Encyklopedia
Linia B: Osiedle Bukowe - Osiedle Arkońskie
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia (z powrotem: rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia) — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja (z powrotem: Kołłątaja — rondo Sybiraków) — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Wiśniowy Sad — Osiedle Arkońskie
Dawna historia linii
Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.
Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.
Pod koniec 1955 roku istniało już 8 linii autobusowych, w tym między innymi linia B, która w tym czasie jeździła na trasie Gocław – Police. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia B otrzymała numer 52.
Obecne wcielenie linii
Po prawie czterech dekadach linia B powróciła na ulice Szczecina 1 marca 1991 roku na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie jako linia pospieszna. Obsługiwana była w tym okresie 11 autobusami przed południem i 6 po południu z co 7-8 minutową częstotliwością przed południem i 14–15 minutową po południu. Niedługo później, 31 maja 1991 roku zdjęto po jednym autobusie rano i po południu i w takiej konfiguracji linia jeździła do 10 lutego 1992 roku.10 lutego 1992 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej, szczytowej linii pospiesznej D kursującej na skróconej trasie linii B, a mianowicie na odcinku Osiedle Słoneczne - Plac Rodła.
W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.
W dniach 8–26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego, linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździła objazdem przez Trasę Zamkową.
W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździła objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulice: Zamoyskiego – Lenartowicza – Żupańskiego – Słowackiego – aleję Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.Na czas zamknięcia Mostu Cłowego, w dniach 8–9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych, linia B jeździła do godziny 17:41 na trasie Osiedle Słoneczne–Osiedle Arkońskie, a od godziny 18:37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.
W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego, linia w kierunku centrum kursowała objazdem przez Trasę Zamkową.
Po tej samej trasie objazdowej linia jeździła w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego.
26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.
Na wniosek pasażerów, od 1 lutego 2005 roku w kierunku centrum linia rozpoczęła obsługę przystanku „Sanktuarium nż”.
3 grudnia 2007 roku w obu kierunkach uruchomiono dla linii przystanek „Rayskiego nż” w ciągu alei Wyzwolenia (wspólny z liniami nocnymi).
W dniach 19-21 czerwca 2009 roku z powodu remontu nawierzchni jezdni ulicy Chopina, wybrane kursy autobusów linii B nie były obsługiwane autobusami niskopodłogowymi.
W związku z asfaltowaniem zachodniej jezdni alei Wyzwolenia i alei Niepodległości (na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej), w dniach 10-11 września 2011 roku autobusy linii B w kierunku pętli „Osiedle Słoneczne” jeździły tymczasową trasą przez Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną i Sołtysią do przystanku „Wyszyńskiego”, gdzie włączały się na stałą trasę. Zawieszono wówczas dla linii przystanki „Plac Rodła LOT” i „Brama Portowa”, zaś w zamian uruchomiono dodatkowy przystanek „Plac Hołdu Pruskiego” zlokalizowany w zatoce między ulicami Mariacką i Farną.
Wprowadzenie ruchu wahadłowego na ulicy Chopina, na odcinku od ulicy Broniewskiego do ulicy Wszystkich Świętych i występującymi znacznymi opóźnieniami na linii B, wymusiło skrócenie trasy do przystanku „Krasińskiego Wiadukt”. Zmiana została wprowadzona 17 listopada 2011 roku w godzinach 14:30-23:00. Skrócenie trasy obowiązywało tylko w dni powszednie. Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się buspasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii w zatoce autobusowej. W związku z kolejnym etapem przebudowy ulicy Struga, 20 sierpnia 2012 o godzinie 5:00 zamknięto wjazd w ulicę Łubinową od strony ulicy Struga (wówczas ulica Łubinowa była jednokierunkowa). Spowodowało to zmianę trasy linii B w kierunku pętli „Osiedle Słoneczne”. Autobusy od przystanku „Wiosenna” kursowały objazdem ulicą Struga wspomagającą, Iwaszkiewicza i Maciejowicką do ulicy Łubinowej i dalej bez zmian. Nie był obsługiwany przystanek „Łubinowa”, zaś przy ulicy Iwaszkiewicza 90-98 uruchomiono przystanek zastępczy. W przeciwnym kierunku trasa linii nie uległa zmianie. 19 grudnia 2012 autobusy powróciły na stałą trasę przez ulicę Łubinową. Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00-15:00. Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia B została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego – Mieszka I – Autostradą Poznańską (Krygiera) i Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie obowiązywała taryfa jak na liniach zwykłych. 4 listopada 2013 roku w związku z nową organizacją ruchu autobusów na Niebuszewie, nieznacznie zmodyfikowano trasę linii B. W kierunku pętli „Osiedle Arkońskie” linia od alei Wyzwolenia skierowana została przez ul. Lubomirskiego - Staszica do przystanku „Kołłątaja” zlokalizowanego pod kładką. Następnie, autobusy udawały się ulicą Kołłątaja – rondem Sybiraków – Kadłubka – Kołłątaja – Orzeszkowej i włączały na stałą trasę.W przeciwnym kierunku, linia zakończyła kursowanie przez ul. Krasińskiego i skierowana została przez ul. Orzeszkowej. Przystanek „Kołłątaja” w kierunku Prawobrzeża ustanowiono naprzeciw pętli autobusowej.
Od 1 lipca 2015 na okres wakacji letnich w szkołach - w dni powszednie poza godzinami szczytu oraz przez cały dzień w pozostałe dni - trasę linii skracano do pętli „Dworzec Niebuszewo”. Po raz ostatni linia pozostawała na trasie skróconej w okresie wakacyjnym w roku 2020.19 września 2015 roku w związku z obdywającym się w Szczecinie „I PZU Maratonem Szczecińskim” i jednoczesnymi utrudnieniami na trasach linii tramwajowych i autobusowych uruchomiono dodatkową linię B Bis.
Kursowała ona na trasie: Rondo Ułanów Podolskich – Leszczynowa – Hangarowa – Most Cłowy.
Odjazdy autobusów z przystanku „Rondo Ułanów Podolskich” odbywały się w godzinach planowanego odjazdu autobusów linii B, które miały obowiązek oczekiwania na przystanku „Most Cłowy” (wspólny z linią 73) na autobusy linii B Bis celem umożliwienia przesiadki.Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i Energetyków (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin). Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.
W związku z tym, na linii B obowiązywała taryfa jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy warunkowo zatrzymywały się na przystankach tramwajowych w kierunku Basenu Górniczego. Dla pasażerów udostępniono również parking „Selgros” w godzinach 6:00–22:00.
Na wniosek pasażerów w dniach od 12 do 27 stycznia 2016 uruchomiono dodatkowy przystanek „Jaśminowa ZUS” w obu kierunkach. Miał on status „na żądanie” i był wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków oraz przywrócenia kursowania linii tramwajowych do pętli „Turkusowa”. Z powodu wymiany nawierzchni na ulicy Staszica i zamknięciem dla ruchu autobusowego skrzyżowania ulic Staszica i Lubomirskiego, 22 lipca 2016 roku autobusy linii B kursowały aleją Wyzwolenia do ronda Giedroycia z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica.14 sierpnia 2017 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wydał ogólnikowy komunikat o ograniczeniu kursowania linii B od 1 września 2017.
Po protestach, 23 sierpnia 2017 roku wycofano się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B oraz zawieszenia linii wspomagających D i E.
1 września 2018 roku uruchomiono dla linii przystanki „Hangarowa nż” w obu kierunkach.
2 września 2019 roku na linii B wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy zaczęły być wykonywane z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.1 stycznia 2020 roku ograniczono częstotliwość kursowania linii w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy rozpoczęły kursowanie co 20 minut, a po godzinie 20:00 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Wprowadzono również korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia.
Za obsługę linii odpowiadają zajezdnia Dąbie oraz zajezdnia Klonowica. W dni powszednie (poza okresem wakacji letnich) na linii pojawia się 14 brygad, z czego 11 obsługuje SPAD, zaś trzy SPAK. W okresie wakacyjnym w dni powszednie na linii kursuje 10 brygad - 7 z SPA Dąbie i 3 z SPA Klonowica. W soboty linia obsługiwana jest przez 7 autobusów - 6 z nich wyjeżdża z zajezdni Dąbie oraz jeden z zajezdni Klonowica. W pozostałe dni na linii kursuje wyłącznie SPAD wystawiając do obsługipięć wozów.
Od 9 stycznia 2021 z powodu prowadzonej przebudowy (I etap) torowisk tramwajowych na odcinku rondo Giedroycia - pętla „Dworzec Niebuszewo”, autobusy linii B kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą - od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Lubomirskiego do Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny był przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany został w ciągu ulicy Staszica. Na linii odwołane zostały skomunikowania z linią 51.W okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku, autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki, zatrzymując się na przystanku w kierunku os. Arkońskiego zlokalizowanym przy budynku ZUS w ciągu ulicy Piłsudskiego.
22 lipca 2021 roku dodatkowe autobusy linii B wykonały nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobusy jechały w relacji na trasie Witkiewicza (przystanek „Świętego Jana Bosko” w kierunku pętli „Zakłady Piekarnicze”) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii B do Osiedla Słonecznego. Na trasie obowiązywały przystanki linii 75, zaś od przystanku „Wyszyńskiego” przystanki obowiązujące dla linii B.
Dla dodatkowych autobusów linii wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion, postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza), zaś wjazd następował tylko od strony ulicy Mickiewicza.24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” w kierunku os. Arkońskiego kursowały przez aleję Niepodległości i aleję Wyzwolenia, następnie brały nawrót na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej kierowały się w dalszą trasę przez aleję Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany był w ciągu alei Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką (nr 11532). Linia na stałą trasę przez plac Rodła powróciła 9 października 2021.
W związku z zawieszeniem funkcjonowania linii A, od 9 października 2021, linia B została wydłużona po jej trasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Powodem zmian były utrudnienia w ruchu drogowym pomiędzy prawo- a lewobrzeżem i duże opóźnienia w kursowaniu linii autobusowych, a także braki wśród kierowców.
Od 18 grudnia 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych (m.in. w ciągu alei Wyzwolenia, placu Rodła), linia B od skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Malczewskiego do skrzyżowania alei Wyzwolenia z ulicą Mazowiecką (w kierunku placu Żołnierza Polskiego), kursowała wschodnią jezdnią alei Wyzwolenia („pod prąd”). Tymczasowy przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła, na wysokości przystanku tramwajowego.Jednocześnie, tego samego dnia w kierunku Osiedla Arkońskiego od ronda Giedroycia, linia B została poprowadzona ulicami Kołłątaja i Orzeszkowej, z pominięciem przystanku „Krasińskiego”. Na linii uruchomiono dodatkowy przystanek „Niemcewicza”.
Od 22 stycznia 2022 w związku z kolejnym etapem przebudowy alei Wyzwolenia, autobusy linii B w kierunku Osiedla Arkońskiego od przystanku „Rayskiego” kursowały przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.
W związku z zamknięciem dla ruchu ulicy Lubomirskiego przy skrzyżowaniu z aleją Wyzwolenia, od 30 kwietnia 2022 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od ronda Giedroycia, autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia z pominięciem ulicy Staszica i ulicy Lubomirskiego. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia.
16 czerwca 2022 przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” autobusy kursowały dotychczasową trasą, ale ruch przeniesiono ponownie na zachodnią jezdnię alei Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła, zaś zlikwidowany został przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Rodła. W kierunku pętli „Osiedle Arkońskie” od przystanku „Brama Portowa” linia kursowała przez aleję Niepodległości, plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego, Matejki, ks. Salomei, Staszica do przystanku „Kołłątaja” i dalej bez zmian. Likwidacji uległy dotychczasowe przystanki „Plac Rodła” i „Rayskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanki „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowany w ciągu alei Niepodległości przed placem Żołnierza Polskiego, oraz „Matejki”, zlokalizowany w ciągu ulicy Matejki za skrzyżowaniem z ulicą Malczewskiego. 1 lipca 2022, po przywróceniu ruchu drogowego w rejonie placu Rodła, linia powróciła na stałą trasę.W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku pętli „Osiedle Bukowe”, autobusy linii B od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia.
5 września 2022 w dni powszednie, w godzinach szczytu zwiększono częstotliwość kursowania linii B do 10 minut.
Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono 17 grudnia 2022. W kierunku pętli „Osiedle Bukowe” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego).
28 maja 2023 roku w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii B w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian.
W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8 lipca 2023 autobusy linii B w obu kierunkach ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia. Przystanek „Kołłątaja” w kierunku centrum przeniesiony został na prawą jezdnię alei Wyzwolenia.
Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od 2 września 2023 roku linia B rozpoczęła kursowanie od przystanku „Kołłątaja” (w ciągu ulicy Staszica) przez rondo Giedroycia, ulice Kołłątaja – Asnyka – Kadłubka – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Niemcewicza” zlokalizowany w ciągu ulicy Kołłątaja przed rondem Sybiraków, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Niemcewicza” (nr 14322) w ciągu ulicy Asnyka za rondem Sybiraków.
W kierunku przeciwnym od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” autobusy rozpoczęły kursowanie przez ulice Chopina – Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja – rondo Giedroycia do przystanku „Kołłątaja” (w ciągu alei Wyzwolenia, na torowisku tramwajowym) i dalej bez zmian. Ponadto uruchomiony został przystanek „Niemcewicza” (nr 14311) zlokalizowany w ciągu ulicy Kołłątaja przed rondem Sybiraków.
Z powodu prac drogowych w ciągu ulicy Lubomirskiego, w dniach 3-6 października 2023 autobusy linii B w kierunku Osiedla Arkońskiego kursowały przez aleję Wyzwolenia tymczasowo obsługując przystanek „Kołłątaja” zlokalizowany na torowisku tramwajowym.
6 listopada 2023 roku wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy obowiązującym w dni powszednie. Podzielono go na dwa: obowiązujący poza okresem wakacji letnich w szkołach z częstotliwością 7-8 minut w godzinach szczytu oraz obowiązujący w okresie wakacji letnich szkołach z częstotliwością w szczycie wynoszącą 10 minut.
Kolejne zwiększenie częstotliwości kursowania linii B nastąpiło 29 stycznia 2024 roku - wówczas w okresie międzyszczytu kursy zaczęły być wykonywane z częstotliwością 12 minut (15 minut w okresie wakacji letnich), zaś w godzinach wieczornych co 20 minut.
23 marca 2024 roku przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Osiedle Arkońskie” powrócił do stałej lokalizacji w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przy delikatesach). Tego dnia zmodyfikowano także podział powszedniego rozkładu jazdy - na dni nauki w szkołach i dni wolne od nauki w szkołach. Dodatkowo na pętli „Osiedle Bukowe” przeniesiono peron z wewnętrznego na zewnętrzny.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- w dni nauki w szkołach:
- W szczycie: 7-8 minut
- W międzyszczycie: 12 minut
- Wieczorem: 20 minut
- w dni wolne od nauki w szkołach:
- W szczycie: 10 minut
- W międzyszczycie: 15 minut
- Wieczorem: 20 minut
- w dni nauki w szkołach:
- Soboty:
- W ciągu dnia: 15-20 minut
- Rano i wieczorem: 30 minut
- Niedziele i dni świąteczne:
- Rano i wieczorem: 30 minut
- Wczesnym popołudniem: 20 minut
Operatorzy: SPA Klonowica, SPA Dąbie