Encyklopedia
MAN NL313-15 (A26)
dodane przez MQ; zmodyfikowane przez
man



MAN NL313-15 jest trójosiowym autobusem solowym o długości 15 metrów, zaliczanym ze względu na swoją pojemność do autobusów wielkopojemnych. Pojazd należy do rodziny autobusów III generacji, charakteryzującej się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi.
MAN-y NL313-15 w Szczecinie i Policach
Gdy w sierpniu 2002 roku na szczecińsko-polickich ulicach pojawiły się najnowsze polickie nabytki, wzbudziły one duże zainteresowanie, zarówno wśród pasażerów, jak i wśród pracowników komunikacji miejskiej. Tego typu autobusów nie eksploatowała dotąd żadna ze spółek przewozowych na szczecińskiej sieci komunikacyjnej.
Autobusy zostały wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy dodatkowo posiada klimatyzację (agregat został umieszczony na dachu). Przy drugich drzwiach znajduje się platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza pojazdu, trzecie drzwi zostały natomiast wyposażone w mechanizm otwierania przez pasażera. System informacji pasażerskiej dostarczyła firma R&G z Mielca (zastosowano m. in. nowe kasowniki z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym). Dobrą wentylację w pojeździe zapewniają uchylne okna, których ilość jest wystarczająca. Silnik o mocy 310 KM oraz 5-biegowa skrzynia ZF powodują, że autobus ma dobre przyspieszenie, co przydaje się przy wyprzedzaniu innych użytkowników dróg.Niestety autobusy nie zyskały sympatii pasażerów. Powodem nie jest jednak konstrukcja, lecz kierowanie ich na obciążoną linię 107 w miejsce pojazdów przegubowych. Na szczęście praktyki tej całkowicie zaprzestano we wrześniu 2005 roku. Od tej pory najczęściej można je było spotkać na liniach 101 i F oraz w przewozach szkolnych. Z kolei pracownicy zaplecza technicznego polickiej zajezdni przez wiele lat byli zdania, że autobusy są zbyt delikatne na polskie dziurawe drogi.
Kolejną spółką, która zaopatrzyła się w pojazdy tego typu był PKS Szczecin. W drugiej połowie czerwca 2015 roku na placu zajezdni przy ulicy Heyki pojawiło się 6 sztuk używanych pojazdów z Berlina, z czego jeden został przeznaczony na dawcę części. Pojazdy pochodziły z 2000 oraz 2001 roku. Część wozów w chwili przyjazdu miało wyposażenie lotniskowe, które zostało zdemontowane, a zamiast tego zostały zamontowane dodatkowe siedziska. Debiut liniowy tych pojazdów przypadł na lipiec i sierpień. Pojazdy posiadały sprawną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dwa uchylne okna na tyle autobusu oraz drzwi sterowane elektrycznie. Ponadto autobusy posiadały rampy dla inwalidów w pierwszych oraz drugich drzwiach. Drugie i trzecie drzwi w tych pojazdach były otwierane na zewnątrz.
W październiku tego samego roku spółka podjęła decyzję o zakupie kolejnych, identycznych pojazdów. W drugiej połowie października przyjechały trzy kolejne takie autobusy. Natomiast "rodzynkami" były wozy o numerach 10258, 10267 oraz 10269 w których wszystkie trzy pary drzwi otwierane były do środka. W 2019 roku PKS Szczecin wycofało wszystkie z nich zastępując je kolejnymi używanymi autobusami.
W 2017 roku w polickiej zajezdni rozpoczął się proces wycofywania słynnych "desek".
Pierwszą z nich - 3023 wywieziono na złom 23 czerwca. Kolejnym z wycofywanych pojazdów, niespełna rok później w 2018 stał się 3024. W 2019 roku zdecydowano się na sprzedaż autobusu o numerze taborowym 3021. Na początku 2020 roku w SPPK pozostały już tylko dwie "deski" - 3020 oraz 3022. W związku z likwidacją linii F pojazdy można było spotkać głównie na brygadach szczytowych 101, 110 i 111. 27 stycznia wycofano NL313-15 3022.Ostatnia sztuka o numerze bocznym 3020 opuściła zajezdnię 21 maja 2020 roku, jednocześnie kończąc erę "trzyosiówek" w SPPK i samych pojazdów NL313-15 w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.
na podstawie danych IGKM oraz MAN
opracował: Maciej Kubień MQ
aktualizacja: paki,
LagunaGrandtour,
man
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat