Encyklopedia
Linia 55: Turkusowa - Osiedle Bukowe
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Chłopska — Kolorowych Domów — Osiedle Bukowe
Historia linii
W 1948 roku do Szczecina trafiły wozy typu Leyland. Wszystkie zostały skierowane do obsługi nowych linii autobusowych między innymi z Łasztowni do Żydowiec. Po uruchomieniu linii tramwajowej na ulicy Gdańskiej w grudniu 1948 roku skrócono do Basenu Kaszubskiego (obecnie Basenu Górniczego) właśnie linie z Żydowiec. W tym okresie pojawia się też najprawdopodobniej literowa numeracja linii.

Pierwsze lata powojennej komunikacji stanowią białą plamę w historii szczecińskiej komunikacji. Brak materiałów utrudnia odtworzenie pierwszych dokładnych tras linii autobusowych.
Od 1956 roku linia kursowała na trasie Basen Kaszubski (obecnie Basen Górniczy) - Zdroje - Podjuchy - Żydowce - Klucz, co 40 minut w godzinach 5:00 - 23:00.
W połowie 1961 roku nastąpiła zmiana trasy z Basenu Górniczego do Żydowiec.
W sierpniu 1964 roku linię przedłużono z Basenu Kaszubskiego (Górniczego) do ulicy Wielkiej spowodowanym wyłączeniem ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej, a od 13 marca 1967 roku przedłużono ją do ulicy Tkackiej.
Od 23 stycznia 1968 roku na trasie linii zaczęły jeździć autobusy przegubowe.
Od 5 października 1970 roku linia 55 jeździła na trasie Plac Hołdu Pruskiego – Żydowce, a od 2 stycznia 1971 roku na trasie Tkacka – Żydowce. Ponownie przeniesiono przystanek na Plac Hołdu Pruskiego 2 października.
Od 2 stycznia 1973 roku linia 55 kursowała na trasie Basen Górniczy – Żydowce. W miedzy czasie w grudniu 1976 roku zwiększono ilość taboru obsługującego linię do 8 brygad przed południem, które jeździły z 6-7 minutową częstotliwością.
W marcu 1977 roku znowu zwiększono tabor o dalsze dwa autobusy przed południem i 1 autobus po południu, które jeździły odpowiednio z 5-6/11-minutową częstotliwością.
W styczniu 1985 roku linia obsługiwana jest przez 6-12 autobusów z 4-5/9-13 minutową częstotliwością jednocześnie zwiększając czas przelotu na trasie 25-26/23/22 minuty odpowiednio przed i po południu.
W dniach 24 – 27 kwietnia 1985 roku trwały prace ziemne przy wiadukcie znajdującym się przy ulicy Granitowej i w związku z tym faktem linia 55 została podzielona na dwie części:
- linia 55 A kursowała na trasie Basen Górniczy – Granitowa (wiadukt) o długości 6,5 km, przelot wynosił 14-15 minut, obsługiwana była 4-7 autobusami z 5/9-minutową częstotliwością odpowiednio przed i po południu.
- linia 55 B kursowała na trasie od ulicy Gwiaździstej do Żydowiec, długość jej wynosiła 4,8 km, przelot trasy 12 minut, obsługiwana 5/2 autobusami z 6/14-minutową częstotliwością odpowiednio przed i po południu. Po zakończeniu prac przy wiadukcie linia wraca na swoją stałą trasę.
W okresie tym dokonywano zmian w postaci - zmniejszania ilości taboru kursującego na linii, zmieniano częstotliwość kursowania, zmieniano odległości między przystankami i długości linii, wprowadzano rozkład letni.
Na czas remontu Mostu Długiego wydłużono linie 55 do ulicy Energertyków (8 sierpnia – 5 września 1994 roku) dodając do obsługi 1 autobus.
Na trasie do Żydowiec linia kursowała do 1 lipca 1995 roku. Od tego dnia została wydłużona z Żydowiec przez ulicę Rymarską do Autostrady. Obsługiwana była 3 autobusami z 20-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.
W okresie 26 czerwca – 16 października 2000 roku na czas remontu Mostu Długiego wydłużono trasę linii do ulicy Energetyków. Obsługa 4 autobusami z 20-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia. Po zakończonym remoncie linia wraca na swoją stałą trasę.
Z powodu prowadzonych prac przy budowie kanalizacji w okresie od 16 kwietnia do 30 czerwca 2007 roku zamknięto dla ruchu ulicę Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z ulicą Widzewską. Autobusy linii 55 w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od dnia 18 października 2014 roku zostałą ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 55 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum. Linia jeździła wówczas na trasie: Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Przodowników Pracy – Rymarska – Autostrada.
Linia powróciła na swoją stałę trasę 29 sierpnia 2015 roku po oddaniu do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej do pętli na Basenie Górniczym, jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej.
29 stycznia 2018 roku po 70 latach kursowania, linia 55 zmieniła trasę, w związku z oddaniem nowowybudowanej i oddanej do eksploatacji pętli autobusowej węzła przesiadkowego tramwajowo - autobusowego Turkusowa, co wynikało ze zmiany nowej siatki połączeń komunikacji prawobrzeża. Linia zaczęła spełniać rolę linii wspomagającej linię 65, kursując w godzinach szczytu przewozowego z częstotliwością co 20 minut.
Na okres wakacji w 2019 roku zawieszono kursowanie linii 55, a później 2 września 2019 roku linia nie powróciła już na trasę. Nic nie wskazuje również, aby kiedykolwiek miała jeszcze na nią powrócić.
Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatu ZDiTM opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man