Encyklopedia

Linia A: Plac Rodła - Osiedle Bukowe

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez jas59

28.05.2021
Dodano informacje z lat 2016 - 2021 jas59
03.04.2018
Dodano informację o korekcie godzinowej kursów porannych jas59
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009 - 2018, jas59
08.10.2016
Dodano informacje o ponownym skróceniu trasy do placu Rodła i zawieszeniu kursów do Polic. wsad123
26.08.2014
Dodano informacje o wydłużeniu trasy w godzinach szczytu jas59
26.07.2014
Dodano informacje o skróceniu trasy linii jas59
14.02.2009
Dodano informacje o eksperymencie z linią A jas59

Trasa: Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości – Brama Portowa – Wyszyńskiego – most Długi – Energetyków – most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Hangarowa – Struga – Jasna – Przelotowa – Handlowa – Chłopska – Kolorowych Domów – Osiedle Bukowe

Historia

film
0:11
odtwórz
Solaris mknie na Studzienną
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Po nalotach alianckich komunikacja autobusowa w Szczecinie przestała istnieć. Wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec na początku 1945 roku.

zdjęcie
Volvo na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 kwietnia 1947 roku na trasy wyjechały autobusy marki "Büssing", co pozwoliło na otwarcie pierwszej linii autobusowej w powojennym Szczecinie.

Autobus kursował wtedy od placu Kościuszki przez ulice Sikorskiego, Ku Słońcu, Dworską, Krakowską do kościoła na Gumieńcach. Linię oznaczono literką A.

film
0:18
odtwórz
Dynamiczny wjazd na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 grudnia 1948 roku przedłużono linię 8 do Ku Słońcu, co wymusiło skrócenie „autobusu gumienieckiego” do domów akademickich przy ulicy Ku Słońcu. Trzy lata później linia została zlikwidowana.

W 1954 roku została ponownie uruchomiona linia A i kursowała w szczycie na trasie Wszystkich Świętych – Osowo (Osów). Rok później zniknęły oznaczenia literowe, a linię A zastąpiono linią 51.

zdjęcie
Volvo standardowo na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czerwcu 1974 roku - eksperymentalnie uruchomiono pospieszną linię autobusową A na trasie plac Lotników - Dąbie Osiedle.  Po dwóch miesiącach, w sierpniu z powodu małego zainteresowania pasażerów linia została zlikwidowana.

WPKM Szczecin uruchomił na okres wizyty papieża w dniach 10 - 11 czerwca 1987 roku - 3 linie autobusowe specjalne pośpieszne między innymi linię A na następującej trasie:
Autostrada (Kijewo) - Bohaterów Warszawy (Autostrada, Morwowa, Radosna, Granitowa, Szosa Poznańska, Południowa, Mieszka I, Piastów, Krzywoustego, Bohaterów Warszawy).

Współczesna wersja linii


zdjęcie
Do Studziennej blisko, a jezdnia i tak mokra
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Reaktywacja linii A nastąpiła 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle Bukowe - Studzienna.

Ciekawostką było wprowadzenie testowych kart magnetycznych. W tym celu w kilku autobusach obsługującą linię zamontowano elektroniczne kasowniki i pasażerowie mogli testować przez kilka miesięcy nowy rodzaj biletów.

film
0:38
odtwórz
Początek drogi na drugi brzeg Odry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1993 przeprowadzono statystykę przewozów pasażerskich i odnotowano duży wzrost natężenia pasażerów na linii. Została wprowadzona częstotliwość kursowania w szczycie co 10 minut, a poza szczytem co 20 minut.

Kolejną zmianą trasy był remont mostu Długiego w czerwcu 2000 roku, wówczas na czas remontu linię skierowano objazdem na Trasę Zamkową.  23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ikarus na szczytowej brygadzie linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 lipca 2003 roku linia skróciła swoją trasę przez nowo wybudowany most Pionierów Miasta Szczecina. Czas przejazdu z przystanku Basen Górniczy do przystanku Jasna skrócił się o połowę.


Linia obsługiwana była w dni powszednie przez dwie zajezdnie: Klonowica i Dąbie (łącznie osiem brygad przegubowych) - 3 brygady obsługiwał SPAK, a 5 brygad SPAD, natomiast w dni świąteczne tabor wystawiała na nią tylko zajezdnia Dąbie.


zdjęcie
Autobus linii A wjeżdża na trasę objazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2010 roku linię skierowano na objazd od ulicy Jasnej przez ulicę Lnianą i Pszenną. Autobusy w kierunku os. Bukowego kursowały objazdem przez Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej strasie do Osiedla Bukowego. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.


Konieczność odtworzenia nawierzchni asfaltowych jezdni zachodniej w ciągu alei Wyzwolenia i Niepodległości na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej w dniach 10 - 11 września 2011 roku nastąpiła zmiana trasy linii od placu Rodła A jeździła ulicami Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną – Sołtysią do Wyszyńskiego i dalej po stałej trasie.


zdjęcie
Ten kierowca nie miał problemów z wjazdem na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

film
0:27
odtwórz
Solaris po raz ostatni jedzie, by zabrać pasażerów ze Studziennej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia A została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

Awaria wodociągowa na ulicy Żelaznej w dniach 22 lipca - 2 sierpnia 2013 roku wymusiła zmianę trasy autobusu linii A. Pojazdy nie dojeżdżały do przystanku końcowego Studzienna. Przystankiem końcowym był przystanek Studzienna II.

zdjęcie
Ostatnie podrygi linii pospiesznej na Żelechowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 2014 roku w związku z poprowadzeniem kilka dni później przez ulicę Robotniczą linii 58 i 59, nieznacznie ograniczono częstotliwość linii.

1 sierpnia 2014 roku skrócono trasę linii z pętli Studzienna do przystanku Plac Rodła. Od tamtej pory obsługą tej linii zajmuje się wyłącznie zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
W szczytowym wariancie linia A ma jedną z najdłuższych tras w szczecińsko-polickiej komunikacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 września 2014 do 2 marca 2015 roku linia A była linią szczytową, kursującą w dni powszednie w godzinach szczytu do pętli Police Osiedle Chemik w zamian za linię F.

Na skróconej trasie Osiedle Bukowe Plac Rodła autobusy jeździły z oznaczeniem jako linii A bis we wszystkie dni eksploatacyjne. W dni robocze w godzinach szczytu jeździła z częstotliwością co 24 minuty (na przemian z kursami z/do Polic).

zdjęcie
Kolejna zmiana na linii A spowodowała wydłużenie trasy, ale skrócenie długości taboru
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii A przedstawiała się wówczas następująco: Police Osiedle Chemik - Police: Wyszyńskiego - Piłsudskiego - Asfaltowa - Przęsocińska - Szczecińska - Szosa Polska - Pokoju – Bogumińska – Obotrycka – Wilcza – Scanieckiej – Gontyny – Matejki – Plac Rodła (powrót Matejki - Plac Hołdu Pruskiego - Plac Żołnierza Polskiego) – Aleja Wyzwolenia – Plac Żołnierza Polskiego – Aleja Niepodległości – Plac Brama Portowa – Wyszyńskiego – Most Długi – Energetyków – Most Portowy – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – Basen Górniczy – Most Pionierów Miasta Szczecina – Eskadrowa – Hangarowa – Struga – Jasna – Przelotowa – Handlowa – Chłopska – Kolorowych Domów – Osiedle Bukowe

Linia obsługiwana była taborem MEGA, w dni powszednie przez 8 brygad. Brygady 1-5 obsługiwane były przez zajezdnię Dąbie, natomiast brygady szczytowe 6-8 przez zajezdnię w Policach.

zdjęcie
Jednym ze sposobów częściowego ominięcia zatoru samochodowego na ulicy Gdańskiej był objazd jezdnią wspomagającą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu trwającego remontu torowiska w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej oraz tworzących się przez to korków, linia na wydłużonej trasie odnotowywała bardzo poważne opóźnienia. Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 marca 2015 roku, kiedy po protestach mieszkańców oraz władz Polic zdecydowano się na powrót do poprzedniej relacji linii, czyli Osiedle Bukowe - Plac Rodła. Przystanek końcowy na placu Rodła zlokalizowany został w alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką. Jednocześnie przywrócono kursowanie linii F na trasie Plac Rodła - Police Osiedle Chemik, do obsługi której skierowane zostały autobusy SPPK. Tym samym zakończył się okres regularnej obsługi Prawobrzeża przez autobusy z zajezdni w Policach oraz obsługi Polic przez autobusy z zajezdni Dąbie.

Firma Energopol 30 marca 2015 roku oddała do eksploatacji po remoncie torowiska na przyczółkach Mostu Długiego.

• przywrócono stara organizację komunikacji miejskiej sprzed remontu. Linia tramwajowa 3 kursująca w relacji Pomorzany – Las Arkoński jeździ stałą trasą przez ulice Nową i Dworcową. Przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej dla autobusów linii pospiesznych A, B, C, D, E, G i 807 był zlokalizowany na peronie tramwajowym (jak przed zamknięciem Mostu Długiego).

Organizacja w dniach 7 - 8 sierpnia 2015 roku imprezy VIII Międzynarodowego Finału Ogni Sztucznych Pyromagic 2015 wprowadzono zmiany na linii A, która jeździła na trasie Plac Rodła – Osiedle Bukowe z częstotliwością co 15-20 minut.

• kursy z Placu Rodła: 23:27, 23:42, 23:55, 0:11, 0:26, 0:39, 0:55,
• kursy z Wyszyńskiego: 23:33, 23:48, 0:01, 0:17, 0:32, 0:45, 1:01.

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin). Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.

• autobusy linii pośpiesznych A, B, C, D, E i G na całych trasach obowiązuje taryfa jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy te zatrzymywały się na przystankach Merkatora, Parnica, Port Centralny Energetyków. Przystanki na żądanie. Dla pasażerów udostępniono też parking Selgrosa czynny w godzinach 6 – 22.

Inwestycja prowadzona przez firmę Eurovia Polska S.A. od sierpnia - 28 grudnia 2016 roku na alei Wyzwolenia wymuszała etapowanie i częste zmiany w lokalizacji przystanków linii A, B, C, D, 86, 522, 529, 531,532. W ramach inwestycji wyremontowano jezdnie i chodniki, pojawiła się ścieżka rowerowa, podpórki, stojaki i ławki.

• w przypadkach dużego nasilenia ruchu w alei Wyzwolenia pomiędzy placem Rodła a placem Żołnierza Polskiego zezwalano na kursowanie autobusów przez ulicę Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza Polskiego, Niepodległości.

Na czas trwania w dniach 12 - 13 sierpnia 2016 festiwalu PYROMAGIC 2016 i SZCZECIN MUSIC LIVE 2016 wprowadzono zmiany w komunikacji miejskiej.

• autobusy linii A z przystanku Plac Rodła w kierunku Osiedla Bukowego przez Rondo Ułanów Podolskich odjeżdżały o godzinie 23:20, 23:35, 23:50, 0:05, 0:20, natomiast z przystanku Wyszyńskiego o godzinach 23:27, 23:42, 23:57, 0:12, 0:27.

Organizacją dnia 9 lipca 2017 roku imprezy ,,Triathlon Szczecin 2017’’ wymuszono zmiany w kursowaniu linii pospiesznych.

• linie A, B, C w godzinach 8:00 - 15:00 jadące w kierunku prawobrzeża od przystanku plac Rodła jechały Trasą Zamkową i dalej Gdańską z pominięciem przystanków ,,Brama Portowa’’ i ,,Wyszyńskiego’’. Przystanek dla linii A, B, C jadących w kierunku Os. Bukowego, Os. Słonecznego, Os. Kasztanowego zlokalizowany został w zatoce na wysokości pętli.

Organizacja imprez „The Tall Ships Races 2017” oraz „Pyromagic”, w dniach 31 lipca - 14 sierpnia 2017 roku wprowadziła zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

• noce 5/6, 6/7 sierpnia, linia A jeździła na trasie – Plac Rodła – Osiedle Bukowe z częstotliwością co 15 minut, tabor: SPAD – 4 autobusy.

• kursy z Placu Rodła: 23:22, 23:37, 23:52, 0:07, 0:22, 0:37, 0:52, 1:07, 1:22, 1:37, 1:52, 2:07,
• kursy z Wyszyńskiego do Osiedla Bukowego: 23:29, 23:44, 23:59, 0:14, 0:29, 0:44, 0:59, 1:14, 1:29, 1:44, 1:59, 2:14.

• noc 7/8 sierpnia, linia A na trasie – Plac Rodła – Osiedle Bukowe z częstotliwością co 20 minut, tabor: SPAD – 3 autobusy

• kursy z Placu Rodła: 23:24, 23:44, 0:04, 0:24,
• kursy z Wyszyńskiego do Osiedla Bukowego: 23:31, 23:51, 0:11, 0:31.

14 sierpnia 2017 roku ZDiTM wydał ogólnikowy komunikat, że z dniem 1 września 2017 roku mają być zmniejszone częstotliwości kursowania linii pośpiesznej A (os. Bukowe <-> pl. Rodła).

Zaskoczenie pasażerów korzystających z linii było zupełne. ZDiTM nawet nie wysilił się na jakiekolwiek sensowne tłumaczenie podjętej decyzji. Jedynie, co rzecznik prasowy firmy zarządzającej komunikacją miejską wykrztusił, to mityczne "obserwacje poczynione po uruchomieniu SST i utrzymującej się tendencji do przesiadania się pasażerów z autobusów pospiesznych do tramwajów linii 2, 7, 8".

Rozpętała się burza po tym komunikacie. Pasażerowie, internauci i mieszkańcy prawobrzeża ostro zaprotestowali. Zarzucili Urzędowi Miasta i ZDiTM, że nic nie robi i nie słucha uwag pasażerów, brnąc w utrudnianie życia pasażerom, tnąc i tak już pocięte trasy i częstotliwości linii, jak również zmuszając pasażerów do niepotrzebnych przesiadek wydłużających podróż.

Po ostrych protestach, 23 sierpnia 2017 roku Urząd Miasta (prezydent Piotr Krzystek) i ZDiTM wycofali się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B i zawieszenia linii wspomagających E i D.

Z dniem 29 stycznia 2018 roku z powodu z uruchomienia części autobusowej węzła autobusowo - tramwajowego na pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, linia A jeździ według nowego rozkładu jazdy.

1 kwietnia 2018 roku nastąpiła korekta rozkładu jazdy kursów porannych z osiedla Bukowego wykonywanych w dni powszednie.

Z dniem 2 września 2019 roku, na linii A wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy wykonywane są z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. We wszystkie dni tygodnia zlikwidowano kurs o godzinie 23:13 z pętli „Plac Rodła”. Pasażerowie mogą w zamian korzystać z autobusu linii 531 odjeżdżającego z przystanku „Plac Rodła” o godz. 23:22.

Z dniem 1 stycznia 2020 roku, ZDiTM wraz z miastem dokonało cięć na linii A, która polega na ograniczeniu częstotliwości kursowania w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy będą kursować co 20 minut, a po godzinie 20 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie ulega zmianie. Na linii A wprowadzono korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia. Cięcia związane są z prowadzoną przez prezydenta Piotra Krzystka polityką oszczędności.

Z dniem 29 maja 2021 roku, do odwołania autobusy linii A między przystankami „Brama Portowa” a „Placem Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulice Matejki i zatrzymywały się na przystanku końcowym na placu Rodła w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wejściu do hotelu Radisson Blu (dotychczasowy przystanek krańcowy linii G). Bez zmian natomiast, w drodze powrotnej na prawobrzeże obowiązuje przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia. Spowodowane, to zastało zamknięciem przejazdu przez ulice Wyzwolenia na odcinku do placu Rodła w związku z kolejnym etapem prac torowych na tym odcinku.

Osiedle Bukowe <—> Plac Rodła
Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Przelotowa — Jasna — Struga — Hangarowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — plac Hołdu Pruskiego — Matejki — plac Rodła — z powrotem aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego w kierunku osiedla Bukowego).

Na podstawie: http://swiatowy.org, http://zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90
opracował: Michał Szczerbiński,

aktualizacja: jas59, wsad123, man