Encyklopedia

description MAN NG313 (A23)

dodane 15.02.2005, godz. 20:33 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ; zmodyfikowane 23.02.2020, godz. 23:23 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.09.2007
Poprawiono linkowanie oraz poprawiono kilka błędów zdjęcie profilowe użytkownika X X
03.09.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos

zdjęcie
MAN NG313 to 18-metrowy autobus przegubowy III generacji ze 100-procentowym udziałem niskiej podłogi. Pojazd został wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a stanowisko kierowcy - w klimatyzację. Przy drugich drzwiach została zainstalowana rozkładana platforma ułatwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza autobusu. Drugie, trzecie i czwarte drzwi w większości autobusów posiadają mechanizm indywidualnego otwierania przez pasażera. NG313 od 1999 roku był produkowany jako III generacja MAN-a

W 2005 roku zaprezentowano jego nową wersję - nazwaną Lion's City. Połączono nowy design wraz z najnowszymi nowinkami technicznymi, wskutek czego powstała nowa seria pojazdów - Lion's City.

Ze względu na swoją pojemność MAN NG313 zaliczany jest do klasy MEGA. Silnik rodzimej produkcji MAN-a (model D2866 LUH 26) może mieć 310, 320, 350 lub 360 koni mechanicznych. Skrzynią biegów zajął się VOITH z modelami D854.5E i D864.5E. 

Każde wejście składa się z dwóch płatów drzwiowych o łącznej szerokości 1250 mm. Podłoga w pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm, a w pozostałych na 340 mm. 

NG313 w Szczecinie

Można powiedzieć, że wejście do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało nową jakość w szczecińskiej komunikacji miejskiej. Po raz pierwszy na ulicach pojawił się w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy.


Wszystkie szczecińskie zajezdnie posiadają autobusy tego typu. Pierwszych zakupów dokonało Szczecińsko Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które zakupiło 6 autobusów tego typu. 

Pierwszy z nich - 755 został wprowadzony do eksploatacji w 2001 roku, a kolejne z nich 756-760 w latach 2003-2004.

System informacji pasażerskiej w autobusach dostarczyła firma R&G z Mielca (autobus nr 755 był jednym z dwóch pierwszych, w których zainstalowano mechanizm zapowiadania przystanków); autobus 755 posiadał mozaikowe wyświetlacze numeru linii, natomiast kolejne pojazdy - pomarańczowe wyświetlacze diodowe. Dobrą wentylację wnętrza zapewniały odpowiednia ilość uchylnych okienek, było miłą odmianą po dusznych NG312. Dzięki rezygnacji z siedzeń "na półtorej osoby" podróż przebiegała w bardziej komfortowych warunkach niż w pozostałych MAN-ach. W autobusach 758, 759, i 760 z tyłu pojazdu zastosowano klubowy układ siedzeń (co miało zapobiegać aktom wandalizmu). 

Na życzenie SPPK w pojazdach o numerach bocznych 758, 759 i 760 na listwie nadokiennej zostały zamontowane dodatkowe lampy oświetlające przystanek w rejonie drzwi, a także zmieniono sposób zamocowania prawego lusterka.

Przez długie lata SPPK było jedynym użytkownikiem MAN-ów NG313, a zmieniło się to w roku 2013, kiedy PKS Szczecin zakupiło do obsługi swoich linii trzydrzwiowe NG313 z Wuppertalu. Wozy przemalowano w białe barwy i wysłano na linie bez większych przeróbek wewnątrz.

zdjęcie
SPA Dąbie jako kolejne zakupiło NG313 do swojej floty taboru. Były to sprowadzone w 2013 roku MAN-y z niemieckiego miasta Steinhagen. Trzydrzwiowe pochodzące z roku 2003 MAN-y otrzymały numery od 2451 do 2453. W 2016 roku, spółka zakupiła natomiast dwa wozy pochodzące z Darmstadtu. Otrzymały numery taborowe 2361 i 2362.

zdjęcie

SPA Klonowica dla podratowania stanu swojego taboru, również postanowiło sięgnąć po NG313 z "drugiej ręki". W latach 2013-2016 zakupiono do spółki 12 trzydrzwiowych MAN-ów pochodzących z Göteborga. Wozy wyprodukowane w 2005 roku otrzymały numery od 1593 do 1599, natomiast wozy z 2006 roku 1650-1654.

zdjęcie

W 2016 i 2017 roku PKS Szczecin zakupiło sporą ilość NG313, które wcześniej kursowały po Berlinie i Würzburgu.

na podstawie danych IGKM oraz MAN, na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus, MAN Nutzfahrzeuge, Przegubowiec, Magazyn etransport.pl
opracował: Michał Pilaszkiewicz
aktualizacja: man

Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 28
Średni wiek pojazdu: 16,39 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
758 MAN NG313 2004 ZPL 32358 23.12.2004 SPPK
759 MAN NG313 2004 ZPL 32359 24.12.2004 SPPK
1593 MAN NG313 2005 ZS 733CW 30.01.2015 SPAK ex 596 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 596 (GS Göteborg, 2005-2009)
1594 MAN NG313 2005 ZS 734CW 09.02.2015 SPAK ex 593 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 593 (GS Göteborg, 2005-2009)
1595 MAN NG313 2005 ZS 595AX 30.05.2014 SPAK ex 598 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 598 (GS Göteborg, 2005-2009)
1596 MAN NG313 2005 ZS 596AX 30.04.2014 SPAK ex 588 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 588 (GS Göteborg, 2005-2009)
1597 MAN NG313 2005 ZS 597AX 15.05.2014 SPAK ex 595 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 595 (GS Göteborg, 2005-2009)
1598 MAN NG313 2005 ZS 598AX 10.04.2014 SPAK ex 592 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 592 (GS Göteborg, 2005-2009)
1599 MAN NG313 2005 ZS 599AX 19.03.2014 SPAK ex 590 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 590 (GS Göteborg, 2005-2009)
1650 MAN NG313 2006 ZS 650AJ 17.09.2013 SPAK ex 544 (GS Buss Göteborg, 2009-2013), exex 544 (GS Göteborg, 2006-2009)
1651 MAN NG313 2006 ZS 651AM 09.10.2013 SPAK ex 549 (GS Buss Göteborg, 2009-2013), exex 549 (GS Göteborg, 2006-2009)
1652 MAN NG313 2006 ZS 732CW 21.01.2015 SPAK ex 546 (GS Buss Göteborg, 2009-2014), exex 546 (GS Göteborg, 2006-2009)
1653 MAN NG313 2006 ZS 731CW 19.01.2015 SPAK ex 547 GS Buss Göteborg (2009-2014), exex 547 GS Göteborg (2006-2009)
1654 MAN NG313 2006 ZS 768GH 12.12.2016 SPAK ex 77 (Warbus Warszawa, 2015-2016), exex 545 (GS Buss Göteborg, 2009-2015), exexex 545 (GS Göteborg, 2006-2009)
2361 MAN NG313 2003 ZS 045FC 21.01.2016 SPAD ex 360 (HEAG Darmstadt, 2008-2015), exex 426 (HEAG Darmstadt, 2003-2008)
10288 MAN NG313 1999 ZS 873GH 03.01.2017 PKS ex 517 (NVG Wurzburg, 2014-2016), exex 517 (WSB Wurzburg, 1999-2014) posiada barwy PKS Szczecin
10335 MAN NG313 2001 ZS 649GS 18.05.2017 PKS ex 523 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 523 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10336 MAN NG313 2001 ZS 921GU 29.05.2017 PKS ex 519 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 519 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10337 MAN NG313 2001 ZS 974GS 07.04.2017 PKS ex 521 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 521 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10342 MAN NG313 2003 ZS 158GV 24.04.2017 PKS ex 4011 (BVG Berlin)
10344 MAN NG313 2003 ZS 003GX 19.06.2017 PKS ex 4014 (BVG Berlin)
10346 MAN NG313 2003 ZS 698GY 10.07.2017 PKS ex 4001 (BVG Berlin)
10347 MAN NG313 2003 ZS 077HC 10.07.2017 PKS ex 4002 (BVG Berlin)
10350 MAN NG313 2001 ZS 860HE 10.07.2017 PKS ex 522 (NVG Würzburg, 2015-2017), exex 522 (WSB Würzburg, 2001-2015) posiada barwy PKS Szczecin
10352 MAN NG313 2003 ZS 750HF ??.07.2018 PKS ex 4016 (BVG Berlin)
10356 MAN NG313 2003 ZS 901HN 10.12.2017 PKS ex 4027 (BVG Berlin)
10358 MAN NG313 2003 ZS 109HM ??.10.2017 PKS ex 4032 (BVG Berlin)
10406 MAN NG313 2001 ZS 816JU ??.10.2018 PKS ex 520 (NVG Würzburg, 2015-2018), exex 520 (WSB Würzburg, 2001-2015)