Encyklopedia
Linia A: Osiedle Słoneczne - Ludowa
dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man
Trasa: Osiedle Słoneczne — Przelotowa — Jasna — Struga — Hangarowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — Gontyny — Sczanieckiej — 1 Maja — Nocznickiego — Stalmacha — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa (z powrotem: Ludowa — Blizińskiego — Druckiego-Lubeckiego)
Historia
Po nalotach alianckich komunikacja autobusowa w Szczecinie przestała istnieć. Wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec na początku 1945 roku.4 kwietnia 1947 roku na trasy wyjechały autobusy marki „Büssing”, co pozwoliło na otwarcie pierwszej linii autobusowej w powojennym Szczecinie. Autobus kursował wtedy od placu Kościuszki przez ulice Sikorskiego – Ku Słońcu – Dworską – Krakowską do kościoła na Gumieńcach. Linię oznaczono literą A.
9 grudnia 1948 roku przedłużono linię 8 do Ku Słońcu, co wymusiło skrócenie „autobusu gumienieckiego” do domów akademickich przy ulicy Ku Słońcu. Trzy lata później linia została zlikwidowana.
W 1954 roku ponownie uruchomiono linię A, która kursowała w szczycie na trasie Wszystkich Świętych – Osowo (Osów). Rok później zniknęły oznaczenia literowe, a linię A zastąpiono linią 51.
W czerwcu 1974 roku eksperymentalnie uruchomiono pospieszną linię autobusową A na trasie plac Lotników - Dąbie Osiedle. Po dwóch miesiącach, w sierpniu z powodu małego zainteresowania pasażerów linia została zlikwidowana.WPKM Szczecin uruchomił na okres wizyty papieża w dniach 10-11 czerwca 1987 roku 3 linie autobusowe specjalne pospieszne, w tym linię A na trasie: Autostrada (Kijewo) – Autostrada – Morwowa – Radosna – Granitowa – Szosa Poznańska – Południowa – Mieszka I – al. Piastów – Krzywoustego – Bohaterów Warszawy.
Współczesna wersja linii
Reaktywacja linii A nastąpiła 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle Bukowe - Studzienna.Ciekawostką było wprowadzenie testowych kart magnetycznych. W tym celu w kilku autobusach obsługującą linię zamontowano elektroniczne kasowniki i pasażerowie mogli testować przez kilka miesięcy nowy rodzaj biletów.
W roku 1993 przeprowadzono statystykę przewozów pasażerskich i odnotowano duży wzrost natężenia pasażerów na linii. Została wprowadzona częstotliwość kursowania w szczycie co 10 minut, a poza szczytem co 20 minut.Kolejną zmianą trasy był remont mostu Długiego w czerwcu 2000 roku, wówczas na czas remontu linię skierowano objazdem na Trasę Zamkową. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.
12 lipca 2003 roku linia skróciła swoją trasę przez nowo wybudowany most Pionierów Miasta Szczecina. Czas przejazdu z przystanku „Basen Górniczy” do przystanku „Jasna Osiedle” skrócił się o połowę.Linia obsługiwana była w dni powszednie przez dwie zajezdnie: Klonowica i Dąbie (łącznie osiem brygad przegubowych) - 3 brygady obsługiwał SPAK, a 5 brygad SPAD, natomiast w dni świąteczne tabor wystawiała na nią tylko zajezdnia Dąbie.
Z powodu remontu ulicy Przelotowej i jednoczesnym przekwalifikowaniem jej na ulicę jednokierunkową, w okresie od 1 października do 22 grudnia 2010 roku linia w kierunku osiedla Bukowego kursowała objazdem ulicami Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej strasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.W związku z asfaltowaniem zachodniej jezdni alei Wyzwolenia i alei Niepodległości (na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej), w dniach 10-11 września 2011 roku autobusy linii A w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” jeździły tymczasową trasą przez Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną i Sołtysią do przystanku „Wyszyńskiego”, gdzie włączały się na stałą trasę. Zawieszono wówczas dla linii przystanki „Plac Rodła LOT” i „Brama Portowa”, zaś w zamian uruchomiono dodatkowy przystanek „Plac Hołdu Pruskiego” zlokalizowany w zatoce między ulicami Mariacką i Farną.
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowano na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej. Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00-15:00. Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia A została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego – Mieszka I – Autostradą Poznańską (Krygiera) i Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.Awaria wodociągowa na ulicy Żelaznej w dniach 22 lipca - 2 sierpnia 2013 roku wymusiła zmianę trasy autobusów linii A. Pojazdy nie dojeżdżały do pętli „Studzienna”. Przystankiem końcowym był przystanek „Studzienna II” (obecnie „Żelazna”).
2 stycznia 2014 roku w związku z poprowadzeniem kilka dni później przez ulicę Robotniczą linii 58 i 59, nieznacznie ograniczono częstotliwość linii A. Tego dnia rozpoczęła ona także obsługę przystanku „Matejki” w obu kierunkach.1 sierpnia 2014 roku skrócono trasę linii A do relacji Osiedle Bukowe - Plac Rodła. Wówczas jej jedynym operatorem stała się zajezdnia Dąbie.
Miesiąc później - po zakończeniu wakacji letnich - 1 września 2014 ponownie zmieniono sposób funkcjonowania linii. Podzielono ją na dwie:- linię A kursującą wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu co 24 minuty, na trasie Osiedle Bukowe - Police Osiedle Chemik (w zamian za linię F),
- linię A Bis w skróconej relacji Osiedle Bukowe - Plac Rodła kursującą w dni robocze w godzinach szczytu co 24 minuty (na przemian z kursami z/do Polic), a w pozostałym okresie i dni tak jak dotychczas.
Linia w tej formie obsługiwana była taborem MEGA, w dni powszednie przez 8 brygad (wszystkie niskopodłogowe oprócz brygady 3).
Za obsługę brygad 1-5 odpowiadała zajezdnia Dąbie, zaś na brygady 6-8 swój tabor wystawiało SPPK Police.
Trasa linii A przedstawiała się wówczas następująco: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – rondo Reagana – Chłopska – Handlowa – Przelotowa – Jasna – Struga – Hangarowa – Eskadrowa – most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Portowy – Energetyków – most Długi – Wyszyńskiego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości (plac Hołdu Pruskiego – Matejki/aleja Wyzwolenia) – plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Szosa Polska – Przęsocin: Szczecińska – Szczecin: Przęsocińska – Police: Asfaltowa – Piłsudskiego – rondo Pionierów Polic – Piłsudskiego – Wyszyńskiego – rondo Majdańskiego – Wyszyńskiego – Police Osiedle Chemik.Przystanek „Plac Rodła” w kierunku Polic zlokalizowany był na peronie linii 107, zaś przystanek końcowy linii A Bis oraz przelotowy linii A w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” w zatoce przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki (przy budynku PZU).
10 listopada 2014 w obydwu kierunkach uruchomiono dla linii przystanki „Zagórskiego nż” oraz „Kolonistów nż”.
Z powodu trwającego remontu torowiska w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej oraz tworzących się przez to korków, linia na wydłużonej trasie odnotowywała bardzo poważne opóźnienia. Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 marca 2015 roku, kiedy po protestach mieszkańców oraz władz Polic zdecydowano się na powrót do poprzedniej relacji linii, czyli Osiedle Bukowe - Plac Rodła. Przystanek końcowy na placu Rodła zlokalizowany został w alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką. Jednocześnie przywrócono kursowanie linii F na trasie Plac Rodła - Police Osiedle Chemik, do obsługi której skierowane zostały autobusy SPPK. Tym samym zakończył się okres regularnej obsługi Prawobrzeża przez autobusy z zajezdni w Policach oraz obsługi Polic przez autobusy z zajezdni Dąbie.W ramach organizacji transportu z okazji imprezy Międzynarodowego Festiwalu Ogni Sztucznych Pyromagic linia A, od 2015 roku wykonywała wykonywała dodatkowe, nocne kursy z częstotliwością co 15-20 minut.
- kursy z Placu Rodła: 23:27, 23:42, 23:55, 0:11, 0:26, 0:39, 0:55,
- kursy z Wyszyńskiego: 23:33, 23:48, 0:01, 0:17, 0:32, 0:45, 1:01.
W okresie zawieszania funkcjonowania linii tramwajowych w kierunku prawobrzeża, linia A obsługiwała wszystkie przystanki na trasie do Basenu Górniczego, jak również obowiązywała na niej taryfa jak dla linii zwykłych.
Inwestycja prowadzona w okresie od sierpnia do grudnia 2016 roku w ciągu alei Wyzwolenia wymuszała etapowanie i częste zmiany w lokalizacji przystanków linii A. W przypadkach dużego nasilenia ruchu w alei Wyzwolenia pomiędzy placem Rodła a placem Żołnierza Polskiego zezwalano na kursowanie autobusów przez ulicę Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza Polskiego, Niepodległości.
9 lipca 2017 roku z okazji imprezy ,,Triathlon Szczecin 2017’’ wymuszono zmiany w kursowaniu linii A, która w godzinach 8:00 - 15:00 w kierunku prawobrzeża, od przystanku plac Rodła jechała Trasą Zamkową i dalej Gdańską z pominięciem przystanków ,,Brama Portowa’’ i ,,Wyszyńskiego’’. Przystanek dla autobusów jadących w kierunku Os. Bukowego zlokalizowany został w zatoce na wysokości pętli.
4 sierpnia 2017 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wydał ogólnikowy komunikat o ograniczeniu kursowania linii A od 1 września 2017.Po protestach, 23 sierpnia 2017 roku wycofano się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B oraz zawieszenia linii wspomagających D i E.
29 stycznia 2018 roku w związku z otwarciem autobusowej części pętli „Turkusowa” i jednoczesną reorganizacją siatki linii kursujących po prawobrzeżu, linia A otrzymała nowy rozkład jazdy.
1 września 2018 roku uruchomiono dla linii przystanki „Hangarowa nż” w obu kierunkach.
2 września 2019 roku na linii A wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy wykonywano z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. We wszystkie dni tygodnia zlikwidowano kurs o godzinie 23:13 z pętli „Plac Rodła”. Pasażerowie mogli w zamian korzystać z autobusu linii nocnej 531 odjeżdżającego z przystanku „Plac Rodła” o godz. 23:22.1 stycznia 2020 roku ograniczono częstotliwość kursowania linii w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy kursowały co 20 minut, a po godzinie 20:00 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Wprowadzono również korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia.
Z powodu kolejnego etapu prac torowych i zamknięcia przejazdu przez aleję Wyzwolenia na odcinku do placu Rodła, w okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku autobusy linii A w kierunku placu Rodła od przystanku „Brama Portowa” kursowały objazdem przez plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki do przystanku końcowego „Plac Rodła” zlokalizowanego w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wejściu do hotelu „Radisson Blu” (dotychczasowy peron linii G). W drodze powrotnej trasa przejazdu nie uległa zmianie.22 lipca 2021 roku linia A wykonała nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobus pojechał na trasie Witkiewicza (przystanek „Świętego Jana Bosko” w kierunku Zakładów Piekarniczych) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii A do Osiedla Bukowego. Na trasie obowiązywały wszystkie przystanki linii 75, a od Wyszyńskiego przystanki dla linii A.
Dla dodatkowych autobusów wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza). Wjazd tylko od strony Mickiewicza.Od 24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, wprowadzono kolejne zmiany w kursowaniu linii. Linia A zawracała w rejonie placu Rodła od przystanku „Brama Portowa” przez aleję Niepodległości – aleję Wyzwolenia – Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego i al. Niepodległości do przystanku „Brama Portowa”. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu al. Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką (nr 11532). Nie był w tym czasie obsługiwany przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła w kierunku Bramy Portowej.
Linia została zawieszona do odwołania od 9 października 2021 w związku z utrudnieniami w ruchu drogowym pomiędzy prawo- a lewobrzeżem i dużymi opóźnieniami w kursowaniu linii autobusowych, a także brakami wśród kierowców.
W czerwcu 2022 roku w budżecie miasta przegłosowano zmianę przyznającą dodatkowe środki na komunikację miejską w Szczecinie, które według medialnych doniesień miały posłużyć przywróceniu linii A do siatki połączeń od września 2022 roku. Był to błędny przekaz medialny, gdyż w rzeczywistości dodatkowe środki miały zapewnić pokrycie wzrastających kosztów paliwa oraz kosztów bieżących Tramwajów Szczecińskich. W przegłosowanej zmianie nie było dodatkowych środków na przywrócenie linii A. Pomimo deklaracji radnych i prezydenta za odwieszeniem „A”, największą przeszkodą okazała się słaba sytuacja kadrowa we wszystkich spółkach przewozowych oraz brak dostępnych środków na ponowne uruchomienie linii.
Powrót w nowej odsłonie
Pod koniec kwietnia 2024 roku Prezydent Szczecina Piotr Krzystek na swoim Facebooku zapowiedział przywrócenie kursowania linii A w nowej relacji: Osiedle Słoneczne – Jasna – Basen Górniczy – plac Rodła – Gontyny – 1 Maja – Lubeckiego – Ludowa. Nowy odcinek trasy wytyczono w celu zapewnienia dodatkowej obsługi nowego zakładu przemysłowego na Ostrowie Grabowskim i parku wodnego „Fabryka Wody” przy ulicy 1 Maja.1 lipca 2024 roku autobusy linii A powróciły na ulice Szczecina. Do jej obsługi skierowano pojazdy z SPA Dąbie i PKS Szczecin. Częstotliwość w dni powszednie w szczycie wynosi 20 minut, a w pozostałym okresie oraz w soboty i dni świąteczne przez cały dzień 30 minut. (patrz: Uruchomienie linii A)
W dni powszednie na linii kursuje 5 brygad - trzy z zajezdni Dąbie i dwie z PKS Szczecin. W pozostałe dni na trasie pojawiają się 3 brygady - dwie z SPA Dąbie i jedna z PKS Szczecin.
Na pętli „Ludowa” linia zajęła peron zewnętrzny. Ponadto na osiedlu Słonecznym obowiązuje podwójne zatrzymanie - na przystanku w ciągu ulicy Przelotowej oraz na skrajnym lewym peronie pętli (przystanek końcowy).
Na podstawie: swiatowy.org, zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90
opracował: Michał Szczerbiński,
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 20 minut
- Poza szczytem: 30 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut
Operatorzy: SPA Dąbie, PKS Szczecin