Encyklopedia

Linia A: Plac Rodła - Osiedle Bukowe

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

03.04.2018
Dodano informację o korekcie godzinowej kursów porannych jas59
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009 - 2018, jas59
08.10.2016
Dodano informacje o ponownym skróceniu trasy do placu Rodła i zawieszeniu kursów do Polic. wsad123
26.08.2014
Dodano informacje o wydłużeniu trasy w godzinach szczytu jas59
26.07.2014
Dodano informacje o skróceniu trasy linii jas59
14.02.2009
Dodano informacje o eksperymencie z linią A jas59

Trasa: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – most Długi – Energetyków – most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Hangarowa – Struga – Jasna – Przelotowa – Handlowa – Chłopska – Kolorowych Domów – Osiedle Bukowe

Historia

film
0:11
odtwórz
Solaris mknie na Studzienną
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Po nalotach alianckich komunikacja autobusowa w Szczecinie przestała istnieć. Wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec na początku 1945 roku.

zdjęcie
Volvo na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 kwietnia 1947 roku na trasy wyjechały autobusy marki "Büssing", co pozwoliło na otwarcie pierwszej linii autobusowej w powojennym Szczecinie.

Autobus kursował wtedy od placu Kościuszki przez ulice Sikorskiego, Ku Słońcu, Dworską, Krakowską do kościoła na Gumieńcach. Linię oznaczono literką A.

film
0:18
odtwórz
Dynamiczny wjazd na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 grudnia 1948 roku przedłużono linię 8 do Ku Słońcu, co wymusiło skrócenie „autobusu gumienieckiego” do domów akademickich przy ulicy Ku Słońcu. Trzy lata później linia została zlikwidowana.

W 1954 roku została ponownie uruchomiona linia A i kursowała w szczycie na trasie Wszystkich Świętych – Osowo (Osów). Rok później zniknęły oznaczenia literowe, a linię A zastąpiono linią 51.

zdjęcie
Volvo standardowo na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czerwcu 1974 roku - eksperymentalnie uruchomiono pospieszną linię autobusową A na trasie plac Lotników - Dąbie Osiedle.  Po dwóch miesiącach, w sierpniu z powodu małego zainteresowania pasażerów linia została zlikwidowana.

WPKM Szczecin uruchomił na okres wizyty papieża w dniach 10 - 11 czerwca 1987 roku - 3 linie autobusowe specjalne pośpieszne między innymi linię A na następującej trasie:
Autostrada (Kijewo) - Bohaterów Warszawy (Autostrada, Morwowa, Radosna, Granitowa, Szosa Poznańska, Południowa, Mieszka I, Piastów, Krzywoustego, Bohaterów Warszawy).

Współczesna wersja linii


zdjęcie
Do Studziennej blisko, a jezdnia i tak mokra
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Reaktywacja linii A nastąpiła 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle Bukowe - Studzienna.

Ciekawostką było wprowadzenie testowych kart magnetycznych. W tym celu w kilku autobusach obsługującą linię zamontowano elektroniczne kasowniki i pasażerowie mogli testować przez kilka miesięcy nowy rodzaj biletów.

film
0:38
odtwórz
Początek drogi na drugi brzeg Odry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1993 przeprowadzono statystykę przewozów pasażerskich i odnotowano duży wzrost natężenia pasażerów na linii. Została wprowadzona częstotliwość kursowania w szczycie co 10 minut, a poza szczytem co 20 minut.

Kolejną zmianą trasy był remont mostu Długiego w czerwcu 2000 roku, wówczas na czas remontu linię skierowano objazdem na Trasę Zamkową.  23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ikarus na szczytowej brygadzie linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 lipca 2003 roku linia skróciła swoją trasę przez nowo wybudowany most Pionierów Miasta Szczecina. Czas przejazdu z przystanku Basen Górniczy do przystanku Jasna skrócił się o połowę.


Linia obsługiwana była w dni powszednie przez dwie zajezdnie: Klonowica i Dąbie (łącznie osiem brygad przegubowych) - 3 brygady obsługiwał SPAK, a 5 brygad SPAD, natomiast w dni świąteczne tabor wystawiała na nią tylko zajezdnia Dąbie.


zdjęcie
Autobus linii A wjeżdża na trasę objazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2010 roku linię skierowano na objazd od ulicy Jasnej przez ulicę Lnianą i Pszenną. Autobusy w kierunku os. Bukowego kursowały objazdem przez Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej strasie do Osiedla Bukowego. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.


Konieczność odtworzenia nawierzchni asfaltowych jezdni zachodniej w ciągu alei Wyzwolenia i Niepodległości na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej w dniach 10 - 11 września 2011 roku nastąpiła zmiana trasy linii od placu Rodła A jeździła ulicami Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną – Sołtysią do Wyszyńskiego i dalej po stałej trasie.


zdjęcie
Ten kierowca nie miał problemów z wjazdem na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

film
0:27
odtwórz
Solaris po raz ostatni jedzie, by zabrać pasażerów ze Studziennej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia A została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

Awaria wodociągowa na ulicy Żelaznej w dniach 22 lipca - 2 sierpnia 2013 roku wymusiła zmianę trasy autobusu linii A. Pojazdy nie dojeżdżały do przystanku końcowego Studzienna. Przystankiem końcowym był przystanek Studzienna II.

zdjęcie
Ostatnie podrygi linii pospiesznej na Żelechowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 2014 roku w związku z poprowadzeniem kilka dni później przez ulicę Robotniczą linii 58 i 59, nieznacznie ograniczono częstotliwość linii.

1 sierpnia 2014 roku skrócono trasę linii z pętli Studzienna do przystanku Plac Rodła. Od tamtej pory obsługą tej linii zajmuje się wyłącznie zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
W szczytowym wariancie linia A ma jedną z najdłuższych tras w szczecińsko-polickiej komunikacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 września 2014 do 2 marca 2015 roku linia A była linią szczytową, kursującą w dni powszednie w godzinach szczytu do pętli Police Osiedle Chemik w zamian za linię F.

Na skróconej trasie Osiedle Bukowe Plac Rodła autobusy jeździły z oznaczeniem jako linii A bis we wszystkie dni eksploatacyjne. W dni robocze w godzinach szczytu jeździła z częstotliwością co 24 minuty (na przemian z kursami z/do Polic).

zdjęcie
Kolejna zmiana na linii A spowodowała wydłużenie trasy, ale skrócenie długości taboru
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii A przedstawiała się wówczas następująco: Police Osiedle Chemik - Police: Wyszyńskiego - Piłsudskiego - Asfaltowa - Przęsocińska - Szczecińska - Szosa Polska - Pokoju – Bogumińska – Obotrycka – Wilcza – Scanieckiej – Gontyny – Matejki – Plac Rodła (powrót Matejki - Plac Hołdu Pruskiego - Plac Żołnierza Polskiego) – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Basen Górniczy – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Hangarowa – Struga – Jasna – Przelotowa – Handlowa – Chłopska – Kolorowych Domów – Osiedle Bukowe

Linia obsługiwana była taborem MEGA, w dni powszednie przez 8 brygad. Brygady 1-5 obsługiwane były przez zajezdnię Dąbie, natomiast brygady szczytowe 6-8 przez zajezdnię w Policach.

zdjęcie
Jednym ze sposobów częściowego ominięcia zatoru samochodowego na ulicy Gdańskiej był objazd jezdnią wspomagającą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu trwającego remontu torowiska w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej oraz tworzących się przez to korków, linia na wydłużonej trasie odnotowywała bardzo poważne opóźnienia. Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 marca 2015 roku, kiedy po protestach mieszkańców oraz władz Polic zdecydowano się na powrót do poprzedniej relacji linii, czyli Osiedle Bukowe - Plac Rodła. Przystanek końcowy na placu Rodła zlokalizowany został w alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką. Jednocześnie przywrócono kursowanie linii F na trasie Plac Rodła - Police Osiedle Chemik, do obsługi której skierowane zostały autobusy SPPK. Tym samym zakończył się okres regularnej obsługi Prawobrzeża przez autobusy z zajezdni w Policach oraz obsługi Polic przez autobusy z zajezdni Dąbie.

Na podstawie: http://swiatowy.org, http://zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90
opracował: Michał Szczerbiński,

aktualizacja: jas59, wsad123, man