Encyklopedia

description Pętla autobusowa Police Zakłady Chemiczne

dodane 28.02.2009, godz. 0:29 przez stoch; zmodyfikowane 28.02.2009, godz. 23:28 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Lata 70 XX wieku policzanom kojarzą się z rozwojem Zakładów Chemicznych „Police”, oraz co z tym idzie rozwojem polickiej komunikacji miejskiej. W tym samym czasie transport zapewniała kolej. Pociągi do 2002 roku kursowały na trasie: Trzebież Szczeciński - Szczecin Główny. Przystanek kolejowy Police Zakład zlokalizowano tuż za wiaduktem nad ulicą Kuźnicką.

Pierwszą linia, która docelowo kursowała do Zakładów Chemicznych była linia 65. Autobusy jeździły z ulicy Kuźnickiej do Tanowa, skąd pasażerowie przesiadali się na linię 53 do Głębokiego. Ta niewygoda zmusiła organizatora komunikacji miejskiej do połączenia w/w linii. I tak 2 lipca 1973 roku słowa zamieniono w czyn. Pół roku później, 1 grudnia 1973 roku linię przemianowano na 103 w wyniku reorganizacji numeracji linii. „Nowa” linia była obsługiwana 3-5 brygadami. Niedługo potem, 4 stycznia 1974 roku autobusy po szczycie kursowały tylko do pętli Police Rynek. Kolejna linia na przyzakładowej pętli pojawiła się 3 lipca 1978 roku. Autobusy te były oznakowane jako 106 i kursowały do nowo wybudowanego Osiedla Chemik. „Stoszóstka” była wówczas obsługiwana 1-2 autobusami. Linia zniknęła z pętli 10 czerwca 1981 roku, kiedy to przedłużono ją do Jasienicy.

Warto wspomnieć, że przed pojawieniem się linii 65, od 1 marca 1971 roku pętlę obsługiwała linia 101 (wcześniej 71) kursująca do dziś. To właśnie na tej linii ostatni klonowicki autobus odwiedził opisywaną pętlę. Poza liniami szczecińskiego ZDiTM-u pętlę odwiedzają autobusy pełniące służbę na liniach pracowniczych dowożących pracowników do Zakładów Chemicznych „Police”, oraz Linii Samorządowej do Trzebieży.

Na pętli ujrzymy jedynie policki tabor. Goszczą tam: MAN-y NL202, NL222, NL223, NL283, NL313 (linia 101, 103) NL313-15 (linia 101, 103 oraz Linia Samorządowa i linie pracownicze), MAN-y NG262, NG312, NG313, SG 313 Lion's Classic G (linia 101 oraz Linia Samorządowa i linie pracownicze), Setra S215UL (linie pracownicze).
na podstawie informacji własnych opracował Kamil Stochmal