Encyklopedia

description Solaris Urbino 12

dodane 18.03.2005, godz. 11:35 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 24.05.2011, godz. 17:18 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo

22.05.2011
Aktualizacja hasła. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
12.02.2008
Zaktualizowano dane tabelaryczne odnośnie nowych pojazdów serii 2801-2804. zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo
04.02.2008
Dodano informacje o przybyciu kolejnych pojazdów w 2008 roku. zdjęcie profilowe użytkownika X X
30.04.2007
Uaktualniono informacje nt. numerów taborowych egzemplarzy szczecińskich. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
20.10.2006
Poprawki literówek oraz linków do innych haseł encyklopedycznych. zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo
Autobusy marki Solaris są swoistą nowością na naszych drogach. Samo ich pojawienie się w Szczecinie jest związane z odrębnym przetargiem w SPA Klonowica i SPA Dąbie, gdzie prawdopodobnie zaważyło ujawnienie ceny głównego konkurenta, czyli autobusu MAN NL283 w pierwszym postępowaniu. Dzięki temu Solaris Bus & Coach mógł przygotować konkurencyjną ofertę. Pojazdy tego typu wywodzą się w prostej linii z pierwowzoru w postaci Neoplana N4016. Nowa marka miała swoją premierę rynkową w roku 1999 jeszcze pod skrzydłami macierzystego koncernu, natomiast od roku 2001 Solaris uzyskał niezależność i stał się bardzo znaczącym graczem na rynku polskim i europejskim.

Pojazdy dostarczone do Szczecina to Solarisy Urbino 12 II, charakteryzujące się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi (320 mm ponad poziomem drogi). Specyficzną cechą tych pojazdów i jak na razie unikalną w szczecińsko-polickiej komunikacji jest silnik zabudowany wieżowo. Zastosowano w ramach unifikacji z resztą taboru jednostkę MAN D0836 LOH 02 spełniającą rygorystyczne normy EURO III, która współpracuje ze skrzynią biegów Voith 854.3 (z zintegrowanym zwalniaczem). Sposób zamocowania silnika warunkuje mniejszą liczbę miejsc siedzących, natomiast ukłonem w stronę pasażerów jest szersze niż w innych pojazdach niskopodłogowych przejście pomiędzy nadkolami w tylnej części i rezygnacja z foteli "na półtorej osoby".

Konstruktorzy postawili na dostosowanie do polskiej specyfiki, zastosowano materiały odporne na zniszczenia między innymi: twarde i trudne do pocięcia obicia siedzeń, ramy okienne wykonane w postaci jednego elementu czy też wysoką podsufitkę, poza zasięgiem potencjalnego wandala. Warunki eksploatacji w Polsce wymogły także rezygnacje z szyb zespolonych, poszerzenie drzwi w stosunku do konkurencji, montaż okien przesuwnych oraz zwiększenie przestrzeni dla pasażerów stojących kosztem ustawienia dodatkowych foteli tyłem do kierunku jazdy.

Bezpieczeństwo pasażerów zapewniają układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), zabezpieczenie przed przytrząśnięciem, blokada otwarcia drzwi w trakcie jazdy oraz hamulec przystankowy. Korzystanie z autobusu jest ułatwione dzięki rampie dla wózków, systemowi przyklęku na przystankach (75mm) i audiowizualnej informacji pasażerskiej. Zamknięte stanowisko kierowcy wyposażono w pulpit z centralnym wyświetlaczem, obrazującym informację o pracy poszczególnych podzespołów, zbieranych za pośrednictwem magistrali CAN-Bus.

Konstrukcja szkieletu i poszycia ma zapewniać długowieczność pojazdu. Wykorzystano stal nierdzewną i elementy z tworzyw sztucznych łączonych za pomocą klejenia, chwilowo jednak krótki okres eksploatacji na szczecińskich drogach nie pozwala się wypowiadać o słuszności tych założeń.

Obecnie eksploatowanych jest sześć egzemplarzy w SPA Dąbie, Pierwsze dwa zostały nabyte z pieniędzy wypracowanych przez przedsiębiorstwo. Autobusy odebrano w nocy z 14/15 stycznia 2005, natomiast na debiut liniowy wyjechały pięć dni później. Swoistą sensacją jest pierwszy w Szczecinie przypadek "złamania" systemu kodowania. Numer 2502 był zajęty przez Jelcza M11, nie zastosowano wzorem SPA Klonowica numeracji z końca puli solowej i tak pierwsze szczecińskie Urbino otrzymały numery z puli przegubowej 2551 i 2552 (zamiast bardziej poprawnych 2549 i 2550).

Kolejna dostawa SU12 miała miejsce 1 lutego 2008 roku. Przybyły wówczas 4 sztuki. Nowe pojazdy mają pełny monitoring czterech kamer, odrobinę zmieniony układ siedzeń oraz zielone wyświetlacze. Otrzymały numery w zakresie: 2801-2804.

W 2009 roku po raz pierwszy na placu SPA Klonowica pojawiły się 12-metrowe Solarisy. To także pierwsze krótkie Solarisy pomalowane w nowe barwy FG. W lutym przybyło pięć sztuk, które otrzymały numery 1900-1904. Pojazdy zostały wzięte w leasing i dlatego nie posiadają szczecińskich tablic rejestracyjnych. W październiku tego samego roku przybyły następne cztery sztuki (1905-1908). Zakup zrealizowany został przy pomocy środków pochodzących z podniesienia kapitału zakładowego.

Pojazdy z obu dostaw wyposażone są w nowoczesne i ekologiczne silniki spełniające normę EEV. Posiadają także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Niestety zamawiający w specyfikacji przetargowej nie uwzględnił obecności klimatyzacji.

9 marca 2010 roku na płytę zajezdni w Dąbiu przybyły kolejne Solarisy Urbino 12. SPA Dąbie z własnych środków zakupiło cztery wozy, które otrzymały numery 2011-2014. Pojazdy posiadają klimatyzację, monitoring, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy posiadają także obicia siedzeń i poręcze zgodne z marką FG.

W maju 2011 miały miejsce ostatnie póki co dostawy 12-metrowych „jamników”. O nowe wozy wzbogaciły się wszystkie trzy spółki świadczące usługi na zlecenie ZDiTM. Jako pierwsze, w dniach 4 i 5 maja 2011 roku, przybyły autobusy dla SPA Klonowica. Spółka wzbogaciła się o dziesięć, bogato wyposażonych pojazdów. Oprócz silników spełniających wysoką normę EEV nowe pojazdy posiadają klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli i poręcze zgodnie z marką FG, monitoring, a także elektroniczne „termometry” oraz dodatkowe oświetlenie wejścia do pojazdu. Pojazdy posiadają także system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika oraz rury wydechowe zlokalizowane na dachu pojazdu. Autobusy otrzymały numery 1100-1109 i 19 maja 2011 roku zadebiutowały na liniach.

Kilka dni później do SPA Dąbie przybyło kolejne pięć sztuk SU12. Otrzymały numery 2101-2105 i są równie bogato wyposażone co pojazdy dla SPA Klonowica. Oprócz wymienionego wcześniej wyposażenia posiadają także system uniemożliwiający uruchomienie autobusu osobie nietrzeźwej. Nowością jest także wyświetlacz z tyłu pojazdu, który wyświetla nie tylko numer linii, na której autobus kursuje, ale także kierunek.

Dzięki środkom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego po kilku latach nowe pojazdy pojawiły się także w SPPK. 16 maja 2011 roku przybyło pięć sztuk SU12, a następnego dnia kolejne trzy sztuki. Pojazdy pomalowane są w barwy polickiej spółki i otrzymały numery 3041-3048. Podobnie jak szczecińskie SU12, autobusy posiadają silniki spełniające normę EEV, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli w barwach FG, doświetlanie wejścia do pojazdu, elektroniczne „termometry” oraz co jest nowością, osobną klimatyzację dla kierowcy i przedziału pasażerskiego.
na podstawie: Solaris Bus & Coach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo
Wszelkie prawa zastrzeżone!
aktualizacja: bartez

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 75
Średni wiek pojazdu: 7,99 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1100 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1100W 19.05.2011 SPAK
1101 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1101W 19.05.2011 SPAK
1102 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1102W 19.05.2011 SPAK
1103 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1103W 19.05.2011 SPAK
1104 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1104W 19.05.2011 SPAK
1105 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1105W 19.05.2011 SPAK
1106 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1106W 19.05.2011 SPAK
1107 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1107W 19.05.2011 SPAK
1108 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1108W 19.05.2011 SPAK
1109 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1109W 19.05.2011 SPAK
1247 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1247X 17.06.2012 SPAK
1248 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1248X 17.06.2012 SPAK
1249 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1249X 17.06.2012 SPAK
1500 Solaris Urbino 12 2005 ZS 436GX 12.07.2017 SPAK ex 174 (KEVAG Koblenz)
1501 Solaris Urbino 12 2005 ZS 437GX 13.07.2017 SPAK ex 175 (KEVAG Koblenz)
1502 Solaris Urbino 12 2005 ZS 438GX 14.07.2017 SPAK ex 176 (KEVAG Koblenz)
1600 Solaris Urbino 12 2006 ZS 902EW 01.12.2015 SPAK ex 0119 (Norgesbuss Oppegård)
1601 Solaris Urbino 12 2006 ZS 903EW 16.11.2015 SPAK ex 0120 (Norgesbuss Oppegård)
1602 Solaris Urbino 12 2006 ZS 904EW 07.12.2015 SPAK ex 0121 (Norgesbuss Oppegård)
1900 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1900Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1901 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1901Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1902 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1902Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1903 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1903Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1904 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1904Y 25.02.2009 SPAK w leasingu
1905 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9438R 31.10.2009 SPAK
1906 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9437R 30.10.2009 SPAK
1907 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9435R 30.10.2009 SPAK
1908 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9436R 31.10.2009 SPAK
2011 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6051S 16.03.2010 SPAD
2012 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6052S 16.03.2010 SPAD
2013 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6053S 16.03.2010 SPAD
2014 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6054S 16.03.2010 SPAD
2101 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1901V 21.05.2011 SPAD
2102 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1902V 24.05.2011 SPAD
2103 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1903V 23.05.2011 SPAD
2104 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1904V 22.05.2011 SPAD
2105 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1905V 23.05.2011 SPAD
2402 Solaris Urbino 12 2004 ZS 400CT 23.03.2015 SPAD ex 595 (STOAG Oberhausen)
2501 Solaris Urbino 12 2004 ZS 601CL 15.09.2014 SPAD ex 594 (STOAG Oberhausen)
2502 Solaris Urbino 12 2004 ZS 164CK 06.08.2014 SPAD ex 596 (STOAG Oberhausen)
2503 Solaris Urbino 12 2004 ZS 455CG 30.06.2014 SPAD ex 597 (STOAG Oberhausen)
2504 Solaris Urbino 12 2004 ZS 388CF 28.05.2014 SPAD ex 598 (STOAG Oberhausen)
2700 Solaris Urbino 12 2007 ZS 1410X 27.06.2012 SPAD ex ? (Regiobus PillerseeTal)
2721 Solaris Urbino 12 2017 ZS 731GK 13.02.2017 SPAD
2722 Solaris Urbino 12 2017 ZS 732GK 13.02.2017 SPAD
2723 Solaris Urbino 12 2017 ZS 641GS 20.03.2017 SPAD
2724 Solaris Urbino 12 2017 ZS 642GS 20.03.2017 SPAD
2725 Solaris Urbino 12 2017 ZS 643GS 20.03.2017 SPAD
2801 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4997L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017
2802 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4996L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017
2803 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4995L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017
2804 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4998L 08.02.2008 SPAD w leasingu do 2017
2811 Solaris Urbino 12 2018 ZS 547HY 16.03.2018 SPAD
2812 Solaris Urbino 12 2018 ZS 548HY 26.02.2018 SPAD
2813 Solaris Urbino 12 2018 ZS 549HY 26.02.2018 SPAD
2814 Solaris Urbino 12 2018 ZS 550HY 26.02.2018 SPAD
2815 Solaris Urbino 12 2018 ZS 551HY 26.02.2018 SPAD
2816 Solaris Urbino 12 2018 ZS 552HY 26.02.2018 SPAD
2817 Solaris Urbino 12 2018 ZS 553HY 26.02.2018 SPAD
2818 Solaris Urbino 12 2018 ZS 554HY 26.02.2018 SPAD
2819 Solaris Urbino 12 2018 ZS 555HY 26.02.2018 SPAD
2820 Solaris Urbino 12 2018 ZS 556HY 26.02.2018 SPAD
3041 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28041 24.05.2011 SPPK
3042 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28042 24.05.2011 SPPK
3043 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28043 24.05.2011 SPPK
3044 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28044 24.05.2011 SPPK
3045 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28045 24.05.2011 SPPK
3046 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28046 24.05.2011 SPPK
3047 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28047 24.05.2011 SPPK
3048 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28048 24.05.2011 SPPK
3055 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61155 27.09.2017 SPPK
3056 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61156 27.09.2017 SPPK
3057 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61157 27.09.2017 SPPK
10458 Solaris Urbino 12 2004 ZS 597KL 12.08.2019 PKS ex 167 (VGH Hoya)
10459 Solaris Urbino 12 2004 ZS 598KL 13.08.2019 PKS ex 168 (VGH Hoya)