Encyklopedia

description Linia 53: Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska

dodane 6.09.2008, godz. 21:28 przez zdjęcie profilowe użytkownika end end; zmodyfikowane 17.02.2020, godz. 19:53 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 zdjęcie profilowe użytkownika man man
04.02.2018
Dodano informacje z lat 2008 - 2017 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
28.10.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w okresie wzmożonych przewozów w związku z dniem Wszystkich Świętych X
06.12.2008
Dodano informację o brygadzie niskopodłogowej w rozkładzie letnim zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
29.11.2008
Dodano informacje szczegółowe dotyczące lat 70, 80 i 90-tych zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe

Trasa: Stocznia Szczecińska — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Szafera —  Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Walentynowicz  — Roweckiego — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Wierzbowa — Mieszka I — Milczańska — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Pomorzany Dobrzyńska


Polickie początki...


Historia tej linii rozpoczyna się około roku 1956. Wówczas trasa linii 53 nie przypominała pod żadnym pozorem tej jaka jest obecnie. Przebiegała od pętli "Głębokie" do Tanowa. W 1973 roku linia na takiej trasie przestała istnieć. Na jej miejscu powstała linia 103, która była połączeniem dotychczasowej linii 53 oraz polickiej [linia65|linii 65]] (która kursowała na trasie: Zakłady Chemiczne – Tanowo). Od tamtej pory trasa tej linii zmieniła całkowicie lokalizację. Uruchomiono ją z nową trasą 4 października 1974 roku na odcinku Karola Miarki – Głogowska. Jej długość wynosiła 3,5 km. Przelot trasy trwał 5–7 minut, obsługiwana była jednym autobusem, który jeździł z 17-minutową częstotliwością. Jeździła na tej trasie do 1 grudnia 1976 roku, kiedy została zlikwidowana z powodu braku taboru.


Drugie wcielenie „53”


zdjęcie
12 listopada 1981 roku nastąpiła zmiana numeru linii na „60 Bis” – jeździła ona na trasie Stocznia Warskiego – Mieszka I. Obsługiwana była 7 brygadami z 11-12 minutową częstotliwością. Na trasie do Stoczni Warskiego kursowała do dnia 5 listopada 1982 roku. Od tego dnia nastąpiło wydłużenie trasy do Stoczni Remontowej. Obsługiwana była 9 autobusami z 11-minutową częstotliwością. Jeździła przez ulice Klonowica-Zawadzkiego-Szafera i al. Wojska Polskiego. 8 marca 1983 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus zmniejszając przelot trasy do 44 minut a częstotliwość na 9-minutową. Od dnia 28 listopada 1983 roku linia 53 zaczęła jeździć na trasie Ludowa (Stocznia Remontowa) – Pomorzany Dobrzyńska. Długość trasy wynosiła 18,2 km, przelot trwał 47–50 minut, obsługiwana była 13 autobusami z 8–9 minutową częstotliwością tylko przed południem.

9 lipca 1985 roku wprowadzono na linii służby całodzienne.  W międzyczasie zmniejszano i zwiększano ilość taboru obsługującego linie, zmniejszano i zwiększano czas przelotu jak również częstotliwość kursowania.

1 lipca 1993 roku skrócono kursowanie linii do Stoczni Szczecińskiej po szczycie, a sama obsługiwana była 5, 6 lub 11 autobusami z 10, 17 i 20 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia jeździła tylko do Stoczni Szczecińskiej obsługiwana 5-6 autobusami z 17-20 minutową częstotliwością przed i po południu.

zdjęcie
Od 4 lipca 1994 roku zaczęto wprowadzać co roku na linii rozkład letni, a od 5 września tego roku rozkład jazdy zimowy.

W dniach 22 lipca - 28 sierpnia 1996 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Grota - Roweckiego z powodu remontu ulicy Reduty Ordona, a od 19 sierpnia do 16 października z powodu remontu ulicy Łukasińskiego linia kursowała objazdem przez ulice: Wernyhory, Samossiery i Grota-Roweckiego.

Warto również wspomnieć o odmianie linii 53, o linii DA53Bis wprowadzanej od 1 listopada 1997 roku na trasie Emilii Plater Hurt – Plac Słowińców na coroczne Święto Zmarłych.  Obsługiwana jest przez 14 brygad z 5-minutową częstotliwością. W 1999 roku zmieniono jej numerację na 53 Bis.

zdjęcie
W związku z remontem wiaduktu w ciągu ulicy Milczańskiej od dnia 26 czerwca do 17 października 2000 roku linia została podzielona na dwie części:

Linia 53 Ludowa – Stocznia Szczecińska – Milczańska, obsługiwana 5-8 autobusami z 13 i 20-22 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia kursowała tylko do Stoczni Szczecińskiej.

Linia 53 Bis na trasie Milczańska Wiadukt – Pomorzany Dobrzyńska o, obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z przelotem 7-minutowym i z 20 minutową częstotliwością. Linię tę zlikwidowano na tej trasie w dniu 17 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu.


W chwili obecnej 53 w szczycie kursuje średnio co 12–15 minut (co 15 minut w szczycie w okresie letnim). Natomiast poza szczytem oraz w soboty i dni świąteczne częstotliwość kursowania wynosi 20 minut. W godzinach wieczornych – 24 minuty.

zdjęcie
Od 2013 roku linia na czas uroczystości na Wałach Chrobrego nad Odrą, linia kierowana jest do pętli Dworzec Morski.

zdjęcie
4 sierpnia 2013 roku z powodu awarii wodociągów autobusy linii 53 nie kursowały ulicami Czorsztyńską i Reduty Ordona. Dla linii obowiązywał objazd ulicami Grota Roweckiego i Łukasińskiego. Zmiana trasy obowiązywała do końca naprawy awarii.

4 maja 2015 roku ZDiTM wprowadził zmianę rozkładów jazdy na linii 53. Linia po godzinie 20:00 jeździ z częstotliwością 30-minutową.

29 czerwca 2015 roku zmianie uległ rozkład jazdy. Od tego dnia wszystkie kursy realizowane są na trasie Pomorzany Dobrzyńska - Stocznia Szczecińska.

zdjęcie


7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. Zgodnie z zapisami umowy prace powinny zakończyć się jeszcze jesienią tego roku. Prace te w okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie, między innymi linii 53. Prace zakończyły się 31 października 2016 roku.

zdjęcie
Od 8 marca 2018 roku z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursuje objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica (trasą linii60).

Od 10 września 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Roweckiego linia kursuje objazdem przez ulicę Reduty Ordona.

Źródła: Historia Komunikacji Miejskiej w Szczecinie – www.swiatowy.org, www.sppk.pl, www.komunikacja.szczecin.of.pl, www.mkm.szczecin.pl, , dane z ZDiTM, artykuły z gazet szczecińskich oraz wiedza własna.
opracował: Andrzej Lulek
uzupełnienie: Janusz Światowy
aktualizacja: Xman