Encyklopedia

Solaris Urbino 18

dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man

13.07.2022
dodano informację o nowych pojazdach Waszka
12.04.2022
dodano informacje o wycofanych pojazdach Waszka
12.04.2022
dodano informacje o 10675 Waszka
29.10.2021
Dodano informację o nowych, używanych Solarisach w SPPK man
11.09.2020
Dodano informację o nowych używkach man
14.03.2020
dodano informacje o generacji III oraz IV man
20.01.2020
informacje z lat 2009-2020 man

zdjęcie
Solaris właśnie odjechał z przystanku "Krzekowo" i kieruje się w stronę Cukrowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Kariera Solarisa Urbino 18 rozpoczęła się na poznańskich targach motoryzacyjnych w maju 1999 roku. Wówczas to Neoplan Polska zaprezentował swój najświeższy wyrób pod zupełnie nową marką, a świat ujrzał Solarisa Urbino 12. Autobus ten w prostej linii wywodził się z modelu K4016, tzw. polskiego Neoplana, czyli dość głęboko zmodernizowanego N4016td. Pomimo tego, konstrukcji nie można zarzucić wtórności: wzmocniono i usztywniono szkielet, zmniejszono wagę, przystosowano zawieszenie do dróg o zniszczonej nawierzchni, obniżono podłogę na całej długości, wprowadzono elementy odporne na wandalizm, zwiększono pojemność oraz zaprojektowano nowe wnętrze i nadwozie. Kratownica pojazdu ma modularną budowę, co umożliwiło łatwe i szybkie wprowadzenie kolejnych wersji: 9-cio, 15-to i 18-to metrowych.

zdjęcie
Prawie jak w zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zgodnie z obietnicą, nowinki szybko weszły do sprzedaży: Solaris Urbino 12 w pięć miesięcy po premierze, a od 2000 roku jego warianty pochodne. Udany debiut nowej rodziny autobusów był zarazem gwoździem do trumny przedstawicielstwa Neoplana w Polsce, bo już po niespełna dwóch latach, 1 września 2001 roku, firma zakończyła działalność, a jej miejsce na rynku zajął Solaris Bus & Coach.

Konstrukcja przegubowego „jamnika”

zdjęcie
"Serce" "jamnika"
Solaris Urbino 18 jest pojazdem w pełni niskopodłogowym (360 mm). W projekcie uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych: za pomocą systemu ECAS można obniżyć wejście do 280 mm i dodatkowo rozłożyć rampę wjazdową w drugich drzwiach. Polskie realia przeciążeń w godzinach szczytu wymusiły zastosowanie szerokich drzwi (1350 mm), zapewniających swobodną wymianę pasażerów i wygospodarowanie kosztem kilku foteli dodatkowej przestrzeni dla osób podróżujących na stojąco. Powszechny wandalizm wymusił zastosowanie twardych, odpornych na zniszczenie siedzisk, i odpowiednie przystosowanie elementów wyposażenia. Warto zaznaczyć, że producent cechuje się dbałością o klienta i błyskawicznie reaguje na niestandardowe potrzeby, wprowadzając na żądanie: alternatywne rozmieszczenie drzwi, klimatyzacje, monitoring, leżące ułożenie silnika, klubowy układ foteli, a nawet lodówkę dla kierowcy.

film
0:14
odtwórz
Solaris mknie po torach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W przedziale mechanicznym istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej zgodnej z normami Euro VI DAF MX-11 240 (240 kW) oraz DAF MX-11 271 (271 kW) wraz ze skrzynią biegów Voith DIWA 6 lub ZF Ecolife.

Parametry pracy najważniejszych podzespołów są zbierane za pośrednictwem magistrali CAN-Bus i obrazowane kierowcy na centralnym wyświetlaczu pulpitu VDO. Standardem w Solarisach jest EBS czyli układ elektropneumatycznego sterowania hamulców wspomaganych systemami ABS/ASR i ważne dla pasażerów zabezpieczenie przed przycięciem w drzwiach.

zdjęcie
Jedyny Solaris Urbino 18 drugiej generacji tego dnia na linii 51
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy Urbino z pierwszej i drugiej serii nie różnią się w sposób istotny, wręcz elastyczność, z jaką producent wprowadzał zmiany, powoduje, że na pierwszy rzut oka są prawie identyczne nawet dla osób związanych z rynkiem autobusów, a granica między generacjami łatwo się zaciera. Łagodne linie nadwozia oraz wnętrza, łuki i charakterystyczna asymetryczna przednia szyba są dziełem IFS Designatelier GmbH. Zewnętrznie nowa karoseria wyróżniała się: przeprojektowaną szybą oraz odważniejszymi ścianami przednią i tylną, ostrzejszymi liniami nadwozia, nadkoli i zderzaków oraz zmienionymi reflektorami. II generację zaprzestano produkować wraz z wejściem do produkcji III.

zdjęcie
Ostatnich tchnień lata można się doszukać np. na osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
III generacja Urbino 18 pojawiła się w 2005 roku, w której zmieniono całkowicie stylistykę autobusu, przeprojektowując jego przednie, tylne i boczne ściany oraz zmieniając samą konstrukcję autobusu. Od 2005 roku w produkcji były wozy z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro IV, od 2006 Euro 5 (EEV), natomiast od 2013 roku normą Euro VI. Trzecia generacja była produkowana równolegle z czwartą do 2018 roku.

zdjęcie
Najnowszy dąbski Solaris Urbino 18 jako "za tramwaj"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2015 roku miała miejsce premiera Urbino 18 IV generacji, która jest produkowana do dziś. Konstrukcja pojazdu została stworzona od początku, a ściany przednie i tylna zostały zaprojektowane od podstaw. Wozy w porównaniu do poprzednich generacji mają zupełnie odmienną stylistykę zewnętrzną (co widać np. po nadkolach). Autobus jest oświetlony w technologii LED, zastosowano tzw. „światło pośrednie”, które ułatwia kierowcy jazdę po zmierzchu. Autobus stał się stabilniejszy dzięki obniżeniu pojazdu o 50 mm. W pojazdach produkowanych od 2018 roku zmieniono nieco kształt ściany przedniej, co miało na celu poprawić widoczność w kabinie kierowcy oraz bezpieczeństwo prowadzenia autobusu.

Urbino 18 w Szczecinie

Obecnie trudno wyobrazić sobie szczecińskie linie autobusowe bez tych wozów. Każda z zajezdni posiada autobusy tego typu, więc nie ma żadnych problemów, aby spotkać w mieście (i gminach ościennych) przegubowego „jamnika”.

zdjęcie
Wyjeżdżamy na Jasne Błonia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze pojazdy zostały przyprowadzone z fabryki w Bolechowie do zajezdni Klonowica w dniu 11 czerwca 2008 roku. Były wówczas, jako pierwsze autobusy, pomalowane w nowe, budzące kontrowersje barwy. Wyposażono je w monitoring wnętrza oraz uchylne okna. Brakowało natomiast w nich klimatyzacji.

Wozy otrzymały numery z przedziału 1850-1853.

zdjęcie
Debiut jednego z Solarisów na B/5
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną spółką, która stała się właścicielem Solarisów Urbino 18, była zajezdnia Dąbie. Pierwsze z tych wozów pojawiły się w zajezdni na początku 2009 roku. Wozy otrzymały w zajezdni numery od 2901 do 2908. Pojazdy jako pierwsze nowe autobusy w szczecińskiej komunikacji posiadały klimatyzację przedziału pasażerskiego.

W przedziale pasażerskim przegubowych „jamników” z dwóch pierwszych transzy dla Szczecina, zamontowano dedykowane autobusom marki Solaris siedzenia Ster 6MN w standardowej tapicerce. Mechanizmy drzwi pochodziły od firmy Bode.

W lutym 2009 roku w zajezdni Klonowica pojawiły się kolejne nowe Urbino 18 w liczbie pięciu sztuk. Otrzymały one numery taborowe z zakresu 1950-1954. Co ciekawe, wozy przyjechały w towarzystwie krótszych, także pięciu Solarisów Urbino 12. Pojazdy były wyposażone w analogiczny sposób, co poprzednie klonowickie „jamniki”. Różnicą było zastosowanie mechanizmów drzwi firmy Rawag, które od tej dostawy zaczęto montować regularnie.

4 lutego 2010 roku do zajezdni Klonowica przyjechały kolejne nowe Solarisy Urbino 18. Były to pierwsze autobusy w zajezdni Klonowica, na których pokładzie autobusów znajdowała się klimatyzacja. Nowością wówczas były również siedzenia Ster 6MN dla pasażerów w barwach pływających ogrodów i poręcze w kolorze seledynowym. Wozy otrzymały numery od 1050 do 1057.

zdjęcie
Jeden z nowych "jamników" zadebiutował dziś na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 marca 2010 roku w zajezdni Dąbie pojawiło się 8 kolejnych osiemnastometrowych „jamników”. Podobnie, jak wozy z sąsiedniej zajezdni, posiadały poręcze w kolorze seledynowym, a także siedzenia dla pasażerów w barwach pływających ogrodów, jednakże z zastosowaną - po raz pierwszy - pianką. Otrzymały numery z zakresu 2051-2058.

zdjęcie
Nowa jakość w dziedzinie informacji pasażerskiej
7 i 8 września 2010 roku do tej samej zajezdni dostarczono 10 Urbino 18 wyposażonych jako pierwsze autobusy w automaty biletowe firmy Pixel. Na pokładzie pojazdów znajdowały się również 2 wyświetlacze LCD przeznaczone do informacji pasażerskiej, co wówczas również było nowością. Wozom nadano numery taborowe od 2059 do 2068.

Do zajezdni Klonowica kilka dni później przyjechały również nowe przegubowe „Solniczki”. Było ich 8, a numery jakie otrzymały to 1058-1065. Podobnie jak wozy z sąsiedniej zajezdni,  były one wyposażone w automaty biletowe marki Pixel, elektroniczną tablicę dla niedowidzących oraz jako pierwsze w zajezdni Klonowica siedzenia z pianką.

zdjęcie
Od dziś 107 przestało być linią rozpoznawalną na podstawie koloru autobusu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną spółką, która nabyła Urbino 18 było SPPK. Zakupiło ono 5 sztuk przegubowych „Solniczek”, które przyjechały w dwóch partiach - w marcu 2011 pojazdy 773-775 oraz w maju 2011 - 776-777. Jako pierwsze (i jak dotąd jedyne w spółce) były pomalowane w szczecińskie barwy Floating Garden. Pojazdy wewnątrz nie odróżniały się znacząco od szczecińskich „braci” - posiadały tapicerowane w barwach FG siedzenia Ster 6MS z pianką, a także drzwi produkcji Rawag. Odróżniał je kolor poręczy w kolorze standardowym, żółtym oraz biletomaty firmy Elgeba. Wyposażono je również w system informacji pasażerskiej mieleckiej firmy R&G.

W dniach 4-5 maja 2011 roku na teren zajezdni Klonowica dotarły kolejne nowe długie „jamniki”. Były to 4 wozy 1150-1153. Nowością w pojazdach były zamontowane zostały elektroniczne tablice z tzw. minutowym termometrem przystankowym firmy Pixel, a także kolor podsufitki w kolorze seledynowym. W przeciwieństwie do starszych pojazdów - ich rura wydechowa znajdowała się na dachu autobusu.

zdjęcie
Chwilowe zatrzymanie na światłach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 11-12 stycznia 2012 roku w zajezdni zajezdni Dąbie pojawiło się 7 kolejnych, fabrycznie nowych Solarisów Urbino 18. Nowością w wozach była umieszczona na zewnątrz pojazdu kamera, która pozwala obserwować kierowcy 2, 3 i 4 drzwi oraz przyciski otwierania drzwi, które dodatkowo opisano językiem Braille'a. Nowością były także siedzenia Ster 6MS - miękkie i wyprofilowane, które również stały się standardem dla kolejnych dostarczanych Solarisów. Dostały numery z zakresu 2211-2217.

W dniu 12 czerwca 2012 roku do zajezdni Klonowica dotarły trzy nowe „jamniki”. Były to pierwsze wozy kursujące w szczecińskiej komunikacji, w których zamontowano stojak do przewozu rowerów. Otrzymały one numery od 1297 do 1299.

zdjęcie
Nówki gotowe do wyjazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przez trzy lata żadna spółka nie zakupiła do swojej floty nowych przegubowych „Solniczek”. W marcu 2015 roku do zajezdni Klonowica dwa Urbino 18, które jako pierwsze w spółce spełniały wymogi dotyczące spalin silnika Euro VI. Otrzymały one numery taborowe 1590 i 1591

zdjęcie
Jeden z dwóch Solarisów Urbino 18 czwartej generacji wjeżdża na przystanek "Wyszyńskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lutym 2017 roku na płycie zajezdni Dąbie pojawiły się dwa nowe Urbino 18. Były to pierwsze wozy w Szczecinie, które wyprodukowane były jako IV generacja tychże wozów. Jako pierwsze wyposażono je również w ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej. Nadano im numery 2751 i 2752

zdjęcie
Po sześciu latach przerwy od poprzedniej dostawy ponownie do Polic dostarczone zostały nowe Solarisy Urbino
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na początku września 2017 w zajezdni SPPK pojawiły się również dwa nowe Urbino 18 - 788 i 789. Były one pomalowane w polickie barwy i również posiadały silnik DAF spełniający wymóg dotyczący spalin Euro VI. Co ciekawe, „Solniczki” były wyprodukowane jeszcze w standardzie III generacji, prawdopodobnie ze względu na wymogi zajezdni. 

zdjęcie
Dąbski „Karton” z prawym lustrem od swojego brata poprzedniej generacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W marcu 2018 roku na terenie dąbskiej zajezdni pojawiło się dziesięć nowych przegubowych „jamników”. Były wyposażone analogicznie, jak wozy kupione przez zajezdnię rok wcześniej, natomiast różnicą było zastosowanie w nich białych, LEDowych wyświetlaczy marki Pixel. Autobusy otrzymały numery od 2851 do 2860.

Ostatnia (na dzień dzisiejszy) dostawa nowych Urbino 18 do Szczecina miała miejsce w zajezdni Klonowica, do której to w marcu 2019 roku dotarły trzy przegubowe „Solniczki”. Wyposażono je analogicznie jak ich „bracia” z Dąbia. Dostały one numery z zakresu 1997-1999.

zdjęcie
Dzisiejszy debiutant
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
PKS Szczecin jako ostatnia z autobusowych zajezdni, w 2018 roku wprowadziła do swojej floty taborowej Urbino 18. W przeciągu kilku lat zakupiła ona ponad kilkadziesiąt używanych przegubowych „jamników” pochodzących głównie od przewoźnika BVG Berlin. W przeciwieństwie do szczecińskich „kolegów” autobusy posiadają jedynie trzy pary drzwi z mechanizmem firmy Ventura (środkowe i tylne otwierane na zewnątrz). Pojazdy wyprodukowane w 2005 roku wyposażone są w silnik produkcji MAN-a w zabudowie leżącej i w związku z tym, z tyłu znajduje się tzw. „klubowy” układ siedzeń. Pozostałe „ex-berlińskie” Solarisy z roczników 2007-2009 posiadają silnik DAF w zabudowie wieżowej i odpowiedni dla tej konstrukcji układ tylnych siedzisk. Niezależnie od rocznika, we wszystkich z nich zamontowano siedzenia Kiel Ideo.

zdjęcie
„Nowy” Solaris w drodze do centrum
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do zajezdni Dąbie we wrześniu 2020 roku trafiło 6 używanych (3 z rocznika 2008 i 3 z rocznika 2009) czterodrzwiowych Urbino 18 pochodzących z MVG München. Pojazdy z 2008 roku otrzymały numery taborowe od 2871 do 2873, natomiast z 2009 roku 2971-2973. Wyposażono je w białe, LEDowe wyświetlacze firmy Pixel.

zdjęcie
Holenderski Solaris w jesiennym krajobrazie ulicy Piaskowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
SPPK jako kolejna spółka postanowiła sięgnąć po używane Urbino 18 - wybór padł na eksploatowane wcześniej w Hilversum trzydrzwiowe, czteroletnie Solarisy IV generacji. Pojazdy przyjechały do zajezdni pod koniec października 2021. Nadano im numery taborowe 796 i 797. W 2022 roku oba pojazdy zostały przemalowane w barwy SPPK.

zdjęcie
Po zakupie ponad 50 „berlińczyków” na ulicach pojawił się Solaris Urbino 18 z innego źródła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jesienią 2021 roku do zajezdni PKS przybył pierwszy Solaris Urbino 18 z innego źródła niż BVG Berlin. Był nim pojazd o numerze 10675, który wcześniej służył mieszkańcom Stade i Frankfurtu. Autobus posiada trzy pary drzwi, ale w odróżnieniu od berlińskich „braci” wyróżnia się „polskim” układem siedzeń (brakiem „półtoraków”) oraz funkcjonalnym „ciepłym guzikiem”, również od zewnątrz pojazdu.

Latem 2022 roku w zajezdni PKS Szczecin do „rodzynka” 10675 dołączył jego brat o numerze 10768, który wcześniej również kursował w Stade i Frankfurcie. W przeciwieństwie do 10675, 10768 otrzymał zielone wyświetlacze. Poza tym, niezmiennie od 2018 roku PKS wciąż regularnie nabywa używane, trzydrzwiowe Solarisy Urbino 18 pochodzące z BVG Berlin, jednak w ostatnim czasie są to wyłącznie pojazdy z lat 2007-2009. W sierpniu 2023 kolejny Solaris ze Stade i Frankfurtu rozpoczął eksploatację liniową i otrzymał numer 10793.

We wrześniu 2023 roku w SPA Dąbie pojawił się czterodrzwiowy pochodzący z rocznika 2014 przegubowy „jamnik”, który wcześniej kursował u przewoźnika SWK Kaiserslautern. Autobusowi nadano w Szczecinie numer taborowy 2451.

Na początku 2024 roku dąbska zajezdnia zdecydowała się na zakup używanego czterodrzwiowego Solarisa z roku 2011, eksploatowanego wcześniej przez MPK Łódź. W Szczecinie pojazd otrzymał numer 2151.

sierpniu 2024 roku do grona przegubowych „jamników” w PKS Szczecin dołączył wóz 10858 z rocznika 2007, którego wcześniej właścicielami byli przewoźnicy w Ingolstadt oraz Pforzheim. Pojazd został pomalowany w białe barwy firmowe PKS Szczecin.

Nie każdy Solaris przetrwał do dziś

Pierwszym wycofanym Solarisem Urbino 18 w Szczecinie był pojazd o numerze 10416, który zniknął z naszych ulic w październiku 2021 roku. Niespełna trzy miesiące później zakończono eksploatację 10467.

Z początkiem lipca 2022 ze stanu SPPK Police został skreślony 774, zaś z PKS Szczecin wóz 10557. Dwa miesiące później z eksploatacji wycofano pojazd 10482.

Jako pierwszy w 2023 roku wycofany został Urbino 18 o numerze 10594.

Z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku pożaru w dniu 20 stycznia 2023, skreślony został egzemplarz 10706. Z tej samej przyczyny 2 lutego 2023 wycofano pojazd 10469. Luty był również ostatnim miesiącem eksploatacji wozu 10504, zaś kwiecień autobusu 10501. W drugiej połowie 2023 roku swoją karierę liniową zakończył 10526, a także policki Solaris 775. W listopadzie 2023 wycofano również egzemplarz 10544 z PKS.

Z końcem marca 2024 roku w PKS zakończono eksploatację wozu 10543, w maju 2024 pojazdów 1041810546 10547, w lipcu 2024 10470 10486, w sierpniu 2024 10606, w październiku 2024 wozu 10710, a w listopadzie 2024 egzemplarza 10472.

Z powodu poważnych uszkodzeń spowodowanych pożarem, który miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, w lipcu 2024 wycofany został przegubowy „jamnik” 2971 z SPA Dąbie. Z tej samej przyczyny we wrześniu 2024 roku skreślono ze stanu SPAD egzemplarz 2904.

na podstawie: IGKM, Infobus, Solaris Bus & Coach i Wikipedii
opracował: konjo 
aktualizacja: man, Waszka

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 18
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
3 (2-2-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
18 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
14 000-17 500 kg
Masa całkowita:
26 000-28 000 kg
Wysokość podłogi:
360 mm
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D2866LOH27;
DAF PR 228;
DAF PR265S3;
DAF MX-11 240
Norma Euro:
Euro IV;
Euro V (EEV);
Euro VI
Układ silnika:
rzędowy, pionowy, 6 cylindrów, 9,20 dm3 (DAF)
Moc silnika:
228 kW / 310 KM
Skrzynia biegów:
ZF 6HP592C;
Voith D864.6
ZF 6 AP 1400 B EcoLife
Liczba miejsc siedzących:
40-45
Liczba miejsc stojących:
122-124
Liczba miejsc ogółem:
165
Lata produkcji:
od 1999
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
194/157

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 159
Średni wiek pojazdu: 14,24 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
773 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26935 04.03.2011 SPPK
776 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28076 24.05.2011 SPPK
777 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28077 24.05.2011 SPPK
788 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60988 04.09.2017 SPPK
789 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60989 04.09.2017 SPPK
796 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 86196 30.10.2021 SPPK ex 9319 (Connexxion Hilversum)
797 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 86197 30.10.2021 SPPK ex 9320 (Connexxion Hilversum)
1050 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4498S 08.02.2010 SPAK
1051 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4497S 09.02.2010 SPAK
1052 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4496S 09.02.2010 SPAK
1053 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4495S 09.02.2010 SPAK
1054 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4493S 08.02.2010 SPAK
1055 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4492S 09.02.2010 SPAK
1056 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4491S 08.02.2010 SPAK
1057 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4490S 09.02.2010 SPAK
1058 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7943T 17.09.2010 SPAK
1059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7944T 16.09.2010 SPAK
1060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7946T 17.09.2010 SPAK
1061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7948T 16.09.2010 SPAK
1062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7949T 16.09.2010 SPAK
1063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7950T 16.09.2010 SPAK
1064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7941T 16.09.2010 SPAK
1065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7942T 16.09.2010 SPAK
1150 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1150W 19.05.2011 SPAK
1151 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1151W 19.05.2011 SPAK
1152 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1152W 19.05.2011 SPAK
1153 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1153W 19.05.2011 SPAK
1297 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1297X 17.06.2012 SPAK
1298 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1298X 17.06.2012 SPAK
1299 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1299X 17.06.2012 SPAK
1590 Solaris Urbino 18 2015 ZS 421EE 20.03.2015 SPAK Euro VI
1591 Solaris Urbino 18 2015 ZS 420EE 23.03.2015 SPAK Euro VI
1850 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4872M 17.06.2008 SPAK
1851 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4873M 17.06.2008 SPAK
1852 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4874M 17.06.2008 SPAK
1853 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4875M 18.06.2008 SPAK
1950 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1950Y 23.02.2009 SPAK
1951 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1951Y 23.02.2009 SPAK
1952 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1952Y 23.02.2009 SPAK
1953 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1953Y 23.02.2009 SPAK
1954 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1954Y 23.02.2009 SPAK
1997 Solaris Urbino 18 2019 ZS 440KN 19.03.2019 SPAK
1998 Solaris Urbino 18 2019 ZS 441KN 19.03.2019 SPAK
1999 Solaris Urbino 18 2019 ZS 442KN 19.03.2019 SPAK
2051 Solaris Urbino 18 2010 Z0 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2052 Solaris Urbino 18 2010 Z1 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2053 Solaris Urbino 18 2010 Z2 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2054 Solaris Urbino 18 2010 Z3 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2055 Solaris Urbino 18 2010 Z4 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2056 Solaris Urbino 18 2010 Z5 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2057 Solaris Urbino 18 2010 Z6 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2058 Solaris Urbino 18 2010 Z7 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017 r.
2059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7228T 16.09.2010 SPAD
2060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7229T 16.09.2010 SPAD
2061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7230T 17.09.2010 SPAD
2062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7231T 16.09.2010 SPAD
2063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7232T 16.09.2010 SPAD
2064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7233T 16.09.2010 SPAD
2065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7234T 16.09.2010 SPAD
2066 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7235T 16.09.2010 SPAD
2067 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7238T 16.09.2010 SPAD
2068 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7236T 16.09.2010 SPAD
2151 Solaris Urbino 18 2011 ZS 049SU 12.04.2024 SPAD ex 2197 (MPK Łódź)
2211 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5511W 24.01.2012 SPAD
2212 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5512W 24.01.2012 SPAD
2213 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5513W 24.01.2012 SPAD
2214 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5514W 24.01.2012 SPAD
2215 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5515W 28.01.2012 SPAD
2216 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5516W 24.01.2012 SPAD
2217 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5517W 24.01.2012 SPAD
2451 Solaris Urbino 18 2014 ZS 061SK 06.11.2023 SPAD ex 361 (SWK Kaiserslautern)
2751 Solaris Urbino 18 2017 ZS 733GK 13.02.2017 SPAD
2752 Solaris Urbino 18 2017 ZS 734GK 13.02.2017 SPAD
2851 Solaris Urbino 18 2018 ZS 633JE 12.04.2018 SPAD
2852 Solaris Urbino 18 2018 ZS 634JE 12.04.2018 SPAD
2853 Solaris Urbino 18 2018 ZS 635JE 12.04.2018 SPAD
2854 Solaris Urbino 18 2018 ZS 636JE 13.04.2018 SPAD
2855 Solaris Urbino 18 2018 ZS 637JE 12.04.2018 SPAD
2856 Solaris Urbino 18 2018 ZS 638JE 12.04.2018 SPAD
2857 Solaris Urbino 18 2018 ZS 639JE 13.04.2018 SPAD
2858 Solaris Urbino 18 2018 ZS 640JE 19.04.2018 SPAD
2859 Solaris Urbino 18 2018 ZS 641JE 13.04.2018 SPAD
2860 Solaris Urbino 18 2018 ZS 642JE 19.04.2018 SPAD
2871 Solaris Urbino 18 2008 ZS 361MP 21.10.2020 SPAD ex 5342 (MVG München)
2872 Solaris Urbino 18 2008 ZS 362MP 27.10.2020 SPAD ex 5343 (MVG München)
2873 Solaris Urbino 18 2008 ZS 363MP 19.11.2020 SPAD ex 5344 (MVG München)
2901 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2067P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2902 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2071P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2903 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2069P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2905 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2068P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2906 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2072P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2907 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2066P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2908 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2065P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017 r.
2972 Solaris Urbino 18 2009 ZS 365MP 16.11.2020 SPAD ex 5363 (MVG München)
2973 Solaris Urbino 18 2009 ZS 366MP 23.10.2020 SPAD ex 5364 (MVG München)
10417 Solaris Urbino 18 2007 ZS 497KF ??.11.2019 PKS ex 4258 (BVG Berlin)
10443 Solaris Urbino 18 2009 ZS 487KJ 28.03.2019 PKS ex 4415 (BVG Berlin)
10445 Solaris Urbino 18 2009 ZS 485KJ 27.02.2019 PKS ex 4408 (BVG Berlin)
10471 Solaris Urbino 18 2007 ZS 302LP 13.12.2019 PKS ex 4281 (BVG Berlin)
10472 Solaris Urbino 18 2007 ZS 813KY 23.08.2019 PKS ex 4279 (BVG Berlin)
10483 Solaris Urbino 18 2005 ZS 860LU 30.01.2020 PKS ex 4215 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10484 Solaris Urbino 18 2005 ZS 242LN 17.12.2019 PKS ex 4193 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10485 Solaris Urbino 18 2005 ZS 842LX 14.03.2020 PKS ex 4185 (BVG Berlin)
10486 Solaris Urbino 18 2005 ZS 062LF ??.09.2019 PKS ex 4141 (BVG Berlin)
10502 Solaris Urbino 18 2005 ZS 009ME 21.04.2020 PKS ex 4213 (BVG Berlin)
10503 Solaris Urbino 18 2005 ZS 302LW 14.03.2020 PKS ex 4226 (BVG Berlin)
10505 Solaris Urbino 18 2005 ZS 223LH 21.09.2019 PKS ex 4160 (BVG Berlin)
10506 Solaris Urbino 18 2005 ZS 637LY 09.04.2020 PKS ex 4181 (BVG Berlin)
10512 Solaris Urbino 18 2008 ZS 963MG ??.09.2020 PKS ex 4303 (BVG Berlin)
10513 Solaris Urbino 18 2009 ZS 230LR 27.12.2019 PKS ex 4393 (BVG Berlin)
10525 Solaris Urbino 18 2005 ZS 683LJ 01.11.2019 PKS ex 4129 (BVG Berlin)
10542 Solaris Urbino 18 2005 ZKA 35013 27.02.2020 PKS ex 4108 (BVG Berlin)
10545 Solaris Urbino 18 2005 ZKA 35011 20.02.2020 PKS ex 4204 (BVG Berlin)
10550 Solaris Urbino 18 2009 ZS 843LU 06.04.2020 PKS ex 4395 (BVG Berlin)
10556 Solaris Urbino 18 2005 ZS 732ME 05.07.2021 PKS ex 4148 (BVG Berlin)
10573 Solaris Urbino 18 2005 ZS 485MJ 26.11.2020 PKS ex 4144 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10575 Solaris Urbino 18 2005 ZS 487MJ 18.11.2020 PKS ex 4156 (BVG Berlin)
10593 Solaris Urbino 18 2005 ZS 145MM 04.11.2020 PKS ex 4158 (BVG Berlin)
10607 Solaris Urbino 18 2005 ZS 705MT 18.01.2021 PKS ex 4206 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10608 Solaris Urbino 18 2005 ZS 703MT 04.02.2021 PKS ex 4170 (BVG Berlin)
10609 Solaris Urbino 18 2005 ZS 702MT 16.03.2021 PKS ex 4183 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10610 Solaris Urbino 18 2005 ZS 701MT 20.01.2021 PKS ex 4187 (BVG Berlin)
10637 Solaris Urbino 18 2007 ZS 743NK 02.11.2021 PKS ex 4286 (BVG Berlin, 2007-2020)
10638 Solaris Urbino 18 2008 ZS 745NK 30.10.2021 PKS ex 4348 (BVG Berlin, 2008-2021)
10647 Solaris Urbino 18 2005 ZS 693NN 02.11.2021 PKS ex 4169 (BVG Berlin)
10675 Solaris Urbino 18 2009 ZS 662NX 01.11.2021 PKS ex 201546 (KVG Stade), exex 1546 (KVG Stade), exexex 389 (ICB Frankfurt), exexexex 389 (VGF Frankfurt)
10693 Solaris Urbino 18 2005 ZS 645NC 28.01.2022 PKS ex 4124 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10701 Solaris Urbino 18 2007 ZS 488PH 18.12.2021 PKS ex 4277 (BVG Berlin)
10702 Solaris Urbino 18 2009 ZS 490PH 20.12.2021 PKS ex 4409 (BVG Berlin)
10703 Solaris Urbino 18 2009 ZS 491PH 20.12.2021 PKS ex 4394 (BVG Berlin)
10704 Solaris Urbino 18 2008 ZS 525PG 19.12.2021 PKS ex 4350 (BVG Berlin)
10705 Solaris Urbino 18 2008 ZS 772PG 15.12.2021 PKS ex 4361 (BVG Berlin)
10707 Solaris Urbino 18 2008 ZS 194PH 20.12.2021 PKS ex 4305 (BVG Berlin)
10708 Solaris Urbino 18 2008 ZS 517PG 18.12.2021 PKS ex 4307 (BVG Berlin)
10709 Solaris Urbino 18 2007 ZS 489PH 20.12.2021 PKS ex 4283 (BVG Berlin)
10711 Solaris Urbino 18 2007 ZS 493PH 20.12.2021 PKS ex 4317 (BVG Berlin), exex 4253 (BVG Berlin)
10718 Solaris Urbino 18 2008 ZS 341PL 17.01.2022 PKS ex 4373 (BVG Berlin)
10722 Solaris Urbino 18 2007 ZS 031PL 17.01.2022 PKS ex 4267 (BVG Berlin)
10723 Solaris Urbino 18 2007 ZS 324PL 21.01.2022 PKS ex 4264 (BVG Berlin)
10751 Solaris Urbino 18 2008 ZS 346PX 03.08.2022 PKS ex 4377 (BVG Berlin)
10752 Solaris Urbino 18 2008 ZS 023PT 16.06.2022 PKS ex 4284 (BVG Berlin)
10753 Solaris Urbino 18 2007 ZS 992PX 29.05.2023 PKS ex 4251 (BVG Berlin)
10754 Solaris Urbino 18 2007 ZS 348PX 22.08.2022 PKS ex 4260 (BVG Berlin)
10755 Solaris Urbino 18 2007 ZS 991PX 19.12.2022 PKS ex 4262 (BVG Berlin)
10756 Solaris Urbino 18 2007 ZS 819PX 13.12.2022 PKS ex 4292 (BVG Berlin)
10757 Solaris Urbino 18 2007 ZS 817PX 01.02.2023 PKS ex 4289 (BVG Berlin)
10758 Solaris Urbino 18 2007 ZS 993PX 28.11.2022 PKS ex 4270 (BVG Berlin)
10759 Solaris Urbino 18 2007 ZS 816PX 30.08.2022 PKS ex 4263 (BVG Berlin)
10760 Solaris Urbino 18 2007 ZS 349PX 27.08.2022 PKS ex 4261 (BVG Berlin)
10761 Solaris Urbino 18 2008 ZS 347PX 25.08.2022 PKS ex 4302 (BVG Berlin)
10762 Solaris Urbino 18 2008 ZS 815PX 15.11.2022 PKS ex 4371 (BVG Berlin)
10763 Solaris Urbino 18 2008 ZS 024PT 21.05.2022 PKS ex 4362 (BVG Berlin)
10764 Solaris Urbino 18 2008 ZS 782PW 14.07.2022 PKS ex 4360 (BVG Berlin)
10765 Solaris Urbino 18 2008 ZS 498PX 24.08.2022 PKS ex 4300 (BVG Berlin)
10766 Solaris Urbino 18 2008 ZS 141PU 07.06.2022 PKS ex 4311 (BVG Berlin)
10767 Solaris Urbino 18 2008 ZS 818PX 07.02.2023 PKS ex 4346 (BVG Berlin)
10768 Solaris Urbino 18 2009 ZS 513PW 03.08.2022 PKS ex 201544 (KVG Stade), exex 1544 (KVG Stade), exexex 383 (ICB Frankfurt am Main), exexexex 383 (VGF Frankfurt am Main)
10793 Solaris Urbino 18 2009 ZKA 42754 09.08.2023 PKS ex 1545 (KVG Stade), exex 387 (ICB Frankfurt am Main), exexex 387 (VGF Frankfurt am Main)
10858 Solaris Urbino 18 2006 ZS 225TR 20.11.2024 PKS ex ? (DB DRB Ingolstadt), exex 294 (SVP Pforzheim) posiada barwy PKS Szczecin