Encyklopedia

description Solaris Urbino 18

dodane 26.10.2005, godz. 22:05 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 24.09.2009, godz. 23:34 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

|Kariera tych pojazdów rozpoczęła się na poznańskich targach motoryzacyjnych w maju 1999 roku. Wówczas to Neoplan Polska zaprezentował swój najświeższy wyrób pod zupełnie nową marką, a świat ujrzał Solarisa Urbino 12. Autobus ten w prostej linii wywodził się z modelu K4016, tzw. polskiego Neoplana, czyli dość głęboko zmodernizowanego N4016td. Pomimo tego, konstrukcji nie można zarzucić wtórności: wzmocniono i usztywniono szkielet, zmniejszono wagę, przystosowano zawieszenie do dróg o zniszczonej nawierzchni, obniżono podłogę na całej długości, wprowadzono elementy odporne na wandalizm, zwiększono pojemność oraz zaprojektowano nowe wnętrze i nadwozie. Kratownica pojazdu ma modularną budowę, co umożliwiło łatwe i szybkie wprowadzenie kolejnych wersji: 9-cio (obecnie zastąpionej 10-cio), 15-to i 18-to metrowych. Zgodnie z obietnicą, nowinki szybko weszły do sprzedaży: Solaris Urbino 12 w pięć miesięcy po premierze, a od 2000 roku jego warianty pochodne. Udany debiut nowej rodziny autobusów był zarazem gwoździem do trumny przedstawicielstwa Neoplana w Polsce, bo już po niespełna dwóch latach, 1 września 2001 roku, firma zakończyła działalność, a jej miejsce na rynku zajął Solaris Bus & Coach.

Solaris Urbino 18 jest pojazdem w pełni niskopodłogowym (360 mm). W projekcie uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych: za pomocą systemu ECAS można obniżyć wejście do 280 mm i dodatkowo rozłożyć rampę wjazdową w drugich drzwiach. Polskie realia przeciążeń w godzinach szczytu wymusiły zastosowanie szerokich drzwi (1350 mm), zapewniających swobodną wymianę pasażerów i wygospodarowanie kosztem kilku foteli dodatkowej przestrzeni dla osób podróżujących na stojąco. Powszechny wandalizm wymusił zastosowanie twardych, odpornych na zniszczenie siedzisk, i odpowiednie przystosowanie elementów wyposażenia. Warto zaznaczyć, że producent cechuje się dbałością o klienta i błyskawicznie reaguje na niestandardowe potrzeby, wprowadzając na żądanie: alternatywne rozmieszczenie drzwi, klimatyzacje, monitoring, leżące ułożenie silnika, klubowy układ foteli, a nawet lodówkę dla kierowcy.

W przedziale mechanicznym istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF PE 228 C (6 cylindrów, 9,2 litra, 310 KM) lub opcyjnie do wyboru: DAF PE 265 C (6 cylindrów, 9,2 litra, 360 KM) i MAN D 2866 LOH 27 (6 cylindrów, 12 litrów, 310 KM), wszystkie spełniające wymagania normy Euro III. Do silników standardowo dedykowana jest automatyczna skrzynia biegów Voith D864.3, aczkolwiek istnieje możliwość wyboru jednej z dwóch dostępnych przekładni produkcji ZF: 5 HP 592 lub 5 HP 602 C. Przy czym warto zaznaczyć, że dla SU18 III standardem jest motor DAF 183 C EURO 3 (6 cylindrów, 9,2 litra 255 KM) i automat Voith DIWA.5. Parametry pracy najważniejszych podzespołów są zbierane za pośrednictwem magistrali CAN-Bus i obrazowane kierowcy na centralnym wyświetlaczu pulpitu VDO. Standardem w Solarisach jest EBS czyli układ elektropneumatycznego sterowania hamulców wspomaganych systemami ABS/ASR i jakże ważne dla pasażerów zabezpieczenie przed przycięciem w drzwiach.

Pojazdy Urbino z pierwszej i drugiej serii nie różnią się w sposób istotny, wręcz elastyczność, z jaką producent wprowadzał zmiany, powoduje, że na pierwszy rzut oka są prawie identyczne nawet dla osób związanych z rynkiem autobusów, a granica między generacjami łatwo się zaciera. Łagodne linie nadwozia oraz wnętrza, łuki i charakterystyczna asymetryczna przednia szyba są dziełem IFS Designatelier GmbH. Obecnie Urbino II pozostają w produkcji równolegle z zaprezentowanym we wrześniu 2004 roku trzecim wcieleniem rynkowego hitu. Zdecydowano się na ofertę równoległą ze względu na przewoźników którzy mimo wielu ulepszeń w nowych autobusach nie chcą wprowadzać nawet tak niewielkich zróżnicowań w taborze. Zewnętrznie nowa karoseria wyróżnia się: przeprojektowaną szybą oraz odważniejszymi ścianami przednią i tylną, ostrzejszymi liniami nadwozia, nadkoli i zderzaków oraz zmienionymi reflektorami.

Do lipca 2005 roku na rynek polski i europejski dostarczono łącznie 265 przegubowców, w chwili obecnej ta liczba jest oczywiście wyższa chociażby ze względu na ostatni kontrakt opiewający na 80 Urbino 18 III dla Warszawy. Pojazdy tego typu można spotkać w Czechach, na Łotwie, w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech, natomiast w Polsce służą w kilkunastu miastach. W naszej komunikacji wersję przegubową mieliśmy okazję testować przy okazji zakupu nowego taboru przez SPPK. Na gościnne występy przyjechały wówczas autobusy: 5252 z PKA Gdynia (marzec 2003) i 1384 z MPK Poznań (maj 2003).

Wobec braku nowych przetargów, na własne Solarisy Urbino 18 czekaliśmy bardzo długo. Na przełomie 2007 i 2008 roku SPA "Klonowica" ogłosiło przetarg na cztery niskopodłogowe 18-metrowe pojazdy. Trzech oferentów (leasingodawców), którzy się zgłosili miało do zaoferowania właśnie przegubowe Solarisy. Ostatecznie oferta jednego z nich została zatwierdzona na początku lutego 2008 roku i przez następne trzy miesiące trwała produkcja pierwszych Solarisów Urbino 18 dla naszej komunikacji.

Pojazdy zostały przyprowadzone z fabryki w Bolechowie w dniu 11 czerwca 2008 roku. Są pomalowane w nowe, budzące kontrowersje barwy, mają monitoring oraz uchylne okna. Brak natomiast w nich klimatyzacji. Wozy otrzymały numery z przedziału 1850-1853 i w drugiej połowie czerwca zaczną obsługiwać linie leżące w gestii spółki. Być może nie są to ostatnie SU18, które zasilą szczecińskie spółki. W najbliższych dniach odbędzie się rozstrzygnięcie dwóch przetargów (na łącznie 13 przegubów), w których duże szanse na wygranie ma właśnie przegubowy "jamnik".
na podstawie: IGKM, Infobus,
Solaris Bus & Coach
opracował: konjo
Zobacz też: Solaris Urbino 12

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 96
Średni wiek pojazdu: 7,65 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
773 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26935 04.03.2011 SPPK
774 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26936 04.03.2011 SPPK
775 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26937 04.03.2011 SPPK
776 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28076 24.05.2011 SPPK
777 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28077 24.05.2011 SPPK
788 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60988 04.09.2017 SPPK
789 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60989 04.09.2017 SPPK
1050 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4498S 08.02.2010 SPAK
1051 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4497S 09.02.2010 SPAK
1052 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4496S 09.02.2010 SPAK
1053 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4495S 09.02.2010 SPAK
1054 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4493S 08.02.2010 SPAK
1055 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4492S 09.02.2010 SPAK
1056 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4491S 08.02.2010 SPAK
1057 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4490S 09.02.2010 SPAK
1058 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7943T 17.09.2010 SPAK
1059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7944T 16.09.2010 SPAK
1060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7946T 17.09.2010 SPAK
1061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7948T 16.09.2010 SPAK
1062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7949T 16.09.2010 SPAK
1063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7950T 16.09.2010 SPAK
1064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7941T 16.09.2010 SPAK
1065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7942T 16.09.2010 SPAK
1150 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1150W 19.05.2011 SPAK
1151 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1151W 19.05.2011 SPAK
1152 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1152W 19.05.2011 SPAK
1153 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1153W 19.05.2011 SPAK
1297 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1297X 17.06.2012 SPAK
1298 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1298X 17.06.2012 SPAK
1299 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1299X 17.06.2012 SPAK
1590 Solaris Urbino 18 2015 ZS 421EE 20.03.2015 SPAK Euro VI
1591 Solaris Urbino 18 2015 ZS 420EE 23.03.2015 SPAK Euro VI
1850 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4872M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1851 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4873M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1852 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4874M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1853 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4875M 18.06.2008 SPAK w leasingu
1950 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1950Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1951 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1951Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1952 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1952Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1953 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1953Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1954 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1954Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1997 Solaris Urbino 18 2019 ZS 440KN 19.03.2019 SPAK
1998 Solaris Urbino 18 2019 ZS 441KN 19.03.2019 SPAK
1999 Solaris Urbino 18 2019 ZS 442KN 19.03.2019 SPAK
2051 Solaris Urbino 18 2010 Z0 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2052 Solaris Urbino 18 2010 Z1 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2053 Solaris Urbino 18 2010 Z2 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2054 Solaris Urbino 18 2010 Z3 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2055 Solaris Urbino 18 2010 Z4 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2056 Solaris Urbino 18 2010 Z5 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2057 Solaris Urbino 18 2010 Z6 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2058 Solaris Urbino 18 2010 Z7 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7228T 16.09.2010 SPAD
2060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7229T 16.09.2010 SPAD
2061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7230T 17.09.2010 SPAD
2062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7231T 16.09.2010 SPAD
2063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7232T 16.09.2010 SPAD
2064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7233T 16.09.2010 SPAD
2065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7234T 16.09.2010 SPAD
2066 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7235T 16.09.2010 SPAD
2067 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7238T 16.09.2010 SPAD
2068 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7236T 16.09.2010 SPAD
2211 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5511W 24.01.2012 SPAD
2212 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5512W 24.01.2012 SPAD
2213 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5513W 24.01.2012 SPAD
2214 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5514W 24.01.2012 SPAD
2215 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5515W 28.01.2012 SPAD
2216 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5516W 24.01.2012 SPAD
2217 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5517W 24.01.2012 SPAD
2751 Solaris Urbino 18 2017 ZS 733GK 13.02.2017 SPAD
2752 Solaris Urbino 18 2017 ZS 734GK 13.02.2017 SPAD
2851 Solaris Urbino 18 2018 ZS 633JE 12.04.2018 SPAD
2852 Solaris Urbino 18 2018 ZS 634JE 12.04.2018 SPAD
2853 Solaris Urbino 18 2018 ZS 635JE 12.04.2018 SPAD
2854 Solaris Urbino 18 2018 ZS 636JE 13.04.2018 SPAD
2855 Solaris Urbino 18 2018 ZS 637JE 12.04.2018 SPAD
2856 Solaris Urbino 18 2018 ZS 638JE 12.04.2018 SPAD
2857 Solaris Urbino 18 2018 ZS 639JE 13.04.2018 SPAD
2858 Solaris Urbino 18 2018 ZS 640JE 19.04.2018 SPAD
2859 Solaris Urbino 18 2018 ZS 641JE 13.04.2018 SPAD
2860 Solaris Urbino 18 2018 ZS 642JE 19.04.2018 SPAD
2901 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2067P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2902 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2071P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2903 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2069P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2904 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2070P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2905 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2068P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2906 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2072P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2907 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2066P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2908 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2065P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
10416 Solaris Urbino 18 2005 ZS 675JY 07.12.2018 PKS ex 4155 (BVG Berlin)
10417 Solaris Urbino 18 2007 --.--.---- PKS ex 4258 (BVG Berlin)
10418 Solaris Urbino 18 2005 ZS 903JY 06.12.2018 PKS ex 4184 (BVG Berlin)
10443 Solaris Urbino 18 2009 ZS 487KJ 28.03.2019 PKS ex 4415 (BVG Berlin)
10445 Solaris Urbino 18 2009 ZS 485KJ 27.02.2019 PKS ex 4408 (BVG Berlin)
10467 Solaris Urbino 18 2005 ZS 054KX 09.07.2019 PKS ex 4115 (BVG Berlin)
10472 Solaris Urbino 18 2007 ZS 813KY --.--.---- PKS ex 4279 (BVG Berlin)