Encyklopedia

Solaris Urbino 12

dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man

25.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
22.05.2011
Aktualizacja hasła. kajetansz
12.02.2008
Zaktualizowano dane tabelaryczne odnośnie nowych pojazdów serii 2801-2804. konjo 
04.02.2008
Dodano informacje o przybyciu kolejnych pojazdów w 2008 roku. X
30.04.2007
Uaktualniono informacje nt. numerów taborowych egzemplarzy szczecińskich. Phobos
20.10.2006
Poprawki literówek oraz linków do innych haseł encyklopedycznych. konjo 

Autobusy marki Solaris przez długi czas były swoistą nowością na naszych drogach. Samo ich pojawienie się w Szczecinie było  związane z odrębnym przetargiem w SPA Klonowica i SPA Dąbie, gdzie prawdopodobnie zaważyło ujawnienie ceny głównego konkurenta, czyli autobusu MAN NL283 w pierwszym postępowaniu. Dzięki temu Solaris Bus & Coach mógł przygotować konkurencyjną ofertę. Pojazdy tego typu wywodzą się w prostej linii z pierwowzoru w postaci Neoplana N4016. Nowa marka miała swoją premierę rynkową w roku 1999 jeszcze pod skrzydłami macierzystego koncernu, natomiast od roku 2001 Solaris uzyskał niezależność i stał się bardzo znaczącym graczem na rynku polskim i europejskim.

zdjęcie
2551 i 2552 - pierwsze szczecińskie Solarisy Urbino 12
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy, które jako pierwsze dostarczono do Szczecina to Solarisy Urbino 12 II, charakteryzujące się 100-procentowym udziałem niskiej podłogi (320 mm ponad poziomem drogi). Zastosowano w ramach unifikacji z resztą taboru jednostkę MAN D0836 LOH 02 spełniającą rygorystyczne normy normyeuro III, która współpracuje ze skrzynią biegów Voith 854.3 (z zintegrowanym zwalniaczem). Sposób zamocowania silnika warunkuje mniejszą liczbę miejsc siedzących, natomiast ukłonem w stronę pasażerów jest szersze niż w innych pojazdach niskopodłogowych przejście pomiędzy nadkolami w tylnej części i rezygnacja z foteli „na półtorej osoby”.

Konstruktorzy postawili na dostosowanie do polskiej specyfiki, zastosowano materiały odporne na zniszczenia między innymi: twarde i trudne do pocięcia obicia siedzeń, ramy okienne wykonane w postaci jednego elementu czy też wysoką podsufitkę, poza zasięgiem potencjalnego wandala. Warunki eksploatacji w Polsce wymogły także rezygnacje z szyb zespolonych, poszerzenie drzwi w stosunku do konkurencji, montaż okien przesuwnych oraz zwiększenie przestrzeni dla pasażerów stojących kosztem ustawienia dodatkowych foteli tyłem do kierunku jazdy.

zdjęcie
Dwa „jamniki” czwartej generacji odbywają przerwę na pętli „Turkusowa”
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Bezpieczeństwo pasażerów zapewniają układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), zabezpieczenie przed przytrząśnięciem, blokada otwarcia drzwi w trakcie jazdy oraz hamulec przystankowy. Korzystanie z autobusu jest ułatwione dzięki rampie dla wózków, systemowi przyklęku na przystankach (75mm) i audiowizualnej informacji pasażerskiej. Zamknięte stanowisko kierowcy wyposażono w pulpit z centralnym wyświetlaczem, obrazującym informację o pracy poszczególnych podzespołów, zbieranych za pośrednictwem magistrali CAN-Bus.

Konstrukcja szkieletu i poszycia ma zapewniać długowieczność pojazdu. Wykorzystano stal nierdzewną i elementy z tworzyw sztucznych łączonych za pomocą klejenia.

Urbino 12 w szczecińskiej komunikacji miejskiej


Pierwsze dwa Urbino 12 zostały nabyte z pieniędzy wypracowanych przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie. Autobusy odebrano w nocy z 14/15 stycznia 2005, natomiast na debiut liniowy wyjechały pięć dni później. Swoistą sensacją jest pierwszy w Szczecinie przypadek „złamania” systemu kodowania. Numer 2502 był zajęty przez Jelcza M11, nie zastosowano wzorem SPA Klonowica numeracji z końca puli solowej i tak pierwsze szczecińskie Urbino otrzymały numery z puli przegubowej 2551 i 2552 (zamiast bardziej poprawnych 2549 i 2550).

zdjęcie
Solaris na linii 71
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejna dostawa SU12 miała miejsce 1 lutego 2008 roku. Przybyły wówczas 4 sztuki. Nowe pojazdy miały pełny monitoring czterech kamer, odrobinę zmieniony układ siedzeń oraz zielone wyświetlacze. Otrzymały numery w zakresie: 2801-2804.

zdjęcie
Klonowicka "solniczka" w obsłudze linii 78
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2009 roku po raz pierwszy na placu SPA Klonowica pojawiły się 12-metrowe Solarisy. To także pierwsze krótkie Solarisy pomalowane w nowe barwy FG. W lutym przybyło pięć sztuk, które otrzymały numery 1900-1904. Pojazdy zostały wzięte w leasing i dlatego nie posiadają szczecińskich tablic rejestracyjnych.

W październiku tego samego roku przybyły następne cztery sztuki (1905-1908). Zakup zrealizowany został przy pomocy środków pochodzących z podniesienia kapitału zakładowego.

Pojazdy z obu dostaw wyposażone są w nowoczesne i ekologiczne silniki spełniające normę EEV. Posiadają także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Niestety zamawiający w specyfikacji przetargowej nie uwzględnił obecności klimatyzacji.

9 marca 2010 roku na płytę zajezdni w Dąbiu przybyły kolejne Solarisy Urbino 12. SPA Dąbie z własnych środków zakupiło cztery wozy, które otrzymały numery 2011-2014. Pojazdy posiadały klimatyzację, monitoring, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy jako pierwsze solowe wozy mają także obicia siedzeń i poręcze zgodne z marką Floating Garden.

zdjęcie
Najnowsze "jamniki" na płycie zajezdni SPA Klonowica
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W maju 2011 miały miejsce kolejne dostawy 12-metrowych „jamników”. O nowe wozy wzbogaciły się wszystkie trzy spółki świadczące usługi na zlecenie ZDiTM. Jako pierwsze, w dniach 4 i 5 maja 2011 roku, przybyły autobusy dla SPA Klonowica. Spółka wzbogaciła się o dziesięć, bogato wyposażonych pojazdów. Oprócz silników spełniających wysoką normę EEV nowe pojazdy posiadają klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli i poręcze zgodnie z marką FG, monitoring, a także elektroniczne „termometry” marki Pixel oraz dodatkowe oświetlenie wejścia do pojazdu. Pojazdy posiadają także system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika oraz rury wydechowe zlokalizowane na dachu pojazdu. Autobusy otrzymały numery 1100-1109.


zdjęcie
Od niedawna linia 61 Bis przestała pełnić funkcję stricte wspomagającą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kilka dni później do SPA Dąbie przybyło kolejne pięć sztuk SU12. Otrzymały numery 2101-2105 i są równie bogato wyposażone co pojazdy dla SPA Klonowica. Oprócz wymienionego wcześniej wyposażenia posiadają także system uniemożliwiający uruchomienie autobusu osobie nietrzeźwej. Nowością jest także wyświetlacz z tyłu pojazdu, który wyświetla nie tylko numer linii, na której autobus kursuje, ale także kierunek.

zdjęcie
Witamy w Policach!
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dzięki środkom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego po kilku latach nowe pojazdy tej marki po raz pierwszy pojawiły się także w SPPK. 16 maja 2011 roku przybyło pięć sztuk SU12, a następnego dnia kolejne trzy sztuki. Pojazdy pomalowane są w barwy polickiej spółki i otrzymały numery 3041-3048. Podobnie jak szczecińskie SU12, autobusy posiadają silniki spełniające normę EEV, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli w barwach FG, doświetlanie wejścia do pojazdu, elektroniczne „termometry” oraz co jest nowością, osobną klimatyzację dla kierowcy i przedziału pasażerskiego.

zdjęcie
Solarisy z najnowszej dostawy oznakowane zostały wedle najnowszych szczecińskich standardów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 czerwca 2012 roku do zajezdni Klonowica dotarły trzy nowe solowe „jamniki”. Były to pierwsze wozy kursujące w szczecińskiej komunikacji, w których zamontowano stojak do przewozu rowerów. Otrzymały one numery od 1247 do 1249.

Pierwszy używany krótki „jamnik” pojawił się w zajezdni Dąbie w czerwcu 2012 roku. Został on wyprodukowany w 2007 roku i na pierwszy rzut oka nie różnił się od wozów kursujących po Szczecinie. Sprowadzony został z przedsiębiorstwa Regiobus PillerseeTal. Otrzymał numer 2700.

zdjęcie
Solaris wyjeżdża z najnowszej szczecińskiej pętli autobusowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne „używki” tej marki pojawiły się w zajezdni Dąbie w 2014 roku. Były to dwudrzwiowe wozy II generacji z 2004 roku, które sprowadzone zostały z przedsiębiorstwa autobusowego STOAG w Oberhausen. Otrzymały one numery taborowe 2402 i 2501-2504.

W 2015 roku drugą zajezdnią, która zdecydowała się sięgnąć po używaną wersję 12-metrowego „jamnika” była zajezdnia Klonowica, która sprowadziła trzy takie sztuki z nowreskiego Oppegårdu. Otrzymały one numery od 1600 do 1602 i wyprodukowane zostały w 2006 roku.

zdjęcie
Solaris IV generacji przejeżdża przez przejazd kolejowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na początku 2017 roku w zajezdni Dąbie pojawiły się pierwsze wozy IV generacji tego modelu. Były to fabrycznie nowe Solarisy Urbino 12, które otrzymały numery taborowe od 2721 do 2725.

Kolejne używki tej marki przyjechały do zajezdni Klonowica w czerwcu 2017 roku, kiedy to na placu zajezdni pojawiły się trzy dwudrzwiowe pochodzące z KEVAG Kolbenz, wyprodukowane 2005 roku wozy.  Dostały numery taborowe z zakresu 1500 - 1502.

zdjęcie
27 września 3 nowe Solarisy Urbino 12 zadebiutowały na ulicach Polic i Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2017 roku zakupu krótkich „jamników” dokonało także SPPK, które zakupiło trzy fabrycznie nowe wozy III generacji. Dotarły one do zajezdni we wrześniu 2017 roku i otrzymały numery taborowe  od 3055 do 3057.

zdjęcie
W niecałe półtora roku po debiutach dąbskie "czwórki" z 2018 roku sprawują się nie najgorzej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lutym 2018 roku w zajezdni Dąbie pojawiły się ostatnie na dzień dzisiejszy fabrycznie nowe Urbino 12. Było to 10 sztuk „jamników” IV generacji, w których jako pierwszych zastosowano białe, LEDowe wyświetlacze marki Pixel. Autobusy otrzymały numery od 2811 do 2820.

W 2019 roku PKS Szczecin sprowadził z niemieckiego miasta Hoya dwie sztuki II generacji solowych „jamników”. Otrzymały numery taborowe 10458 i 10459.

Kolejny używany Urbino 12 pojawił się w PKS Szczecin z początkiem 2023 roku. Wóz 10792 pochodzący z roku 2010 eksploatowany był wcześniej u przewoźnika w Poczdamie oraz w Planebruchu. W połowie 2023 roku do dąbskiego grona solowych Urbino dołączył dziesięcioletni egzemplarz 2301 kursujący dotychczas u przewoźnika SWK Kaiserslautern. W tym samym czasie zajezdnia PKS Szczecin zdecydowała się na zakup kolejnego krótkiego „jamnika” z rocznika 2010 pochodzącego od Sörensen Charter Tours. Autobusowi nadano numer boczny 10801.

Na początku 2024 roku wśród egzemplarzy krótkich „jamników” w PKS Szczecin pojawił się 10825 wyprodukowany w 2007 roku, eksploatowany wcześniej przez przewoźnika VTF Luckenwalde.

Nie każdy Solaris przetrwał do dziś

zdjęcie
Kolejne Urbino 12 zniknie z naszych ulic z powodu pożaru
We wrześniu 2017 roku z zajezdni Dąbie z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku pożaru silnika, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, wycofano pojazd o numerze taborowym 2551. W marcu 2018 z powodu wyeksploatowania zdecydowano się na sprzedaż jego „brata” - SU12 2552.

styczniu 2022 z zajezdni SPPK w Policach na lawecie został wywieziony pierwszy z polickich Urbino 12 - pojazd 3042, zaś z początkiem lipca 2022 swoją eksploatację liniową zakończył Solaris z tej samej serii o numerze 3044. W październiku tego samego roku skreślono również wóz 3045.

lipcu 2022 z eksploatacji wyłączone zostały dwa egzemplarze „przejściówek” - 2501 2503 z zajezdni Dąbie oraz klonowicki Solaris 1501.

Z końcem sierpnia 2022 wycofani zostali jedyni dwaj przedstawiciele solowych Solarisów w zajezdni PKS - wozy 10458 i 10459.

22 listopada 2022 swoją liniową eksploatację zakończyła kolejna dąbska „przejściówka” o numerze 2402, natomiast w połowie grudnia sztuka o numerze 2502.

Jako pierwszy w 2023 roku wycofany został policki SU12 3041, a kilka miesięcy później także bliźniaczy egzemplarz 3046.

Na początku 2024 roku ze stanu SPA Dąbie skreślona została ostatnia „przejściówka” o numerze 2504.

na podstawie: Solaris Bus & Coach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo 
Wszelkie prawa zastrzeżone!
aktualizacja: bartez, man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 400 kg
Masa całkowita:
18 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
360 mm (II gen);
320 mm (pozostałe)
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
360 mm (II gen);
340 mm (pozostałe)
Silnik:
MAN D0836LOH2;
MAN D2866LUH23;
MAN D2866LUH24;
MAN D2866LOH27;
DAF PR183;
DAF MX-11 210;
Norma Euro:
Euro III;
Euro IV;
Euro V (EEV);
Euro VI
Układ silnika:
rzędowy, pionowy, 6 cylindrów, 6,87 dm3; 9,2 dm3
Moc silnika:
205 kW / 280 KM; 183 kW / 249 KM
Skrzynia biegów:
Voith D854.3;
ZF 5HP592;
Voith D854.5;
ZF 6 HP594C;
Voith D854.6
Liczba miejsc siedzących:
29-31
Liczba miejsc stojących:
59-64
Liczba miejsc ogółem:
105
Lata produkcji:
od 1999
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
81/66

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 67
Średni wiek pojazdu: 12,33 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1100 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1100W 19.05.2011 SPAK
1101 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1101W 19.05.2011 SPAK
1102 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1102W 19.05.2011 SPAK
1103 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1103W 19.05.2011 SPAK
1104 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1104W 19.05.2011 SPAK
1105 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1105W 19.05.2011 SPAK
1106 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1106W 19.05.2011 SPAK
1107 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1107W 19.05.2011 SPAK
1108 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1108W 19.05.2011 SPAK
1109 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1109W 19.05.2011 SPAK
1247 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1247X 17.06.2012 SPAK
1248 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1248X 17.06.2012 SPAK
1249 Solaris Urbino 12 2012 ZS 1249X 17.06.2012 SPAK
1500 Solaris Urbino 12 2005 ZS 436GX 12.07.2017 SPAK ex 174 (KEVAG Koblenz)
1502 Solaris Urbino 12 2005 ZS 438GX 14.07.2017 SPAK ex 176 (KEVAG Koblenz)
1600 Solaris Urbino 12 2006 ZS 902EW 01.12.2015 SPAK ex 0119 (Norgesbuss Oppegård)
1601 Solaris Urbino 12 2006 ZS 903EW 16.11.2015 SPAK ex 0120 (Norgesbuss Oppegård)
1602 Solaris Urbino 12 2006 ZS 904EW 07.12.2015 SPAK ex 0121 (Norgesbuss Oppegård)
1900 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1900Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1901 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1901Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1902 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1902Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1903 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1903Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1904 Solaris Urbino 12 2009 ZS 1904Y 25.02.2009 SPAK w leasingu
1905 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9438R 31.10.2009 SPAK
1906 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9437R 30.10.2009 SPAK
1907 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9435R 30.10.2009 SPAK
1908 Solaris Urbino 12 2009 ZS 9436R 31.10.2009 SPAK
2011 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6051S 16.03.2010 SPAD
2012 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6052S 16.03.2010 SPAD
2013 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6053S 16.03.2010 SPAD
2014 Solaris Urbino 12 2010 ZS 6054S 16.03.2010 SPAD
2101 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1901V 21.05.2011 SPAD
2102 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1902V 24.05.2011 SPAD
2103 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1903V 23.05.2011 SPAD
2104 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1904V 22.05.2011 SPAD
2105 Solaris Urbino 12 2011 ZS 1905V 23.05.2011 SPAD
2301 Solaris Urbino 12 2013 ZS 062RY 25.08.2023 SPAD ex 358 (SWK Kaiserslautern)
2504 Solaris Urbino 12 2004 ZS 388CF 28.05.2014 SPAD ex 598 (STOAG Oberhausen) wycofany z powodu uszkodzenia podstawy wentylatora chłodnicy
2700 Solaris Urbino 12 2007 ZS 1410X 27.06.2012 SPAD ex ? (Dödlinger Touristik)
2721 Solaris Urbino 12 2017 ZS 731GK 13.02.2017 SPAD
2722 Solaris Urbino 12 2017 ZS 732GK 13.02.2017 SPAD
2723 Solaris Urbino 12 2017 ZS 641GS 20.03.2017 SPAD
2724 Solaris Urbino 12 2017 ZS 642GS 20.03.2017 SPAD
2725 Solaris Urbino 12 2017 ZS 643GS 20.03.2017 SPAD
2801 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4997L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017 r.
2802 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4996L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017 r.
2803 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4995L 09.02.2008 SPAD w leasingu do 2017 r.
2804 Solaris Urbino 12 2008 ZS 4998L 08.02.2008 SPAD w leasingu do 2017 r.
2811 Solaris Urbino 12 2018 ZS 547HY 16.03.2018 SPAD
2812 Solaris Urbino 12 2018 ZS 548HY 26.02.2018 SPAD
2813 Solaris Urbino 12 2018 ZS 549HY 26.02.2018 SPAD
2814 Solaris Urbino 12 2018 ZS 550HY 26.02.2018 SPAD
2815 Solaris Urbino 12 2018 ZS 551HY 26.02.2018 SPAD
2816 Solaris Urbino 12 2018 ZS 552HY 26.02.2018 SPAD
2817 Solaris Urbino 12 2018 ZS 553HY 26.02.2018 SPAD
2818 Solaris Urbino 12 2018 ZS 554HY 26.02.2018 SPAD
2819 Solaris Urbino 12 2018 ZS 555HY 26.02.2018 SPAD
2820 Solaris Urbino 12 2018 ZS 556HY 26.02.2018 SPAD
3043 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28043 24.05.2011 SPPK
3047 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28047 24.05.2011 SPPK
3048 Solaris Urbino 12 2011 ZPL 28048 24.05.2011 SPPK
3055 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61155 27.09.2017 SPPK
3056 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61156 27.09.2017 SPPK
3057 Solaris Urbino 12 2017 ZPL 61157 27.09.2017 SPPK
10792 Solaris Urbino 12 2010 ZS 423RS 07.06.2023 PKS ex ? (Omnibusbetrieb Gustav Wetzel), exex ? (Anger Potsdam)
10801 Solaris Urbino 12 2010 ZS 852RW 16.09.2023 PKS ex 889 (Sörensen Charter Tours)
10825 Solaris Urbino 12 2007 ZS 804SV 11.03.2024 PKS ex ? (VTF Luckenwalde)