Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Krzekowo

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

16.02.2020
Dodano informacje z lat 2015, 2016, 2018 i 2019 jas59
19.01.2020
aktualizacja man
06.04.2010
Dodano informację o zakończeniu remontu pętli jas59
26.11.2009
Dodano informację o rozpoczęciu prac, zakresie i kosztach inwestycji oraz jazdy tramwajów i komunikacji zastępczej jas59
24.09.2009
Dodano informację o wykonawcy modernizacji pętli jas59

Pętlę na Krzekowie oddano do użytku w 1954 roku. Jest jedną z najstarszych pętli w Szczecinie. Znajduje się u zbiegu ulic Żołnierskiej i Klonowica.

Od chwili powstania nie była remontowana – jedynie naprawy bieżące, aż do roku 1972, kiedy to postawiono budynek socjalny o kubaturze 242 m2. Obecnie w budynku znajduje się kasa biletowa i dyspozytornia. Pozostałe pomieszczenia są wynajmowane. Budynek został zakupiony za kwotę 45.594 zł wg ówczesnych cen. Postawiło go Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego ze Szczecina.

W tym samym roku unowocześniono pętle kładąc trylinkę a chodnik wykonano z płyt betonowych o powierzchni 409,7 m2. Zagospodarowano pozostały plac obsiewając go trawą o powierzchni 332 m2. Prace te wykonywała firma – Rejonowe Przedsiębiorstwo Melioracyjne ze Szczecina. Prace zostały zakończone 30 grudnia 1972 roku.

Od tamtej pory na pętli nic szczególnego się nie działo, oprócz prac konserwacyjnych i drobnych napraw. W sierpniu 2009 roku Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o. ogłosiły przetarg na modernizację między innymi wydzielonych torowisk w ulicy Żołnierskiej na odcinku od ulicy Somossiery do pętli Krzekowo wraz z samą pętlą. Otwarcie ofert nastąpiło 1 września 2009 roku. Wniki ogłoszono w dniu 23 września 2009 roku. Modernizację wykona konsorcjum firm: Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych grupa ZUE S.A. ul. Jugowicka 6A, 30-443 Kraków, Wiesław Michnik prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Firma Torowo-Spawalnicza „SPAW-TOR” Wiesław Michnik, ul. Stacyjna 32, 30-851 Kraków.

Plac budowy przekazano 24 listopada 2009 roku. Prace mają potrwać do wiosny 2010 roku. Modernizacja obejmie ponad 1400 metrów torowiska przy ul. Żołnierskiej, pętlę Krzekowo (dwa rozjazdy i ok. pół kilometra torów). Przy pracach remontowych nastąpi wymiana torowisk, sieci, słupów trakcyjnych, oświetlenia i modernizacja przystanków i pętli na Krzekowie. Koszt inwestycji to ok. 18,7 mln zł. Prace nadzorują Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. Szczecin.

W związku z niniejszym od dnia 25 listopada 2009 roku nastąpiło wstrzymanie ruchu tramwajowego od skrzyżowania Bohaterów Warszawy / Mickiewicza do pętli Krzekowo.


Na czas remontu została uruchomiona zastępcza linia autobusowa 807, która jeździła na trasie: Bohaterów Warszawy (przystanek zlokalizowany pomiędzy ul. 5-go Lipca a ul. Mickiewicza) - Krzekowo  według specjalnego rozkładu jazdy.

W kierunku przystanku na ul. Bohaterów Warszawy linia będzie jeździć ulicami Mickiewicza – Noakowskiego – 5-go Lipca – Bohaterów Warszawy. Autobusy zatrzymywały się na wysokości przystanków tramwajowych.

Z dniem 2 kwietnia 2010 roku w związku z zakończeniem prac remontowych na pętli, tramwaje linii 5 i 7 oraz autobusy linii 60, 74, 75, 521, 529 i 531 wróciły na swoje normalnie obowiązujące trasy. Równocześnie z przywróceniem komunikacji tramwajowej w ul. Żołnierskiej zlikwidowana została zastępcza linia autobusowa 807.

Na Krzekowie swój przystanek końcowy mają w chwili obecnej:

Koło pętli przejeżdżają również autobusowe linie 60, 74, 105 i 535.

W latach 1973 – 1994 dojeżdżała do pętli na Krzekowie linia 105 kursująca do Wołczkowa. Później przedłużono ją do Dobrej Szczecińskiej. Po 21 latach z dniem 1 stycznia 2015 roku reaktywowano linię 105, która także gości na pętli Krzekowo.

Ale to nie koniec perturbacji z dojazdem na pętlę Krzekowo.

7 czerwca 2016 roku rozpoczęto budowę ronda w rejonie skrzyżowania ulic Mickiewicza, Żołnierska, Wernyhory i Reduty Ordona. Na odcinku od przystanku „Wernyhory” do przystanku „Brzozowskiego” ruch tramwajów obywał się wahadłowo, jednym torem według obowiązujących rozkładów jazdy. Na czas przebudowy trasy autobusów linii 53, 60, 74, 75, 80 i 105 nie uległy zmianie.

Podstawowym założeniem dla tej inwestycji była poprawa bezpieczeństwa. Na inwestycje uzyskano dofinansowanie ok.3 mln zł. z Ministerstwa Rozwoju w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Połączenie kilku ulic o dużym natężeniu ruchu i skomplikowany układ drogowy powodował, że w tym rejonie dochodziło do kilkudziesięciu wypadków rocznie.

Na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Żołnierskiej zbudowano rondo o średnicy 22 m z jezdnią dwupasmową o szerokości 10 m. Natomiast u zbiegu ulic Mickiewicza i Czorsztyńskiej zamontowano sygnalizację świetlną. Poprawił się także komfort i bezpieczeństwo pasażerów i pieszych. Przebudowane zostały chodniki oraz perony przystankowe (w tym przystanki autobusowo - tramwajowe).

Inwestycja obejmowała także przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ulic Żołnierskiej i Mickiewicza, na odcinku od Samosierry do przejścia dla pieszych przed skrzyżowaniem z Brzozowskiego, co wpisuję się w systematyczne wymiany/przebudowy torowisk tramwajowych w mieście.

Finał prac przy przebudowie skrzyżowania nastąpił 21 października 2016 roku na swoje trasy wróciły autobusy linii 53, 74, 75,80, 521, 527 i 529.

Tramwaje Szczecińskie ogłosiły przetarg w dniu 17 kwietnia 2018 roku, na przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ulicy Mickiewicza na odcinku od ulicy Brzozowskiego do mostu Akademickiego, w ramach programu "Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie - etap II". Realizacjatego zadania będzie dofinansowana ze środków UE.

Firmy, które chciałyby podjąć się tego zadania powinny złożyć swój akces do 20 czerwca 2018 roku. Terminy otwarcia ofert przesuwano wielokrotnie, ostateczne otwarcie zaplanowano na 18 lipca 2018 roku. Okazało się, że do przetargu stanęła tyko jedna firma tj. konsorcjum warszawskich firm TOR-KAR-SON spółka z o.o i TOR-KAR-SON Zbigniew Kargul, która zażądała za wykonanie pracy kwotę 53,6 mln złotych, miasto chciało przeznaczyć na ten cel połowę tej sumy. Przez długi czas trwały analizy dokumentów i sprawdzane były możliwości finansowe miasta.

Po analizach wyszło miastu, że na razie nie ma wystarczających środków na sfinansowanie inwestycji i plany przebudowy torowiska i trakcji w ciągu ulicy Mickiewicza odłożyły na półkę, jak powiedział Michał Przepiera, z-ca prezydenta w studio TVP3 4 listopada 2019 roku.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, WPKM, MZK, ZKM oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man