61 do Autostrady. Kursowała na tej trasie do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania. Oczywiście w tym okresie następowały zmiany odległości między przystankami, wprowadzano letni i zimowy rozkład jazdy. Od 8 sierpnia 1994 roku linia wyjazdówkami na Dworzec Główny kursowała przez Trasę Zamkową z powodu remontu mostu Długiego.

Warto równie wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy pętla:
- pierwszy raz od 7 lipca do 29 sierpnia 1994 roku w godzinach 9.00 – 13.00 i 16.25 – 20.11 we wszystkie dni tygodnia. Długość jej wynosiła 13.870 metrów, przelot trasy 30/27 minut, obsługiwana dwoma autobusami w ciągu całego dnia, częstotliwość 36 minut.
- drugi raz też na tej samej trasie w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku wg letniego rozkładu jazdy w godzinach 9.00 – 13.00 i 17.00 – 20.00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była tez dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut, przelot trasy w ciągu 25 – 27 minut.

Począwszy od 3 lipca 1995 roku  linia 61 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Plac Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – Rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – Rondo Hakena – Autostrada Poznańska – Most Świerczewskiego – Autostrada Poznańska – Most 1 Armii Wojska Polskiego – Autostrada Poznańska – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Podjuchy.


Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:

* 16-17 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze.
* 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy.
* 17 lipca 1996 – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie.
* 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego.
* 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową.
* 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.

Linia jest obsługiwana przez zajezdnię Dąbie.


2 kwietnia 2007 roku na czas roku akademickiego uruchomiono linię 61Bis. Kursowała ona na trasie: Plac Zwycięstwa – Południowa. Jej zadaniem było wspomaganie zapełnionej linii 61


Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.

zdjęcie
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.



W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.


4 maja 2016 roku czasowo zawieszono przystanek Dworzec Główny II dla linii 61, zlokalizowanego w rejonie budynku dworca. Linia kursowała w obu kierunkach dolną jezdnią, do przystanku Dworzec Główny zlokalizowanego przy kładce nad torami.

zdjęcie
1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasa linii. Autobusy zaczęły kursować do pętli Dworzec Główny (Owocowa), który znajduje się na ulicy Owocowej. Od Bramy Portowej linia jeździ na trasie aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa (nawrót następuje przez ulicę Nową).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: JanuszŚwiatowy aktualizacja: X, man