Encyklopedia

Pętla tramwajowo-autobusowa Krzekowo

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez Waszka

20.04.2022
dodano informacje o nowej siatce połączeń w gminie Dobra oraz nowych liniach zatrzymujących się na pętli Waszka
16.02.2020
Dodano informacje z lat 2015, 2016, 2018 i 2019 jas59
19.01.2020
aktualizacja man
06.04.2010
Dodano informację o zakończeniu remontu pętli jas59
26.11.2009
Dodano informację o rozpoczęciu prac, zakresie i kosztach inwestycji oraz jazdy tramwajów i komunikacji zastępczej jas59
24.09.2009
Dodano informację o wykonawcy modernizacji pętli jas59

Pętlę na Krzekowie znadującą się u zbiegu ulic Żołnierskiej i Klonowica oddano do użytku w 1954 roku. Jest jedną z najstarszych pętli w Szczecinie.

zdjęcie
Spotkanie klasyka polskich torowisk z najnowszym dziełem polskiej myśli technicznej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od chwili powstania nie była remontowana – wykonywane były jedynie jej naprawy bieżące, aż do roku 1972, kiedy to postawiono budynek socjalny o kubaturze 242 m2. Obecnie w budynku znajduje się kasa biletowa i dyspozytornia. Został on zakupiony za kwotę 45.594 zł według ówczesnych cen. Postawiło go Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego ze Szczecina.

W tym samym roku unowocześniono pętlę kładąc trylinkę oraz chodnik wykonany z płyt betonowych o powierzchni 409,7 m2. Zagospodarowano pozostały plac obsiewając go trawą o powierzchni 332 m2. Prace te wykonywała firma – Rejonowe Przedsiębiorstwo Melioracyjne ze Szczecina. Prace zostały zakończone 30 grudnia 1972 roku.

W latach 1973–1994 do pętli na Krzekowie dojeżdżała podmiejska linia 105. 1 stycznia 2015 roku reaktywowano linię 105, która ponownie gości na pętli.

zdjęcie
Krzekowo późnym popołudniem - tłoku w autobusach już nie było
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od tamtej pory na pętli nic szczególnego się nie działo, oprócz prac konserwacyjnych i drobnych napraw. W sierpniu 2009 roku Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o. ogłosiły przetarg na modernizację między innymi wydzielonych torowisk w ulicy Żołnierskiej na odcinku od ulicy Somossiery do pętli „Krzekowo” wraz z samą pętlą. 

zdjęcie
Późne, sobotnie popołudnie na Krzekowie - "Swing" za chwilę wyruszy znów na Basen Górniczy...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Plac budowy przekazano 24 listopada 2009 roku. Modernizacja obejmowała ponad 1400 metrów torowiska przy ul. Żołnierskiej, pętlę „Krzekowo” (dwa rozjazdy i ok. pół kilometra torów). Przy pracach remontowych nastąpiła również wymiana torowisk, sieci, słupów trakcyjnych, oświetlenia i modernizacja przystanków. Koszt wynosił ok. 18,7 mln zł.

W związku z tym od 25 listopada 2009 roku nastąpiło wstrzymanie ruchu tramwajowego od skrzyżowania Bohaterów Warszawy/Mickiewicza do pętli.

Na czas remontu została uruchomiona zastępcza linia autobusowa 807, która jeździła na trasie: Bohaterów Warszawy - Krzekowo.

2 kwietnia 2010 roku w związku z zakończeniem prac remontowych na pętli, tramwaje linii 5 i 7 oraz autobusy linii 60, 74, 75, 521, 529 i 531 wróciły na swoje normalnie obowiązujące trasy.

Od 12 maja 2014 do pętli na stałe dojeżdża linia tramwajowa 4.

Na Krzekowie swój przystanek końcowy mają w chwili obecnej:

Koło pętli przejeżdżają również autobusowe linie 60, 222, 225, 227 i 535.

zdjęcie
Nocna wizyta na Krzekowie
7 czerwca 2016 roku rozpoczęto budowę ronda w rejonie skrzyżowania ulic Mickiewicza, Żołnierska, Wernyhory i Reduty Ordona. Na odcinku od przystanku „Wernyhory” do przystanku „Brzozowskiego” ruch tramwajów obywał się wahadłowo, jednym torem według obowiązujących rozkładów jazdy. Na czas przebudowy trasy autobusów linii 53, 60, 74, 75, 80 i 105 nie uległy zmianie.

Podstawowym założeniem dla tej inwestycji była poprawa bezpieczeństwa. Na inwestycje uzyskano dofinansowanie ok. 3 mln zł. z Ministerstwa Rozwoju w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Połączenie kilku ulic o dużym natężeniu ruchu i skomplikowany układ drogowy powodował, że w tym rejonie dochodziło do kilkudziesięciu wypadków rocznie.

Na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Żołnierskiej zbudowano rondo o średnicy 22 m z jezdnią dwupasmową o szerokości 10 m. Natomiast u zbiegu ulic Mickiewicza i Czorsztyńskiej zamontowano sygnalizację świetlną. Poprawił się także komfort i bezpieczeństwo pasażerów i pieszych. Przebudowane zostały chodniki oraz perony przystankowe (w tym przystanki autobusowo-tramwajowe).

zdjęcie
Jedyny tej nocy postój na Krzekowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Inwestycja obejmowała także przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ulic Żołnierskiej i Mickiewicza, na odcinku od Samosierry do przejścia dla pieszych przed skrzyżowaniem z Brzozowskiego, co wpisuję się w systematyczne wymiany/przebudowy torowisk tramwajowych w mieście.

Finał prac przy przebudowie skrzyżowania nastąpił 21 października 2016, wtedy również na swoje trasy powróciły linie autobusowe.

Tramwaje Szczecińskie ogłosiły przetarg 17 kwietnia 2018 roku na przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ulicy Mickiewicza na odcinku od ulicy Brzozowskiego do mostu Akademickiego, w ramach programu „Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie - etap II”. Realizacja zadania miała być dofinansowana ze środków UE.

Po analizach władze miasta doszły do wniosku, że na razie nie ma wystarczających środków na sfinansowanie inwestycji i plany przebudowy torowiska i trakcji w ciągu ulicy Mickiewicza zostały odłożone na półkę.

1 maja 2022 roku w gminie Dobra uruchomiono nową siatkę połączeń wraz ze zmianą numeracji. W związku z tym, linie 74 i 105 (wówczas przejeżdżające przez pętlę na Krzekowie) zostały zastąpione przez linie 222, 225 oraz 227.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin, WPKM, MZK, ZKM oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man, Waszka