Encyklopedia

Linia H: Plac Rodła - Dąbie Osiedle

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

20.03.2020
dodano informacje o tymczasowym zawieszeniu linii man
24.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man

Trasa: Plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — Dąbie Osiedle


Historia dawna...


Wraz z końcem kryzysu ekonomicznego w Europie w połowie lat 20. XX wieku nastąpiło przyspieszenie rozwoju komunikacji autobusowej. Nie inaczej było w Szczecinie. Dyrektor Tramwajów Szczecińskich (Stettiner Straßen Eisenbahn Geselschaft) podjął decyzje o zakupie autobusów. Zakupione autobusy trafiły do Szczecina pod koniec 1928 roku. Autobusy 7 grudnia tego roku zostały skierowane do obsługi trasy z Lotniska przez Zdroje do Dąbia

Na potrzeby remizy autobusowej zaadaptowano część terenu znajdującego się na Wyspie Jaskółczej, gdzie wybudowano halę postojową wraz z warsztatami.

Lata 30. XX wieku dały impuls do dalszego rozwoju komunikacji autobusowej. Pod koniec 1939 roku w mieście było już 10 linii autobusowych. Jedną z nich była linia H, która kursowała na trasie Lotnisko (Flughafen) - Zdroje (Finkenwalde) - Kijewo (Höckendorf), a została uruchomiona 15 maja 1929 roku.

Po dostawie nowych autobusów 1 września 1936 roku linię skierowano przez Zdroje, gdzie jeździła z częstotliwością co 20-40 minut (20 minut na skróconej trasie Lotnisko - Zdroje.

Linię zawieszono na przełomie października lub listopada 1939 roku.


Historia nowsza...


Po zakończonej w 1945 roku wojnie odbudowywano nie bez trudności trakcję autobusową. W tym okresie nadawano za przykładem niemieckiej trakcji autobusowej także oznaczenia literowe od A do H.

20 kwietnia 1951 roku uruchomiono linię autobusową H na trasie Dworzec Główny - Unii Lubelskiej Szpital, a została zlikwidowana w lipcu tego samego roku.

Jeszcze jeden epizod istnienia linii H, gdzie w roku 1954 uruchomiono ją na trasie Świętojańska - Glinki (Kościelna?).

Pod koniec 1955 roku istniało 8 linii autobusowych (do Osowa, Polic, Tanowa, Klęskowa, Żydowiec, Dąbia, Warszewa i Glinek), oznakowanych literami od A do H, w tym samym roku litery zastąpiono numerami od 51 do 58. Linia H przeistoczyła się w linię 58.

W kronikach jest dziura odnośnie kursowania linii H, więc trudno jest dziś ustalić czy jej kursowanie trwało i na jakiej trasie i do kiedy. 

I historia najnowsza

zdjęcie
Odpoczynek przegubowca na placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Plany utworzenia linii pomocniczej, która wspomagałaby przepełnione linie pospieszne istniały już w 2001 roku. Początkowo linia miała kursować przez Trasę Zamkową, ale ostatecznie kursowała przez ulicę Wyszyńskiego jak reszta "pośpiechów".

Linia (wówczas jeszcze jako C Bis) została stworzona 15 września 2003 roku. Linia otrzymała takie oznaczenie, ponieważ na całej swojej długości pokrywała się z trasą linii pospiesznej C. Była to linia szczytowa, która kursowała wyłącznie w dni powszednie tylko w godzinach porannego szczytu.

Linia została zlikwidowana 1 października 2007 roku po reformach komunikacji, w związku z którymi linia 2 została wydłużona do Basenu Górniczego, co znacznie wpłynęło na przepływ pasażerów z lewobrzeża na prawobrzeże. Kursy linii C Bis po jej likwidacji zostały włączone w rozkład linii C.

Reaktywowanie tej linii nastąpiło 29 stycznia 2018 roku na tej samej trasie. Dzięki jej uruchomieniu autobusy linii C i H naprzemiennie kursują z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu.

Miało to związek z oddaniem do eksploatacji węzła autobusowo - tramwajowego pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki połączeń komunikacyjnych na prawobrzeżu.

1 lipca 2020 roku na linii H w dni powszednie na okres wakacji letnich w szkołach wprowadzony został letni rozkład jazdy z kursami wykonywanymi wyłącznie w godzinach szczytu (częstotliwość kursowania pozostała bez zmian).

na podstawie materiałów własnych, komunikatu ZDiTM i informacji zawartych w książkach Pana Remigiusz Grochowiaka i Marka Molewicza "Autobusy Komunikacji Miejskiej w Szczecinie 1928 - 2008", jak też książki wydanej w 1999 roku "120 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie" przez Remigiusza Grochowiaka opracował: Janusz Światowy jas59

opis linii C Bis opracował: Wojciech Szłapacki

aktualizacja: man