Encyklopedia

Linia 106: Głębokie - Police Rynek

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez Waszka

06.08.2022
dodano informację o zmianie rozkładu w związku z poprawą skomunikowań Waszka
16.02.2018
Dodano informacje z lat 2007, 2009, 2011 - 2016 jas59
21.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie, świąteczne oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
04.11.2008
Poprawiono błędy w haśle i dodano zdjęcia Pepe

Trasa: Głębokie — Zegadłowicza — Pilchowo: Szczecińska — Staroleśna — Leśna — Leśno Górne — Siedlice — Police: Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Piłsudskiego — rondo Pionierów Polic — Siedlecka — Grunwaldzka — Police Rynek

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Wakacyjne wzmocnienie linii 106
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jak podają kroniki, linia 106 rozpoczęła swoją działalność 1 czerwca 1974 roku jako linia pospieszna, uruchomiona na życzenie mieszkańców Dąbia na trasie: Plac Lotników – Brama Portowa – Wielka (Wyszyńskiego) – Gdańska – Basen Górniczy – Przestrzenna – Dąbie – Dąbie Osiedle.

Linia obsługiwana była 4 autobusami z 15-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia. Kursowała również w dni świąteczne. Została zlikwidowana 18 sierpnia 1974 roku.

Policka wersja

zdjęcie
MAN rozpoczyna podróż na Głębokie w deszczowe popołudnie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ponownie linię 106 uruchomiono 3 lipca 1978 roku na trasie: Police – Osiedle Chemik – Zakłady Chemiczne II. Obsługiwana była jednym autobusem z 60-70 minutową częstotliwością kursowania, a od 1 września 1978 1-2 autobusami z 30-60 minutową częstotliwością.

W tym samym roku, 16 października dołożono do obsługi linii dodatkowe 2 autobusy przed południem w związku z tym częstotliwość wynosiła od 15 do 60 minut.

zdjęcie
"Deskorolka" w drodze na Głębokie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 lutego 1980 roku zwiększono ilość taboru o 1 autobus przed południem i częstotliwość kursowania wynosiła 5 minut.

Od 10 czerwca 1981 roku linia zaczęła kursowanie na trasie Police Rynek – Jasienica (Bibrokwas). W ciągu całego dnia obsługiwana była czterema autobusami przed południem z 5–11 minutową częstotliwością i jednym autobusem po południu z 60-minutową częstotliwością kursowania.

11 listopada 1982 roku zdjęto z obsługi linii jeden autobus i skrócono czas kursowania. Do 5 grudnia 1985 roku linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica, a od tego dnia obsługę linii przejęła zajezdnia Police.

zdjęcie
Kurs na Głębokie w pierwszą październikową niedzielę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 106 była linią podmiejską, na której obowiązywały opłaty strefowe. Za każdą rozpoczętą strefę taryfową pieniądze pobierane były tak jak za przejazd całej strefy, opłaty za przejazdy pomiędzy pojedynczymi przystankami równały się opłatom za jedną strefę taryfową.

28 lipca 1987 roku zmieniono trasę linii w związku z zamknięciem dla ruchu ulicy Krasickiego. Jak podają kroniki od tego czasu linię obsługiwał wyłącznie jeden autobus.

Na tej dacie urywają się informację na temat kursowania tej linii. Trudno ustalić datę likwidacji linii na tej trasie.

Obecny kształt linii

zdjęcie
"Deskorolka" w Leśnie Górnym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Informacja o uruchomieniu nowej linii 106 obsługiwanej przez SPPK Police pojawiła się 17 listopada 1997 roku. Trasa jej biegła wówczas następująco: Głębokie – Pilchowo – Leśno Górne – Siedlice – Osiedle Chemik – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Siedlecka – Grunwaldzka – Police Rynek.

Obsługiwana była jednym autobusem z 65-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia. Linia jeździła również w dni świąteczne i w soboty.

zdjęcie
Od dzisiaj szybciej się robi ciemno...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
17 lipca 1998 roku na trasie linii uruchomiono dodatkowy przystanek „Sierakowo nż”, a 1 stycznia 1999 roku uległ likwidacji tzw. dzień rozkładowy „soboty robocze”.

W marcu 2002 roku nastąpiła korekta w rozkładach jazdy linii 106 dostosowująca kursowanie linii do ówczesnych potrzeb przewozowych.

zdjęcie
Od pewnego już czasu 106/1 obsługiwane jest taborem 12-metrowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku wymusiła objazd na trasie: autobusy linii 106 kursowały objazdem od ulicy Siedleckiej ulicami Grzybową, Bankową, Zamenhofa i Piaskową do ulicy Wyszyńskiego i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. Kursy w relacji Police Osiedle Chemik - Głębokie były wykonywane na wydłużonej trasie Police Bankowa - Głębokie.

20 lipca 2009 na wniosek Gminy Police, na linii uruchomiono nowy przystanek „Siedlice Las nż” w obu kierunkach. Przystanek zlokalizowano w nowo wybudowanych zatokach pomiędzy Policami a przystankiem „Siedlice”.

zdjęcie
Wakacyjny przegubowiec wjeżdża do leśnego tunelu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z wstrzymaniem ruchu na ulicy Wyszyńskiego w Policach, 31 maja 2013 w godz. 10:40-12:00 autobusy linii 106 kursowały objazdem ulicami Piaskową i Grzybową, a2 czerwca 2013 w godz. 9:00-13:00 na skróconej trasie Głębokie - Siedlice Pętla.

Prace prowadzone w Policach na ulicy Grunwaldzkiej, w dniach 29-30 września 2016 roku wymusiły zmiany na linii 106. Zamknięta została dla ruchu ulica Grunwaldzka w Policach na odcinku od ulicy Kołłątaja do ulicy Kościuszki. Linia kursowała na skróconej trasie Głębokie — Police Kołłątaja (dotychczasowy przystanek linii 103 w kierunku pętli „Police Rynek”). Od przystanku „Police Dworzec” w kierunku tymczasowego przystanku końcowego „Police Kołłątaja” autobusy jechały ulicami Batorego, Szkolną z pominięciem przystanków „Police Grunwaldzka” oraz „Police Rynek”. Na trasie objazdu uruchomiono dodatkowe przystanki „Police Szkolna” oraz „Police Kołłątaja”. 

zdjęcie
Popołudniowy dodatek 106/4 w kolorach jesieni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 lipca 2018 dotychczasowe kursy „szkolne” wykonywane są  w dni powszednie przez cały rok.

W okresie od 10 października 2018 do 15 lutego 2019 w związku z trwającą przebudową i wstrzymaniem ruchu tramwajowego do pętli „Głębokie” uruchomiony został przystanek dla wysiadających „Głębokie” przed skrzyżowaniem z ulicą Miodową, wspólny z linią 809.

zdjęcie
Obecnie taki tabor na linii 106 zobaczyć można tylko w porannym szczycie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 22 lipca do 12 listopada 2019 w związku z rozpoczęciem przebudowy pętli „Police Rynek” i jednoczesnym czasowym wyłączeniu przystanków „Police Rynek” dla wszystkich linii, wprowadzono zmiany na linii 106.

Dla kursów wykonywanych dotychczas do pętli „Police Rynek” obowiązywał objazd: od przejazdu kolejowego ulicami Batorego, Szkolną i Kołłątaja do przystanku końcowego „Police Kołłątaja” (wspólnego z [[linia103 w kierunku Zakładów Chemicznych). W tym kierunku nie były obsługiwane przystanki „Police Grunwaldzka” i „Police Rynek”, natomiast uruchomiony został przystanek zastępczy „Police Szkolna” (wspólny z linią 111 w kierunku pętli „Police Zajezdnia”). W  kierunku pętli „Głębokie” nie obsługiwano przystanku „Police Rynek”, a kursy rozpoczynały się na przystanku „Police Kołłątaja”.

Od 1 grudnia 2020 w związku z uruchomieniem nowej pętli „Głębokie”, linia 106 zatrzymuje się na końcu peronu zewnętrznego.

W celu poprawy funkcjonowania przesiadek na pętli Głębokie 16 lipca 2022 roku nastąpiła zmiana rozkładów jazdy linii 103 i 106 we wszystkie dni tygodnia, bez zmiany częstotliwości kursowania.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych przez WPKM, MZK, oraz informacji własnych i komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy (jas59)

aktualizacja: man, Waszka