Encyklopedia

MAN NL223 (A21)

dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man

20.12.2020
Doprecyzowano informacje dotyczące wycofania man
19.01.2020
aktualizacja man
21.08.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. Phobos

Wprowadzenie do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało znaczące poprawienie komfortu podróżowania pasażerów - były to pierwsze w pełni niskopodłogowe pojazdy, kursujące w ramach szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.

zdjęcie
Dziesięcioletni MAN na nowej jezdni ulicy Wszystkich Świętych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
MAN NL223 był 12-metrowym autobusem solowym III generacji. Niska podłoga stanowiła 100% długości pojazdu. Autobus był wyposażony w ogrzewanie konwektorowe, a wybrane egzemplarze (3025-3027) również w klimatyzację stanowiska kierowcy. Dobre przewietrzanie wnętrza możliwe było dzięki dużej ilości uchylnych okien. W drugich drzwiach znajdowała się otwierana ręcznie platforma ułatwiająca wjazd wózkom inwalidzkim do wnętrza pojazdu. Wszystkie pojazdy wyposażone były w możliwość indywidualnego otwierania trzecich drzwi przez pasażera, a autobusy 1201-1205, 2201-2205, 3019 i 3025-3027 - także drugich.

zdjęcie
Pod górę, na Skolwin
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
We wszystkich autobusach z wyjątkiem 3017 i 3018 zamontowano system informacji pasażerskiej - wyświetlacz wewnętrzny podający m. in. informacje o przystankach, oraz mechanizm zapowiadania przystanków. Producentem systemu w przypadku autobusów szczecińskich była bydgoska firma Pixel, a do autobusów SPPK dostarczyła go firma R&G z Mielca. Autobusy szczecińskie posiadały matrycowe wyświetlacze zewnętrzne z Pixela, polickie 3017-3019 - matrycowe wyświetlacze wyprodukowane przez R&G, a 3025-3027 - pomarańczowe wyświetlacze diodowe tego samego producenta.

zdjęcie
Schemat ogólny autobusu MAN NL223
W latach 2000-2001 wozy tego typu były kupowane wyłącznie przez SPPK. Zmieniło się to w 2002 roku, kiedy SPA Klonowica i SPA Dąbie zorganizowały wspólny przetarg na dostawę dziesięciu autobusów solowych. Przetarg ten wygrała firma MAN, co oznaczało początek obecności pojazdów tej marki w spółkach szczecińskich. Co ciekawe, mimo jednego przetargu, pojazdy obu spółek różniły się skrzynią biegów - autobusy klonowickie posiadały skrzynię ZF 5 HP 592 C, a dąbskie - Voith D854.3 E. W 2003 SPPK dokonało zakupu trzech kolejnych autobusów MAN NL223.

zdjęcie
W ostatnim czasie PKS Szczecin zakupił kolejne wozy tego typu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wozy zakupiło również PKS Szczecin, które pochodziły z tzw. "drugiej ręki". Ich poprzednimi właścicielami były przedsiębiorstwa niemieckie. Co ciekawe, wozy w przeciwieństwie do szczecińskich i polickich modeli posiadały wyłącznie dwie pary drzwi.

Koniec eksploatacji

zdjęcie
Bardziej swojski obrazek niż MAN z PKS-u
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Spółki miejskie już w 2016 roku zaczęły proces pozbywania się wozów o tym modelu.

Pierwszym wycofanym autobusem NL223 z zajezdni SPA Dąbie był powypadkowy wóz o numerze taborowym 2203. W tym samym roku, zaledwie kilka miesięcy później zajezdnię Police opuścił pojazd 3019

W 2017 roku w zajezdni Dąbie podjęto decyzję o wycofaniu wszystkich NL223 - w marcu pojazdu 2202, w lipcu 2201, z kolei we wrześniu pozostałych 22042205. Z bazy szczecińskiego PKS-u zniknęły natomiast 10203 10212.

zdjęcie
Tak kończy żywot #1203
Rok 2017 był również ostatnim dla eksploatacji wozów 3017 z SPPK (wycofany we wrześniu), a także klonowickich 1202 (październik) i 1203 (grudzień).

2018 ze szczecińską aglomeracją pożegnały się: w czerwcu 3018 (SPPK), w lipcu PKS-owski 10247, a w listopadzie 1201 oraz w grudniu 1204 pochodzące ze SPAK.

2019 był ostatnim rokiem eksploatacji NL223. W kwietniu ze SPA Klonowica wycofano ostatni pojazd o numerze taborowym 1205, z kolei z SPPKkwietniu zniknął MAN 3025, a w lipcu ostatnie dwie sztuki 30263027.

na podstawie danych SPAK, SPAD, SPPK, IGKM oraz MAN

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NL223 (A21)
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 750 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 350-12 500 kg
Masa całkowita:
17 800 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 0826 LUH 12 [3017-3019];
MAN D 0836 LUH 02 [1201-1205, 2201-2205, 3025-3027]
Norma Euro:
Euro II [ D 0826 LUH 12];
Euro III [D 0836 LUH 02]
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
Moc silnika:
162 kW / 220 KM
Skrzynia biegów:
ZF 5 HP 500 [3017-3019];
ZF 5 HP 592 C [1201-1205, 3025-3027];
Voith D854.3 E [2201-2205]
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS
Liczba miejsc siedzących:
31
Liczba miejsc ogółem:
105
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
19/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat