Encyklopedia

Linia 53: Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska

dodane przez end; zmodyfikowane przez man

12.01.2024
Dodano informacje o objeździe w styczniu 2024 man
26.04.2023
Dodano informacje o nowym podziale rozkładów jazdy man
08.08.2022
dodano informację o tymczasowej zmianie lokalizacji przystanku „Dworska” Waszka
09.04.2021
Dodano informację o objeździe man
15.01.2021
Informacje o długości trasy, czasie przejazdu, itp. przeniesiono w inne miejsce. Karton_03
13.01.2021
Dodano informacje o długości trasy, czasie przejazdu, częstotliwości oraz liczbie przystanków. Karton_03
03.07.2020
Dodano informację o powrocie na trasę po objazdach man
24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
04.02.2018
Dodano informacje z lat 2008 - 2017 jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych X
06.12.2008
Dodano informację o brygadzie niskopodłogowej w rozkładzie letnim Pepe
29.11.2008
Dodano informacje szczegółowe dotyczące lat 70, 80 i 90-tych Pepe

Trasa: Stocznia Szczecińska — Firlika (z powrotem: Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika) — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego — Roweckiego — Witkiewicza (z powrotem: Witkiewicza — Żwirki i Wigury — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego) — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Wierzbowa — Mieszka I — Milczańska — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Dobrzyńska (z powrotem: Dobrzyńska — Budziszyńska) — Pomorzany Dobrzyńska

Polickie początki

zdjęcie
Ten autobus to już tylko historia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia tej linii rozpoczyna się około roku 1956. Wówczas trasa linii 53 nie przypominała pod żadnym pozorem tej jaka jest obecnie. Przebiegała od pętli „Głębokie” do Tanowa. W 1973 roku linia na takiej trasie przestała istnieć. Na jej miejscu powstała linia 103, która była połączeniem dotychczasowej linii 53 oraz polickiej linii 65 (która kursowała na trasie: Zakłady Chemiczne – Tanowo). Od tamtej pory trasa tej linii zmieniła całkowicie lokalizację.

Szczecińskie początki

zdjęcie
Przegubowe Volvo na linii 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W Szczecinie linię 53 uruchomiono dokładnie 4 października 1974 roku na odcinku Karola Miarki – Głogowska. Jej długość wynosiła 3,5 km. Przelot trasy trwał 5–7 minut, obsługiwana była jednym autobusem, który jeździł z 17-minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Drugie wcielenie „53”

zdjęcie
MAN mija młodszą część dzielnicy Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 listopada 1981 roku nastąpiła zmiana numeru linii na „60 Bis” – jeździła ona na trasie Stocznia Warskiego – Mieszka I. Obsługiwana była 7 brygadami z 11-12 minutową częstotliwością. Na trasie do Stoczni Warskiego kursowała do 5 listopada 1982 roku, kiedy to nastąpiło wydłużenie trasy do Stoczni Remontowej. Obsługiwana była 9 autobusami z 11-minutową częstotliwością. Jeździła przez ulice: Klonowica-Zawadzkiego-Szafera i al. Wojska Polskiego. 8 marca 1983 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus zmniejszając przelot trasy do 44 minut a częstotliwość na 9-minutową.

Od 28 listopada 1983 roku linia 53 zaczęła jeździć na trasie Ludowa (Stocznia Remontowa)Pomorzany Dobrzyńska. Długość trasy wynosiła 18,2 km, przelot trwał 47–50 minut, obsługiwana była 13 autobusami z 8–9 minutową częstotliwością tylko przed południem.

zdjęcie
Jeszcze za czasów służby w Szczecinie, dziś służy jako "obrzyn" kilkaset kilometrów stąd
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 lipca 1985 roku wprowadzono na linii służby całodzienne.  W międzyczasie zmniejszano i zwiększano ilość taboru obsługującego linię, zmniejszano i zwiększano czas przelotu, jak również częstotliwość kursowania.

1 lipca 1993 roku skrócono kursowanie linii do Stoczni Szczecińskiej po szczycie, a sama obsługiwana była 5, 6 lub 11 autobusami z 10, 17 i 20 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia jeździła tylko do Stoczni Szczecińskiej obsługiwana 5-6 autobusami z 17-20 minutową częstotliwością przed i po południu.

zdjęcie
Autobusy Volvo tego dnia jeszcze woziły pasażerów na cmentarz, a za kilka tygodni same trafią na autobusowe cmentarzysko
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 4 lipca 1994 roku zaczęto wprowadzać co roku na linii rozkład letni, a od 5 września tego roku rozkład jazdy zimowy.

W dniach 22 lipca - 28 sierpnia 1996 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Grota - Roweckiego z powodu remontu ulicy Reduty Ordona, a od 19 sierpnia do 16 października z powodu remontu ulicy Łukasińskiego linia kursowała objazdem przez ulice: Wernyhory, Samossiery i Grota-Roweckiego.

zdjęcie
Niedzielne popołudnie na 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Warto również wspomnieć o odmianie linii 53, o linii 53 Bis wprowadzanej od 1 listopada 1997 roku na trasie Emilii Plater Hurt – Plac Słowińców na coroczne Święto Wszystkich Świętych.  Obsługiwana była przez 14 brygad z 5-minutową częstotliwością. W 1999 roku zmieniono jej numerację na 53 Bis, później na D53, a następnie na 853.

zdjęcie
Już za kilka dni w SPAK odbędzie się oficjalna prezentacja kolejnych nowych pojazdów tej marki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z remontem wiaduktu w ciągu ulicy Milczańskiej od dnia 26 czerwca do 17 października 2000 roku linia została podzielona na dwie części:

Linia 53: LudowaStocznia Szczecińska Milczańska, obsługiwana 5-8 autobusami z 13 i 20-22 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia kursowała tylko do Stoczni Szczecińskiej.

Linia 53 Bis: na trasie Milczańska Wiadukt – Pomorzany Dobrzyńska, obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z przelotem 7-minutowym i z 20 minutową częstotliwością. Linię tę zlikwidowano na tej trasie w dniu 17 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu.

zdjęcie
Z okazji Dni Morza linia 53 została wydłużona do Dworca Morskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 2013 roku linia na czas uroczystości na Wałach Chrobrego nad Odrą, linia okolicznościowo kierowana była od przystanku „Emilii Plater” przez ulicę Łady i Jana z Kolna do pętli „Dworzec Morski”

zdjęcie
Jedna z potencjalnych tras, gdzie w przyszłości ma jeździć tramwaj
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 sierpnia 2013 roku z powodu awarii wodociągów autobusy linii 53 nie kursowały ulicami Czorsztyńską i Reduty Ordona. Dla linii obowiązywał objazd ulicami Grota-Roweckiego i Łukasińskiego. Zmiana trasy obowiązywała do końca naprawy awarii.

W związku z budową kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika, w okresie 8 września 2014 - 3 lutego 2015 roku autobusy linii 53 kursowały objazdem od przystanku „Antosiewicza” ulicami Nocznickiego – 1 Maja – Ceglaną do tymczasowego przystanku „Stocznia Szczecińska” zlokalizowanego na ulicy Firlika za skrzyżowaniem z ulicą Ceglaną. Trasa w kierunku do pętli „Ludowa” nie uległa zmianie.

4 maja 2015 roku ZDiTM wprowadził zmianę rozkładów jazdy na linii 53. Linia po godzinie 20:00 rorzpoczęła kursowanie z częstotliwością 30-minutową.

29 czerwca 2015 roku ponownie zmianie uległ rozkład jazdy. Od tego dnia wszystkie kursy realizowane są na trasie Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska.

zdjęcie
Na co dzień autobusy w tym miejscu łamią się w lewo, ale z powodu awarii wodociągowej między innymi linię 53 skierowano objazdem przez ulicę Żołnierską, Szeroką i Łukasińskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. Prace te w okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie m.in. linii 53. Roboty drogowe zakończyły się 31 października 2016 roku.

zdjęcie
Rezerwowa hybryda na linii 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 8 marca 2018 z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursowała objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica (trasą linii 60).

Od 10 września 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Roweckiego linia jeździła objazdem przez ulicę Reduty Ordona.

Linia powróciła na swoją dotychczasową trasę po zakończeniu obu remontów i od 6 lipca 2020 roku ponownie kursuje na stałej trasie.

W związku z rozpoczęciem prac przy sieci gazowej w rejonie skrzyżowania ulic Inowrocławskiej i Budziszyńskiej w dniach 12-16 kwietnia 2021 roku linia 53 kursowała objazdem:

zdjęcie
Przegubowy „jamnik” wyłania się spod wiaduktu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska”: od przystanku ,,Dunikowskiego’’ przez ulice: Powstańców Wielkopolskich – Starkiewicza (tymczasowy przystanek zlokalizowany na ul. Starkiewicza) – Dąbrowskiego – Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Pomorzany (tymczasowy przystanek przy sklepie „Netto”)  - „Frysztacka”.

W kierunku pętli Stoczni Szczecińskiej: od przystanku „Frysztacka” swoją trasą.

Od 31 stycznia do 25 lutego 2022 w związku z rozpoczęciem ferii szkolnych i wprowadzeniem nauki zdalnej, wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii 53. W dni powszednie obowiązywały rozkłady jazdy dla okresu wakacji letnich i września.

W związku z koniecznością naprawy nawierzchni na ulicy Dworskiej (na wysokości posesji nr 33) od dnia 8 sierpnia 2022 roku na krótki okres czasu przesunięty o 40 metrów w kierunku ulicy Ku Słońcu przystanek „Dworska” (nr 25512) dla autobusów linii 53 jadących w kierunku Stoczni Szczecińskiej.

1 maja 2023 roku zmodyfikowano dotychczasowy podział rozkładów jazdy w dni powszednie. Zrezygnowano z podziału na dni powszednie poza okresem wakacji letnich i wrześniem oraz dni powszednie w okresie wakacji letnich i we wrześniu. W zamian wprowadzono rozkład obowiązujący w dni nauki w szkołach z częstotliwością w godzinach szczytu co 12–15 minut, a także dni powszednie wolne od nauki w szkołach z częstotliwością w szczycie wynoszącą 15 minut. Szkicem pozostały one podobne do poprzedniej wersji. Częstotliwość w międzyszczycie, wieczorem oraz w soboty i dni świąteczne również nie uległa zmianie. Ponadto wprowadzono korekty czasów przejazdu i godzin odjazdów.

Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach 15 stycznia (godz. 9:00) - 18 stycznia 2024 roku, autobusy linii 53 od przystanku „Dunikowskiego” kursowały tymczasowo przez aleję Powstańców Wielkopolskich – Starkiewicza – Boczną – Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Dunikowskiego” i dalej po stałej trasie. Na przystanku końcowym po wymianie pasażerów, autobusy kierowały się w dalszą trasę bez odstawania.

Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”. W zamian uruchomiono tymczasowe: „Starkiewicza”, „Św. Józefa” i „Szpitalna”.

Źródła: Historia Komunikacji Miejskiej w Szczecinie – www.swiatowy.org, www.sppk.pl, www.komunikacja.szczecin.of.pl, www.mkm.szczecin.pl, , dane z ZDiTM, artykuły z gazet szczecińskich oraz wiedza własna.
opracował: Andrzej Lulek
uzupełnienie: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: X, man, Karton_03, Waszka

Długość trasy:

  • w kierunku ul. Dobrzyńskiej: 16,9 km
  • w kierunku Stoczni: 15,8 km

Czas przejazdu:

  • w kierunku ul. Dobrzyńskiej: 49 minut
  • w kierunku Stoczni: 50 minut

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • w dni nauki w szkołach:
      • W szczycie: 12-15 minut
      • W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
      • Wieczorem: 30 minut
    • w dni wolne od nauki w szkołach:
      • W szczycie: 15 minut
      • W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
      • Wieczorem: 30 minut
  • Soboty:
    • W ciągu dnia: 20 minut
    • Rano i późnym popołudniem: 24 minuty
    • Wieczorem: 30 minut
  • Niedziele i dni świąteczne:
    • W ciągu dnia: 24 minuty
    • Rano i wieczorem: 30 minut

Operator: SPA Klonowica