Encyklopedia
Solaris Urbino 12
dodane przez konjo; zmodyfikowane przez
man




Autobusy marki Solaris przez długi czas były swoistą nowością na naszych drogach. Samo ich pojawienie się w Szczecinie było związane z odrębnym przetargiem w SPA Klonowica i SPA Dąbie, gdzie prawdopodobnie zaważyło ujawnienie ceny głównego konkurenta, czyli autobusu MAN NL283 w pierwszym postępowaniu. Dzięki temu Solaris Bus & Coach mógł przygotować konkurencyjną ofertę. Pojazdy tego typu wywodzą się w prostej linii z pierwowzoru w postaci Neoplana N4016. Nowa marka miała swoją premierę rynkową w roku 1999 jeszcze pod skrzydłami macierzystego koncernu, natomiast od roku 2001 Solaris uzyskał niezależność i stał się bardzo znaczącym graczem na rynku polskim i europejskim.
Konstruktorzy postawili na dostosowanie do polskiej specyfiki, zastosowano materiały odporne na zniszczenia między innymi: twarde i trudne do pocięcia obicia siedzeń, ramy okienne wykonane w postaci jednego elementu czy też wysoką podsufitkę, poza zasięgiem potencjalnego wandala. Warunki eksploatacji w Polsce wymogły także rezygnacje z szyb zespolonych, poszerzenie drzwi w stosunku do konkurencji, montaż okien przesuwnych oraz zwiększenie przestrzeni dla pasażerów stojących kosztem ustawienia dodatkowych foteli tyłem do kierunku jazdy.
Bezpieczeństwo pasażerów zapewniają układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), zabezpieczenie przed przytrząśnięciem, blokada otwarcia drzwi w trakcie jazdy oraz hamulec przystankowy. Korzystanie z autobusu jest ułatwione dzięki rampie dla wózków, systemowi przyklęku na przystankach (75mm) i audiowizualnej informacji pasażerskiej. Zamknięte stanowisko kierowcy wyposażono w pulpit z centralnym wyświetlaczem, obrazującym informację o pracy poszczególnych podzespołów, zbieranych za pośrednictwem magistrali CAN-Bus.
Konstrukcja szkieletu i poszycia ma zapewniać długowieczność pojazdu. Wykorzystano stal nierdzewną i elementy z tworzyw sztucznych łączonych za pomocą klejenia.
Urbino 12 w szczecińskiej komunikacji miejskiej
Pierwsze dwa Urbino 12 zostały nabyte z pieniędzy wypracowanych przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie". Autobusy odebrano w nocy z 14/15 stycznia 2005, natomiast na debiut liniowy wyjechały pięć dni później. Swoistą sensacją jest pierwszy w Szczecinie przypadek "złamania" systemu kodowania. Numer 2502 był zajęty przez Jelcza M11, nie zastosowano wzorem SPA Klonowica numeracji z końca puli solowej i tak pierwsze szczecińskie Urbino otrzymały numery z puli przegubowej 2551 i 2552 (zamiast bardziej poprawnych 2549 i 2550).
W 2009 roku po raz pierwszy na placu SPA Klonowica pojawiły się 12-metrowe Solarisy. To także pierwsze krótkie Solarisy pomalowane w nowe barwy FG. W lutym przybyło pięć sztuk, które otrzymały numery 1900-1904. Pojazdy zostały wzięte w leasing i dlatego nie posiadają szczecińskich tablic rejestracyjnych.
W październiku tego samego roku przybyły następne cztery sztuki (1905-1908). Zakup zrealizowany został przy pomocy środków pochodzących z podniesienia kapitału zakładowego.
Pojazdy z obu dostaw wyposażone są w nowoczesne i ekologiczne silniki spełniające normę EEV. Posiadają także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Niestety zamawiający w specyfikacji przetargowej nie uwzględnił obecności klimatyzacji.
9 marca 2010 roku na płytę zajezdni w Dąbiu przybyły kolejne Solarisy Urbino 12. SPA Dąbie z własnych środków zakupiło cztery wozy, które otrzymały numery 2011-2014. Pojazdy posiadały klimatyzację, monitoring, a także automaty do sprzedaży biletów. Autobusy jako pierwsze solowe wozy mają także obicia siedzeń i poręcze zgodne z marką Floating Garden.
Dzięki środkom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego po kilku latach nowe pojazdy tej marki po raz pierwszy pojawiły się także w SPPK. 16 maja 2011 roku przybyło pięć sztuk SU12, a następnego dnia kolejne trzy sztuki. Pojazdy pomalowane są w barwy polickiej spółki i otrzymały numery 3041-3048. Podobnie jak szczecińskie SU12, autobusy posiadają silniki spełniające normę EEV, automaty do sprzedaży biletów, obicia foteli w barwach FG, doświetlanie wejścia do pojazdu, elektroniczne „termometry” oraz co jest nowością, osobną klimatyzację dla kierowcy i przedziału pasażerskiego. 12 czerwca 2012 roku do zajezdni Klonowica dotarły trzy nowe solowe "jamniki". Były to pierwsze wozy kursujące w szczecińskiej komunikacji, w których zamontowano stojak do przewozu rowerów. Otrzymały one numery od 1247 do 1249. Pierwszy używany krótki "jamnik" pojawił się w zajezdni Dąbie w czerwcu 2012 roku. Został on wyprodukowany w 2007 roku i na pierwszy rzut oka nie różnił się od wozów kursujących po Szczecinie. Sprowadzony został z przedsiębiorstwa Regiobus PillerseeTal. Otrzymał numer 2700.

Nie każdy Solaris przetrwał do dziś
We wrześniu 2017 roku z zajezdni Dąbie z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku pożaru silnika, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, wycofano pojazd o numerze taborowym 2551. W marcu 2018 z powodu wyeksploatowania zdecydowano się na sprzedaż jego "brata" - SU12 2552.
na podstawie: Solaris Bus & Coach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo
Wszelkie prawa zastrzeżone!
aktualizacja: bartez,
man
Średni wiek pojazdu: 9,99 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1100 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1100W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1101 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1101W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1102 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1102W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1103 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1103W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1104 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1104W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1105 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1105W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1106 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1106W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1107 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1107W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1108 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1108W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1109 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1109W | 19.05.2011 | SPAK | ||
1247 | Solaris Urbino 12 | 2012 | ZS 1247X | 17.06.2012 | SPAK | ||
1248 | Solaris Urbino 12 | 2012 | ZS 1248X | 17.06.2012 | SPAK | ||
1249 | Solaris Urbino 12 | 2012 | ZS 1249X | 17.06.2012 | SPAK | ||
1500 | Solaris Urbino 12 | 2005 | ZS 436GX | 12.07.2017 | SPAK | ex 174 (KEVAG Koblenz) | |
1501 | Solaris Urbino 12 | 2005 | ZS 437GX | 13.07.2017 | SPAK | ex 175 (KEVAG Koblenz) | |
1502 | Solaris Urbino 12 | 2005 | ZS 438GX | 14.07.2017 | SPAK | ex 176 (KEVAG Koblenz) | |
1600 | Solaris Urbino 12 | 2006 | ZS 902EW | 01.12.2015 | SPAK | ex 0119 (Norgesbuss Oppegård) | |
1601 | Solaris Urbino 12 | 2006 | ZS 903EW | 16.11.2015 | SPAK | ex 0120 (Norgesbuss Oppegård) | |
1602 | Solaris Urbino 12 | 2006 | ZS 904EW | 07.12.2015 | SPAK | ex 0121 (Norgesbuss Oppegård) | |
1900 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 1900Y | 23.02.2009 | SPAK | w leasingu | |
1901 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 1901Y | 23.02.2009 | SPAK | w leasingu | |
1902 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 1902Y | 23.02.2009 | SPAK | w leasingu | |
1903 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 1903Y | 23.02.2009 | SPAK | w leasingu | |
1904 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 1904Y | 25.02.2009 | SPAK | w leasingu | |
1905 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 9438R | 31.10.2009 | SPAK | ||
1906 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 9437R | 30.10.2009 | SPAK | ||
1907 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 9435R | 30.10.2009 | SPAK | ||
1908 | Solaris Urbino 12 | 2009 | ZS 9436R | 31.10.2009 | SPAK | ||
2011 | Solaris Urbino 12 | 2010 | ZS 6051S | 16.03.2010 | SPAD | ||
2012 | Solaris Urbino 12 | 2010 | ZS 6052S | 16.03.2010 | SPAD | ||
2013 | Solaris Urbino 12 | 2010 | ZS 6053S | 16.03.2010 | SPAD | ||
2014 | Solaris Urbino 12 | 2010 | ZS 6054S | 16.03.2010 | SPAD | ||
2101 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1901V | 21.05.2011 | SPAD | ||
2102 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1902V | 24.05.2011 | SPAD | ||
2103 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1903V | 23.05.2011 | SPAD | ||
2104 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1904V | 22.05.2011 | SPAD | ||
2105 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZS 1905V | 23.05.2011 | SPAD | ||
2402 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 400CT | 23.03.2015 | SPAD | ex 595 (STOAG Oberhausen) | |
2501 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 601CL | 15.09.2014 | SPAD | ex 594 (STOAG Oberhausen) | |
2502 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 164CK | 06.08.2014 | SPAD | ex 596 (STOAG Oberhausen) | |
2503 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 455CG | 30.06.2014 | SPAD | ex 597 (STOAG Oberhausen) | |
2504 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 388CF | 28.05.2014 | SPAD | ex 598 (STOAG Oberhausen) | |
2700 | Solaris Urbino 12 | 2007 | ZS 1410X | 27.06.2012 | SPAD | ex ? (Dödlinger Touristik) | |
2721 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZS 731GK | 13.02.2017 | SPAD | ||
2722 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZS 732GK | 13.02.2017 | SPAD | ||
2723 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZS 641GS | 20.03.2017 | SPAD | ||
2724 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZS 642GS | 20.03.2017 | SPAD | ||
2725 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZS 643GS | 20.03.2017 | SPAD | ||
2801 | Solaris Urbino 12 | 2008 | ZS 4997L | 09.02.2008 | SPAD | w leasingu do 2017 | |
2802 | Solaris Urbino 12 | 2008 | ZS 4996L | 09.02.2008 | SPAD | w leasingu do 2017 | |
2803 | Solaris Urbino 12 | 2008 | ZS 4995L | 09.02.2008 | SPAD | w leasingu do 2017 | |
2804 | Solaris Urbino 12 | 2008 | ZS 4998L | 08.02.2008 | SPAD | w leasingu do 2017 | |
2811 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 547HY | 16.03.2018 | SPAD | ||
2812 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 548HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2813 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 549HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2814 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 550HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2815 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 551HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2816 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 552HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2817 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 553HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2818 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 554HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2819 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 555HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
2820 | Solaris Urbino 12 | 2018 | ZS 556HY | 26.02.2018 | SPAD | ||
3041 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28041 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3042 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28042 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3043 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28043 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3044 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28044 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3045 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28045 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3046 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28046 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3047 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28047 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3048 | Solaris Urbino 12 | 2011 | ZPL 28048 | 24.05.2011 | SPPK | ||
3055 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZPL 61155 | 27.09.2017 | SPPK | ||
3056 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZPL 61156 | 27.09.2017 | SPPK | ||
3057 | Solaris Urbino 12 | 2017 | ZPL 61157 | 27.09.2017 | SPPK | ||
10458 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 597KL | 12.08.2019 | PKS | ex 167 (VGH Hoya) | |
10459 | Solaris Urbino 12 | 2004 | ZS 598KL | 13.08.2019 | PKS | ex 168 (VGH Hoya) |