Encyklopedia

Linia 107: Plac Rodła - Police Wyszyńskiego Polana

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

03.09.2019
Dodano informację o skierowaniu linii do pętli "Police Wyszyńskiego Polana" MQ
16.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 -14 jas59
05.09.2012
Dodano informacje o zmianach obowiązujących od 1 marca 2012 roku oraz zaktualizowano czasy pracy brygad paki
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w związku ze wzmożonymi przewozami w okresie Wszystkich Świętych X
21.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie w letnim rozkładzie jazdy X
04.11.2008
Poprawiono drobne błędy stylistyczne Pepe
20.10.2008
Dodano drobne informacje dotyczące linii w latach 80-tych Pepe

Trasa: Plac Rodła - Matejki - Gontyny - Sczanieckiej - Wilcza - Obotrycka - Pokoju - Szosa Polska - (Przęsocin) Szczecińska - Przęsocińska - (Police) Asfaltowa - Piłsudskiego - Wyszyńskiego - Police Wyszyńskiego Polana

Historia linii

Historia linii 107 sięga 1 marca 1982 roku, od kiedy to kursowała na podobnej trasie jak dziś, ale przystanek końcowy miała na Placu Hołdu Pruskiego, zamiast na Placu Rodła.

zdjęcie
Dwa przegubowce - pierwszy z 1990 roku, drugi z 2004...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia jeździła do Polic, a przystanek końcowy miała przy ulicy Grzybowej. Dopiero po wybudowaniu obecnej ulicy Wyszyńskiego (Lenigradzkiej) przedłużono ją do pętli Osiedle Chemik przy CH "Kinga" (dawniej restauracji Oaza).

Na trasie do Placu Hołdu Pruskiego linia kursowała do 19 grudnia 1986 roku.

W roku 1988 jedną z brygad linii obsługiwała zajezdnia Klonowica.

W międzyczasie wielokrotnie zwiększano i zmniejszano ilość taboru, czasu przelotu trasy, częstotliwości kursowania oraz zmieniano rozkład jazdy.

Do połowy lat 90-tych w Policach jej trasa od skrzyżowania Piłsudskiego - Grzybowa przebiegała ulicami: Grzybową, Bankową i Wyszyńskiego.

Dodatkowo, nim linia trafiła na swój obecny przystanek końcowy w Szczecinie, w trakcie budowy Trasy Zamkowej, miała swój epizod z przystankiem końcowym na placu Żołnierza Polskiego w rejonie banku PEKAO.

film
0:12
odtwórz
"Dziesięciolatek" pędzi, by odpocząć na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Podczas budowy PAZIM-u linia 107 zawracała na trasie: Matejki - Malczewskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła - Piłsudskiego - Plac Grunwaldzki - Rayskiego - Malczewskiego i dalej po swojej trasie.

Linia na początku istnienia była podzielona na trzy strefy:

W 1989 roku liczbę stref zmniejszono do dwóch:

zdjęcie
Ikarus zmierza do Polic
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do czasu uruchomienia linii F "stosiódemkowa" obsługa była podzielona między zajezdnię Klonowica i zajezdnię Police. Ta pierwsza obsługiwała jedną całodzienną i jedną szczytową brygadę, natomiast policka zajezdnia pozostałe 11 brygad w dni powszednie oraz wszystkie 6 w dni świąteczne. Częstotliwość kursowania linii wynosiła 7 minut w szczycie, 14 po szczycie oraz w dni świąteczne i soboty robocze.

Od drugiej połowy lat 90-tych do 16 września 2002 roku linię obsługiwało 8 pojazdów przegubowych lub 15-metrowych co 10-11 minut w dni powszednie przez cały dzień, oraz 6 co 14 minut w dni świąteczne. Dodatkiem była linia F, którą obsługiwało w tym czasie 5 brygad.

zdjęcie
Mijanka "jamnika" z "lwem"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
22 i 23 września 2001 roku z powodu asfaltowania ulicy Asfaltowej w Policach, na trasie Fabryka Domów - Ofiar Stutthofu uruchomiono linię dodatkową 107 Bis obsługiwaną Jelczykiem M081MB 602, natomiast linia 107 kursowała wówczas przez Stołczyn i Skolwin. Obsługiwało ją wtedy 8 autobusów Ikarus 280.

Rok później w Policach rozpoczęto przebudowę skrzyżowania ulic Siedleckiej, Piłsudskiego i Grzybowej na rondo co wymusiło zmiany na trasie linii. Od przystanku "Piłsudskiego Wiadukt" (dziś "Police Przybora") autobusy jeździły ulicami: Przybora, Bankową do Wyszyńskiego i dalej do Osiedla Chemik. Nie obowiązywały w tym czasie przystanki: "Piłsudskiego" (dziś "Police Piłsudskiego Rondo"), "Piłsudskiego PCK" (dziś "Police PCK"), zaś przystanek "Wyszyńskiego" (dziś "Police Wyszyńskiego") przeniesiono na ulicę Bankową (na wysokości PKO).

zdjęcie
107 objazdem przez Stołczyn - remont ulicy Asfaltowej w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 17 września 2002 roku na linię wprowadzono dwie wtyczki (z 6 kursami w każdym ze szczytów) rozładowujące nieco tłok w godzinach szczytu.

1 września 2004 roku na linię wprowadzono 3 dodatkowe autobusy, zwiększając tym samym częstotliwość do 8 minut w dni powszednie w godzinach 6-19.

zdjęcie
W drodze do Polic - raz przegub, raz deskorolka
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 sierpnia 2005 roku na linii wprowadzono zakaz obsługi przez pojazdy wielkopojemne, 15-metrowe. Było to spowodowane niemieszczeniem się do autobusów linii wszystkich chętnych pasażerów, zwłaszcza w soboty.

Od 3 grudnia 2007 linia została wzbogacona kolejnymi 3 autobusami przegubowymi. 

 

zdjęcie
Dwa nowe "przeguby" podczas świąt odpoczywały na terenie zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 107 jest obsługiwana przez SPPK wyłącznie taborem przegubowym klasy MEGA.

zdjęcie
Pierwszy dzień kursowania linii 107 do nowej pętli zbiegł się w czasie z wakacyjnym uruchomieniem Linii Plażowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lipca 2018 roku autobusy linii 107 wycofane zostały z pętli Police Osiedle Chemik i skierowane do nowo wybudowanej pętli Police Wyszyńskiego Polana, zlokalizowanej przy wjeździe do Polic od strony Siedlic.

Na podstawie informacji własnych opracowali: Kamil Stochmal i Paweł Pieńkowski

aktualizacja: X, paki, jas59, man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.