Encyklopedia
Linia 60: Stocznia Szczecińska - Cukrowa
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Stocznia Szczecińska — Antosiewicza — Nocznickiego — Firlika — 1 Maja — Sczanieckiej — Plater — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Słowackiego — Zaleskiego — aleja Wojska Polskiego — Unii Lubelskiej — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Żołnierska — rondo Prymy — Szeroka — Sosabowskiego — Taczaka — Derdowskiego — rondo Gierosa — Okulickiego — Wrocławska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa
Linia 60 rozpoczęła kursowanie w 1960 roku na trasie: Gumieńce – Ku Słońcu – Witkiewicza – Czorsztyńska – Mickiewicza – Traugutta – Wojska Polskiego – Wyspiańskiego – Jasne Błonia (przy Prezydium MRN) – Piotra Skargi – Kołłątaja – Niebuszewo (dworzec kolejowy) – 1 Maja – Stocznia Warskiego (Szczecińska). Kursowała w godzinach 5:20-22:30, zaś opłata za przejazd całej trasy wynosiła 2,30 zł.Kroniki podają, że w związku z częstymi remontami ulic do 3 grudnia 1962 roku linia kursowała na trasie Mieszka I – Dworzec Niebuszewo, a począwszy od tego dnia przez Staszica do Stoczni Warskiego.
Pod koniec lat 60. i w latach 70. XX wieku linia 60 jeździła na trasie: Mieszka I – Wierzbowa – Dworska – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Wernyhory – Klonowica – Unii Lubelskiej – Wojska Polskiego – Zaleskiego – Wyspiańskiego – Piotra Skargi – Staszica – 1 Maja – Nocznickiego – Stocznia Warskiego (11,4 km długości).W tym okresie kursowała także skrócona wersja „sześćdziesiątki” nazwana 60 Bis na trasie Witkiewicza – Stocznia Warskiego (8,7 km długości). Dodatkowa linia została zlikwidowana 15 lutego 1968 roku.
Z nieznanych przyczyn, w okresie od 26 sierpnia do 10 października 1964 roku zawieszono kursowanie linii 60.Od 1 września 1965 roku kursowanie linii zostało ograniczone do odwołania, również z nieznanych dla kronik przyczyn.
W latach 1968-1972 następowały bardzo częste zmiany tras linii 60 w związku prowadzonymi remontami ulic, przez które przejeżdżała.
22 stycznia 1968 trasa w kierunku Krzekowa została zmieniona - od tego dnia prowadziła przez al. Wojska Polskiego – Unii Lubelskiej – Klonowica – Janickiego. Rok później, 24 stycznia 1969 roku wprowadzono korektę trasy w kierunku Mieszka I - zamiast ulicą Janickiego i Mickiewicza, autobusy jeździły ulicą Klonowica i Żołnierską do Czorsztyńskiej.Kolejna korekta w przebiegu linii miała miejsce 1 maja 1969 roku. Wówczas autobusy przestały obsługiwać ulicę Piotra Skargi i skierowano je przez ul. Zaleskiego i Słowackiego.
Linia 60 począwszy od 1 lipca 1969 roku została poprowadzona ulicami Łukasińskiego – Reduty Ordona – Czorsztyńską – Wernyhory – Klonowica.Z powodu remontu ulicy Wernyhory w dniach 3-22 kwietnia 1970 roku, linia kursowała objazdem ul. Żołnierską i Klonowica w obydwu kierunkach.
W związku z zakończeniem robót drogowych przy ulicy Firlika, 2 maja 1970 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy - autobusy w obu kierunkach rozpoczęły kursowanie ulicami Firlika, Emilii Plater i dalej bez zmian. Nowe przystanki usytuowano przy Emilii Plater i Firlika.Od 23 lipca 1971 ponownie skierowano linię przez al. Wojska Polskiego – Wyspiańskiego – Piotra Skargi. Niedługo później, 10 września 1971 zmodyfikowano odcinek trasy od ulicy Witkiewicza do Ku Słońcu - autobusy poprowadzono ulicami Witkiewicza – Santocką – Ku Słońcu i dalej bez zmian.
19 listopada 1971 roku wprowadzono dwa dodatkowe autobusy kursujące w godzinach porannych na trasie skróconej Stocznia Szczecińska – Zajezdnia Klonowica.Po kilkuletnich zawirowaniach na trasie „sześćdziesiątki”, od 1 lutego 1972 roku powróciła ona na swoją starą trasę przez ulicę Derdowskiego.
Linia 60 od 29 listopada 1978 roku rozpoczęła kursowanie na trasie: Kombinat Ogrodniczy – Południowa – Wierzbowa – Dworska – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Żołnierska – Klonowica – Unii Lubelskiej – aleja Wojska Polskiego – Zaleskiego – Słowackiego – aleja Wyzwolenia – Staszica – Emilii Plater – Firlika – Stocznia Warskiego.Obsługiwana była 10-20 brygadami z 5-10 minutową częstotliwością przed i po południu. W międzyczasie zwiększano lub zmniejszano ilość taboru, zmieniano trasy, zmniejszano ilość kursów, a także synchronizowano rozkłady jazdy z linią 53.
Kursowanie linii 60 zostało ograniczone w 1981 roku. Zmniejszono jej częstotliwość do 11-12 minut, zaś 21 września 1981 na trasie skróconej Mieszka I – Stocznia Warskiego uruchomiono wspomagającą linię 60 Bis o tej samej częstotliwości, zlikwidowaną w nieznanym okresie.Kolejna duża zmiana trasy linii 60 miała miejsce 1 lipca 1993 roku. Wówczas skierowano ją na trasę Stocznia Warskiego – Cukrowa (o długości 13,3 km). Cały przelot wynosił 32-35 minut, zaś do jej obsługi przeznaczano 5-8 pojazdów z 10-17 minutową częstotliwością przed i po południu
1 lutego 1994 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy - od tego dnia linia kursowała przez ulicę Krakowską i Dworską i dalej bez zmian. 1 maja 1994 roku nastąpiła korekta odległości pomiędzy przystankami i długości linii, a w związku z tym długość wynosiła 12,9 km, zaś przelot 32-35 min.4 lipca 1994 roku na linii wprowadzono letni rozkład jazdy.
W związku z zamknięciem ulicy Reduty Ordona z powodu remontu, od 22 lipca do 28 sierpnia 1996 skierowano „sześćdziesiątkę” na trasę objazdową przez ulicę Grota-Roweckiego. Zostały zawieszone przystanki „Chłopickiego” i „Wita Stwosza”.W okresie od 31 sierpnia do 16 października 1996 roku z powodu prac drogowych na ulicy Derdowskiego, linia jeździła objazdem przez ul. Witkiewicza – Santocką – Ku Słońcu.
Od 1999 roku „sześćdziesiątka” kursowała na trasie: Cukrowa – Rondo Uniwersyteckie – Krakowska – [Dworska – Plac Słowińców – Dworska]/[Wrocławska – Okulickiego] – Derdowskiego – Witkiewicza – Żwirki i Wigury – Czorsztyńska – Mickiewicza – Wernyhory (z powrotem: Wernyhory – Reduty Ordona – Witkiewicza) – Klonowica – Unii Lubelskiej – aleja Wojska Polskiego – Zaleskiego – Słowackiego – aleja Wyzwolenia – Rondo Giedroycia – Staszica – Plater – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego – Firlika (z powrotem: Firlika – Plater) – Stocznia Szczecińska.W dni powszednie linia jeździła przez ulicę Wrocławską i Okulickiego, a w pozostałe dni przez ulicę Dworską.
W związku z budową ronda na Gumieńcach, od 12 kwietnia 2007 linia kursowała według specjalnego rozkładu jazdy w skróconej relacji Stocznia Szczecińska – Ku Słońcu (przystanek przy przebudowywanym rondzie).Od ulicy Derdowskiego autobusy kursowały ulicami: Świerczewską – Santocką – Ku Słońcu – Derdowskiego, gdzie znajdował się przystanek końcowy. Uruchomiony został dodatkowy przystanek „Świerczewska–Derdowskiego” na ulicy Świerczewskiej przy sklepie Plus i „Szkoła Salezjańska” na ulicy Ku Słońcu.
Jednocześnie została utworzona zastępcza linia 853 kursująca na trasie Pomorzany Dobrzyńska – Cukrowa. Łączyła ona trasy linii 53 i 60 z drugiej strony budowanego ronda.
Linia 60 po oddaniu ronda do użytku wróciła na stałą trasę 31 października 2007 roku.
Po wielu miesiącach zmagań z mieszkańcami ulicy Reduty Ordona protestujących przeciw zbyt dużemu natężeniu ruchu, 1 grudnia 2008 roku zmieniono trasę linii 60. Od tego dnia skierowano ją:- w kierunku pętli „Cukrowa” od ulicy Wernyhory ulicami Żołnierską – Szeroką – Sosabowskiego – Taczaka do ulicy Derdowskiego,
- w kierunku pętli „Stocznia Szczecińska” od ulicy Derdowskiego ulicami Taczaka – Sosabowskiego – Szeroką – Żołnierską – Klonowica do ulicy Unii Lubelskiej.
Z powodu rozpoczęcia remontu pętli „Krzekowo”, od 6 marca 2010 roku w kierunku pętli „Cukrowa” od ulicy Unii Lubelskiej linia kursowała ul. Klonowica – Żołnierską – Reduty Ordona – Łukasińskiego i dalej swoją trasą.
W celu zapewnienia dojazdu do kompleksu biurowego „Baltic Business Park”, od 3 grudnia 2012 skierowano „sześćdziesiątkę” ulicami: Sczanieckiej - 1 Maja - Nocznickiego - Firlika (w kierunku Cukrowej nawrót przez ulicę Antosiewicza).W związku z budową kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika, w okresie 8 września 2014 - 3 lutego 2015 roku autobusy linii 60 kursowały objazdem od przystanku „Sczanieckiej” ulicami 1 Maja i Ceglaną do tymczasowego przystanku „Stocznia Szczecińska” zlokalizowanego na ulicy Firlika za skrzyżowaniem z ulicą Ceglaną. Dodatkowo przystanek „1 Maja Business Park” w kierunku Stoczni Szczecińskiej tymczasowo przeniesiono na ulicę Ceglaną.
Od 4 maja 2015 roku wprowadzono zmiany rozkładów jazdy linii 60. Linia po godzinie 20:00 we wszystkie dni tygodnia kursuje z częstotliwością 30 minut.
30 sierpnia 2015 w godzinach 8:00 -13:00 odbywał się XXXVI PKO Półmaraton Szczeciński, na czas trwania imprezy wprowadzono zmiany na linii 60, która kursowała z pominięciem ulicy Wernyhory ulicami Klonowica – Żołnierską z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia” (na ul. Wernyhory), ,,Żołnierska’’, ,,Krzekowo’’ i dalej swoją trasą.7 czerwca 2016 roku rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona. W okresie ich trwania powodowały liczne zmiany w kursowaniu linii kursujących przez to skrzyżowanie, między innymi linii 60. Prace zakończyły się 31 października 2016 roku, zaś od 9 listopada 2016 roku linia wróciła na swoją stałą trasę przez ulicę Wernyhory i zatrzymywała się na przystanku przed rondem o tej samej nazwie.
27 sierpnia 2017 roku w godzinach 8:00 - 14:00 odbywał się XXXVIII PKO Półmaratonu Szczecińskiego zmieniono trasę linii i kursowała z pominięciem ulicy Wernyhory przez ulice Klonowica – Żołnierską z pominięciem przystanków: ,,Klonowica Zajezdnia’’, ,,Żołnierska’’, ,,Krzekowo’’ i dalej swoją trasą.W dniach 9-10 kwietnia 2018 roku z powodu awarii wodociągowej i prac prowadzonych przez ZWiK przy jej usunięciu, wymusiła zmianę trasy na linii 60.
Autobusy jechały zmienioną trasą od przystanku „Płocka Uniwersytet” do przystanku „Wrocławska-Rubież”. Trasa linii przebiegała od ronda Uniwersyteckiego ulicami Południową – Wierzbową – Dworską do Krakowskiej. Objazd obowiązywał w obu kierunkach.Na czas awarii nieczynne były dotychczasowe przystanki „Bronowicka”, „Zielona”, „Poronińska”. Na trasie objazdu obowiązywały przystanki: „Reda”, „Wierzbowa”, „Braniborska” i „Chobolańska”. Linia jeździła według normalnych rozkładów jazdy.
Od 31 stycznia do 25 lutego 2022 w związku z rozpoczęciem ferii szkolnych i wprowadzeniem nauki zdalnej, wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu linii 60. W dni powszednie obowiązywały rozkłady jazdy dla okresu wakacji letnich i września.
1 maja 2023 roku zmodyfikowano dotychczasowy podział rozkładów jazdy w dni powszednie. Zrezygnowano z podziału na dni powszednie poza okresem wakacji letnich i wrześniem oraz dni powszednie w okresie wakacji letnich i we wrześniu. W zamian wprowadzono rozkład obowiązujący w dni nauki w szkołach z częstotliwością w godzinach szczytu co 12–15 minut, a także dni powszednie wolne od nauki w szkołach z częstotliwością w szczycie wynoszącą 15 minut. Szkicem pozostały one podobne do poprzedniej wersji. Częstotliwość w międzyszczycie, wieczorem oraz w soboty i dni świąteczne również nie uległa zmianie. Ponadto wprowadzono korekty czasów przejazdu i godzin odjazdów.
W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od 29 lipca 2023 roku linia 60 między przystankami „Taczaka” i „Zawadzkiego Kościół” w obu kierunkach rozpoczęła kursowanie ulicami Taczaka – Łukasińskiego - Czorsztyńską/Reduty Ordona - Wernyhory i Klonowica, zatrzymując się na wszystkich przystankach na trasie.
Wyłączone z obsługi przez linię zostały przystanki:
- „Łukasińskiego” na ulicy Szerokiej (kier. Stocznia Szczecińska, nr 33511) – w zamian uruchomiono przystanek zlokalizowany na ulicy Taczaka przed skrzyżowaniem z ulicą Łukasińskiego, wspólny z linią 529 (nr 33531),
- „Szeroka”,
- „Krzekowo”,
- „Klonowica Zajezdnia” na ulicy Klonowica (kier. Stocznia Szczecińska, nr 32631) – w zamian uruchomiono przystanek zlokalizowany na ulicy Wernyhory przed skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, wspólny z liniami 53, 75, 80, 222, 227 (nr 32621).
20 stycznia 2024 roku na trasie linii 60 w kierunku pętli „Stocznia Szczecińska” uruchomiono nowy przystanek „Fabryka Wody” w ciągu ulicy 1 Maja około 170 metrów przed skrzyżowaniem z ulicą Bożeny. Dodatkowo dotychczasowy przystanek „1 Maja” w przeciwnym kierunku zmienił nazwę na „Fabryka Wody”.
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- w dni nauki w szkołach:
- W szczycie: 12-15 minut
- W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
- Wieczorem: 30 minut
- w dni wolne od nauki w szkołach:
- W szczycie: 15 minut
- W międzyszczycie i późnym popołudniem: 20 minut
- Wieczorem: 30 minut
- w dni nauki w szkołach:
- Soboty:
- W ciągu dnia: 20 minut
- Rano: 24 minuty
- Wieczorem: 30 minut
- Niedziele i dni świąteczne:
- W ciągu dnia: 24 minuty
- Rano i wieczorem: 30 minut
Operator: SPA Klonowica