Encyklopedia

MAN NG313 (A23)

dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man

16.04.2020
dodano informacje o pojazdach z innych spółek man
22.09.2007
Poprawiono linkowanie oraz poprawiono kilka błędów X
03.09.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. Phobos

zdjęcie
Schemat ogólny autobusu MAN NG313
MAN NG313 to 18-metrowy autobus przegubowy III generacji ze 100-procentowym udziałem niskiej podłogi. Pojazd został wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy - w klimatyzację. Przy drugich drzwiach została zainstalowana rozkładana platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza autobusu. Drugie, trzecie i czwarte drzwi w większości autobusów posiadają mechanizm indywidualnego otwierania przez pasażera. NG313 od 1999 roku był produkowany jako III generacja MAN-a

W 2005 roku zaprezentowano jego nową wersję - nazwaną Lion's City. Połączono nowy design wraz z najnowszymi nowinkami technicznymi, wskutek czego powstała zupełnie nowa seria pojazdów.

zdjęcie
MAN gotowy do załadunku
aktualna ocena: 4,31, liczba ocen: 8
Ze względu na swoją pojemność MAN NG313 zaliczany jest do klasy MEGA. Silnik rodzimej produkcji MAN-a (model D2866LUH26) może mieć 310, 320, 350 lub 360 koni mechanicznych. Skrzynią biegów zajął się VOITH z modelami D854.5E i D864.5E

Każde wejście składa się z dwóch płatów drzwiowych o łącznej szerokości 1250 mm. Podłoga w pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm, a w pozostałych na 340 mm. 

NG313 w Szczecinie i Policach

Można powiedzieć, że wejście do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało nową jakość w szczecińskiej komunikacji miejskiej. Po raz pierwszy na ulicach pojawił się w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy.

zdjęcie
Z Polic do Szczecina przez jesienny las
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wszystkie szczecińskie zajezdnie posiadają autobusy tego typu. Pierwszych zakupów dokonało Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które zakupiło 6 autobusów tego typu. 

Pierwszy z nich - 755 został wprowadzony do eksploatacji w 2001 roku, a kolejne z nich 756-760 w latach 2003-2004.

zdjęcie
Pierwszy przegubowy MAN trzeciej generacji w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
System informacji pasażerskiej w autobusach dostarczyła firma R&G z Mielca (autobus nr 755 był jednym z dwóch pierwszych, w których zainstalowano mechanizm zapowiadania przystanków), autobus 755 posiadał mozaikowe wyświetlacze numeru linii, natomiast kolejne pojazdy - pomarańczowe wyświetlacze diodowe. Dobrą wentylację wnętrza zapewniały odpowiednia ilość uchylnych okienek, było miłą odmianą po dusznych NG312. Dzięki rezygnacji z siedzeń "na półtorej osoby" podróż przebiegała w bardziej komfortowych warunkach niż w pozostałych MAN-ach. W autobusach 758, 759, i 760 z tyłu pojazdu zastosowano klubowy układ siedzeń (co miało zapobiegać aktom wandalizmu). 

zdjęcie
107 przejeżdża pod wiaduktem linii kolejowej do Trzebieży
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na życzenie SPPK w pojazdach o numerach bocznych 758, 759 i 760 na listwie nadokiennej zostały zamontowane dodatkowe lampy oświetlające przystanek w rejonie drzwi, a także zmieniono sposób zamocowania prawego lusterka.

Przez długie lata SPPK było jedynym użytkownikiem MAN-ów NG313, a zmieniło się to w roku 2013, kiedy PKS Szczecin zakupiło do obsługi swoich linii trzydrzwiowe MAN-y NG313 z Wuppertalu. Wozy przemalowano w białe barwy i wysłano na linie bez większych przeróbek wewnątrz.

zdjęcie
Nowa "używka" z Dąbia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
SPA Dąbie jako kolejne zakupiło NG313 do swojej floty taboru. Były to sprowadzone w 2013 roku MAN-y z niemieckiego miasta Steinhagen. Trzydrzwiowe MAN-y otrzymały numery  21512152 oraz 2451 do 2453.

W 2016 roku, spółka zakupiła natomiast dwa wozy pochodzące z Darmstadtu. Otrzymały numery taborowe 2361 i 2362.

Do dąbskiej zajezdni zawitała również jedna sztuka NG313 sprowadzona z Göteborga, której w Szczecinie nadano numer taborowy 2651.

zdjęcie
"Göteborg" na początku swojej trasy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

SPA Klonowica dla podratowania stanu swojego taboru, również postanowiło sięgnąć po NG313 z "drugiej ręki". W latach 2013-2016 zakupiono do spółki 12 trzydrzwiowych MAN-ów pochodzących z Göteborga. Wozy wyprodukowane w 2005 roku otrzymały numery od 1593 do 1599, natomiast wozy z 2006 roku 1650-1654.

zdjęcie
W wakacyjne popołudnie MAN wraca do zajezdni po obfitej ulewie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

W 2016 i 2017 roku PKS Szczecin zakupiło kilkadziesiąt sztuk MAN-ów NG313, które wcześniej kursowały po Berlinie i Würzburgu.

na podstawie danych IGKM oraz MAN, na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, MAN Nutzfahrzeuge, Przegubowiec, Magazyn etransport.pl
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 24
Średni wiek pojazdu: 16,04 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
758 MAN NG313 2004 ZPL 32358 23.12.2004 SPPK
759 MAN NG313 2004 ZPL 32359 24.12.2004 SPPK
1593 MAN NG313 2005 ZS 733CW 30.01.2015 SPAK ex 596 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 596 (GS Göteborg, 2005-2009)
1594 MAN NG313 2005 ZS 734CW 09.02.2015 SPAK ex 593 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 593 (GS Göteborg, 2005-2009)
1595 MAN NG313 2005 ZS 595AX 30.05.2014 SPAK ex 598 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 598 (GS Göteborg, 2005-2009)
1596 MAN NG313 2005 ZS 596AX 30.04.2014 SPAK ex 588 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 588 (GS Göteborg, 2005-2009)
1597 MAN NG313 2005 ZS 597AX 15.05.2014 SPAK ex 595 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 595 (GS Göteborg, 2005-2009)
1598 MAN NG313 2005 ZS 598AX 10.04.2014 SPAK ex 592 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 592 (GS Göteborg, 2005-2009)
1599 MAN NG313 2005 ZS 599AX 19.03.2014 SPAK ex 590 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 590 (GS Göteborg, 2005-2009)
1650 MAN NG313 2006 ZS 650AJ 17.09.2013 SPAK ex 544 (GS Buss Göteborg, 2009-2013), exex 544 (GS Göteborg, 2006-2009)
1651 MAN NG313 2006 ZS 651AM 09.10.2013 SPAK ex 549 (GS Buss Göteborg, 2009-2013), exex 549 (GS Göteborg, 2006-2009)
1652 MAN NG313 2006 ZS 732CW 21.01.2015 SPAK ex 546 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 546 (GS Göteborg, 2006-2009)
1653 MAN NG313 2006 ZS 731CW 19.01.2015 SPAK ex 547 GS Buss Göteborg (2009-2014), exex 547 GS Göteborg (2006-2009)
1654 MAN NG313 2006 ZS 768GH 12.12.2016 SPAK ex 77 (Warbus Warszawa, 2015-2016), exex 545 (GS Buss Göteborg, 2009-2015), exexex 545 (GS Göteborg, 2006-2009)
2361 MAN NG313 2003 ZS 045FC 21.01.2016 SPAD ex 360 (HEAG Darmstadt, 2008-2015), exex 426 (HEAG Darmstadt, 2003-2008)
10335 MAN NG313 2001 ZS 649GS 18.05.2017 PKS ex 523 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 523 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10336 MAN NG313 2001 ZS 921GU 29.05.2017 PKS ex 519 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 519 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10337 MAN NG313 2001 ZS 974GS 07.04.2017 PKS ex 521 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 521 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10342 MAN NG313 2003 ZS 158GV 24.04.2017 PKS ex 4011 (BVG Berlin)
10346 MAN NG313 2003 ZS 698GY 10.07.2017 PKS ex 4001 (BVG Berlin)
10347 MAN NG313 2003 ZS 077HC 10.07.2017 PKS ex 4002 (BVG Berlin)
10352 MAN NG313 2003 ZS 750HF ??.07.2018 PKS ex 4016 (BVG Berlin)
10358 MAN NG313 2003 ZS 109HM ??.10.2017 PKS ex 4032 (BVG Berlin)
10406 MAN NG313 2001 ZS 816JU ??.10.2018 PKS ex 520 (NVG Würzburg, 2015-2018), exex 520 (WSB Würzburg, 2001-2015)