Encyklopedia

Linia C: Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

11.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009, 2010 - 2018 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
30.07.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. X
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów jas59

Trasa: Plac Rodła —  Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe

Historia dawna...


Początki komunikacji aglomeracji szczecińskiej sięgają końca XIX wieku i początku XX wieku, kiedy pan Pabst prywatny przedsiębiorca uruchomił pierwsze połączenie autobusowe z Głębokiego na ulicę Arkońską. Linia ta nie istniała długo i została zlikwidowana w 1906 roku.

Powrót komunikacji autobusowej na ulice aglomeracji szczecińskiej nastąpił w grudniu 1927 roku po 22 latach nieobecności. Zostało uruchomione połączenie pomiędzy Lotniskiem a Dąbiem. Linia ta cieszyła się dużym powodzeniem i w związku z tym zaczęły powstawać następne linie.

zdjęcie
Miejsce rzadko odwiedzane przez autobusy, a jeszcze rzadziej przez miłośników
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia C, która w tym czasie jeździła na trasie Głębokie – Tanowo. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia C otrzymała numer 53.

zdjęcie
Volvo na linii C pędzi ulicą Przestrzenną w kierunku placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po 36 latach znowu pojawia się linia oznaczona jako C, ale jeździła ona na trasie Dąbie Osiedle – Plac Rodła jako linia pospieszna. Uruchomiono ją 6 maja 1991 roku. Jej długość wynosiła 12,7 km, przelot trasy w ciągi 21 – 23 minut, obsługiwana była 2 autobusami przed południem i 1 autobusem po południu z częstotliwością odpowiednio 28/56 minut.

Na tej trasie jeździła około 2 lat, kiedy to trasa linii C zostaje wydłużona w dniu 12 stycznia 1993 roku o odcinek Dąbie Osiedle - Osiedle Kasztanowe. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie częstotliwości kursowania i dodanie dodatkowego taboru do obsługi linii. Długość trasy wynosiła 21,5 km, przelot w ciągu 33 minut. Obsługiwana była  4 autobusami przed południem i 2 po południu z częstotliwością odpowiednio 20/40 minut.

film
0:21
odtwórz
Przegubowiec mknie na osiedle Kasztanowe na 30 minut postoju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 września tego roku nastąpiła korekta przelotu trasy w kierunku Osiedla Kasztanowego z 33 minut do 36 minut. Jednocześnie przeprowadzono korektę odległości pomiędzy przystankami i zmieniono częściowo trasę linii z powodu złego stanu nawierzchni ulicy Kniewskiej. W związku z tym długość linii wynosiła 19.950 metrów. Po zakończeniu remontu ulicy Kniewskiej w dniu 25 lipca 1994 roku linia wraca na swoją starą trasę. Długość linii C wynosi 20.530 metrów.

W dniach 8 sierpnia do 5 września 1994 linia C z powodu remontu Mostu Długiego jeździła przez Trasę Zamkową do placu Rodła. Po zakończonym remoncie powróciła na trasę przez ulicę Wyszyńskiego.

Z powodu remontu nawierzchni mostu Cłowego w dniach 10 – 27 października 1994 roku skierowano linię C objazdem przez ulicę Krzywoń-Gryfińską-Hangarową i Eskadrową.

zdjęcie
Kiedyś w tym miejscu pasażerowie często mylili kierunki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia C od 1 października 1995 roku była obsługiwana 4 brygadami. Brygady 1, 2, 3 obsługiwane były przez zajezdnię w Dąbiu, a brygada 4 przez zajezdnię Klonowica.

Zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku do placu Rodła z powodu jego remontu w dniach 17 lipca do 18 sierpnia 1996 roku wymusiło zmianę trasy linii C przez Trasę Zamkową i plac Żołnierza Polskiego.

1 lutego 1997 roku linia C zaczęła kursować również w wolne soboty i dni świąteczne.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego od dnia 7 lipca 1997 roku linia jeździ w obydwu kierunkach przez Trasę Zamkową. Po zakończeniu remontu 29 października 1997 roku wraca na stałą trasę.

I znowu, ale od 6 lipca 1998 roku linia C z powodu remontu Estakady Pomorskiej w kierunku centrum – [przystanek Basen Górniczy został przeniesiony na pętlę z jej objazdem]. Linia jeździła w kierunku prawobrzeża po wydzielonym pasie ruchu.

W czasie remontu Estakady Pomorskiej zaczęto również remont Mostu Cłowego od 1 sierpnia linia C ponownie zmieniła trasę na odcinku przez ulice Krzywoń-Gryfińską-Hangarową i Eskadrową. 4 sierpnia zakończono remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym przywrócono na tym odcinku stałą trasę linii. Później, bo 10 sierpnia przywrócono ruch po stałej trasie linii w związku z zakończeniem remontu Mostu Cłowego.

Od 12 sierpnia 1998 roku cała linia obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie. 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze” i we wszystkie soboty linia zaczęła kursować według świątecznego rozkładu jazdy.

W 2000 roku od 26 czerwca linię C skierowano przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia wraca na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ostatni tego dnia kurs C Bis do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Warto również wspomnieć o utworzeniu 15 września 2003 roku linii C Bis. Linia otrzymała takie oznaczenie, ponieważ na całej swojej długości pokrywała się z trasą linii C. Była to linia szczytowa, która kursowała wyłącznie w dni powszednie tylko w godzinach porannego szczytu na trasie Plac Rodła - Dąbie Osiedle. 1 października 2007 roku C Bis została zlikwidowana a jej kursy włączone zostają do linii C.


zdjęcie
W drodze na plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1993 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.

zdjęcie
Objazd ulicy Goleniowskiej w Dąbiu - Solaris wykonuje wjazd kieszeniowy na ulicę Kniewską
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii C w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku Dąbie Osiedle linia jeździła ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego.


Budowa i zamknięcie dla ruchu ulicy osiedlowej na Osiedlu Kasztanowym w dniach 16 - 20 kwietnia 2012 roku wymusiło skrócenie trasy autobusów linii C. Przystanek końcowy linii był zlokalizowany w zatoce wzdłuż Ogrodów Działkowych na wysokości zamkniętej dla ruchu ulicy wyjazdowej z Osiedla. 

Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia C została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

zdjęcie
Volvo na szczytowej brygadzie linii C
aktualna ocena: 4,63, liczba ocen: 5
1 sierpnia 2014 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek końcowy Plac Rodła z przystanku przy PZU na były przystanek linii F z drugiej strony placu (pod hotelem Radisson). Linia C dodatkowo zaczęła zatrzymywać się na przystanku Plac Rodła w ciągu alei Wyzwolenia wraz z pozostałymi liniami pospiesznymi.

Modernizacją sieci ciepłowniczej prowadzona w rejonie Placu Rodła, w dniach 19 czerwca - 21 lipca 2015 roku, wymusiła jazdę autobusów linii C po częściowo zmienionej trasie. W kierunku Placu Rodła autobusy kursowały od Placu Żołnierza Polskiego aleją Wyzwolenia do przystanku końcowego Plac Rodła zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia.


Od 16 kwietnia 2016 roku dla ułatwienia dojazdu do Centrum Żeglarskiego, w każdym roku od 1 kwietnia do 31 października linia zatrzymuje się na warunkowym przystanku "Centrum Żeglarskie".

W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli Basen Górniczy kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicę Hangarową - Gryfińską - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.


29 stycznia 2018 roku ponownie przeniesiono przystanek końcowy Plac Rodła do zatoczki przy PZU. W dni powszednie uruchomiono również linię wspomagającą H na trasie Plac Rodła-Dąbie Osiedle naprzemiennie kursującą z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu.



Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin jak również informacji zawartych w książce pn "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929", oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man