Encyklopedia

description Linia B: Osiedle Słoneczne - Osiedle Arkońskie

dodane 4.01.2009, godz. 18:36 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 27.01.2020, godz. 19:22 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

03.04.2018
Dodano informacje o korekcie godzin kursów porannych zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2007, 2009 - 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
29.06.2015
Dodano informacje o zmianie trasy od 1 lipca 2015 zdjęcie profilowe użytkownika X X
25.06.2014
Aktualizacja trasy i czasów pracy brygad zdjęcie profilowe użytkownika paki paki
30.07.2010
Dodano infornacje o godzinach pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. zdjęcie profilowe użytkownika X X
07.01.2009
Poprawiono czeskie błędy zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Osiedle Słoneczne — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Osiedle Arkońskie

Dawna historia linii

Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.

Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia B, która w tym czasie jeździła na trasie Gocław – Police. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia B otrzymała numer 52.

Obecne wcielenie linii


Po prawie czterech dekadach linia B powróciła na ulice Szczecina 1 marca 1991 roku i od tamtej pory jeździ na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie jako linia pospieszna. Obsługiwana była w tym okresie 11 autobusami przed południem i 6 po południu z co 7-8 minutową częstotliwością przed południem i 14 – 15 minutową po południu. Później bo 31 maja 1991 roku zdjęto po 1 autobusie rano i po południu i w takiej konfiguracji jeździła do 10 lutego 1992 roku.

10 lutego 1992 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej linii pospiesznej D kursującej na skróconej trasie linii B, a mianowicie na odcinku Osiedle Słoneczne - Plac Rodła.

W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.


W dniach 8 – 26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździła objazdem przez Trasę Zamkową.

W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździła objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulicę Zamoyskiego, Lenartowicza, Żupańskiego, Słowackiego, Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.

Na czas zamknięcia Mostu Cłowego w dniach 8 – 9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych linia B jeździła do godziny 17.41 na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie, a od godziny 18.37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.

W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego linia w kierunku centrum kursowała przez Trasę Zamkową.

Po tej samej trasie objazdowej linia jeździła w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego.


26 czerwca 2000 roku linię B ponownie skierowano na objazd przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.

zdjęcie
Od 1991 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.

W dniach 19 - 21 czerwca 2009 roku z powodu remontu nawierzchni jezdni ulicy Chopina, wybrane kursy autobusów B nie były obsługiwane autobusami niskopodłogowymi.


12 sierpnia 2011 roku linia pospieszna B z uwagi na występujące znaczne opóźnienia wynikające z trwających robót drogowych na trasie przejazdu, jeździła częściowo zmienioną trasą od przystanku Niemcewicza ulicami Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja i dalej stałą trasą do pętli Osiedle Słoneczne

zdjęcie
Wprowadzenie ruchu wahadłowego na ulicy Chopina, na odcinku od Broniewskiego do Wszystkich Świętych i występującymi znacznymi opóźnieniami na linii autobusowej B, wymusiło skrócenie trasy do przystanku Krasińskiego Wiadukt. Zmiana została wprowadzona 17 listopada 2011 roku w godzinach 14:30 - 23:00. Skrócenie trasy obowiązywało tylko w dni powszednie.

Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia B została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

4 listopada 2013 roku nieznacznie zmodyfikowano trasę linii na odcinku: aleja Wyzwolenia - Lubomirskiego - Staszica - rondo Giedroycia - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej i dalej po swojej trasie.

zdjęcie
Od 1 lipca 2015 roku - na okres wakacji letnich w szkołach - poza godzinami szczytu trasa linii zostaje skrócona do pętli Dworzec Niebuszewo.


19 września 2015 roku w związku z obdywającym się w Szczecinie I PZU Maratonem Szczecińskim i w związku z utrudnieniami na trasach linii tramwajowych i autobusowych na odcinku między na trasie: Rondo Ułanów Podolskich - ulica Leszczynowa - ulica Hangarowa - Most Cłowy uruchomiono dodatkową linię B Bis. Odjazdy autobusów z przystanku Rondo Ułanów Podolskich odbywały się w godzinach planowanego odjazdu autobusów linii B z tego przystanku. Autobusy linii B miały obowiązek oczekiwania na przystanku Most Cłowy (wspólny z linią 73) na autobusy linii B Bis celem umożliwienia przesiadki.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin, oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy Aktualizacja: paki, man