Encyklopedia
Linia 61: Dworzec Główny (Owocowa) - Podjuchy
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man
Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) – Owocowa – Nowa – Dworcowa – (powrót: 3 Maja) - Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Piastów – Mieszka I – Cukrowa (powrót: Południowa - Radomska) – rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – rondo Hakena – Krygiera – Granitowa – Metalowa – Podjuchy
Powstanie linii
W dniach 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:
- Basen Kaszubski (Górniczy)) - Klucz. Ta część linii obsługiwana była 2 autobusami w dni powszednie i 1 w dni świąteczne.
- Plac Kościuszki - Elektrownia. Na tej trasie jeździł 1 autobus w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.
23 lipca 1963 roku wydłużono linię od pętli Klucz do Autostrady, a 17 października 1969 roku ponownie ją skrócono. W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17 - 29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.
Od stycznia 1973 do 26 października 1978 roku linia kursowała na trasie Łokietka/Puławskiego – Klucz. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. Co ciekawe, w szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.
W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów następował wjazd w ulicę Kordeckiego, dalej ulicą Sikorskiego i Pułaskiego, a przystanek końcowy znajdował się przy Politechnice. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego.
Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz. Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i po szczycie.
29 listopada 1979 roku przeniesiono przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch.
W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano/zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały częste zmiany tras i ich skracanie.
6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka, Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleją Piastów i dalej po stałej trasie.
W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, zmniejszano/zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.
15 stycznia 1993 roku ponownie wydłużono trasę linii 61 do Autostrady i na tej trasie kursowała do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania.
Warto równie wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy.
Na tej samej trasie została również uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku w godzinach 9.00 – 13.00 i 17.00 – 20.00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była tez dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut.
Począwszy od 3 lipca 1995 roku linia 61 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Plac Brama Portowa – Plac Zwycięstwa – Krzywoustego – Plac Kościuszki – Aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – Rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – Rondo Hakena – Autostrada Poznańska – Most Świerczewskiego – Autostrada Poznańska – Most 1 Armii Wojska Polskiego – Autostrada Poznańska – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Podjuchy.
Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:
* 16-17 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze.
* 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy.
* 17 lipca 1996 – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie.
* 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego.
* 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową.
* 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.
Linia jest obsługiwana przez zajezdnię Dąbie.
Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.
W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.
1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasa linii. Autobusy zaczęły kursować do pętli Dworzec Główny (Owocowa), który znajduje się na ulicy Owocowej. Od Bramy Portowej linia jeździ na trasie aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa (nawrót następuje przez ulicę Nową).
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: JanuszŚwiatowy aktualizacja: X, man