Encyklopedia

Linia C: Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

04.10.2021
Dodano informację o objeździe man
11.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009, 2010 - 2018 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
30.07.2010
Dodano informacje o czasie pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. X
01.10.2009
Dodano informację o zmianie trasy linii w związku z przebudową mostów jas59

Trasa: Plac Rodła —  Piłsudskiego — Matejki — plac Hołdu Pruskiego — plac Żołnierza Polskiego — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — most Portowy — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Cłowy — Eskadrowa — Przestrzenna — Gierczak — Newtona — Goleniowska — rondo Gryfa — Lubczyńska — Goleniowska — Kniewska — Lubczyńska — Kablowa — Osiedle Kasztanowe

Historia dawna...


zdjęcie
Solaris wyjedzie za chwilę z zaśnieżonego lasu na Osiedle Kasztanowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Początki komunikacji aglomeracji szczecińskiej sięgają końca XIX wieku i początku XX wieku, kiedy pan Pabst prywatny przedsiębiorca uruchomił pierwsze połączenie autobusowe z Głębokiego na ulicę Arkońską. Linia ta nie istniała długo i została zlikwidowana w 1906 roku.

Powrót komunikacji autobusowej na ulice aglomeracji szczecińskiej nastąpił w grudniu 1927 roku po 22 latach nieobecności. Zostało uruchomione połączenie pomiędzy Lotniskiem a Dąbiem. Linia ta cieszyła się dużym powodzeniem i w związku z tym zaczęły powstawać następne linie.

zdjęcie
Miejsce rzadko odwiedzane przez autobusy, a jeszcze rzadziej przez miłośników
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia C, która w tym czasie jeździła na trasie Głębokie – Tanowo. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia C otrzymała numer 53.

zdjęcie
Volvo na linii C pędzi ulicą Przestrzenną w kierunku placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po 36 latach znowu pojawia się linia oznaczona jako C, ale jeździła ona na trasie Dąbie Osiedle – Plac Rodła jako linia pospieszna. Uruchomiono ją 6 maja 1991 roku. Jej długość wynosiła 12,7 km, przelot trasy w ciągi 21 – 23 minut, obsługiwana była 2 autobusami przed południem i 1 autobusem po południu z częstotliwością odpowiednio 28/56 minut.

Na tej trasie jeździła około 2 lat, kiedy to trasa linii C zostaje wydłużona w dniu 12 stycznia 1993 roku o odcinek Dąbie Osiedle - Osiedle Kasztanowe. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie częstotliwości kursowania i dodanie dodatkowego taboru do obsługi linii. Długość trasy wynosiła 21,5 km, przelot w ciągu 33 minut. Obsługiwana była  4 autobusami przed południem i 2 po południu z częstotliwością odpowiednio 20/40 minut.

film
0:21
odtwórz
Przegubowiec mknie na osiedle Kasztanowe na 30 minut postoju
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
13 września tego roku nastąpiła korekta przelotu trasy w kierunku Osiedla Kasztanowego z 33 minut do 36 minut. Jednocześnie przeprowadzono korektę odległości pomiędzy przystankami i zmieniono częściowo trasę linii z powodu złego stanu nawierzchni ulicy Kniewskiej. W związku z tym długość linii wynosiła 19.950 metrów. Po zakończeniu remontu ulicy Kniewskiej w dniu 25 lipca 1994 roku linia wraca na swoją starą trasę. Długość linii C wynosi 20.530 metrów.

W dniach 8 sierpnia do 5 września 1994 linia C z powodu remontu Mostu Długiego jeździła przez Trasę Zamkową do placu Rodła. Po zakończonym remoncie powróciła na trasę przez ulicę Wyszyńskiego.

Z powodu remontu nawierzchni mostu Cłowego w dniach 10 – 27 października 1994 roku skierowano linię C objazdem przez ulicę Krzywoń-Gryfińską-Hangarową i Eskadrową.

zdjęcie
Kiedyś w tym miejscu pasażerowie często mylili kierunki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia C od 1 października 1995 roku była obsługiwana 4 brygadami. Brygady 1, 2, 3 obsługiwane były przez zajezdnię w Dąbiu, a brygada 4 przez zajezdnię Klonowica.

Zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku do placu Rodła z powodu jego remontu w dniach 17 lipca do 18 sierpnia 1996 roku wymusiło zmianę trasy linii C przez Trasę Zamkową i plac Żołnierza Polskiego.

1 lutego 1997 roku linia C zaczęła kursować również w wolne soboty i dni świąteczne.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego od dnia 7 lipca 1997 roku linia jeździ w obydwu kierunkach przez Trasę Zamkową. Po zakończeniu remontu 29 października 1997 roku wraca na stałą trasę.

I znowu, ale od 6 lipca 1998 roku linia C z powodu remontu Estakady Pomorskiej w kierunku centrum – [przystanek Basen Górniczy został przeniesiony na pętlę z jej objazdem]. Linia jeździła w kierunku prawobrzeża po wydzielonym pasie ruchu.

W czasie remontu Estakady Pomorskiej zaczęto również remont Mostu Cłowego od 1 sierpnia linia C ponownie zmieniła trasę na odcinku przez ulice Krzywoń-Gryfińską-Hangarową i Eskadrową. 4 sierpnia zakończono remont Estakady Pomorskiej i w związku z tym przywrócono na tym odcinku stałą trasę linii. Później, bo 10 sierpnia przywrócono ruch po stałej trasie linii w związku z zakończeniem remontu Mostu Cłowego.

Od 12 sierpnia 1998 roku cała linia obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie. 1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze” i we wszystkie soboty linia zaczęła kursować według świątecznego rozkładu jazdy.

W 2000 roku od 26 czerwca linię C skierowano przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia wraca na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ostatni tego dnia kurs C Bis do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Warto również wspomnieć o utworzeniu 15 września 2003 roku linii C Bis. Linia otrzymała takie oznaczenie, ponieważ na całej swojej długości pokrywała się z trasą linii C. Była to linia szczytowa, która kursowała wyłącznie w dni powszednie tylko w godzinach porannego szczytu na trasie Plac Rodła - Dąbie Osiedle. 1 października 2007 roku C Bis została zlikwidowana a jej kursy włączone zostają do linii C.


zdjęcie
W drodze na plac Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1993 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.

zdjęcie
Objazd ulicy Goleniowskiej w Dąbiu - Solaris wykonuje wjazd kieszeniowy na ulicę Kniewską
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 września 2009 roku została zmieniona trasa linii C w związku z przebudową mostów wzdłuż ulicy Goleniowskiej na odcinku od ulicy Lubczyńskiej do ulicy Kniewskiej - nad rzeką Chełszczącą i rzeką Żołnierska Struga. Linia kursowała w obu kierunkach po częściowo zmienionej trasie. Od przystanku Dąbie Osiedle linia jeździła ulicami Goleniowską – Lubczyńską – Kniewską (nawrót na pętli przed Zakładami Drobiarskimi) – Kniewską – Lubczyńską i dalej po stałej trasie do Osiedla Kasztanowego.


Budowa i zamknięcie dla ruchu ulicy osiedlowej na Osiedlu Kasztanowym w dniach 16 - 20 kwietnia 2012 roku wymusiło skrócenie trasy autobusów linii C. Przystanek końcowy linii był zlokalizowany w zatoce wzdłuż Ogrodów Działkowych na wysokości zamkniętej dla ruchu ulicy wyjazdowej z Osiedla. 

Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia C została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

zdjęcie
Volvo na szczytowej brygadzie linii C
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 sierpnia 2014 roku przeniesiono dotychczasowy przystanek końcowy Plac Rodła z przystanku przy PZU na były przystanek linii F z drugiej strony placu (pod hotelem Radisson). Linia C dodatkowo zaczęła zatrzymywać się na przystanku Plac Rodła w ciągu alei Wyzwolenia wraz z pozostałymi liniami pospiesznymi.

Modernizacją sieci ciepłowniczej prowadzona w rejonie Placu Rodła, w dniach 19 czerwca - 21 lipca 2015 roku, wymusiła jazdę autobusów linii C po częściowo zmienionej trasie. W kierunku Placu Rodła autobusy kursowały od Placu Żołnierza Polskiego aleją Wyzwolenia do przystanku końcowego Plac Rodła zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia.


Od 16 kwietnia 2016 roku dla ułatwienia dojazdu do Centrum Żeglarskiego, w każdym roku od 1 kwietnia do 31 października linia zatrzymuje się na warunkowym przystanku "Centrum Żeglarskie".

W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli Basen Górniczy kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicę Hangarową - Gryfińską - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.


29 stycznia 2018 roku ponownie przeniesiono przystanek końcowy Plac Rodła do zatoczki przy PZU. W dni powszednie uruchomiono również linię wspomagającą H na trasie Plac Rodła-Dąbie Osiedle naprzemiennie kursującą z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu.

Od 23 stycznia 2021 roku autobusy linii C w kierunku prawobrzeża kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku początkowego „Plac Rodła” realizowały nawrót na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego i ulicy Matejki, następnie jechały przez plac Rodła i aleję Wyzwolenia do placu Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Dodatkowo w kierunku Prawobrzeża uruchomiony został dodatkowy przystanek „Plac Rodła” współny z liniami A i B.

Powodem zmiany trasy był remont torowiska od Placu Żołnierza Polskiego do Placu Hołdu Pruskiego i w ulicy Matejki do skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. Odcinek był modernizowany w ramach wielkiej przebudowy torowisk w centrum i na Niebuszewie.

W okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku autobusy linii C między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki i zatrzymywały się na przystanku końcowym „Plac Rodła” zlokalizowanym przy budynku ZUS. Bez zmian obowiązywało zatrzymanie na przystanku „Plac Rodła” w ciągu al. Wyzwolenia. 

22 lipca 2021 roku dodatkowe autobusy linii C wykonały nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobus linii wykonał kurs na trasie Witkiewicza (przystanek Jana Bosko kierunek Zakłady Piekarnicze) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii C do Osiedla Kasztanowego. Na trasie obowiązywały przystanki linii 75, a od Wyszyńskiego przystanki dla linii C.

Dla dodatkowych autobusów linii wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza). Wjazd tylko od strony Mickiewicza.

24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, ZDiTM wprowadził kolejne zmiany w kursowaniu linii.  Zawracanie linii C  w rejonie placu Rodła odbywało się od przystanku „Brama Portowa” przez al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, Piłsudskiego, Matejki, pl. Hołdu Pruskiego, pl. Żołnierza Polskiego, al. Niepodległości do przystanku „Brama Portowa”. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowany był w ciągu Piłsudskiego przy budynku PZU (nr 11526). Nie był obsługiwany przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu Wyzwolenia za placem Rodła (kier. Brama Portowa, nr 11535). Utrzymany też został przystanek „Plac Żołnierza Polskiego” w kierunku placu Rodła.

Kolejny objazd w okolicach pętli „Plac Rodła” pojawił się w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych. Likwidacji uległy wówczas wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego na odcinku między placem Rodła a ulicą Matejki. Linia C od przystanku „Plac Żołnierza Polskiego” kursowała zmienioną trasą: w obu kierunkach przez aleję Wyzwolenia, z nawrotem na placu Rodła. Na zmienionej trasie obowiązywał przystanek końcowy „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką, w kierunku placu Żołnierza Polskiego, w zatoce parkingowej (nr 11536).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin jak również informacji zawartych w książce pn "50 Jahre Stettiner Strassenbahn 1879 - 1929", oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man, fan004