Encyklopedia

Linia 53: Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska

dodane przez end; zmodyfikowane przez man

03.07.2020
Dodano informację o powrocie na trasę po objazdach man
24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
04.02.2018
Dodano informacje z lat 2008 - 2017 jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych X
06.12.2008
Dodano informację o brygadzie niskopodłogowej w rozkładzie letnim Pepe
29.11.2008
Dodano informacje szczegółowe dotyczące lat 70, 80 i 90-tych Pepe

Trasa: Stocznia Szczecińska — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Szafera —  Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Walentynowicz  — Roweckiego — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Wierzbowa — Mieszka I — Milczańska — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Pomorzany Dobrzyńska


Polickie początki

zdjęcie
Ten autobus to już tylko historia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia tej linii rozpoczyna się około roku 1956. Wówczas trasa linii 53 nie przypominała pod żadnym pozorem tej jaka jest obecnie. Przebiegała od pętli Głębokie do Tanowa. W 1973 roku linia na takiej trasie przestała istnieć. Na jej miejscu powstała linia 103, która była połączeniem dotychczasowej linii 53 oraz polickiej linii 65 (która kursowała na trasie: Zakłady Chemiczne – Tanowo). Od tamtej pory trasa tej linii zmieniła całkowicie lokalizację.

Szczecińskie początki

zdjęcie
Przegubowe Volvo na linii 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W Szczecinie linię 53 uruchomiono dokładnie 4 października 1974 roku na odcinku Karola Miarki – Głogowska. Jej długość wynosiła 3,5 km. Przelot trasy trwał 5–7 minut, obsługiwana była jednym autobusem, który jeździł z 17-minutową częstotliwością. Jeździła na tej trasie do 1 grudnia 1976 roku, kiedy została zlikwidowana z powodu braku taboru.

Drugie wcielenie „53”

zdjęcie
MAN mija młodszą część dzielnicy Pomorzany
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 listopada 1981 roku nastąpiła zmiana numeru linii na „60 Bis” – jeździła ona na trasie Stocznia Warskiego – Mieszka I. Obsługiwana była 7 brygadami z 11-12 minutową częstotliwością. Na trasie do Stoczni Warskiego kursowała do 5 listopada 1982 roku, kiedy to nastąpiło wydłużenie trasy do Stoczni Remontowej. Obsługiwana była 9 autobusami z 11-minutową częstotliwością. Jeździła przez ulice: Klonowica-Zawadzkiego-Szafera i al. Wojska Polskiego. 8 marca 1983 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus zmniejszając przelot trasy do 44 minut a częstotliwość na 9-minutową.

Od 28 listopada 1983 roku linia 53 zaczęła jeździć na trasie Ludowa (Stocznia Remontowa) Pomorzany Dobrzyńska. Długość trasy wynosiła 18,2 km, przelot trwał 47–50 minut, obsługiwana była 13 autobusami z 8–9 minutową częstotliwością tylko przed południem.

zdjęcie
Jeszcze za czasów służby w Szczecinie, dziś służy jako "obrzyn" kilkaset kilometrów stąd
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 lipca 1985 roku wprowadzono na linii służby całodzienne.  W międzyczasie zmniejszano i zwiększano ilość taboru obsługującego linię, zmniejszano i zwiększano czas przelotu jak również częstotliwość kursowania.

1 lipca 1993 roku skrócono kursowanie linii do Stoczni Szczecińskiej po szczycie, a sama obsługiwana była 5, 6 lub 11 autobusami z 10, 17 i 20 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia jeździła tylko do Stoczni Szczecińskiej obsługiwana 5-6 autobusami z 17-20 minutową częstotliwością przed i po południu.

zdjęcie
Autobusy Volvo tego dnia jeszcze woziły pasażerów na cmentarz, a za kilka tygodni same trafią na autobusowe cmentarzysko
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 4 lipca 1994 roku zaczęto wprowadzać co roku na linii rozkład letni, a od 5 września tego roku rozkład jazdy zimowy.

W dniach 22 lipca - 28 sierpnia 1996 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Grota - Roweckiego z powodu remontu ulicy Reduty Ordona, a od 19 sierpnia do 16 października z powodu remontu ulicy Łukasińskiego linia kursowała objazdem przez ulice: Wernyhory, Samossiery i Grota-Roweckiego.

zdjęcie
Niedzielne popołudnie na 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Warto również wspomnieć o odmianie linii 53, o linii linii 53Bis wprowadzanej od 1 listopada 1997 roku na trasie Emilii Plater Hurt – Plac Słowińców na coroczne Święto Zmarłych.  Obsługiwana była przez 14 brygad z 5-minutową częstotliwością. W 1999 roku zmieniono jej numerację na 53 Bis, później na D53, a finalnie na 853.

zdjęcie
Już za kilka dni w SPAK odbędzie się oficjalna prezentacja kolejnych nowych pojazdów tej marki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z remontem wiaduktu w ciągu ulicy Milczańskiej od dnia 26 czerwca do 17 października 2000 roku linia została podzielona na dwie części:

Linia 53 Ludowa – Stocznia Szczecińska – Milczańska, obsługiwana 5-8 autobusami z 13 i 20-22 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia kursowała tylko do Stoczni Szczecińskiej.

Linia 53 Bis na trasie Milczańska Wiadukt – Pomorzany Dobrzyńska o, obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z przelotem 7-minutowym i z 20 minutową częstotliwością. Linię tę zlikwidowano na tej trasie w dniu 17 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu.

W chwili obecnej 53 w szczycie kursuje średnio co 12–15 minut (co 15 minut w szczycie w okresie letnim). Natomiast poza szczytem oraz w soboty i dni świąteczne częstotliwość kursowania wynosi 20 minut. W godzinach wieczornych – 24/30 minut.

zdjęcie
Z okazji Dni Morza linia 53 została wydłużona do Dworca Morskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 2013 roku linia na czas uroczystości na Wałach Chrobrego nad Odrą, linia kierowana jest do pętli Dworzec Morski.

zdjęcie
Jedna z potencjalnych tras, gdzie w przyszłości ma jeździć tramwaj
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 sierpnia 2013 roku z powodu awarii wodociągów autobusy linii 53 nie kursowały ulicami Czorsztyńską i Reduty Ordona. Dla linii obowiązywał objazd ulicami Grota Roweckiego i Łukasińskiego. Zmiana trasy obowiązywała do końca naprawy awarii.

4 maja 2015 roku ZDiTM wprowadził zmianę rozkładów jazdy na linii 53. Linia po godzinie 20:00 jeździ z częstotliwością 30-minutową.

29 czerwca 2015 roku zmianie uległ rozkład jazdy. Od tego dnia wszystkie kursy realizowane są na trasie Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska.

zdjęcie
Na co dzień autobusy w tym miejscu łamią się w lewo, ale z powodu awarii wodociągowej między innymi linię 53 skierowano objazdem przez ulicę Żołnierską, Szeroką i Łukasińskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się jeszcze jesienią tego roku. Prace te w okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie, między innymi linii 53. Prace zakończyły się 31 października 2016 roku.

zdjęcie
Rezerwowa hybryda na linii 53
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 8 marca 2018 z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursowała objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica (trasą linii 60).

Od 10 września 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Roweckiego linia kursuje objazdem przez ulicę Reduty Ordona.

Linia powróciła na swoją dotychczasową trasę po zakończeniu obu remontów i od 6 lipca 2020 roku ponownie kursuje na stałej trasie.

Źródła: Historia Komunikacji Miejskiej w Szczecinie – www.swiatowy.org, www.sppk.pl, www.komunikacja.szczecin.of.pl, www.mkm.szczecin.pl, , dane z ZDiTM, artykuły z gazet szczecińskich oraz wiedza własna.
opracował: Andrzej Lulek
uzupełnienie: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: X, man