Encyklopedia

Linia B: Osiedle Bukowe - Osiedle Arkońskie

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

30.08.2022
Dodano informację o zwiększeniu częstotliwości kursowania od 5 września man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
12.06.2022
Dodano informację o objeździe od 16 czerwca man
28.04.2022
Dodano informacje o objeździe podczas zamknięcia ulicy Lubomirskiego man
17.12.2021
Dodano informacje o zmianach od grudnia 2021 man
04.10.2021
Dodano informację o wydłużeniu linii man
05.01.2021
Dodano informacje z lat 2015 - 2021 jas59
03.04.2018
Dodano informacje o korekcie godzin kursów porannych jas59
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2007, 2009 - 2018 jas59
29.06.2015
Dodano informacje o zmianie trasy od 1 lipca 2015 X
25.06.2014
Aktualizacja trasy i czasów pracy brygad paki
30.07.2010
Dodano infornacje o godzinach pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. X
07.01.2009
Poprawiono czeskie błędy jas59

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa —  Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Osiedle Arkońskie

Dawna historia linii

Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.

zdjęcie
Volvo przekracza Parnicę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku istniało już 8 linii autobusowych, w tym między innymi linia B, która w tym czasie jeździła na trasie Gocław – Police. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia B otrzymała numer 52.

Obecne wcielenie linii

zdjęcie
Volvo w słoneczny dzień pędzi na drugi brzeg Odry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po prawie czterech dekadach linia B powróciła na ulice Szczecina 1 marca 1991 roku na trasie Osiedle Słoneczne Osiedle Arkońskie jako linia pospieszna. Obsługiwana była w tym okresie 11 autobusami przed południem i 6 po południu z co 7-8 minutową częstotliwością przed południem i 14–15 minutową po południu. Niedługo później, 31 maja 1991 roku zdjęto po 1 autobusie rano i po południu i w takiej konfiguracji linia jeździła do 10 lutego 1992 roku.

10 lutego 1992 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej linii pospiesznej D kursującej na skróconej trasie linii B, a mianowicie na odcinku Osiedle Słoneczne - Plac Rodła.

zdjęcie
Klonowica i Dąbie na Słonecznym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.

W dniach 8–26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego, linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździła objazdem przez Trasę Zamkową.

zdjęcie
Nietypowo na linii B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździła objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulice: Zamoyskiego, Lenartowicza, Żupańskiego, Słowackiego, Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.

Na czas zamknięcia Mostu Cłowego w dniach 8–9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych linia B jeździła do godziny 17:41 na trasie Osiedle SłoneczneOsiedle Arkońskie, a od godziny 18:37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.

zdjęcie
Klonowickie Volvo na tle drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego linia w kierunku centrum kursowała przez Trasę Zamkową.

Po tej samej trasie objazdowej linia jeździła w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego.

zdjęcie
Budynek byłego komisariatu Szczecin Międzyodrze nie prezentuje się najlepiej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 czerwca 2000 roku linię B ponownie skierowano na objazd przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

film
0:08
odtwórz
Jeszcze chwila i dojedzie do pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.

W dniach 19-21 czerwca 2009 roku z powodu remontu nawierzchni jezdni ulicy Chopina, wybrane kursy autobusów linii B nie były obsługiwane autobusami niskopodłogowymi.

zdjęcie
Jedni świętują, inni pracują
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 sierpnia 2011 roku linia pospieszna B z uwagi na występujące znaczne opóźnienia wynikające z trwających robót drogowych na trasie przejazdu, jeździła częściowo zmienioną trasą od przystanku „Niemcewicza” ulicami Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja i dalej stałą trasą do pętli „Osiedle Słoneczne”

zdjęcie
SPAK-owskie Solarisy, w przeciwieństwie do tych z SPA Dąbie, nie wprowadzają w błąd pasażerów linii B co do kierunku jazdy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wprowadzenie ruchu wahadłowego na ulicy Chopina, na odcinku od ulicy Broniewskiego do ulicy Wszystkich Świętych i występującymi znacznymi opóźnieniami na linii B, wymusiło skrócenie trasy do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”. Zmiana została wprowadzona 17 listopada 2011 roku w godzinach 14:30 - 23:00. Skrócenie trasy obowiązywało tylko w dni powszednie.

film
0:32
odtwórz
Wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

zdjęcie
Prawobrzeżny "rarytas", czyli objazdy przez osiedle Majowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z kolejnym etapem przebudowy ulicy Struga, 20 sierpnia 2012 o godzinie 5:00 zamknięto wjazd w ulicę Łubinową od strony ulicy Struga (wówczas ulica Łubinowa była jednokierunkowa). Spowodowało to zmianę trasy linii B w kierunku pętli „Osiedle Słoneczne”. Autobusy od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem ulicą Struga wspomagającą, Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej i dalej bez zmian. Nie był obsługiwany przystanek „Łubinowa”, zaś przy ulicy Iwaszkiewicza 90-98 uruchomiono przystanek zastępczy. W przeciwnym kierunku trasa linii nie uległa zmianie.

zdjęcie
Nie tylko SPPK posiada takie autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia B została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywała taryfa jak na liniach zwykłych.

zdjęcie
Wskutek orkanu Fryderyka na nasze miasto spadła pokaźna warstwa białego puchu zwanego śniegiem. Jednak drogowcy szybko uczynili go jedną wielką ciapką...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 listopada 2013 roku w związku z nową organizacją ruchu autobusów na Niebuszewie, nieznacznie zmodyfikowano trasę linii B. W kierunku pętli „Osiedle Arkońskie” linia od alei Wyzwolenia skierowana została przez ul. Lubomirskiego - Staszica do przystanku „Kołłątaja” zlokalizowanego pod kładką. Następnie, autobusy udawały się ulicą Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej i włączały na stałą trasę.

W przeciwnym kierunku, linia zakończyła kursowanie przez ul. Krasińskiego i skierowana została przez ul. Orzeszkowej. Przystanek „Kołłątaja” w kierunku Prawobrzeża ustanowiono naprzeciw pętli autobusowej.

zdjęcie
Linię B także dotknęły cięcia trasy i obecnie w weekendy i poza szczytem dojeżdża tylko do Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 lipca 2015 na okres wakacji letnich w szkołach - poza godzinami szczytu - trasę linii skracano do pętli „Dworzec Niebuszewo”. Po raz ostatni, linia pozostawała na trasie skróconej w okresie wakacyjnym w roku 2020.

19 września 2015 roku w związku z obdywającym się w Szczecinie„I PZU Maratonem Szczecińskim” i jednoczesnymi utrudnieniami na trasach linii tramwajowych i autobusowych uruchomiono dodatkową linię B Bis.

Kursowała ona na trasie: Rondo Ułanów Podolskich - Leszczynowa - Hangarowa - Most Cłowy.

zdjęcie
Jedna z dwóch czterodrzwiowych używek już wozi pasażerów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Odjazdy autobusów z przystanku „Rondo Ułanów Podolskich” odbywały się w godzinach planowanego odjazdu autobusów linii B, które miały obowiązek oczekiwania na przystanku „Most Cłowy” (wspólny z linią 73) na autobusy linii B Bis celem umożliwienia przesiadki.

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i Energetyków (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin). Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.

W związku z tym, na linii B obowiązywała taryfa, jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy warunkowo zatrzymywały się na przystankach tramwajowych w kierunku Basenu Górniczego. Dla pasażerów udostępniono również parking „Selgros” w godzinach 6:00–22:00.

zdjęcie
Przegubowy Solaris odjeżdża z przystanku „Rayskiego”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na wniosek pasażerów w okresie od 12 do 27 stycznia 2016 uruchomiono dodatkowy przystanek „Jaśminowa ZUS” w obu kierunkach. Miał on status „na żądanie” i był wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków oraz przywrócenia linii tramwajowych do pętli „Turkusowa”.

zdjęcie
Jeden z dwóch Solarisów Urbino 18 czwartej generacji wjeżdża na przystanek "Wyszyńskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wymiana nawierzchni na ulicy Staszica w 22 lipca 2016 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu autobusowego skrzyżowania ulicy Staszica/Lubomirskiego i z tego powodu zmieniono trasę linii B, która na odcinku od skrzyżowania Wyzwolenia z Lubomirskiego jechała aleją Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej stałą trasą.

14 sierpnia 2017 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wydał ogólnikowy komunikat o ograniczeniu kursowania linii B od 1 września 2017.

Po protestach, 23 sierpnia 2017 roku wycofano się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B oraz zawieszenia linii wspomagających D i E.

1 kwietnia 2018 roku nastąpiła korekta godzin kursów porannych wykonywanych w dni powszednie z pętli „Osiedle Słoneczne”:

  • z godziny 4:52 na 4:49,
  • z godziny 5:09 na 5:06,
  • z godziny 5:24 na 5:21,
  • z godziny 5:38 na 5:36.

zdjęcie
„Pośpiech” zmierza w kierunku centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 września 2019 roku, na linii B wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy zaczęły być wykonywane z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.

1 stycznia 2020 roku ograniczono częstotliwość kursowania linii w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy kursowały co 20 minut, a po godzinie 20:00 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Wprowadzono również korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia. 

Za obsługę linii odpowiadają zajezdnia Dąbie oraz zajezdnia Klonowica. W dni powszednie na linii pojawia się 10 brygad, z czego 7 obsługuje SPAD, zaś trzy SPAK. W soboty linia obsługiwana jest przez 7 autobusów - 6 z nich wyjeżdża z zajezdni Dąbie oraz jeden z zajezdni Klonowica. W pozostałe dni na linii kursuje wyłącznie SPAD wystawiając na linię B pięć wozów.

zdjęcie
Pomiędzy starymi kamienicami na Niebuszewie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 9 stycznia 2021 z powodu prowadzonej przebudowy (I etap) torowisk tramwajowych na odcinku rondo Giedroycia - pętla „Dworzec Niebuszewo”, autobusy linii B kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą - od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Lubomirskiego do Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny był przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany został w ciągu ulicy Staszica. Na linii odwołane zostały skomunikowania z linią 51.

W okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku, autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki, zatrzymując się na przystanku w kierunku os. Arkońskiego zlokalizowanym przy budynku ZUS w ciągu ulicy Piłsudskiego.

22 lipca 2021 roku dodatkowe autobusy linii B wykonały nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobusy jechały w relacji na trasie Witkiewicza (przystanek „Świętego Jana Bosko” w kierunku pętli „Zakłady Piekarnicze”) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii B do Osiedla Słonecznego. Na trasie obowiązywały przystanki linii 75, zaś od przystanku „Wyszyńskiego” przystanki obowiązujące dla linii B.

zdjęcie
Mercedes z Krefeld wykonuje kolejny kurs na linii B
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dla dodatkowych autobusów linii wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion, postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza), zaś wjazd następował tylko od strony ulicy Mickiewicza.

24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, ZDiTM wprowadził kolejne zmiany w kursowaniu linii. Autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” w kierunku os. Arkońskiego kursowały przez Niepodległości, Wyzwolenia, nawrót na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/ Matejki i dalej przez Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany był w ciągu Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką (nr 11532). Linia na stałą trasę przez plac Rodła powróciła 9 października 2021.

W związku z zawieszeniem funkcjonowania linii A, od 9 października 2021, linia B została wydłużona po jej trasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Powodem zmian były utrudnienia w ruchu drogowym pomiędzy prawo- a lewobrzeżem i duże opóźnienia w kursowaniu linii autobusowych, a także braki wśród kierowców.

Od 18 grudnia 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych (m.in. w ciągu alei Wyzwolenia, placu Rodła), linia B od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.

Jednocześnie, tego samego dnia w kierunku Osiedla Arkońskiego od ronda Giedroycia, linia B została poprowadzona ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanku „Krasińskiego”. Na linii uruchomiono dodatkowy przystanek „Niemcewicza”.

Od 22 stycznia 2022 w związku z kolejnym etapem przebudowy alei Wyzwolenia, autobusy linii B w kierunku Osiedla Arkońskiego  od przystanku „Rayskiego” kursowały przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.

W związku z zamknięciem dla ruchu ulicy Lubomirskiego przy skrzyżowaniu z aleją Wyzwolenia, od 30 kwietnia 2022 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od ronda Giedroycia, autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia z pominięciem ulicy Staszica i ulicy Lubomirskiego. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia.

zdjęcie
Komunikacja miejska wkroczyła na kolejną ulicę
aktualna ocena: 4,36, liczba ocen: 49
16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” autobusy kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowany został przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Osiedle Arkońskie” od przystanku „Brama Portowa” linia kursowała przez aleję Niepodległości, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, Matejki, ks. Salomei, Staszica do przystanku „Kołłątaja” i dalej bez zmian. Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Rayskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanki „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości przed placem Żołnierza Polskiego, oraz „Matejki”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki za skrzyżowaniem z ulicą Malczewskiego. 1 lipca 2022, po przywróceniu ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia powróciła na stałą trasę.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe”, autobusy linii B od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia.

5 września 2022 w dni powszednie, w godzinach szczytu zwiększono częstotliwość kursowania linii B do 10 minut.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin, oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

Aktualizacja: paki, man