Encyklopedia

Linia 73: Basen Górniczy - Wielgowo Borsucza - Basen Górniczy

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

20.05.2020
Dodano informację o powrocie na stałą trasę man
31.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informację o zmianie rozkładu jazdy jas59
30.06.2016
Dodano informacje z roku 2014 jas59
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
12.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie oraz w dni świąteczne X
25.11.2008
poprawiono datę powstania linii i dodano trasę jas59

Trasa: Basen Górniczy – Gdańska – Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Gryfińska – Struga – Zwierzyniecka – Szosa Stargardzka – Żuka – Przylesie – Przytorze – Zdunowska – Sokołowskiego – Bałtycka - Tczewska - Goleniowska - Newtona - Gierczak - Przestrzenna - Most Cłowy - Gdańska - Basen Górniczy

Dawno temu...

zdjęcie
Poranny kurs MAN-a na linii 73D
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia linii 73 rozpoczęła się 1 lutego 1972 roku, którą wówczas skierowano na trasę Podjuchy – Zdunowo. Trasa linii przebiegała z placu Wolności ulicami Granitową, Batalionów Chłopskich, Gryfińską, Andrzeja Struga, Zwierzyniecką i dalej drogą przez Płonię do Zdunowa. Długość trasy wynosiła 15 km, przelot wynosił 28 minut w obydwie strony, obsługiwana była 2-4 autobusami z 16-32 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Kursowała we wszystkie dni tygodnia. Na tej trasie jeździła do 1 sierpnia 1974 roku.

1 sierpnia 1974 roku linia zaczęła jeździć na trasie Basen Górniczy – Zdunowo przez Płonię i Zdroje. Długość trasy wynosiła 15,8 km, przelot 28-31 minut, obsługa 4-9 autobusami z 8 i 11-17 minutową częstotliwością. W święta obsługa 4-5 autobusami z 14-17 minutową częstotliwością, przelot trasy 28 minut (zlikwidowano odcinek linii od Zdrojów do Podjuch, wydłużono linię do Basenu Górniczego).

W czasie kursowania linii na tej trasie wielokrotnie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru, wprowadzano korektę rozkładów jazdy, zmniejszano ilość brygad ze względu na braki taborowe (1975 rok), zwiększano czas dojazdu z zajezdni do Zdunowa, zmniejszano częstotliwość kursowania, przeprowadzano korektę długości zjazdów i dojazdów, likwidowano kursy na linii, na wnioski „Unikonu” wprowadzano dodatkowe kursy ze Zdunowa, zmieniono odległości międzyprzystankowe i długości linii.

zdjęcie
Zamknięcie mostu Cłowego spowodowało, że autobusy linii 73Z i 73D mijały przystanek jadąc w kierunku przeciwnym niż by to wynikało z rozkładu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na czas remontu Mostu Portowego od 8 sierpnia do 5 września 1994 roku linię tymczasowo przedłużono ze Zdunowa do przystanku Energetyków.

W dniach 10 - 27 października 1994 roku na czas wyłączenia z ruchu Mostu Cłowego z powodu kładzenia nakładki asfaltowej linia kursowała według specjalnego rozkładu jazdy. Po zakończeniu remontu rozkład linii z linią 62.


zdjęcie
Przegubowe Volvo na historycznej już linii 73
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 26 czerwca do 1 lipca 1994 roku trwał remont mostu Długiego i w związku z tym, linia została ponownie wydłużona do ulicy Energetyków

Obecny kształt linii


Linia 73 na tej trasie jeździła do 4 września 2006 roku. Tego dnia zlikwidowano linię 62, łącząc jej trasę z dotychczasową trasą linii 73. Od tej pory linia rozpoczęła kursowanie na trasie okólnej: Basen Górniczy – Zdroje – Zdunowo – Wielgowo – Dąbie – Basen Górniczy.

Dla wygody pasażerów autobusy zostały dodatkowo oznakowane jako linia 73D "kierunek Dąbie" oraz 73Z "kierunek Zdroje".

Linia 73 od początku obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

zdjęcie
Siedem lat temu zaczynał służbę w starych barwach, po przygodach na zajezdni otrzymał aktualne malowanie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 73 przejęła tymczasowa pętla Most Cłowy znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę od 29 sierpnia 2015 roku, jednak nie do końca. Linię 73Z przenumerowano wówczas na linię 93, natomiast linia 73D otrzymała numer 73. Obie linie kursują na niezmienionej trasie w stosunku do swoich poprzedniczek.

zdjęcie
Od czwartku autobusy linii 72, 73, C i 522 w stronę Basenu Górniczego jeżdżą malowniczym odcinkiem ulicy Hangarowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli Basen Górniczy kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicy Hangarowej - Gryfińskiej - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.

zdjęcie
Solaris na przerwie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne zmiany na trasie linii pojawiły się wraz z rozpoczęciem prac przy budowie kanalizacji w Wielgowie od 29 lipca 2019 roku. Autobusy kursowały na skróconej trasie Basen Górniczy-Zdunowo Szpital. Na odcinku do pętli Wielgowo Borsucza uruchomiono linię zastępczą 893. Po zakończeniu prac, 23 maja 2020 roku linia powróciła na swoją dotychczasową trasę.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59

aktualizacja: man