Encyklopedia

Linia 61: Dworzec Główny (Owocowa) - Podjuchy

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

12.02.2024
Dodano infomacje o zmianach od 19 lutego 2024 man
08.03.2023
Dodano informacje o objeździe w marcu 2023 man
11.05.2022
dodano informację o zmniejszeniu częstotliwości kursowania w weekendy Waszka
17.12.2021
Dodano informacje o zmianach na linii w listopadzie i grudniu 2021 man
17.08.2021
Dodano informacje z roku 2018 i 2021 jas59
05.02.2018
Dodano informacje z lat 2007 - 2016 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy linii. wsad123
20.06.2013
Dodano informacje o przystankach na żądanie. jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych X
22.12.2009
Zaktualizowano czas pracy niektórych brygad paki
03.01.2009
Dodano informację o linii 61D z lat 1994 - 95 jas59
23.11.2008
uściślono datę powstania linii, dodano informacje z roku 1962, 1963, 1968-9 i z 1971 jas59
05.10.2008
dodano informację o utworzeniu linii 61 BIS jas59

Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — Owocowa — Nowa — Dworcowa — aleja Niepodległości (z powrotem: aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa) — Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów (z powrotem: aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa) — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Radomska — Południowa — rondo Hakena (z powrotem: rondo Hakena — Krygiera — Cukrowa) — Krygiera — most Pomorzan — Krygiera — most Gryfitów — Krygiera — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Podjuchy (z powrotem: Szlamowa — Metalowa)

Historia linii 61

zdjęcie
Dąbskie Volvo w słoneczny dzień na linii 61
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 61 została uruchomiona 2 czerwca 1961 roku na trasie z Placu Kościuszki do Klucza

Od 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:

  • Basen Kaszubski (Górniczy)  Klucz - część linii obsługiwana dwoma autobusami w dni powszednie i jednym w dni świąteczne;
  • Plac Kościuszki – Elektrownia - część linii obsługiwana jednym autobusem w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.

zdjęcie
Plac Szyrockiego przed wybudowaniem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
23 lipca 1963 roku wydłużono linię od pętli „Klucz” do Autostrady, zaś 17 października 1969 roku ponownie ją skrócono.

W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17-29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.

zdjęcie
Linia 61, kurs na Podjuchy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od stycznia 1973 do 26 października 1978 roku linia kursowała na trasie Łokietka/Pułaskiego – Klucz. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. Co ciekawe, w szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.

W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów następował wjazd w ulicę Kordeckiego, dalej ulicą Sikorskiego i Pułaskiego, a przystanek końcowy znajdował się przy Politechnice. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego.

zdjęcie
Przegub w starym, klasycznym malowaniu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W październiku 1974 roku ponownie zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała na tym odcinku ulicami: aleja Piastów – Langiewicza – Królowej Jadwigi – Łokietka.

Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz. Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i poza nim.

29 listopada 1979 roku przeniesiono przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch.

W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano i zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały również jej częste zmiany i skracanie.

6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka, Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleją Piastów i dalej po stałej trasie.

zdjęcie
Volvo w słoneczny dzień kieruje się do Podjuch
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 30 lipca 1985 roku do 15 stycznia 1993 roku 61 jeździła na trasie Dworzec Główny Klucz. Jej przelot wynosił 47–49 minut odpowiednio w szczycie i po szczycie. Linia obsługiwana była przez 7-12 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 9-15 minutową częstotliwością kursowania w dzień powszedni. W dzień świąteczny obsługiwana była przez 5-7 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 15-17 minutową częstotliwością kursowania.

W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, a tkaże zmniejszano i zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.

15 stycznia 1993 roku ponownie wydłużono trasę linii 61 do Autostrady i na tej trasie kursowała do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania.

zdjęcie
W zestawieniu ze słupami wysokiego napięcia Volvo przypomina autobusową zabawkę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 8 sierpnia 1994 roku linia wyjazdówkami na Dworzec Główny kursowała przez Trasę Zamkową z powodu remontu mostu Długiego.

Warto również wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki Podjuchy

zdjęcie
Linia D61 - wakacyjny wynalazek ZDiTM w 2002 roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz pierwszy uruchomiono ją w dniach 7 lipca - 29 sierpnia 1994 roku. Kursowała w godzinach 9:00–13:00 i 16:25–20:11 we wszystkie dni tygodnia. Obsługiwana była dwoma autobusami w ciągu całego dnia, z częstotliwością 36 minut.

Na tej samej trasie została również uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku w godzinach 9:00–13:00 i 17:00–20:00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była również dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut.

zdjęcie
"Jamnik" w słoneczny wiosenny dzień kieruje się do Podjuch
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Począwszy od 3 lipca 1995 roku linia 61 kursowała na trasie: Dworzec Główny – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – Plac Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – Rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Radomska – Południowa – Rondo Hakena – Autostrada Poznańska – Most Świerczewskiego – Autostrada Poznańska – Most 1 Armii Wojska Polskiego – Autostrada Poznańska – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Podjuchy.

Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:

  • 16–7 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze;
  • 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy;
  • 17 lipca – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie;
  • 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego;
  • 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową;
  • 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.

Linia jest obsługiwana taborem przegubowym przez zajezdnię Dąbie.

zdjęcie
Jelcz kończy dziś swoją służbę na 61 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2004 na czas roku akademickiego uruchomiono linię 61 Bis. Kursowała ona na trasie: Plac Zwycięstwa Południowa (początkowo Cukrowa). Jej zadaniem było wspomaganie zapełnionej linii 61

Z powodu remontu nawierzchni na ulicy Radomskiej, w okresie 13-26 października 2006 roku skierowano linię 61 na objazd - od ronda Uniwersyteckiego autobusy kursowały przez ulicę Cukrową do ul. Autostrada Poznańska i dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.

Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.

zdjęcie
Autobusy linii 61, 75 i 81 jeżdżą objazdem przez plac Żołnierza Polskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego – Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.

W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.

zdjęcie
Objazd z powodu wypadku na ulicy Mieszka I
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 maja 2016 roku czasowo zawieszono przystanek „Dworzec Główny II” dla linii 61, zlokalizowany w rejonie budynku dworca. Linia kursowała w obu kierunkach dolną jezdnią, do przystanku końcowego „Dworzec Główny” zlokalizowanego przy kładce nad torami.

zdjęcie
Kiedyś widok powszedni na tej linii, a dzisiaj okazjonalne występy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2016 zmodyfikowano końcówkę trasy linii na odcinku od Bramy Portowej: przez al. Niepodległości, ul. 3 Maja i ul. Owocową skierowano ją do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Nawrót w kierunku pętli „Podjuchy” następuje przez ulicę Nową.

1 marca 2018 roku wprowadzono nowy rozkład jazdy linii 61, zakładający korektę czasów przejazdu oraz dostosowanie do zmian w siatce komunikacyjnej Prawobrzeża.

1 lutego 2021 roku na pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” nastapiła zamiana peronów z linią 87 - autobusy zatrzymymywały się  na przystanku zlokalizowanym bliżej ulicy Nowej 

Od 1 listopada 2021 wprowadzono zmiany, w związku z którymi, w okresie od listopada do marca na stałe utrzymane zostały działkowe rozkłady jazdy, czyli dla okresu od kwietnia do października. Rozkłady jazdy na linii podzielono następująco:

  • dni powszednie poza okresem wakacji letnich,
  • dni powszednie w okresie wakacji letnich,
  • soboty i dni świąteczne (rozkład całoroczny).

zdjęcie
Na przejeździe po nowej nawierzchni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
18 grudnia 2021 ponownie zamieniono lokalizacją przystanki na pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” z linią 87. Od tej pory, autobusy linii 61 zatrzymują się ponownie w zatoce bliższej ulicy 3 Maja. Zmiany miały związek z zamontowaniem ładowarki dla autobusów elektrycznych (dedykowanych na linię 87) na pętli.

Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.

W związku z wymianą nawierzchni przejazdu kolejowego na ul. Cukrowej, od 13 marca (od godz. 6) do 17 marca 2023 (do godz. 24) skierowano linię 61 na objazd w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Od przystanku „Ustowska” autobusy kursowały przez Krygiera – rondo Hakena – Południową – rondo Uniwersyteckie do przystanku „Reda” i dalej po stałej trasie. Nieczynne były przystanki: „Gorzowska”, „Kwiatkowskiego”, „Cukrowa” i „Cukrowa Uniwersytet” (w kierunku centrum).

Od 19 lutego 2024 roku, w związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy ulic Nowej i Dworcowej autobusy linii 61 w kierunku pętli „Podjuchy” kursowały ulicami Owocową – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego do Bramy Portowej i dalej po stałej trasie. Tymczasowo wyłączono z użytkowania przystanki „Plac Tobrucki” i „Brama Portowa” (przy Posejdonie, wspólny z linią 9), zaś w zamian uruchomiono tymczasowo przystanki: „Dworcowa nż”, „Wyszyńskiego” (na torowisku tramwajowym) i „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7, 8 i 75).

Ponadto tego dnia linia rozpoczęła zatrzymywanie się na nowo uruchomionym przystanku tramwajowo-autobusowym „Plac Zwycięstwa” w kierunku placu Kościuszki, zaś słupek w dotychczasowej, tymczasowej lokalizacji uległ likwidacji.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy aktualizacja: X, man, Waszka

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • W szczycie: 10 minut
    • Poza szczytem: 20 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut

Operator: SPA Dąbie