Encyklopedia
Linia 61: SKM Dworzec Główny (Owocowa) - SKM Podjuchy
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez
man






Trasa: SKM Dworzec Główny (Owocowa) — Owocowa — Nowa — Dworcowa — aleja Niepodległości (z powrotem: aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa) — plac Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów (z powrotem: aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa) — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Radomska — Południowa — rondo Hakena (z powrotem: rondo Hakena — Krygiera — Cukrowa) — Krygiera — most Pomorzan — Krygiera — most Gryfitów — Krygiera — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa (z powrotem: Metalowa — Szarego — Szlamowa — Metalowa) — Metalowa — SKM Podjuchy
Historia linii 61
Linia 61 została uruchomiona 2 czerwca 1961 roku na trasie z Placu Kościuszki do Klucza.Od 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:
- Basen Kaszubski (Górniczy) – Klucz - część linii obsługiwana dwoma autobusami w dni powszednie i jednym w dni świąteczne;
- Plac Kościuszki – Elektrownia - część linii obsługiwana jednym autobusem w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.
W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17-29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.
Od stycznia 1973 do 26 października 1978 roku linia kursowała na trasie Łokietka/Pułaskiego – Klucz. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. Co ciekawe, w szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów następował wjazd w ulicę Kordeckiego, dalej ulicą Sikorskiego i Pułaskiego, a przystanek końcowy znajdował się przy Politechnice. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego. W październiku 1974 roku ponownie zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała na tym odcinku ulicami: aleja Piastów – Langiewicza – Królowej Jadwigi – Łokietka.
Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz. Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i poza nim.
29 listopada 1979 roku przeniesiono przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch.
W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano i zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały również jej częste zmiany i skracanie.
6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka, Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleją Piastów i dalej po stałej trasie.
W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, a także zmniejszano i zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.
15 stycznia 1993 roku ponownie wydłużono trasę linii 61 do Autostrady i na tej trasie kursowała do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania.
Warto również wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy.
Po raz pierwszy uruchomiono ją w dniach 7 lipca - 29 sierpnia 1994 roku. Kursowała w godzinach 9:00–13:00 i 16:25–20:11 we wszystkie dni tygodnia. Obsługiwana była dwoma autobusami w ciągu całego dnia, z częstotliwością 36 minut.Na tej samej trasie została również uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku w godzinach 9:00–13:00 i 17:00–20:00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była również dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut.
Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:
- 16–7 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze;
- 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy;
- 17 lipca – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie;
- 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego;
- 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową;
- 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.
Linia jest obsługiwana taborem przegubowym przez zajezdnię Dąbie.
1 października 2004 na czas roku akademickiego uruchomiono linię 61 Bis. Kursowała ona na trasie: Plac Zwycięstwa – Południowa (początkowo Cukrowa). Jej zadaniem było wspomaganie zapełnionej linii 61.Z powodu remontu nawierzchni na ulicy Radomskiej, w okresie 13-26 października 2006 roku skierowano linię 61 na objazd - od ronda Uniwersyteckiego autobusy kursowały przez ulicę Cukrową do ul. Autostrada Poznańska i dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego – Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego autobusy kursowału ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym trasa nie uległa zmianie.W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.
4 maja 2016 roku czasowo zawieszono przystanek „Dworzec Główny II” dla linii 61, zlokalizowany w rejonie budynku dworca. Linia kursowała w obu kierunkach dolną jezdnią, do przystanku końcowego „Dworzec Główny” zlokalizowanego przy kładce nad torami.1 lipca 2016 zmodyfikowano końcówkę trasy linii na odcinku od Bramy Portowej: przez al. Niepodległości, ul. 3 Maja i ul. Owocową skierowano ją do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Nawrót w kierunku pętli „Podjuchy” następuje przez ulicę Nową.
1 marca 2018 roku wprowadzono nowy rozkład jazdy linii 61, zakładający korektę czasów przejazdu oraz dostosowanie do zmian w siatce komunikacyjnej Prawobrzeża.
1 lutego 2021 roku na pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” nastapiła zamiana peronów z linią 87 - autobusy zatrzymymywały się na przystanku zlokalizowanym bliżej ulicy Nowej
Od 1 listopada 2021 wprowadzono zmiany, w związku z którymi, w okresie od listopada do marca na stałe utrzymane zostały działkowe rozkłady jazdy, czyli dla okresu od kwietnia do października. Rozkłady jazdy na linii podzielono następująco:
- dni powszednie poza okresem wakacji letnich,
- dni powszednie w okresie wakacji letnich,
- soboty i dni świąteczne (rozkład całoroczny).
Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.
W związku z wymianą nawierzchni przejazdu kolejowego na ul. Cukrowej, od 13 marca (od godz. 6) do 17 marca 2023 (do godz. 24) skierowano linię 61 na objazd w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Od przystanku „Ustowska” autobusy kursowały przez Krygiera – rondo Hakena – Południową – rondo Uniwersyteckie do przystanku „Reda” i dalej po stałej trasie. Nieczynne były przystanki: „Gorzowska”, „Kwiatkowskiego”, „Cukrowa” i „Cukrowa Uniwersytet” (w kierunku centrum).
Od 19 lutego 2024 roku, w związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy ulic Nowej i Dworcowej autobusy linii 61 w kierunku pętli „Podjuchy” kursowały ulicami Owocową – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego do Bramy Portowej i dalej po stałej trasie. Tymczasowo wyłączono z użytkowania przystanki „Plac Tobrucki” i „Brama Portowa” (przy Posejdonie, wspólny z linią 9), zaś w zamian uruchomiono tymczasowo przystanki: „Dworcowa nż”, „Wyszyńskiego” (na torowisku tramwajowym) i „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7, 8 i 75).
Ponadto tego dnia linia rozpoczęła zatrzymywanie się na nowo uruchomionym przystanku tramwajowo-autobusowym „Plac Zwycięstwa” w kierunku placu Kościuszki, zaś słupek w dotychczasowej, tymczasowej lokalizacji uległ likwidacji.
1 września 2024 roku w celu poprawy skomunikowania stacji i przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, trasa linii 61 została wydłużona do pętli „SKM Podjuchy” (dotychczas nosiła ona nazwę „Podjuchy Dworzec”). Autobusy zatrzymują się na peronie zewnętrznym.
Po udostępnieniu dla ruchu ulic Nowej i Dworcowej, 21 grudnia 2024 roku autobusy w kierunku pętli „SKM Podjuchy” powróciły na stałą trasę. Przywrócono funkcjonowanie przystanków „Plac Tobrucki” oraz „Brama Portowa” w stałej lokalizacji.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 10 minut
- Poza szczytem: 20 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut
Operator: SPA Dąbie