Encyklopedia

Linia B: Osiedle Bukowe - Osiedle Arkońskie

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

04.10.2021
Dodano informację o wydłużeniu linii man
05.01.2021
Dodano informacje z lat 2015 - 2021 jas59
03.04.2018
Dodano informacje o korekcie godzin kursów porannych jas59
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2007, 2009 - 2018 jas59
29.06.2015
Dodano informacje o zmianie trasy od 1 lipca 2015 X
25.06.2014
Aktualizacja trasy i czasów pracy brygad paki
30.07.2010
Dodano infornacje o godzinach pracy brygad w dni powszednie, świąteczne, oraz w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok. X
07.01.2009
Poprawiono czeskie błędy jas59

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Osiedle Słoneczne — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Osiedle Arkońskie

Dawna historia linii

Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.

film
0:32
odtwórz
Solaris pomyka na pętlę "Osiedle Arkońskie"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dopiero w 1947 roku udało się uruchomić komunikację autobusową dwoma autobusami marki „Büssing – NAG” - 50 osobowych i czterema ciężarówkami marki GMC otrzymanymi z UNRR-y, na których zmontowano ławki wzdłuż burt i uchwytami dla osób stojących.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

film
1:00
odtwórz
Pospieszny dojeżdża do osiedla Arkońskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pod koniec 1955 roku było już 8 linii autobusowych między innymi linia B, która w tym czasie jeździła na trasie Gocław – Police. W tym samym roku zmieniono oznaczenie literowe na cyfrowe i linia B otrzymała numer 52.

Obecne wcielenie linii

zdjęcie
Jedna z dwóch czterodrzwiowych używek już wozi pasażerów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po prawie czterech dekadach linia B powróciła na ulice Szczecina 1 marca 1991 roku na trasie Osiedle Słoneczne Osiedle Arkońskie jako linia pospieszna. Obsługiwana była w tym okresie 11 autobusami przed południem i 6 po południu z co 7-8 minutową częstotliwością przed południem i 14–15 minutową po południu. Później bo 31 maja 1991 roku zdjęto po 1 autobusie rano i po południu i w takiej konfiguracji linia jeździła do 10 lutego 1992 roku.

10 lutego 1992 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej linii pospiesznej D kursującej na skróconej trasie linii B, a mianowicie na odcinku Osiedle Słoneczne - Plac Rodła.

W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.

W dniach 8–26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździła objazdem przez Trasę Zamkową.

zdjęcie
Klonowica i Dąbie na Słonecznym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździła objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulice: Zamoyskiego, Lenartowicza, Żupańskiego, Słowackiego, Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.

Na czas zamknięcia Mostu Cłowego w dniach 8–9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych linia B jeździła do godziny 17:41 na trasie Osiedle SłoneczneOsiedle Arkońskie, a od godziny 18:37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.

W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego linia w kierunku centrum kursowała przez Trasę Zamkową.

film
0:11
odtwórz
Volvo dojeżdża do osiedla Słonecznego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po tej samej trasie objazdowej linia jeździła w okresie od 7 lipca do 29 października 1997 roku z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego.

26 czerwca 2000 roku linię B ponownie skierowano na objazd przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.

zdjęcie
Volvo na Osiedlu Słonecznym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 19 - 21 czerwca 2009 roku z powodu remontu nawierzchni jezdni ulicy Chopina, wybrane kursy autobusów B nie były obsługiwane autobusami niskopodłogowymi.

12 sierpnia 2011 roku linia pospieszna B z uwagi na występujące znaczne opóźnienia wynikające z trwających robót drogowych na trasie przejazdu, jeździła częściowo zmienioną trasą od przystanku Niemcewicza ulicami Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja i dalej stałą trasą do pętli Osiedle Słoneczne

zdjęcie
SPAK-owskie Solarisy, w przeciwieństwie do tych z SPA Dąbie, nie wprowadzają w błąd pasażerów linii B co do kierunku jazdy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wprowadzenie ruchu wahadłowego na ulicy Chopina, na odcinku od Broniewskiego do Wszystkich Świętych i występującymi znacznymi opóźnieniami na linii autobusowej B, wymusiło skrócenie trasy do przystanku Krasińskiego Wiadukt. Zmiana została wprowadzona 17 listopada 2011 roku w godzinach 14:30 - 23:00. Skrócenie trasy obowiązywało tylko w dni powszednie.

film
0:32
odtwórz
Wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowany jest na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia B została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

4 listopada 2013 roku nieznacznie zmodyfikowano trasę linii na odcinku: aleja Wyzwolenia - Lubomirskiego - Staszica - rondo Giedroycia - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej i dalej po swojej trasie.

zdjęcie
Pogoda tego dnia była przeciwna do nazwy osiedla
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 lipca 2015 roku na okres wakacji letnich w szkołach - poza godzinami szczytu - trasa linii zostaje skrócona do pętli Dworzec Niebuszewo.

film
0:08
odtwórz
Jeszcze chwila i dojedzie do pętli
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
19 września 2015 roku w związku z obdywającym się w Szczecinie I PZU Maratonem Szczecińskim i w związku z utrudnieniami na trasach linii tramwajowych i autobusowych na odcinku między na trasie: Rondo Ułanów Podolskich - ulica Leszczynowa - ulica Hangarowa - Most Cłowy uruchomiono dodatkową linię B Bis. Odjazdy autobusów z przystanku Rondo Ułanów Podolskich odbywały się w godzinach planowanego odjazdu autobusów linii B z tego przystanku. Autobusy B miały obowiązek oczekiwania na przystanku Most Cłowy (wspólny z linią 73) na autobusy linii B Bis celem umożliwienia przesiadki.

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i Energetyków (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin). Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.

W związku z tym na linii B obowiązywała taryfa, jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy warunkowo zatrzymywały się na przystankach tramwajowych w kierunku Basenu Górniczego. Dla pasażerów udostępniono również parking Selgros w godzinach 6:00–22:00.

zdjęcie
Przegubowy Solaris odjeżdża z przystanku „Rayskiego”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na wniosek pasażerów w dniach 12-27 stycznia 2016 roku obowiązywał przystanek na żądanie Jaśminowa ZUS w obu kierunkach. Był on wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków, do czasu ponownego uruchomienia linii tramwajowych do pętli Turkusowa.

Wymiana nawierzchni na ulicy Staszica w 22 lipca 2016 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu autobusowego skrzyżowania ulicy Staszica/Lubomirskiego i z tego powodu zmieniono trasę linii B, która na odcinku od skrzyżowania Wyzwolenia z Lubomirskiego jechała aleją Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej stałą trasą.

14 sierpnia 2017 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wydał ogólnikowy komunikat o ograniczeniu kursowania linii B od 1 września 2017.

Po protestach, 23 sierpnia 2017 roku wycofano się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B oraz zawieszenia linii wspomagających D i E.

1 kwietnia 2018 roku nastąpiła korekta godzin kursów porannych wykonywanych w dni powszednie z pętli "Osiedle Słoneczne":

  • z godziny 4:52 na 4:49,
  • z godziny 5:09 na 5:06,
  • z godziny 5:24 na 5:21,
  • z godziny 5:38 na 5:36.

2 września 2019 roku, na linii B wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy zaczęły być wykonywane z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.

1 stycznia 2020 roku ograniczono częstotliwość kursowania linii w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy kursowały co 20 minut, a po godzinie 20:00 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Wprowadzono również korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia. 

zdjęcie
Pomiędzy starymi kamienicami na Niebuszewie
aktualna ocena: 4,86, liczba ocen: 54
Od 9 stycznia 2021 z powodu prowadzonej przebudowy (I etap) torowisk tramwajowych na odcinku rondo Giedroycia - pętla Dworzec Niebuszewo, autobusy linii B kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą - od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulicę Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Lubomirskiego do Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny był przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany został w ciągu ulicy Staszica. Na linii odwołane zostały skomunikowania z linią 51.

W okresie od 29 maja do 23 lipca 2021 roku, autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Plac Rodła” w kierunku placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki, zatrzymując się na przystanku w kierunku os. Arkońskiego zlokalizowanym przy budynku ZUS w ciągu ulicy Piłsudskiego.

22 lipca 2021 roku dodatkowe autobusy linii B wykonały nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobus wykonał kurs na trasie Witkiewicza (przystanek Jana Bosko kierunek Zakłady Piekarnicze) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii B do Osiedla Słonecznego. Na trasie obowiązywały przystanki linii 75, od Wyszyńskiego przystanki dla linii B.

zdjęcie
Mercedes z Krefeld wykonuje kolejny kurs na linii B
aktualna ocena: 4,33, liczba ocen: 51
Dla dodatkowych autobusów linii wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza). Wjazd tylko od strony Mickiewicza.

24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, ZDiTM wprowadził kolejne zmiany w kursowaniu linii. Autobusy linii B między przystankami „Brama Portowa” a „Rayskiego” w kierunku os. Arkońskiego kursowały przez Niepodległości, Wyzwolenia, nawrót na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/ Matejki i dalej przez Wyzwolenia. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany był w ciągu Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką (nr 11532). Linia na stałą trasę przez plac Rodła powróciła 9 października 2021.

W związku z zawieszeniem funkcjonowania linii A, od 9 października 2021, linia B została wydłużona po jej trasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Powodem zmian były utrudnienia w ruchu drogowym pomiędzy prawo- a lewobrzeżem i duże opóźnienia w kursowaniu linii autobusowych, a także braki wśród kierowców.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK, ZKM i ZDiTM Szczecin, oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

Aktualizacja: paki, man