Encyklopedia

Linia G: Plac Rodła - Wielgowo Borsucza

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

20.05.2020
Dodano informację o powrocie na stałą trasę man
20.03.2020
dodano informacje o tymczasowym zawieszeniu linii man
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2012, 2014 - 2016 i 2018 jas59
19.10.2010
Dodano czasy pracy brygad X
07.10.2010
aktualizacja przystanku końcowego djdark

Trasa: Plac Rodła — aleja Wyzwolenia — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Pionierów Miasta Szczecina — Eskadrowa — Leszczynowa — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Gryfińska — Struga — rondo Szendzielarza — Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Żuka — Wiślana —Wielgowo Borsucza 


zdjęcie
Nie dość, że przegubowy, to jeszcze z wysoką podłogą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia powstała 24 lutego 2003 roku. Powodem dla którego zdecydowano się ją uruchomić była poprawa dojazdu mieszkańców peryferyjnych dzielnic miasta do centrum oraz umożliwienie szybszego dojazdu do szpitala położonego w Zdunowie. Linia kursować miała przez trzy miesiące (na okres testowy) jedynie w dni powszednie w godzinach szczytu z zawieszaniem na okres ferii lub wakacji, po którym podjęta miała być dalsza decyzja co do jej przyszłości.

Po okresie wakacyjnym w 2003 roku podjęto decyzję na mocy której linię na stałe wprowadzono do eksploatacji, nadając jej miano linii szczytowej.

zdjęcie
"Jamnik" na nieformalnej pętli w Wielgowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsza roszada dotycząca linii miała miejsce 2 lutego 2004 roku, gdy przystanek końcowy zlokalizowany na prawobrzeżu wydłużono do przystanku Wielgowo Bryczkowskiego.

W związku z zakończeniem budowy jezdni wspomagających ulicy Struga na odcinku od ulicy Pomorskiej do wiaduktu kolejowego, od 1 lutego 2006 roku zmieniła się nieznacznie trasa linii. G zaczęło kursować ulicą Struga do przejazdu na jezdnię wspomagającą ulicy Struga zlokalizowanego na wjeździe do stacji serwisowej, dalej jezdnią wspomagającą ulicą Struga aż do zjazdu.

zdjęcie
Od pięciu lat na szczecińskich ulicach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia obsługiwana jest dwoma brygadami przez zajezdnię Dąbie. Częstotliwość kursowania wynosi 30-60 minut.

Do 11 października 2007 roku obie brygady obsługiwane były przez autobusy klasy MAXI. Jednakże z uwagi na skargi pasażerów na tłok panujący w autobusach tej linii, na wniosek ZDiTM zdecydowano iż jedna z brygad obsługiwana będzie taborem przegubowym.

zdjęcie
1448 na linii G
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Następna zmiana trasy linii miała miejsce 1 września 2010 roku, gdy wydłużono ją do nowej pętli Wielgowo Borsucza.

zdjęcie
Solaris na szczytowej linii pospiesznej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

zdjęcie
Królowa na lewym brzegu to rzadki widok
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 stycznia 2018 roku nastąpiło przeniesienie przystanku końcowego Plac Rodła, który został zlokalizowany przy wejściu do "PAZIM-u" (dotychczasowy przystanek końcowy linii C). Dodatkowo linia G zatrzymuje się na przystanku Plac Rodła w ciągu alei Wyzwolenia.

W okresie od 29 lipca 2019 do 23 maja 2020 roku w związku z pracami przy budowie kanalizacji na ulicy Bałtyckiej w Wielgowie, linia G kursowała w skróconej relacji  Plac Rodła - Zdunowo Szpital.

na podstawie wiedzy własnej opracował: Darek Krukowski

aktualizacja: Marcin Pakulski, X, jas59, man