Encyklopedia
Linia 53: Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska
dodane przez end; zmodyfikowane przez man
Trasa: Stocznia Szczecińska — Firlika (z powrotem: Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika) — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego — Roweckiego — Witkiewicza (z powrotem: Witkiewicza — Żwirki i Wigury — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego) — Derdowskiego — rondo Gierosa — Europejska — Dworska — plac Słowińców — Wierzbowa — Mieszka I — Milczańska — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Dobrzyńska (z powrotem: Dobrzyńska — Budziszyńska) — Pomorzany Dobrzyńska
Polickie początki
Historia tej linii rozpoczyna się około roku 1956. Wówczas trasa linii 53 nie przypominała pod żadnym pozorem tej jaka jest obecnie. Przebiegała od pętli „Głębokie” do Tanowa. W 1973 roku linia na takiej trasie przestała istnieć. Na jej miejscu powstała linia 103, która była połączeniem dotychczasowej linii 53 oraz polickiej linii 65 (która kursowała na trasie: Zakłady Chemiczne – Tanowo). Od tamtej pory trasa tej linii zmieniła całkowicie lokalizację.Szczecińskie początki
W Szczecinie linię 53 uruchomiono dokładnie 4 października 1974 roku na odcinku Karola Miarki – Głogowska. Jej długość wynosiła 3,5 km. Przelot trasy trwał 5–7 minut, obsługiwana była jednym autobusem, który jeździł z 17-minutową częstotliwością. 1 grudnia 1976 roku została zlikwidowana z powodu braku taboru.Drugie wcielenie „53”
12 listopada 1981 roku nastąpiła zmiana numeru linii na „60 Bis” – jeździła ona na trasie Stocznia Warskiego – Mieszka I. Obsługiwana była 7 brygadami z 11-12 minutową częstotliwością. Na trasie do Stoczni Warskiego kursowała do 5 listopada 1982 roku, kiedy to nastąpiło wydłużenie trasy do Stoczni Remontowej. Obsługiwana była 9 autobusami z 11-minutową częstotliwością. Jeździła przez ulice: Klonowica-Zawadzkiego-Szafera i al. Wojska Polskiego. 8 marca 1983 roku zwiększono obsługę linii o jeden autobus zmniejszając przelot trasy do 44 minut a częstotliwość na 9-minutową.Od 28 listopada 1983 roku linia 53 zaczęła jeździć na trasie Ludowa (Stocznia Remontowa) – Pomorzany Dobrzyńska. Długość trasy wynosiła 18,2 km, przelot trwał 47–50 minut, obsługiwana była 13 autobusami z 8–9 minutową częstotliwością tylko przed południem.
9 lipca 1985 roku wprowadzono na linii służby całodzienne. W międzyczasie zmniejszano i zwiększano ilość taboru obsługującego linię, zmniejszano i zwiększano czas przelotu, jak również częstotliwość kursowania.1 lipca 1993 roku skrócono kursowanie linii do Stoczni Szczecińskiej po szczycie, a sama obsługiwana była 5, 6 lub 11 autobusami z 10, 17 i 20 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia jeździła tylko do Stoczni Szczecińskiej obsługiwana 5-6 autobusami z 17-20 minutową częstotliwością przed i po południu.
Od 4 lipca 1994 roku zaczęto wprowadzać co roku na linii rozkład letni, a od 5 września tego roku rozkład jazdy zimowy.
W dniach 22 lipca - 28 sierpnia 1996 roku linia jeździła objazdem przez ulicę Grota - Roweckiego z powodu remontu ulicy Reduty Ordona, a od 19 sierpnia do 16 października z powodu remontu ulicy Łukasińskiego linia kursowała objazdem przez ulice: Wernyhory, Samossiery i Grota-Roweckiego.
Warto również wspomnieć o odmianie linii 53, o linii 53 Bis wprowadzanej od 1 listopada 1997 roku na trasie Emilii Plater Hurt – Plac Słowińców na coroczne Święto Wszystkich Świętych. Obsługiwana była przez 14 brygad z 5-minutową częstotliwością. W 1999 roku zmieniono jej numerację na 53 Bis, później na D53, a następnie na 853.
W związku z remontem wiaduktu w ciągu ulicy Milczańskiej od dnia 26 czerwca do 17 października 2000 roku linia została podzielona na dwie części:
Linia 53: Ludowa –Stocznia Szczecińska– Milczańska, obsługiwana 5-8 autobusami z 13 i 20-22 minutową częstotliwością przed i po południu. W dni świąteczne linia kursowała tylko do Stoczni Szczecińskiej.
Linia 53 Bis: na trasie Milczańska Wiadukt – Pomorzany Dobrzyńska, obsługiwana była jednym autobusem (Autosanem H6) z przelotem 7-minutowym i z 20 minutową częstotliwością. Linię tę zlikwidowano na tej trasie w dniu 17 października 2000 roku po zakończonym remoncie wiaduktu. Od 2013 roku linia na czas uroczystości na Wałach Chrobrego nad Odrą, linia okolicznościowo kierowana była od przystanku „Emilii Plater” przez ulicę Łady i Jana z Kolna do pętli „Dworzec Morski”
4 sierpnia 2013 roku z powodu awarii wodociągów autobusy linii 53 nie kursowały ulicami Czorsztyńską i Reduty Ordona. Dla linii obowiązywał objazd ulicami Grota-Roweckiego i Łukasińskiego. Zmiana trasy obowiązywała do końca naprawy awarii.
W związku z budową kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika, w okresie 8 września 2014 - 3 lutego 2015 roku autobusy linii 53 kursowały objazdem od przystanku „Antosiewicza” ulicami Nocznickiego – 1 Maja – Ceglaną do tymczasowego przystanku „Stocznia Szczecińska” zlokalizowanego na ulicy Firlika za skrzyżowaniem z ulicą Ceglaną. Trasa w kierunku do pętli „Ludowa” nie uległa zmianie.
4 maja 2015 roku ZDiTM wprowadził zmianę rozkładów jazdy na linii 53. Linia po godzinie 20:00 rorzpoczęła kursowanie z częstotliwością 30-minutową.
29 czerwca 2015 roku ponownie zmianie uległ rozkład jazdy. Od tego dnia wszystkie kursy realizowane są na trasie Stocznia Szczecińska - Pomorzany Dobrzyńska.
Od 8 marca 2018 z powodu remontu ulicy Szafera i okolic ronda Olszewskiego, linia kursowała objazdem ulicami Unii Lubelskiej i Klonowica (trasą linii 60).
Od 10 września 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Roweckiego linia jeździła objazdem przez ulicę Reduty Ordona.
Linia powróciła na swoją dotychczasową trasę po zakończeniu obu remontów i od 6 lipca 2020 roku ponownie kursuje na stałej trasie.
W związku z rozpoczęciem prac przy sieci gazowej w rejonie skrzyżowania ulic Inowrocławskiej i Budziszyńskiej w dniach 12-16 kwietnia 2021 roku linia 53 kursowała objazdem:
W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska”: od przystanku ,,Dunikowskiego’’ przez ulice: Powstańców Wielkopolskich – Starkiewicza (tymczasowy przystanek zlokalizowany na ul. Starkiewicza) – Dąbrowskiego – Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Pomorzany (tymczasowy przystanek przy sklepie „Netto”) - „Frysztacka”.W kierunku pętli Stoczni Szczecińskiej: od przystanku „Frysztacka” swoją trasą.
Od 31 stycznia do 25 lutego 2022 w związku z rozpoczęciem ferii szkolnych i wprowadzeniem nauki zdalnej, wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii 53. W dni powszednie obowiązywały rozkłady jazdy dla okresu wakacji letnich i września.
W związku z koniecznością naprawy nawierzchni na ulicy Dworskiej (na wysokości posesji nr 33) od dnia 8 sierpnia 2022 roku na krótki okres czasu przesunięty o 40 metrów w kierunku ulicy Ku Słońcu przystanek „Dworska” (nr 25512) dla autobusów linii 53 jadących w kierunku Stoczni Szczecińskiej.
1 maja 2023 roku zmodyfikowano dotychczasowy podział rozkładów jazdy w dni powszednie. Zrezygnowano z podziału na dni powszednie poza okresem wakacji letnich i wrześniem oraz dni powszednie w okresie wakacji letnich i we wrześniu. W zamian wprowadzono rozkład obowiązujący w dni nauki w szkołach z częstotliwością w godzinach szczytu co 12–15 minut, a także dni powszednie wolne od nauki w szkołach z częstotliwością w szczycie wynoszącą 15 minut. Szkicem pozostały one podobne do poprzedniej wersji. Częstotliwość w międzyszczycie, wieczorem oraz w soboty i dni świąteczne również nie uległa zmianie. Ponadto wprowadzono korekty czasów przejazdu i godzin odjazdów.
Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach 15 stycznia (godz. 9:00) - 18 stycznia 2024 roku, autobusy linii 53 od przystanku „Dunikowskiego” kursowały tymczasowo przez aleję Powstańców Wielkopolskich – Starkiewicza – Boczną – Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Dunikowskiego” i dalej po stałej trasie. Na przystanku końcowym po wymianie pasażerów, autobusy kierowały się w dalszą trasę bez odstawania.
Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”. W zamian uruchomiono tymczasowe: „Starkiewicza”, „Św. Józefa” i „Szpitalna”.
23 marca 2024 roku w obu kierunkach uruchomiono dla linii przystanki „Milczańska nż” w ciągu ulicy Milczańskiej na wysokości posesji nr 29–30.
Źródła: Historia Komunikacji Miejskiej w Szczecinie – www.swiatowy.org, www.sppk.pl, www.komunikacja.szczecin.of.pl, www.mkm.szczecin.pl, , dane z ZDiTM, artykuły z gazet szczecińskich oraz wiedza własna.
opracował: Andrzej Lulek
uzupełnienie: Janusz Światowy jas59
aktualizacja: X, man, Karton_03, Waszka
Długość trasy:
- w kierunku ul. Dobrzyńskiej: 16,9 km
- w kierunku Stoczni: 15,8 km
Czas przejazdu:
- w kierunku ul. Dobrzyńskiej: 49 minut
- w kierunku Stoczni: 50 minut
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- w dni nauki w szkołach:
- W szczycie: 12-15 minut
- W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
- Wieczorem: 30 minut
- w dni wolne od nauki w szkołach:
- W szczycie: 15 minut
- W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
- Wieczorem: 30 minut
- w dni nauki w szkołach:
- Soboty:
- W ciągu dnia: 20 minut
- Rano i późnym popołudniem: 24 minuty
- Wieczorem: 30 minut
- Niedziele i dni świąteczne:
- W ciągu dnia: 24 minuty
- Rano i wieczorem: 30 minut
Operator: SPA Klonowica