Encyklopedia
Linia B: Osiedle Słoneczne - Osiedle Arkońskie
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
jas59
Trasa: Osiedle Słoneczne — Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Asnyka — Kadłubka — Kołłątaja — Orzeszkowej — Krasińskiego — Chopina — Osiedle Arkońskie
Dawna historia linii
Koniec przedwojennej komunikacji autobusowej nastąpił w związku z silnymi nalotami bombowymi w roku 1944 na Szczecin, gdzie zostały obrócone w perzynę połączenia tramwajowe. Autobusy zostały skierowane do obsługi tras tramwajowych. Prawdopodobnie wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec.

W 1948 roku dostawy nowych autobusów umożliwiły uruchomienie nowych linii. W tym okresie pojawiło się nowe literowe oznaczenie linii od A do H.

Obecne wcielenie linii
10 lutego 1992 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy na linii w związku ze zmniejszeniem o 4 liczbę autobusów dotychczas ją obsługujących, które zostały skierowane do obsługi nowej linii pospiesznej D kursującej na skróconej trasie linii B, a mianowicie na odcinku Osiedle Słoneczne - Plac Rodła.
W godzinach wieczornych autobusy linii B zostały zsynchronizowane z autobusami nocnymi służbowymi AN12, AN13, AN14.
W dniach 8 – 26 sierpnia 1994 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia w kierunku Osiedla Arkońskiego jeździła objazdem przez Trasę Zamkową.
W czasie remontu ulicy Krasińskiego od 19 września 1994 roku linia B jeździła objazdem w kierunku Osiedla Słonecznego przez ulicę Zamoyskiego, Lenartowicza, Żupańskiego, Słowackiego, Wyzwolenia i dalej po stałej trasie.
Na czas zamknięcia Mostu Cłowego w dniach 8 – 9 lipca 1995 roku z powodu prowadzanych badań obciążeniowych linia B jeździła do godziny 17.41 na trasie Osiedle Słoneczne – Osiedle Arkońskie, a od godziny 18.37 z Basenu Górniczego do Osiedla Arkońskiego.
W okresie od 17 lipca do 16 sierpnia 1996 roku z powodu remontu Mostu Portowego linia w kierunku centrum kursowała przez Trasę Zamkową.

26 czerwca 2000 roku linię B ponownie skierowano na objazd przez Trasę Zamkową z powodu ponownego remontu Mostu Długiego. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.
26 czerwca 2003 roku otwarto dla ruchu drogowego nitkę wjazdową mostu Pionierów Miasta Szczecina i od tej pory linia B jeździ tą trasą.
Od 1991 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie z odchyłkami na czas remontów ulic czy zdarzeń losowych.
W dniach 19 - 21 czerwca 2009 roku z powodu remontu nawierzchni jezdni ulicy Chopina, wybrane kursy autobusów B nie były obsługiwane autobusami niskopodłogowymi.
12 sierpnia 2011 roku linia pospieszna B z uwagi na występujące znaczne opóźnienia wynikające z trwających robót drogowych na trasie przejazdu, jeździła częściowo zmienioną trasą od przystanku Niemcewicza ulicami Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja i dalej stałą trasą do pętli Osiedle Słoneczne.


Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00 - 15:00.
Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia B została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego-Mieszka I-go-Autostradą Poznańską (Krygiera)-Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.
4 listopada 2013 roku nieznacznie zmodyfikowano trasę linii na odcinku: aleja Wyzwolenia - Lubomirskiego - Staszica - rondo Giedroycia - Kołłątaja - rondo Sybiraków - Kadłubka - Kołłątaja - Orzeszkowej i dalej po swojej trasie.
Od 1 września 2015 po wakacyjnej przerwie linia wróciła na swoją starą trasę Osiedle Słoneczne - Osiedle Arkońskie.

Ze względów bezpieczeństwa pasażerów w trybie natychmiastowym od dnia 5 stycznia 2016 roku do odwołania wyłączono torowisko na ulicach Gdańskiej i Energetyków (inwestycja zakończona w 2015 roku przez firmę Energopol Szczecin). Decyzja została podjęta wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego i spółkę Tramwaje Szczecińskie na podstawie negatywnych wyniku badań spawów szyn torowiska na ulicach Gdańskiej i Energetyków oraz występujących licznych awarii (pęknięcia). Ekspertyza wykazała nieprawidłowości w 108 na ponad 800 spawów torowisk.
W związku z tym autobusy linii pośpiesznych A, B, C, D, E i G obowiązywała taryfa, jak dla linii zwykłych. Dodatkowo autobusy zatrzymywały się na przystankach Merkatora, Parnica, Port Centralny Energetyków. Przystanki na żądanie. Dla pasażerów udostępniono też parking Selgrosa czynny w godzinach 6 – 22.
Na wniosek pasażerów w dniach 12 - 27 stycznia 2016 roku obowiązywał przystanek na żądanie Jaśminowa ZUS w obu kierunkach, dla linii pospiesznych B, D i G. Przystanek dla tych linii był wykorzystywany do czasu zakończenia prac torowych w ciągu ulic Gdańskiej i Energetyków, do czasu ponownego uruchomienia linii tramwajowych 2 i 8 do pętli Turkusowa.
Wymiana nawierzchni na ulicy Staszica w 22 lipca 2016 roku wymusiła zamknięcie dla ruchu autobusowego skrzyżowania ulicy Staszica/Lubomirskiego i z tego powodu zmieniono trasy autobusów linii B i 87.
• linia B na odcinku od skrzyżowania Wyzwolenia z Lubomirskiego jechała aleją Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej stałą trasą.
14 sierpnia 2017 roku ZDiTM wydał ogólnikowy komunikat, że z dniem 1 września 2017 roku mają być zmniejszone częstotliwości kursowania linii pośpiesznej B (os. Słoneczne <-> Dw. Niebuszewo <-> os. Arkońskie).
Zaskoczenie pasażerów korzystających z linii było zupełne. ZDiTM nawet nie wysilił się na jakiekolwiek sensowne tłumaczenie podjętej decyzji. Jedynie, co rzecznik prasowy firmy zarządzającej komunikacją miejską wykrztusił, to mityczne "obserwacje poczynione po uruchomieniu SST i utrzymującej się tendencji do przesiadania się pasażerów z autobusów pospiesznych do tramwajów linii 2, 7, 8".
Rozpętała się burza po tym komunikacie. Pasażerowie, internauci i mieszkańcy prawobrzeża ostro zaprotestowali. Zarzucili Urzędowi Miasta i ZDiTM, że nic nie robi i nie słucha uwag pasażerów, brnąc w utrudnianie życia pasażerom, tnąc i tak już pocięte trasy i częstotliwości linii, jak również zmuszając pasażerów do niepotrzebnych przesiadek wydłużających podróż.
Po ostrych protestach, 23 sierpnia 2017 roku Urząd Miasta (prezydent Piotr Krzystek) i ZDiTM wycofali się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B i zawieszenia linii wspomagających E i D.
Z dniem 29 stycznia 2018 roku z powodu uruchomienia części autobusowej węzła autobusowo - tramwajowego na pętli "Turkusowa" oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża, linia B jeździ według nowego rozkładu jazdy.
1 kwietnia 2018 roku nastąpiła korekta godzin kursów porannych wykonywanych w dni powszednie z pętli "Osiedle Słoneczne":
• z godziny 4:52 na 4:49,
• z godziny 5:09 na 5:06,
• z godziny 5:24 na 5:21,
• z godziny 5:38 na 5:36.
Z dniem 2 września 2019 roku, na linii B wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy wykonywane są z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie.
Z dniem 1 stycznia 2020 roku, ZDiTM wraz z miastem dokonało cięć na linii B, która polegała na ograniczeniu częstotliwości kursowania w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy kursują co 20 minut, a po godzinie 20 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Cięcia związane są z prowadzoną przez prezydenta Piotra Krzystka polityką oszczędności.
Od 9 stycznia 2021 roku do odwołania linia jeździła zmienioną trasą, z powodu prowadzonej przebudowy (I etap) torowisk tramwajowych na odcinku rondo Giedroycia - pętla Dworzec Niebuszewo. Prace prowadzi krakowska firma ZUE.
W ramach inwestycji przebudowane zostanie torowisko na tym odcinku, jak też cała infrastruktura podziemna i nadziemna, zamontowana zostanie informacja pasażerska, powstanie nowa aranżacja przestrzeni użytkowej, jak nasadzenia zieleni wysokiej, powstaną od nowa trawniki czy elementy małej architektury.
Pętla przy dworcu stanie się węzłem przesiadkowym powiązanym tunelem z dworcem kolejowym. Przebudowany zostanie układ drogowy w tej okolicy. Na pętli powstaną 2 perony tramwajowe o długości 65 m każdy. Zbudowany też będzie nowy odcinek toru technicznego pomiędzy ulicą Boguchwały i Asnyka zamykający pętlę uliczną.
Autobusy linii B kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą - od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ulice Krasińskiego, Wyzwolenia, rondo Giedroycia, Staszica, Lubomirskiego do Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny był przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany był w ciągu ulicy Staszica (wspólny z liniami 53, 60 i 67). Na linii odwołane zostały skomunikowania z linią 51.
Osiedle Słoneczne <—> Osiedle Arkońskie
Łubinowa — Struga — Gryfińska — Batalionów Chłopskich — rondo Ułanów Podolskich — Leszczynowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — aleja Wyzwolenia — Lubomirskiego — Staszica — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — Krasińskiego — Chopina — Wiśniowy Sad