Encyklopedia
MAN NL313-15 (A26)
dodane przez MQ; zmodyfikowane przez
man



MAN NL313-15 jest trójosiowym autobusem solowym o długości 15 metrów, zaliczanym ze względu na swoją pojemność do autobusów wielkopojemnych. Pojazd należy do rodziny autobusów III generacji, charakteryzującej się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi.
MAN-y NL313-15 w Szczecinie i Policach
Gdy w sierpniu 2002 roku na szczecińsko-polickich ulicach pojawiły się najnowsze polickie nabytki, wzbudziły one duże zainteresowanie, zarówno wśród pasażerów, jak i wśród pracowników komunikacji miejskiej. Tego typu autobusów nie eksploatowała dotąd żadna ze spółek przewozowych na szczecińskiej sieci komunikacyjnej.
Autobusy zostały wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy dodatkowo posiadało klimatyzację (agregat został umieszczony na dachu). Przy drugich drzwiach znajdowała się platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza pojazdu, trzecie drzwi zostały natomiast wyposażone w mechanizm otwierania przez pasażera. System informacji pasażerskiej dostarczyła firma R&G z Mielca (zastosowano m. in. nowe kasowniki z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym). Dobrą wentylację w pojeździe zapewniały uchylne okna, których ilość była wystarczająca. Silnik o mocy 310 KM oraz 5-biegowa skrzynia ZF powodowały, że autobus miał dobre przyspieszenie, co przydawało się przy wyprzedzaniu innych użytkowników dróg.Niestety autobusy nie zyskały sympatii pasażerów. Powodem nie była jednak konstrukcja, lecz kierowanie ich na obciążoną linię 107 w miejsce pojazdów przegubowych. Na szczęście praktyki tej całkowicie zaprzestano we wrześniu 2005 roku. Od tej pory najczęściej można je było spotkać na liniach 101 i F oraz przewozach szkolnych. Z kolei pracownicy zaplecza technicznego polickiej zajezdni przez wiele lat byli zdania, że autobusy są zbyt delikatne na polskie dziurawe drogi.
Kolejną spółką, która zaopatrzyła się w pojazdy tego typu był PKS Szczecin. W drugiej połowie czerwca 2015 roku na placu zajezdni przy ulicy Heyki pojawiło się 6 sztuk używanych pojazdów z Berlina, z czego jeden został przeznaczony na dawcę części. Pojazdy pochodziły z 2000 oraz 2001 roku. Część wozów w chwili przyjazdu miało wyposażenie lotniskowe, które zostało zdemontowane, a zamiast tego zostały zamontowane dodatkowe siedziska. Debiut liniowy tych pojazdów przypadł na lipiec i sierpień 2015. Pojazdy posiadały sprawną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dwa uchylne okna na tyle autobusu oraz drzwi sterowane elektrycznie. Ponadto autobusy posiadały rampy dla osób niepełnosprawnych w pierwszych oraz drugich drzwiach. Drugie i trzecie drzwi w tych pojazdach były otwierane na zewnątrz.
W październiku 2015 spółka podjęła decyzję o zakupie kolejnych, identycznych pojazdów. W drugiej połowie października do zajezdni przy ul. Heyki przyjechały trzy kolejne takie autobusy. Natomiast „rodzynkami” były wozy o numerach 10258, 10267 oraz 10269, w których wszystkie trzy pary drzwi otwierane były do środka.
Koniec eksploatacji „desek”
W połowie 2017 roku rozpoczął się proces wycofywania „desek”.
Pierwszą z nich - 3023 z zajezdni SPPK wywieziono na złom 23 czerwca. Niespełna miesiąc później, z zajezdni PKS został wycofany pojazd 10261.Kolejną z wycofywanych „trzyosiówek”, w 2018 roku stał się 3024. Był to także ostatni rok eksploatacji dla „desek” 10258 i 10262 ze szczecińskiego PKS-u.
W 2019 roku SPPK zdecydowało się na sprzedaż w celu kasacji autobusu o numerze taborowym 3021. W tym samym roku, wszystkie pozostałe MAN-y NL313-15 z zajezdni PKS Szczecin zakończyły swoją eksploatację liniową.
Na początku 2020 roku w SPPK pozostały już tylko dwie „deski” - 3020 oraz 3022. W związku z zawieszeniem kursowania linii F pojazdy można było spotkać głównie na brygadach szczytowych linii 101, 109, 110 i 111. 27 stycznia wycofano NL313-15 3022.
Ostatnia sztuka o numerze bocznym 3020 opuściła zajezdnię 21 maja 2020 roku, jednocześnie kończąc erę „trzyosiówek” w SPPK i samych pojazdów NL313-15 w szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.
na podstawie danych IGKM oraz MAN
opracował: Maciej Kubień MQ
aktualizacja: paki, LagunaGrandtour,
man
Voith D864.3E
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat