Encyklopedia

description Linia 107: Plac Rodła - Police Wyszyńskiego Polana

dodane 17.10.2008, godz. 9:23 przez stoch; zmodyfikowane 24.03.2020, godz. 15:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

03.09.2019
Dodano informację o skierowaniu linii do pętli "Police Wyszyńskiego Polana" zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ
16.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2011 -14 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
05.09.2012
Dodano informacje o zmianach obowiązujących od 1 marca 2012 roku oraz zaktualizowano czasy pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w związku ze wzmożonymi przewozami w okresie Wszystkich Świętych X
21.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie w letnim rozkładzie jazdy X
04.11.2008
Poprawiono drobne błędy stylistyczne zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
20.10.2008
Dodano drobne informacje dotyczące linii w latach 80-tych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Plac Rodła - Matejki - Gontyny - Sczanieckiej - Wilcza - Obotrycka - Pokoju - Szosa Polska - (Przęsocin) Szczecińska - Przęsocińska - (Police) Asfaltowa - Piłsudskiego - Wyszyńskiego - Police Wyszyńskiego Polana

Historia linii

Historia linii 107 sięga 1 marca 1982 roku, od kiedy to kursowała na podobnej trasie jak dziś, ale przystanek końcowy miała na Placu Hołdu Pruskiego, zamiast na Placu Rodła.

zdjęcie
Linia jeździła do Polic, a przystanek końcowy miała przy ulicy Grzybowej. Dopiero po wybudowaniu obecnej ulicy Wyszyńskiego (Lenigradzkiej) przedłużono ją do pętli Osiedle Chemik przy CH "Kinga" (dawniej restauracji Oaza).

Na trasie do Placu Hołdu Pruskiego linia kursowała do 19 grudnia 1986 roku.

W roku 1988 jedną z brygad linii obsługiwała zajezdnia Klonowica.

W międzyczasie wielokrotnie zwiększano i zmniejszano ilość taboru, czasu przelotu trasy, częstotliwości kursowania oraz zmieniano rozkład jazdy.

Do połowy lat 90-tych w Policach jej trasa od skrzyżowania Piłsudskiego - Grzybowa przebiegała ulicami: Grzybową, Bankową i Wyszyńskiego.

Dodatkowo, nim linia trafiła na swój obecny przystanek końcowy w Szczecinie, w trakcie budowy Trasy Zamkowej, miała swój epizod z przystankiem końcowym na placu Żołnierza Polskiego w rejonie banku PEKAO.

film
00:12
odtwórz
Podczas budowy PAZIM-u linia 107 zawracała na trasie: Matejki - Malczewskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła - Piłsudskiego - Plac Grunwaldzki - Rayskiego - Malczewskiego i dalej po swojej trasie.

Linia na początku istnienia była podzielona na trzy strefy:

W 1989 roku liczbę stref zmniejszono do dwóch:

zdjęcie
Do czasu uruchomienia linii F "stosiódemkowa" obsługa była podzielona między zajezdnię Klonowica i zajezdnię Police. Ta pierwsza obsługiwała jedną całodzienną i jedną szczytową brygadę, natomiast policka zajezdnia pozostałe 11 brygad w dni powszednie oraz wszystkie 6 w dni świąteczne. Częstotliwość kursowania linii wynosiła 7 minut w szczycie, 14 po szczycie oraz w dni świąteczne i soboty robocze.

Od drugiej połowy lat 90-tych do 16 września 2002 roku linię obsługiwało 8 pojazdów przegubowych lub 15-metrowych co 10-11 minut w dni powszednie przez cały dzień, oraz 6 co 14 minut w dni świąteczne. Dodatkiem była linia F, którą obsługiwało w tym czasie 5 brygad.

zdjęcie
22 i 23 września 2001 roku z powodu asfaltowania ulicy Asfaltowej w Policach, na trasie Fabryka Domów - Ofiar Stutthofu uruchomiono linię dodatkową 107 Bis obsługiwaną Jelczykiem M081MB 602, natomiast linia 107 kursowała wówczas przez Stołczyn i Skolwin. Obsługiwało ją wtedy 8 autobusów Ikarus 280.

Rok później w Policach rozpoczęto przebudowę skrzyżowania ulic Siedleckiej, Piłsudskiego i Grzybowej na rondo co wymusiło zmiany na trasie linii. Od przystanku "Piłsudskiego Wiadukt" (dziś "Police Przybora") autobusy jeździły ulicami: Przybora, Bankową do Wyszyńskiego i dalej do Osiedla Chemik. Nie obowiązywały w tym czasie przystanki: "Piłsudskiego" (dziś "Police Piłsudskiego Rondo"), "Piłsudskiego PCK" (dziś "Police PCK"), zaś przystanek "Wyszyńskiego" (dziś "Police Wyszyńskiego") przeniesiono na ulicę Bankową (na wysokości PKO).

zdjęcie
Od 17 września 2002 roku na linię wprowadzono dwie wtyczki (z 6 kursami w każdym ze szczytów) rozładowujące nieco tłok w godzinach szczytu.

1 września 2004 roku na linię wprowadzono 3 dodatkowe autobusy, zwiększając tym samym częstotliwość do 8 minut w dni powszednie w godzinach 6-19.

zdjęcie
30 sierpnia 2005 roku na linii wprowadzono zakaz obsługi przez pojazdy wielkopojemne, 15-metrowe. Było to spowodowane niemieszczeniem się do autobusów linii wszystkich chętnych pasażerów, zwłaszcza w soboty.

Od 3 grudnia 2007 linia została wzbogacona kolejnymi 3 autobusami przegubowymi. 

 

zdjęcie
Linia 107 jest obsługiwana przez SPPK wyłącznie taborem przegubowym klasy MEGA.

zdjęcie
1 lipca 2018 roku autobusy linii 107 wycofane zostały z pętli Police Osiedle Chemik i skierowane do nowo wybudowanej pętli Police Wyszyńskiego Polana, zlokalizowanej przy wjeździe do Polic od strony Siedlic.

Na podstawie informacji własnych opracowali: Kamil Stochmal i Paweł Pieńkowski aktualizacja: X, paki, jas59, man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.