Encyklopedia

Linia 62: Plac Zwycięstwa - Ustowo Auchan

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

02.02.2023
Dodano informację o tymczasowym skróceniu trasy od 06.02.2023 man
22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 oraz informacje z linii 61bis man
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy linii. wsad123
04.02.2014
Dadano informacje o reaktywacji linii jas59
23.11.2008
uściślono datę powstania linii, dodano informacje z lat 1963, 1968 - 73 jas59
29.09.2008
dodano informację o likwidacji dnia rozkładowego soboty robocze jas59
28.09.2008
poprawiono błędy rzeczowe jas59

Trasa: Plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów (z powrotem: aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa) — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Krakowska — Bronowicka — Smoleńskiej — Husarów — Cukrowa — Radomska — Południowa — rondo Hakena  (z powrotem: rondo Hakena — Krygiera — Cukrowa) — Ustowo Auchan

Poprzednie wcielenie linii

zdjęcie
Jelcz M11 #2010 czeka na odjazd z Wielgowa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie historii linii 62 nastąpiło 2 czerwca 1961 roku. W tamtym czasie kursowała ona na trasie Wielgowo - Autostrada. Obsługiwana była przez dwa autobusy w ciągu całego dnia, zarówno w dni powszednie, jak i świąteczne. 23 lipca 1963 jej trasę skrócono do Klucza.

25 maja 1964 roku ponownie nastąpiła zmiana trasy i linia 62 zaczęła ona kursować z Basenu Kaszubskiego (Górniczego) przez Dąbie do Wielgowa. Obsługiwana była dwoma autobusami z 35-minutową częstotliwością.

Od 26 sierpnia 1968 roku w związku z przebudową ulicy Gdańskiej, linia kursowała na trasie: Wielka (Wyszyńskiego) – Energetyków – Gdańska (Górnośląska II) – Most Cłowy II – Eskadrowa – Zdroje II – Gryfińska – Krzywoń – Gierczak II – Dąbie – Goleniowska – Tczewska – (Autostrada II) – Wielgowo – Zdunowo

zdjęcie
Volvo na linii 62
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1968-1972 następowały częste zmiany trasy na linii 62 w związku z pracami drogowymi na ulicach prawobrzeża.

Po siedmiu latach, w dniu 2 stycznia 1973 roku  przywrócono komunikację tramwajową na ulicy Gdańskiej po zakończeniu przebudowy. Wówczas, skrócono wszystkie linie autobusowe kursujące do śródmieścia przedłużone na czas remontu. Ich przystankiem stałym stała się pętla „Basen Górniczy”.

Linia 62 w latach 1974-1985 jeździła na trasie Basen Górniczy – Gdańska – Przestrzenna – Gierczak – Goleniowska – Tczewska – Bałtycka – Wielgowo.

zdjęcie
62 na objazdowej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po otwarciu zajezdni Dąbie1978 roku, przekazano jej w całości obsługę linii.

W latach 1985-1993 w trasie linii nic się nie zmieniło.

W 1993 roku po analizach potoków pasażerskich na liniach o małym napełnieniu - między innymi linii 62 - autobusy rozpoczęły kursowanie w szczycie co 20 minut, zaś poza nim co 30 minut.

W latach 1995-2006 linia kursowała na trasie: Basen Górniczy – Most Cłowy – Przestrzenna – Gierczak – plac Słowiański – Goleniowska – Tczewska – Bałtycka – Wielgowo.

1 stycznia 1999 roku zlikwidowano dzień rozkładowy „soboty robocze”, który został wprowadzony 23 stycznia 1993 roku. Od tego dnia autobusy linii 62 kursowały w soboty według świątecznego rozkładu jazdy.

zdjęcie
Solaris w Wielgowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 62 w tym kształcie została zlikwidowana 1 września 2006 roku. Wówczas, połączono jej trasę z linią 73, która stała się linią okólną kursującą na trasie: Basen Górniczy – Zdroje – Zdunowo – Wielgowo – Basen Górniczy.

Dla ułatwienia autobusy zostały dodatkowo oznakowane tablicami: „kierunek Dąbie” – 73D oraz „kierunek Zdroje” – 73Z

Linia jako wspomagacz linii 61

Pierwszy raz linia, jeszcze jako 61 Bis została uruchomiona 1 lipca 1994 roku na trasie Dworzec Główny - Cukrowa. Obsługiwana była trzema autobusami, które jeździły z 18-minutową częstotliwością. Kursowała w dni powszednie i soboty robocze w godzinach szczytu. Zawieszono ją 29 sierpnia 1994 roku.

Drugi raz została uruchomiona w okresie 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku. Jeździła na tej samej trasie i obsługiwana była tą samą ilością taboru, jak w roku poprzednim.

Początek trzeciego uruchomienia linii datuje się na 1 października 2004 roku. Była to jedna z trzech wspomagających linii „bisowych” (pozostałe dwie to 54 Bis i 55 Bis) uruchomionych na okres próbny do końca grudnia 2004 roku. Podejmując decyzję o uruchomieniu linii, sugerowano się przede wszystkim chęcią poprawienia dojazdu do Uniwersytetu Szczecińskiego. Jak się później okazało, linia spełniła swe zadanie, rozładowując jednocześnie tłok w zapchanych po brzegi autobusach linii 61 oraz 81.

zdjęcie
Linia 61 Bis na dawnej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z nadejściem nowego 2005 roku nadeszła decyzja – testy wszystkich trzech linii w tym 61 Bis wydłużone zostały do końca stycznia. Dodatkowy miesiąc testów nie przyniósł jednak rozstrzygnięcia w sprawie dalszego bytu „bisów”. Postanowiono więc, że linie pojeżdżą po szczecińskich ulicach jeszcze jeden miesiąc, czyli do 28 lutego 2005 roku. Najkrótszy miesiąc w roku okazał się być szczęśliwy – środki finansowe pozwoliły na dalsze kursowanie, a szczecinianom przybyły trzy linie autobusowe, tym razem już na stałe. 

zdjęcie
Ikarus opuszcza końcowy przy placu Zwycięstwa jako linia 61 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jako że linia stworzona została z myślą o studentach Uniwersytetu Szczecińskiego, została zawieszona w momencie zakończenia roku akademickiego. Ponownie uruchomiona miała być wraz z nadejściem października, co miało być odtąd sprawą rutynową.

Rok 2005 przyniósł jednak remont ulicy Krzywoustego, a co za tym idzie zamknięcie ruchu na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki. Wobec takiego stanu rzeczy 61 Bis zostało zawieszone na czas remontu, powracając dopiero 31 stycznia 2006 roku.

Okres ten przyniósł pewne zmiany, otóż zmieniła się trasa linii w kierunku Placu Zwycięstwa. Od ulicy Piastów do Placu Zwycięstwa autobus kursował ulicą Łokietka zatrzymując się na przystankach „Plac Kościuszki” i „Krzywoustego”. Zmiana lokalizacji dotknęła też przystanek „Krzywoustego” (w kierunku pętli „Cukrowa”), który ustanowiony został w zatoczce za skrzyżowaniem z ulicą Królowej Jadwigi. 

zdjęcie
Ikarus odpoczywa na ulicy Południowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W drugiej połowie 2006 roku linia 61 Bis zamieniła pętlę przy ulicy Cukrowej na przystanek końcowy zlokalizowany przy ulicy Południowej. Nieznacznie zmieniła się także trasa linii, autobus jadąc od ronda Uniwersyteckiego skręcał w ulicę Południową. Tam, po postoju udawał się w dalszą trasę ulicami Radomską i Cukrową.

Popularnej linii studenckiej nie ominęły także rozkładowe cięcia, 3 grudnia 2007 roku zlikwidowana została brygada druga. Powodem były braki kadrowe w zajezdni Dąbie

W okresie gdy 61 Bis kończyło swój bieg na Południowej, kursy wyjazdowy i zjazdowy linii wpisane były w rozkład jazdy. Realizowane były z przystanków: „Wyszyńskiego” w kierunku Południowej o godzinie 7:33 (wyjazdowy) i „Plac Zwycięstwa” 18:27 (zjazdowy) do przystanku „Wyszyńskiego”. Czas przejazdu linii wynosił 15 minut z Placu Zwycięstwa do pętli przy Południowej. Brygada 61 Bis/1, która obsługiwała wtedy linię kursowała od 7:33 do 18:27.

zdjęcie
Autobusem linii 61 Bis dojedziemy również do Auchana
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Gdy wczesną jesienią 2008 roku na Ustowie otwarto market Auchan, pojawiły się domysły jakoby 61 Bis miało zostać skierowane właśnie pod sklep, w celu usprawnienia dojazdu dla klientów. Aż do 10 lipca 2009 roku nikt nie potwierdzał tych informacji. Wtedy to ZDiTM wydał komunikat w którym można było przeczytać o przedłużeniu linii do Auchan, które nastąpiło 20 lipca 2009 roku. Trasa linii na odcinku od ronda Uniwersyteckiego do marketu pokrywa się z trasą linii 61. Zmiany te wymusiły także uruchomienie dodatkowego przystanku „Szwoleżerów nż” w obu kierunkach oraz zmianę częstotliwości kursowania. Autobus od tamtej pory zaczął kursować we wszystkie dni tygodnia (z wyjątkiem dni wolnych od handlu) z częstotliwością około 60 minut - w dni powszednie i soboty w godzinach 7-17, a w dni świąteczne w godzinach 9-19.

Linia od początku obsługiwana jest taborem klasy MAXI

Dnia 1 maja 2011 roku na wniosek pasażerów i CH. „Auchan” wydłużono czas kursowania w dni powszednie i soboty, a także dodano dzień rozkładowy „dni świąteczne”. 

W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku powróciła na swoją trasę. 

zdjęcie
Linię 61 Bis zastąpiono linią 62
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2014 roku linia została przenumerowana z 61 Bis na 62, pozostając na swojej dotychczasowej trasie.

1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasy linii mająca na celu regularną obsługę Cmentarza Zachodniego przy ulicy Bronowickiej. W obu kierunkach linia zaczęła kursować ulicami Krakowską – Bronowicką – Smoleńskiej – Husarów do ulicy Cukrowej i dalej po starej trasie. Na nowym odcinku uruchomiono wówczas przystanki „Bronowicka”, „Ogrody Malwa”, „Cmentarz Zachodni” oraz „Smoleńskiej”.

W okresie wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego i Cmentarza Zachodniego przy okazji święta Wszystkich Świętych - w miarę możliwości - na linię kierowany jest tabor przegubowy.

zdjęcie
Solaris za chwilę obsłuży przystanek „Plac Kościuszki”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu trwającej przebudowy placu Zwycięstwa, od 6 lutego 2023 roku tymczasowo skrócono trasę linii 62 do pętli „Plac Kościuszki”. Dotychczasowe kursy w relacji Wyszyńskiego – Ustowo Auchan oraz Ustowo Auchan – Wyszyńskiego wykonywane są bez zmian.

na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

na podstawie wiedzy własnej opis linii 61Bis opracował: Darek Krukowski

aktualizacja: man