Encyklopedia

MAN NL313-15 (A26)

dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man

21.05.2020
Dodano informacje o zakończeniu eksploatacji ostatniego wozu man
24.12.2015
Dodano informację o pojazdach PKS Szczecin LagunaGrandtour
01.02.2011
Dodano informacje o dwóch sztukach tych autobusów w KM Płock. X
20.08.2010
Dodano informację o występowaniu tego modelu także w Olsztynie djdark
06.03.2007
Dodano informację o występowaniu tego modelu także w Radomiu LLUZNIAK
20.08.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. Phobos

MAN NL313-15 jest trójosiowym autobusem solowym o długości 15 metrów, zaliczanym ze względu na swoją pojemność do autobusów wielkopojemnych. Pojazd należy do rodziny autobusów III generacji, charakteryzującej się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi.

zdjęcie
Dwie z 12 brygad linii 880 obsługiwały pojazdy 15-metrowe
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

MAN-y NL313-15 w Szczecinie i Policach

Gdy w sierpniu 2002 roku na szczecińsko-polickich ulicach pojawiły się najnowsze polickie nabytki, wzbudziły one duże zainteresowanie, zarówno wśród pasażerów, jak i wśród pracowników komunikacji miejskiej. Tego typu autobusów nie eksploatowała dotąd żadna ze spółek przewozowych na szczecińskiej sieci komunikacyjnej.

zdjęcie
Schemat ogólny autobusu MAN NL313
Autobusy zostały wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy dodatkowo posiadało klimatyzację (agregat został umieszczony na dachu). Przy drugich drzwiach znajdowała się platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza pojazdu, trzecie drzwi zostały natomiast wyposażone w mechanizm otwierania przez pasażera. System informacji pasażerskiej dostarczyła firma R&G z Mielca (zastosowano m. in. nowe kasowniki z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym). Dobrą wentylację w pojeździe zapewniały uchylne okna, których ilość była wystarczająca. Silnik o mocy 310 KM oraz 5-biegowa skrzynia ZF powodowały, że autobus miał dobre przyspieszenie, co przydawało się przy wyprzedzaniu innych użytkowników dróg.

zdjęcie
Mały tartak, czyli 3 "deski"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niestety autobusy nie zyskały sympatii pasażerów. Powodem nie była jednak konstrukcja, lecz kierowanie ich na obciążoną linię 107 w miejsce pojazdów przegubowych. Na szczęście praktyki tej całkowicie zaprzestano we wrześniu 2005 roku. Od tej pory najczęściej można je było spotkać na liniach 101 i F oraz przewozach szkolnych. Z kolei pracownicy zaplecza technicznego polickiej zajezdni przez wiele lat byli zdania, że autobusy są zbyt delikatne na polskie dziurawe drogi.

zdjęcie
Klimatyzowany "sztywniak" z PKS Szczecin przygotowany do służby liniowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną spółką, która zaopatrzyła się w pojazdy tego typu był PKS Szczecin. W drugiej połowie czerwca 2015 roku na placu zajezdni przy ulicy Heyki pojawiło się 6 sztuk używanych pojazdów z Berlina, z czego jeden został przeznaczony na dawcę części. Pojazdy pochodziły z 2000 oraz 2001 roku. Część wozów w chwili przyjazdu miało wyposażenie lotniskowe, które zostało zdemontowane, a zamiast tego zostały zamontowane dodatkowe siedziska. Debiut liniowy tych pojazdów przypadł na lipiec i sierpień 2015. Pojazdy posiadały sprawną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dwa uchylne okna na tyle autobusu oraz drzwi sterowane elektrycznie. Ponadto autobusy posiadały rampy dla osób niepełnosprawnych w pierwszych oraz drugich drzwiach. Drugie i trzecie drzwi w tych pojazdach były otwierane na zewnątrz.

W październiku 2015 spółka podjęła decyzję o zakupie kolejnych, identycznych pojazdów. W drugiej połowie października do zajezdni przy ul. Heyki przyjechały trzy kolejne takie autobusy. Natomiast „rodzynkami” były wozy o numerach 10258, 10267 oraz 10269, w których wszystkie trzy pary drzwi otwierane były do środka.

Koniec eksploatacji „desek”

W 2017 roku rozpoczął się proces wycofywania „desek”.

zdjęcie
Po zawieszeniu linii F autobusy 15-metrowe trafiły na inne linie w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszą z nich - 3023 z zajezdni SPPK wywieziono na złom 23 czerwca. Niespełna miesiąc później, z zajezdni PKS został wycofany pojazd 10261.

Kolejną z wycofywanych „trzyosiówek”, w 2018 roku stał się 3024. Był to także ostatni rok eksploatacji dla „desek” 10258 i 10262 ze szczecińskiego PKS-u.

W 2019 roku SPPK zdecydowało się na sprzedaż w celu kasacji autobusu o numerze taborowym 3021. W tym samym roku, wszystkie pozostałe MAN-y NL313-15 z zajezdni PKS Szczecin zakończyły swoją eksploatację liniową.

Na początku 2020 roku w SPPK pozostały już tylko dwie „deski” - 3020 oraz 3022. W związku z likwidacją linii F pojazdy można było spotkać głównie na brygadach szczytowych 101, 110 i 11127 stycznia wycofano NL313-15 3022.

Ostatnia sztuka o numerze bocznym 3020 opuściła zajezdnię 21 maja 2020 roku, jednocześnie kończąc erę „trzyosiówek” w SPPK i samych pojazdów NL313-15 w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.

na podstawie danych IGKM oraz MAN
opracował: Maciej Kubień MQ
aktualizacja: paki, LagunaGrandtour, man

Producent:
MAN
Model:
NL313-15 (A26)
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14 670 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 750 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
12 000-14 000 kg
Masa całkowita:
24 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 2866 LUH 26
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,96 dm3
Moc silnika:
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5 HP 592
Voith D864.3E
Liczba miejsc siedzących:
45
Liczba miejsc ogółem:
130
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
13/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat