Encyklopedia
MAN NL223 (A21)
dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man
Wprowadzenie do eksploatacji autobusów tego typu oznaczało znaczące poprawienie komfortu podróżowania pasażerów - były to pierwsze w pełni niskopodłogowe pojazdy, kursujące w ramach szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej.
W latach 2000-2001 wozy tego typu były kupowane wyłącznie przez SPPK. Zmieniło się to w 2002 roku, kiedy SPA Klonowica i SPA Dąbie zorganizowały wspólny przetarg na dostawę dziesięciu autobusów solowych. Przetarg ten wygrała firma MAN, co oznaczało początek obecności pojazdów tej marki w spółkach szczecińskich. Co ciekawe, mimo jednego przetargu, pojazdy obu spółek różniły się skrzynią biegów - autobusy klonowickie posiadały skrzynię ZF 5 HP 592 C, a dąbskie - Voith D854.3 E. W 2003 SPPK dokonało zakupu trzech kolejnych autobusów MAN NL223.
Wozy zakupiło również PKS Szczecin, które pochodziły z tzw. "drugiej ręki". Ich poprzednimi właścicielami były przedsiębiorstwa niemieckie. Co ciekawe, wozy w przeciwieństwie do szczecińskich i polickich modeli posiadały wyłącznie dwie pary drzwi.
Koniec eksploatacji
Spółki miejskie już w 2016 roku zaczęły proces pozbywania się wozów o tym modelu.Pierwszym wycofanym autobusem NL223 z zajezdni SPA Dąbie był powypadkowy wóz o numerze taborowym 2203. W tym samym roku, zaledwie kilka miesięcy później zajezdnię Police opuścił pojazd 3019.
W 2017 roku w zajezdni Dąbie podjęto decyzję o wycofaniu wszystkich NL223 - w marcu pojazdu 2202, w lipcu 2201, z kolei we wrześniu pozostałych 2204 i 2205. Z bazy szczecińskiego PKS-u zniknęły natomiast 10203 i 10212.
Rok 2017 był również ostatnim dla eksploatacji wozów 3017 z SPPK (wycofany we wrześniu), a także klonowickich 1202 (październik) i 1203 (grudzień).W 2018 ze szczecińską aglomeracją pożegnały się: w czerwcu 3018 (SPPK), w lipcu PKS-owski 10247, a w listopadzie 1201 oraz w grudniu 1204 pochodzące ze SPAK.
2019 był ostatnim rokiem eksploatacji NL223. W kwietniu ze SPA Klonowica wycofano ostatni pojazd o numerze taborowym 1205, z kolei z SPPK w kwietniu zniknął MAN 3025, a w lipcu ostatnie dwie sztuki 3026 i 3027.
na podstawie danych SPAK, SPAD, SPPK, IGKM oraz MAN
aktualizacja: man
2 (2-2-0)
MAN D 0836 LUH 02 [1201-1205, 2201-2205, 3025-3027]
Euro III [D 0836 LUH 02]
ZF 5 HP 592 C [1201-1205, 3025-3027];
Voith D854.3 E [2201-2205]
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat