Encyklopedia

description MAN NL223 (A21)

dodane 19.10.2005, godz. 22:03 przez zdjęcie profilowe użytkownika MQ MQ; zmodyfikowane 5.06.2009, godz. 11:23 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

21.08.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
Wprowadzenie do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało znaczące poprawienie komfortu podróżowania pasażerów - były to pierwsze w pełni niskopodłogowe pojazdy, kursujące w ramach szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.

MAN NL223 jest 12-metrowym autobusem solowym III generacji. Niska podłoga stanowi 100% długości pojazdu. Autobus jest wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a wybrane egzemplarze (3025-3027) również w klimatyzację stanowiska kierowcy. Dobre przewietrzanie wnętrza możliwe jest dzięki dużej ilości uchylnych okien. W drugich drzwiach znajduje się otwierana ręcznie platforma ułatwiająca wjazd wózkom inwalidzkim do wnętrza pojazdu. Wszystkie pojazdy wyposażone są w możliwość indywidualnego otwierania trzecich drzwi przez pasażera, a autobusy 1201-1205, 2201-2205, 3019 i 3025-3027 - także drugich. We wszystkich autobusach z wyjątkiem 3017 i 3018 zamontowano system informacji pasażerskiej - wyświetlacz wewnętrzny podający m. in. informacje o przystankach, oraz mechanizm zapowiadania przystanków. Producentem systemu w przypadku autobusów szczecińskich jest bydgoska firma Pixel, a do autobusów SPPK dostarczyła go firma R&G z Mielca. Autobusy szczecińskie posiadają matrycowe wyświetlacze zewnętrzne z Piksela, polickie 3017-3019 - matrycowe wyświetlacze wyprodukowane przez R&G, a 3025-3027 - pomarańczowe wyświetlacze diodowe tego samego producenta.

W latach 2000-2001 wozy tego typu były kupowane wyłącznie przez SPPK. Zmieniło się to w 2002 roku, kiedy SPA Klonowica i SPA Dąbie zorganizowały wspólny przetarg na dostawę dziesięciu autobusów solowych. Przetarg ten wygrała firma MAN, co oznaczało początek obecności pojazdów tej marki w spółkach szczecińskich. Co ciekawe, mimo jednego przetargu, pojazdy obu spółek różnią się skrzynią biegów - autobusy klonowickie posiadają skrzynię ZF 5 HP 592 C, a dąbskie - Voith D854.3 E. W 2003 SPPK dokonało zakupu trzech kolejnych, i jak na razie ostatnich, autobusów MAN NL223.

Najczęściej wozy tego typu można spotkać na liniach 63, 101, 103 i G. Pojawiają się one również na pozostałych liniach o mniejszych potokach pasażerskich.
na podstawie danych SPAK, SPAD, SPPK, IGKM oraz MAN
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat