Encyklopedia

MAN NG313 (A23)

dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man

06.03.2022
Doprecyzowano informacje o NG313 sprowadzonych jako używane oraz dodano sekcję o wycofanych pojazdach man
16.04.2020
dodano informacje o pojazdach z innych spółek man
22.09.2007
Poprawiono linkowanie oraz poprawiono kilka błędów X
03.09.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. Phobos

zdjęcie
Schemat ogólny autobusu MAN NG313
MAN NG313 to 18-metrowy autobus przegubowy III generacji ze 100-procentowym udziałem niskiej podłogi. Pojazd został wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy - w klimatyzację. Przy drugich drzwiach została zainstalowana rozkładana platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza autobusu. Drugie, trzecie i czwarte drzwi w większości autobusów posiadają mechanizm indywidualnego otwierania przez pasażera. NG313 od 1999 roku był produkowany jako III generacja MAN-a

W 2005 roku zaprezentowano jego nową wersję - nazwaną Lion's City. Połączono nowy design wraz z najnowszymi nowinkami technicznymi, wskutek czego powstała zupełnie nowa seria pojazdów.

zdjęcie
MAN gotowy do załadunku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ze względu na swoją pojemność MAN NG313 zaliczany jest do klasy MEGA. Silnik rodzimej produkcji MAN-a (model D2866LUH26) może mieć 310, 320, 350 lub 360 koni mechanicznych. Skrzynią biegów zajął się VOITH z modelami D854.5E i D864.5E

Każde wejście składa się z dwóch płatów drzwiowych o łącznej szerokości 1250 mm. Podłoga w pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm, a w pozostałych na 340 mm. 

NG313 w Szczecinie i Policach

Można powiedzieć, że wejście do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało nową jakość w szczecińskiej komunikacji miejskiej. Po raz pierwszy na ulicach pojawił się w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy.

zdjęcie
Z Polic do Szczecina przez jesienny las
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wszystkie szczecińskie zajezdnie swego czasu posiadały autobusy NG313.

Pierwszych zakupów dokonało Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które zakupiło 6 autobusów tego typu. 

Pierwszy z nich - 755 został wprowadzony do eksploatacji w 2001 roku, a kolejne z nich 756-760 w latach 2003-2004.

zdjęcie
Pierwszy przegubowy MAN trzeciej generacji w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
System informacji pasażerskiej w autobusach dostarczyła firma R&G z Mielca (autobus nr 755 był jednym z dwóch pierwszych, w których zainstalowano mechanizm zapowiadania przystanków), autobus 755 posiadał mozaikowe wyświetlacze numeru linii, natomiast kolejne pojazdy - pomarańczowe wyświetlacze diodowe. Dobrą wentylację wnętrza zapewniały odpowiednia ilość uchylnych okienek, co było miłą odmianą po dusznych NG312. Dzięki rezygnacji z siedzeń „na półtorej osoby” podróż przebiegała w bardziej komfortowych warunkach niż w pozostałych MAN-ach. W autobusach 758, 759, i 760 z tyłu pojazdu zastosowano klubowy układ siedzeń (co miało zapobiegać aktom wandalizmu). 

zdjęcie
107 przejeżdża pod wiaduktem linii kolejowej do Trzebieży
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na życzenie SPPK w pojazdach o numerach bocznych 758, 759 i 760 na listwie nadokiennej zostały zamontowane dodatkowe lampy oświetlające przystanek w rejonie drzwi, a także zmieniono sposób zamocowania prawego lusterka.

Przez długie lata SPPK było jedynym użytkownikiem MAN-ów NG313.

zdjęcie
Przegubowy MAN pokonuje trasę linii okrężnej U5
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zmieniło się to w roku 2013, kiedy PKS Szczecin zakupiło do obsługi swoich linii trzydrzwiowego, używanego MAN-a NG313 pochodzącego z Würzburga. Niespełna rok później, w zajezdni znajdowało się już dziewięć tego typu pojazdów sprowadzonych z Wuppertalu i Schwalmtalu. 

Wozy przemalowano w białe, firmowe barwy PKS i wysłano na linie bez większych przeróbek wewnątrz.

W 2013 roku zajezdnia Dąbie również wprowadziła MAN-y NG313 do swojej floty taboru. Spółka zdecydowała się na zakup trzydrzwiowych autobusów użytkowanych wcześniej przez spółkę z niemieckiego miasta Steinhagen.

zdjęcie
MAN kieruje się na nową pętlę "Most Cłowy"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Autobusy otrzymały numery taborowe 21512152 (wyprodukowane w 2001) oraz 2451-2453 (wyprodukowane w 2003).

zdjęcie
Na linii 75 zaroiło się od MAN-ów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zajezdnia Klonowica dla podratowania stanu swojego taboru, również postanowiła sięgnąć po NG313 z „drugiej ręki” - do spółki zawitały dwa autobusy, które wcześniej obsługiwały komunikację miejską w Göteborgu. Obydwa pochodziły z roku 2006 i posiadały trzy pary drzwi. Dla pasażerów w autobusach dostępne były siedzenia Vogelsitze system 400, a za system informacji pasażerskiej odpowiadały diodowe wyświetlacze zewnętrzne Mobitec. Po sprowadzeniu do Polski, w środku zamontowano również wewnętrzne wyświetlacze marki Pixel w ilości dwóch sztuk na obie sekcje.

1650-1651 pojawiły się na liniach miejskich we wrześniu i październiku 2013 roku.

W okresie od marca do maja 2014 do swoich „göteborskich” braci dołączyły rok starsze 1595-1599.

Autobusów nie wyposażono w wyświetlacze wewnętrzne. Pojazdy 1598-1599 analogicznie posiadały diodowe wyświetlacze zewnętrzne Mobitec, zaś 1595-1597 otrzymały mozaikowe w kolorze zielonym. 

zdjęcie
Równiej na płytach torowiska czy na placu budowy?
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z początkiem 2015 roku w klonowickiej zajezdni pojawiły się kolejne cztery „ex-Göteborgi”: dwa z rocznika 20051593-1594 oraz dwa z rocznika 2006 - 1652-1653. Wszystkie z MAN-ów wyposażono w mozaikowe, zielone wyświetlacze.

zdjęcie
Stały wóz linii 108 wykonuje kurs wariantowy relacji Dobra Rondo - Gumieńce
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W tym samym okresie zajezdnia PKS Szczecin rozpoczęła eksploatację NG313 zakupionych od przewoźnika Vestische Herten. Trzydrzwiowe autobusy zostały wyprodukowane w 1999 roku. Większość z nich została przemalowana w barwy PKS, natomiast dwa otrzymały malowanie Floating Garden i trafiły do obsługi miejskich linii na zlecenie ZDiTM. Pojazdom nadano numery taborowe 10236-10240.

W roku 2016 do zajezdni Dąbie również zawitała jedna sztuka NG313 sprowadzona z Göteborga. Był to autobus pochodzący z roku 2006 z tej samej serii, co w sąsiedniej zajezdni. W Szczecinie nadano autobusowi numer taborowy 2651 i również wyposażono go w diodowe, pomarańczowe wyświetlacze zewnętrzne firmy Mobitec.

W tym samym roku, SPA Dąbie zakupiło także NG313 pochodzące z Darmstadtu. Autobusy 2361 i 2362 były czterodrzwiowe i pochodziły z roku 2003. W Polsce doczekały się wewnętrznych i zewnętrznych wyświetlaczy firmy Pixel. Pojazdy były wyposażone w siedziska pasażerskie Vogelsitze Pino.

zdjęcie
O poranku jako rezerwa na linię 105 wyjechał klonowicki MAN
Kilkanaście miesięcy później, w grudniu 2016 do zajezdni Klonowica zawitał ostatni z zakupionych ex-Göteborskich 1654, który otrzymał wyświetlacze zewnętrzne firmy Mobitec. 

Na początku 2017 roku eksploatację liniową w szczecińskim PKS-ie rozpoczął pochodzący z Wurzburga 10288 (rocznik 1999).

zdjęcie
Parę minut przerwy i powrót do Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie od marca 2017 do kwietnia 2018 roku na liniach zaczęły pojawiać się zakupione przez zajezdnię PKS Szczecin MAN-y NG313, które wcześniej kursowały po Berlinie i Würzburgu. Wozy pochodzące z BVG Berlin przemalowano w barwy Floating Garden, zaś te z Würzburgu w białe PKS-u. Siedziskami pasażerskimi w ex-berlińskich MAN-ach były Vogelsitze Pino.

Ostatnim wprowadzonym do eksploatacji MAN-em NG313 był pojazd 10406. Zakupiony z Würzburga, autobus przemalowano w barwy Floating Garden i trafił do obsługi linii miejskich na zlecenie ZDiTM.

Koniec eksploatacji NG313

zdjęcie
Jeden z ostatnich MAN-ów NG313 z PKS-u odpoczywa w zajezdni
Pierwszym wycofanym ze szczecińskich zajezdni MAN-em NG313 stał się 10211, który w 2015 roku został przeznaczony na części dla innych autobusów z zajezdni przy ul. Heyki.

czerwcu 2016 roku z powodu uszkodzenia mechanizmu przegubu i jego nieopłacalnej naprawy, SPPK skreśliło ze stanu pierwszego NG313 o numerze 755.

Pod koniec 2017 roku ze szczecińską zajezdnią Dąbie pożegnały się wycofane z powodu uszkodzenia skrzyni biegów 2152 2362. W tym samym roku szczeciński PKS zdecydował się pozbyć kilku MAN-ów z Wuppertalu i Herten.

zdjęcie
Jeden z ostatnich NG313 na szczytowej brygadzie linii 107
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z dostawą fabrycznie nowych autobusów, 2018 okazał się być ostatnim rokiem eksploatacji pojazdów z serii 2451-2453 oraz 2151 2651 z zajezdni Dąbie, a także 756 z SPPK.

2018 roku ze stanu PKS Szczecin skreślono 8 sztuk NG313. Trzy z nich ucierpiały w pożarze, który miał miejsce na terenie zajezdni 25 maja

Sześć MAN-ów NG313 zniknęło z placu szczecińskiego PKS-u w roku 2019. Ten sam rok okazał się być ostatnim dla wozu 757 z polickiej zajezdni.

Rok później, z SPPK w ostatnią drogę odjechał 760, a kolejna szóstka NG313 opuściła zajezdnię przy ul. Heyki.

zdjęcie
Ostatni dąbski MAN na nowym węźle
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne dostawy nowych autobusów sprawiły, że w 2021 roku zajezdnia Police wycofała ostatnie pozostające na stanie MAN-y NG313 o numerach bocznych 758-759. Z tej samej przyczyny klonowicka zajezdnia z początkiem października sprzedała w celu kasacji 1652, zaś niespełna miesiąc później skreśliła ze stanu wozy 1597-1599 oraz 1650. W tym samym roku z PKS-u zniknęło 5 kolejnych NG313, w tym ostatnie egzemplarze pochodzące z Berlina.

W styczniu 2022 na złom odjechał 1651 z zajezdni Klonowica. W tym samym okresie dąbska zajezdnia zdecydowała się wycofać ostatniego przedstawiciela autobusów spod znaku lwa (i jednocześnie ostatniego NG313 ze swojej floty) - wóz 2361. Z zajezdni PKS zniknął zaś 10335

Kolejne klonowickie „ex-Göteborgi” zakończyły swoją eksploatację liniową w lipcu 2022 - były to pojazdy 1593159415951596 oraz 1653.

na podstawie danych IGKM oraz MAN, na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, MAN Nutzfahrzeuge, Przegubowiec, Magazyn etransport.pl
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NG313 (A23)
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
3 (2-2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17 950 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 750 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
13 000 kg
Masa całkowita:
17 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
320 mm
Silnik:
MAN D2866 LUH26 [755; ex BVG];
MAN D2866 LUH24 [756-760];
MAN D2866 LUH51 [1593-1599]
MAN D2066 LUH12 [1650-1654, 2651]
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,96 dm3
Moc silnika:
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
Voith D864.3 [755];
Voith D864.3 E [756-760; ex BVG];
Voith D864.5 [1593-1599; 1650-1654; 2651]
Liczba miejsc siedzących:
45
Liczba miejsc ogółem:
175
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
61/2
zużycie paliwa:
37,7 l/100 km
zawieszenie:
pneumatyczne, przyklęk z prawej strony pojazdu
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 3
Średni wiek pojazdu: 17,67 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1653 MAN NG313 2006 ZS 731CW 19.01.2015 SPAK ex 547 GS Buss Göteborg (2009-2014), exex 547 GS Göteborg (2006-2009)
1654 MAN NG313 2006 ZS 768GH 12.12.2016 SPAK ex 77 (Warbus Warszawa, 2015-2016), exex 545 (GS Buss Göteborg, 2009-2015), exexex 545 (GS Göteborg, 2006-2009)
10337 MAN NG313 2001 ZS 974GS 07.04.2017 PKS ex 521 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 521 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin