Encyklopedia

Linia 62: Plac Zwycięstwa - Ustowo Auchan

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 oraz informacje z linii 61bis man
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy linii. wsad123
04.02.2014
Dadano informacje o reaktywacji linii jas59
23.11.2008
uściślono datę powstania linii, dodano informacje z lat 1963, 1968 - 73 jas59
29.09.2008
dodano informację o likwidacji dnia rozkładowego soboty robocze jas59
28.09.2008
poprawiono błędy rzeczowe jas59

Trasa: Plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów (z powrotem: aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa) — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Krakowska — Bronowicka — Smoleńskiej — Husarów — Cukrowa — Radomska — Południowa — rondo Hakena  — Ustowo Auchan

Poprzednie wcielenie linii


zdjęcie
Jelcz M11 #2010 czeka na odjazd z Wielgowa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Otwarcie historii linii 62 nastąpiło 2 czerwca 1961 roku. Jeździła w tamtym czasie na trasie Wielgowo - Autostrada. Obsługiwana była przez dwa autobusy w ciągu całego dnia - w dni powszednie i świąteczne. 23 lipca 1963 roku zmieniono trasę jej kursowania, skrócono ją do Klucza.

25 maja 1964 roku ponownie nastąpiła zmiana trasy i linia 62 zaczęła ona jeździć z Basenu Kaszubskiego (Górniczego) przez Dąbie do Wielgowa. Obsługiwana była dwoma autobusami z 35-minutową częstotliwością kursowania.

Od 26 sierpnia 1968 roku w związku z przebudową ulicy Gdańskiej kursowała na trasie: Wielka (Wyszyńskiego) - Energetyków - Gdańska (Górnośląska II) - Most Cłowy II - Eskadrowa - Zdroje II - Gryfińska - A.Krzywoń - Gierczak II - Dąbie - Goleniowska - Tczewska -(Autostrada II) - Wielgowo - Zdunowo

zdjęcie
Volvo na linii 62
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W latach 1968 - 1972 następowały częste zmiany trasy na linii 62 w związku z pracami drogowymi na ulicach prawobrzeża.

2 stycznia 1973 roku przywrócono ponownie komunikację tramwajową na ulicy Gdańskiej po zakończeniu przebudowy (po siedmiu latach). Skrócono wszystkie linie autobusowe kursujące do śródmieścia przedłużone na czas remontu. Stałymi przystankami dla komunikacji autobusowej została pętla na Basenie Górniczym.

W latach 1974 - 1985 linia 62 jeździła na trasie Basen Górniczy - Gdańska - Przestrzenna - Gierczak - Goleniowska - Tczewska - Bałtycka - Wielgowo.

zdjęcie
62 na objazdowej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1978 linia 62 przeszła pod władanie zajezdni Dąbie po jej wybudowaniu.

W latach 1985 - 1993 w trasie linii nic się nie zmieniło. Jednak w 1993 roku po analizach potoków pasażerskich na liniach o małym napełnieniu między innymi linii 62, autobusy kursowały w szczycie co 20 minut, a po szczycie co 30 minut.

W latach 1995 - 2006 linia kursowała na trasie: Basen Górniczy - Most Cłowy - Przestrzenna - Gierczak - plac Słowiański - Goleniowska - Tczewska - Bałtycka - Wielgowo.

Od 1 stycznia 1999 roku  zlikwidowano dzień rozkładowy "soboty robocze" wprowadzone 23 stycznia 1993 roku. Od tej pory autobusy tej linii kursowały w soboty według świątecznego rozkładu jazdy.

zdjęcie
Solaris w Wielgowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 62 w tym kształcie została zlikwidowana 1 września 2006 roku. Trasa jej została połączona z trasą linii 73, która zaczęła jeździć jako linia okólna na trasie: Basen Górniczy - Zdroje - Zdunowo - Wielgowo - Basen Górniczy.

Dla wygody pasażerów autobusy zostały dodatkowo oznakowane tablicami: kierunek Dąbie (73D) oraz kierunek Zdroje (73Z).

Linia jako wspomagacz linii 61

Pierwszy raz linia, jeszcze jako linia 61 Bis została uruchomiona 1 lipca 1994 roku na trasie Dworzec Główny - Cukrowa. Obsługiwana była 3 autobusami, które jeździły z co 18-minutową częstotliwością. Jeździła w dni powszednie i soboty robocze w godzinach szczytu. Zawieszono ją 29 sierpnia 1994 roku. Drugi raz została uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku. Jeżdziła na tej samej trasie i obsługiwana była tą samą ilością taboru jak w roku poprzednim.

Początek trzeciego uruchomienia linii datuje się na 1 października 2004 roku. Była to jedna z trzech wspomagających linii „bisowych” (pozostałe dwie to 54 Bis i 55 Bis) uruchomionych na okres próbny to jest do końca grudnia 2004 roku. Podejmując decyzję o uruchomieniu linii, sugerowano się przede wszystkim chęcią poprawienia dojazdu do Uniwersytetu Szczecińskiego. Jak się później okazało, linia znakomicie spełniła swe zadanie, rozładowując jednocześnie tłok w zapchanych po brzegi autobusach linii 61 oraz 81.

zdjęcie
Linia 61 Bis na dawnej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wraz z nadejściem nowego 2005 roku nadeszła decyzja – testy wszystkich trzech linii w tym 61 Bis wydłużone zostają do końca stycznia. Dodatkowy miesiąc testów nie przyniósł jednak rozstrzygnięcia w sprawie dalszego bytu popularnych „bisów”. Postanowiono więc że linie pojeżdżą po szczecińskich ulicach jeszcze jeden miesiąc czyli do 28 lutego 2005 roku. Najkrótszy miesiąc w roku okazał się być szczęśliwy – środki finansowe pozwoliły na dalsze kursowanie, a szczecinianom przybyły trzy linie autobusowe, tym razem już na stałe. 

zdjęcie
Ikarus opuszcza końcowy przy placu Zwycięstwa jako linia 61 Bis
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jako że linia stworzona została z myślą o studentach US, została zawieszona w momencie zakończenia roku akademickiego. Ponownie uruchomiona miała być wraz z nadejściem października co miało być odtąd sprawą rutynową. Rok 2005 przyniósł jednak remont ulicy Krzywoustego a co za tym idzie zamknięcie ruchu na odcinku od Placu Zwycięstwa do Placu Kościuszki. Wobec takiego stanu rzeczy 61 Bis zostało zawieszone na czas remontu, powracając dopiero 31 stycznia 2006 roku. Okres ten przyniósł pewne zmiany, otóż zmieniła się trasa linii w kierunku Placu Zwycięstwa. Od ulicy Piastów do Placu Zwycięstwa autobus kursował ulicą Łokietka zatrzymując się na przystankach plac Kościuszki i Krzywoustego. Zmiana lokalizacji dotknęła też przystanek Krzywoustego (kierunek Cukrowa), który ustanowiony został w zatoczce za skrzyżowaniem z ulicą Królowej Jadwigi. 

zdjęcie
Ikarus odpoczywa na ulicy Południowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W drugiej połowie 2006 roku linia 61Bis zamieniła pętlę przy ulicy Cukrowej na przystanek końcowy zlokalizowany przy ulicy Południowej. Nieznacznie zmieniła się także trasa linii, autobus jadąc od ronda uniwersyteckiego skręcał w ulicę Południową. Tam, po postoju udawał się w dalszą trasę ulicami Radomską i Cukrową. Popularnej linii studenckiej nie ominęły także rozkładowe cięcia, 3 grudnia 2007 roku zlikwidowana została brygada druga. Powodem były braki kadrowe w zajezdni Dąbie

W okresie gdy 61Bis kończyło swój bieg na Południowej, kursy wyjazdowy i zjazdowy linii wpisane były w rozkład jazdy. Realizowane były z przystanków: Wyszyńskiego w kierunku Południowej o godzinie 7:33 (wyjazdowy) i Plac Zwycięstwa 18:27 (zjazdowy) do przystanku Wyszyńskiego. Czas przejazdu linii wynosił 15 minut z Placu Zwycięstwa do pętli przy Południowej. Brygada 61 Bis/1, która obsługiwała wtedy linię kursowała od 7:33 do 18:27.

zdjęcie
Autobusem linii 61 Bis dojedziemy również do Auchana
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Gdy wczesną jesienią 2008 roku na Ustowie otwarto market Auchan, pojawiły się domysły jakoby 61Bis miało zostać skierowane właśnie pod sklep, w celu usprawnienia dojazdu dla klientów. Aż do 10 lipca 2009 roku nikt nie potwierdzał tych informacji. Wtedy to ZDiTM wydał komunikat w którym można było przeczytać o przedłużeniu linii do Auchan, które nastąpiło 20 lipca 2009 roku. Trasa linii na odcinku od Ronda Uniwersyteckiego do marketu pokrywa się z trasą linii 61. Zmiany te wymusiły także uruchomienia dodatkowego przystanku "Szwoleżerów nż" w obu kierunkach oraz zmianę częstotliwości kursowania. Autobus od tamtej pory zaczął kursować we wszystkie dni tygodnia (z wyjątkiem dni wolnych od handlu) z częstotliwością około 60 minut - w dni powszednie i soboty w godzinach 7-17, a w dni świąteczne w godzinach 9-19.

Linia od początku obsługiwana jest taborem klasy MAXI

Dnia 1 maja 2011 roku na wniosek pasażerów i CH Auchan wydłużono czas kursowania w dni powszednie i soboty dodano oraz dzień rozkładowy dni świąteczne

W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61Bis powróciła na swoją trasę. 


zdjęcie
Linię 61 Bis zastąpiono linią 62
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2014 roku linia została przenumerowana z linii 61 Bis na 62, pozostając na swojej dotychczasowej trasie.


1 lipca 2016 roku nastąpiła zmiana trasy linii mająca na celu regularną obsługę Cmentarza Zachodniego przy ulicy Bronowickiej. W obu kierunkach linia zaczęła kursować ulicami  Krakowską - Bronowicką - Smoleńskiej - Husarów do ulicy Cukrowej i dalej po starej trasie.

na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

na podstawie wiedzy własnej opis linii 61Bis opracował: Darek Krukowski

aktualizacja: man