Encyklopedia

description Linia 65: Turkusowa - Rondo Ułanów Podolskich

dodane 5.09.2008, godz. 19:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 22.02.2020, godz. 14:59 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

08.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zawieszeniu linii. zdjęcie profilowe użytkownika wsad123 wsad123
02.09.2015
Dodano informację o zmianie trasy linii zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
10.06.2010
Uaktualniono godziny pracy 65/1 w dzień powszedni X
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
23.11.2008
dodano informacje zlat 1964, 1969 i 1971 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
06.09.2008
dodano informaję o kursowaniu lini w latach 60 XX wieku zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
05.09.2008
poprawiono błędy rzeczowe zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Turkusowa —  Walecznych — Mączna — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Przelotowa  — Jasna — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — Rondo Ułanów Podolskich

Dawne wcielenia linii


Linia 65 powstała 25 maja 1964 roku z przemianowania linii 58 Bis, kursującej na trasie: Zajezdnia Golęcin - Wiszesława - Świętojańska - Pokoju - Nehringa - Glinki.

3 lutego 1969 roku nastąpiła zmiana trasy - autobusy zamiast przez ulicę Świętojańską, zaczęły kursowanie ulicą Strzałowską.

zdjęcie
Od 14 października 1969 roku linia jeździła tylko w szczycie.

4 grudnia tego samego roku wydłużono trasę do Przęsocina z jednoczesną zmianą II strefy: od Nehringa Pomnik przez Zagórskiego do Przęsocina. Linia po zmianie posiadała 3 strefy: I - Golęcin - Pomnik, II - Pomnik - Zagórskiego i III - Zagórskiego - Przęsocin.

1 listopada 1971 roku na tej trasie linia została zlikwidowana.

Na początku lat 70 XX wieku rozpoczęto budowę Zakładów Chemicznych w Policach i w związku z tym zaistniała potrzeba uruchomienia nowych połączeń autobusowych. Z uwagi na niniejsze uruchomiono linię 65, która miała ułatwić dotarcie do zakładów pracownikom.

Jeździła ona wówczas od pętli przy Zakładach Chemicznych do Tanowa. W sierpniu 1973 roku została połączona z linią 53.

zdjęcie
W 1974 roku linia 65 została uruchomiona na trasie: Pomorzany - 9 Maja - Frysztacka - Powstańców Wlkp. - Piastów - plac Lenina (Piłsudskiego) - Wielkopolska - Jedności Narodowej - Świerczewskiego - Malczewskiego - Gontyny - 1 Maja - Nocznickiego - Stalmacha - Lubeckiego - Ludowa - Stocznia Remontowa.

Na tej trasie została zlikwidowana w 1976 roku.

W latach 70 i 80 XX wieku linia kursowała na trasie: Plac Hołdu Pruskiego przez Matejki - Gontyny - Sczanieckiej - Wilczą - Obotrycką - Bogumińską do Hożej (Studzienna). W latach 80-tych wydłużono ją z centrum miasta do Osiedla Bukowego.

Obecna wersja linii

zdjęcie
1 lutego 1991 roku po utworzeniu linii pospiesznej A na tej samej trasie, linia 65 została skrócona do Basenu Górniczego.


W roku 1993 na najbardziej obciążonych liniach prawobrzeża, między innymi linii 65 wprowadzono podstawową częstotliwość kursowania co 10 minut. Po szczycie natomiast, linia jeździła co 15 minut.

Od czerwca do października 2000 roku z powodu remontu mostu Długiego oraz wymiany szyn tramwajowych na moście portowym trasa linii wydłużona została do ulicy Energetyków w celu umożliwienia połączenia z tramwajami zatrzymującymi się na ulicy Wyszyńskiego.

12 lipca 2003 roku linia zaczęła kursować nowo wybudowanym mostem Pionierów Miasta Szczecina.

zdjęcie
1 października 2010 roku linię skierowano na objazd od ulicy Jasnej przez ulicę Lnianą i Pszenną. Autobusy w kierunku osiedla Bukowego kursowały objazdem przez Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej strasie do pętli. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.

zdjęcie
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym, od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 65 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum. 

zdjęcie
29 sierpnia 2015 roku po uruchomieniu pętli Basen Górniczy po przebudowie, a także małej reorganizacji siatki, trasa linii została skrócona do Ronda Ułanów Podolskich. Wówczas trasa wyglądała następująco: Rondo Ułanów Podolskich – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Jasna - Przelotowa – Handlowa - Chłopska - Kolorowych Domów - Osiedle Bukowe

Późnym wieczorem 15 czerwca 2016 roku z powodu bardzo złego stanu technicznego zamknięty został most Cłowy, w związku z czym dnia 18 czerwca 2016 zawieszone zostały linie 56, 65 oraz 96, a uruchomione zostały dwie linie zastępcze - 856 i 896 będące połączeniem trzech zawieszonych linii. 1 grudnia 2016 roku linia powróciła na swoją dotychczasową trasę.

zdjęcie
Ostatnia zmiana trasy linii miała miejsce 29 stycznia 2018 roku,  w związku z uruchomieniem węzła autobusowo - tramwajowego na pętli Turkusowa oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych. Linia 65 zaczęła kursowanie na trasie: Turkusowa  Walecznych — Mączna — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Przelotowa  — Jasna — Struga — Gryfińska — Batalionów ChłopskichRondo Ułanów Podolskich, na której kursuje do dziś.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 i informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man