Encyklopedia

Linia 73 (okrężna ⭯): Basen Górniczy - Zdroje - Wielgowo Borsucza - Dąbie - Basen Górniczy

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

06.05.2021
Dodano informację o objeździe man
09.08.2020
Dodano informację o objeździe w sierpniu 2020 man
20.05.2020
Dodano informację o powrocie na stałą trasę man
31.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informację o zmianie rozkładu jazdy jas59
30.06.2016
Dodano informacje z roku 2014 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
12.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie oraz w dni świąteczne X
25.11.2008
poprawiono datę powstania linii i dodano trasę jas59

Trasa: Basen Górniczy — most Cłowy — Eskadrowa — Leszczynowa — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Gryfińska — Struga — rondo Szendzielarza — Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Przylesie — Przytorze — Żuka — Sokołowskiego — Bałtycka — Bryczkowskiego — Tczewska — Goleniowska — Newtona — Gierczak — Przestrzenna — Eskadrowa — most Cłowy — Basen Górniczy

Dawno temu...

zdjęcie
Poranny kurs MAN-a na linii 73D
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia linii 73 rozpoczęła się 1 lutego 1972 roku. Wówczas uruchomiono ją w relacji Podjuchy – Zdunowo. Jej trasa przebiegała z placu Wolności ulicami Granitową, Batalionów Chłopskich, Gryfińską, Struga, Zwierzyniecką i dalej drogą przez Płonię do Zdunowa. Długość wynosiła 15 km, przelot 28 minut w obydwie strony, zaś obsługiwana była 2-4 autobusami z 16-32 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Kursowała we wszystkie dni tygodnia. Na tej trasie jeździła do 1 sierpnia 1974 roku.

1 sierpnia 1974 roku linia zaczęła jeździć na trasie Basen Górniczy – Zdunowo przez Płonię i Zdroje. Tym razem jej długość wynosiła 15,8 km, przelot 28-31 minut oraz obsługiwana była 4-9 autobusami z 8 i 11-17 minutową częstotliwością. W święta na trasę wysyłano 4-5 autobusów z 14-17 minutową częstotliwością.

zdjęcie
Zamknięcie mostu Cłowego spowodowało, że autobusy linii 73Z i 73D mijały przystanek jadąc w kierunku przeciwnym niż by to wynikało z rozkładu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie kursowania linii na tej trasie wielokrotnie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru, wprowadzano korektę rozkładów jazdy, zmniejszano ilość brygad ze względu na braki taborowe (1975 rok), zwiększano czas dojazdu z zajezdni do Zdunowa, zmniejszano częstotliwość kursowania, przeprowadzano korektę długości zjazdów i dojazdów, likwidowano kursy na linii, na wnioski „Unikonu” wprowadzano dodatkowe kursy ze Zdunowa oraz zmieniono odległości międzyprzystankowe.

Na czas remontu Mostu Portowego od 8 sierpnia do 5 września 1994 roku linię tymczasowo przedłużono ze Zdunowa do przystanku „Energetyków”.

zdjęcie
Przegubowe Volvo na historycznej już linii 73
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 10-27 października 1994 roku na czas wyłączenia z ruchu Mostu Cłowego z powodu kładzenia nakładki asfaltowej, linia 73 kursowała według specjalnego rozkładu jazdy. Po zakończeniu remontu zsynchronizowano rozkład linii z linią 62.

Od 26 czerwca do 1 lipca 1994 roku trwał remont mostu Długiego i w związku z tym, linia została ponownie wydłużona do przystanku „Energetyków”.

W związku z otwarciem dla ruchu pętli „Wielgowo Borsucza”, od 1 maja 2006 roku wydłużono trasę linii 73 przez ulice Bałtycką i Bryczkowskiego do nowej pętli. Linia w dni powszednie oraz świąteczne kursowała z częstotliwością 30 minut w godzinach szczytu i 40 minut poza szczytem.

Obecny kształt linii

zdjęcie
Mały powrót do korzeni - 73 bez literki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W efekcie konsultacji z mieszkańcami Wielgowa, 1 września 2006 zlikwidowano linię 62, łącząc jej trasę z dotychczasową trasą linii 73. Od tej pory linia rozpoczęła kursowanie na trasie okólnej. Dodatkowo dla wygody pasażerów autobusy zostały dodatkowo oznakowane jako:

Linia 73 od początku obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

zdjęcie
Siedem lat temu zaczynał służbę w starych barwach, po przygodach na zajezdni otrzymał aktualne malowanie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 73 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku, jednak sposób jej funkcjonowania został zmodyfikowany. Została podzielona na dwie linie jednokierunkowe - dotychczasowej 73D nadano numer 73, zaś linię 73Z przenumerowano na 93. Obie pozostały na niezmienionej trasie w stosunku do swoich poprzedniczek.

zdjęcie
Od czwartku autobusy linii 72, 73, C i 522 w stronę Basenu Górniczego jeżdżą malowniczym odcinkiem ulicy Hangarowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli „Basen Górniczy” kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicy Hangarowej - Gryfińskiej - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.

zdjęcie
Solaris na przerwie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne zmiany na trasie linii pojawiły się wraz z rozpoczęciem prac przy budowie kanalizacji w Wielgowie od 29 lipca 2019 roku. Autobusy kursowały w skróconej relacji Basen Górniczy - Zdunowo Szpital. Na odcinku do pętli „Wielgowo Borsucza” uruchomiono zastępczą linię 893.

Po zakończeniu prac, 23 maja 2020 roku linia 73 powróciła na swoją dotychczasową trasę.

W związku z zamknięciem przejazdu kolejowego w ciągu ul. Bałtyckiej od 8 sierpnia od godz. 07:00 do 9 sierpnia 2020 do godz. 20:00 linia 73 kursowała na podzielonej trasie: Basen Górniczy — Zdroje — Zdunowo Szpital oraz Wielgowo — Dąbie — Basen Górniczy. Na drugim odcinku kursy były realizowane ok. 15 min później niż w normalnym rozkładzie jazdy.

zdjęcie
Aktualnie z powodu remontu komunikacja miejska tędy nie kursuje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem dla ruchu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Bałtyckiej (Zdunowo) w okresie od 8 maja (sobota) od godz. 7:00 do 9 maja 2021 (niedziela) do godz. 20:00 oraz od 14 maja (piątek) od godz. 20:00 do 17 maja 2021 (poniedziałek) do godz. 5:00 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii. Autobusy kursowały na podzielonej trasie: Basen Górniczy – Zdroje – Zdunowo Szpital oraz Wielgowo – Dąbie – Basen Górniczy. Na drugim odcinku kursy realizowano ok. 15 minut później niż w normalnie obowiązującym rozkładzie jazdy.

Na tej samej zasadzie i z tego samego powodu zmienione zostało kursowanie linii od godziny 6:00 do końca okresu kursowania 12 czerwca 2021, a także w okresie od 9 lipca (od godz. 20:00) do 11 lipca (do godz. 23:59) i od 16 lipca (od godz. 20:00) do 17 lipca (do godz. 23:59).

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • Rano i w ciągu dnia: 30 minut
    • Wieczorem: 40 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: 40 minut

Operator: SPA Dąbie