Encyklopedia

Solaris Urbino 18

dodane przez konjo; zmodyfikowane przez man

11.09.2020
Dodano informację o nowych używkach man
14.03.2020
dodano informacje o generacji III oraz IV man
20.01.2020
informacje z lat 2009-2020 man

zdjęcie
Solaris właśnie odjechał z przystanku "Krzekowo" i kieruje się w stronę Cukrowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Kariera Solarisa Urbino 18 rozpoczęła się na poznańskich targach motoryzacyjnych w maju 1999 roku. Wówczas to Neoplan Polska zaprezentował swój najświeższy wyrób pod zupełnie nową marką, a świat ujrzał Solarisa Urbino 12. Autobus ten w prostej linii wywodził się z modelu K4016, tzw. polskiego Neoplana, czyli dość głęboko zmodernizowanego N4016td. Pomimo tego, konstrukcji nie można zarzucić wtórności: wzmocniono i usztywniono szkielet, zmniejszono wagę, przystosowano zawieszenie do dróg o zniszczonej nawierzchni, obniżono podłogę na całej długości, wprowadzono elementy odporne na wandalizm, zwiększono pojemność oraz zaprojektowano nowe wnętrze i nadwozie. Kratownica pojazdu ma modularną budowę, co umożliwiło łatwe i szybkie wprowadzenie kolejnych wersji: 9-cio, 15-to i 18-to metrowych.

zdjęcie
Prawie jak w zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zgodnie z obietnicą, nowinki szybko weszły do sprzedaży: Solaris Urbino 12 w pięć miesięcy po premierze, a od 2000 roku jego warianty pochodne. Udany debiut nowej rodziny autobusów był zarazem gwoździem do trumny przedstawicielstwa Neoplana w Polsce, bo już po niespełna dwóch latach, 1 września 2001 roku, firma zakończyła działalność, a jej miejsce na rynku zajął Solaris Bus & Coach.

Konstrukcja przegubowego "jamnika"


zdjęcie
"Serce" "jamnika"
Solaris Urbino 18 jest pojazdem w pełni niskopodłogowym (360 mm). W projekcie uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych: za pomocą systemu ECAS można obniżyć wejście do 280 mm i dodatkowo rozłożyć rampę wjazdową w drugich drzwiach. Polskie realia przeciążeń w godzinach szczytu wymusiły zastosowanie szerokich drzwi (1350 mm), zapewniających swobodną wymianę pasażerów i wygospodarowanie kosztem kilku foteli dodatkowej przestrzeni dla osób podróżujących na stojąco. Powszechny wandalizm wymusił zastosowanie twardych, odpornych na zniszczenie siedzisk, i odpowiednie przystosowanie elementów wyposażenia. Warto zaznaczyć, że producent cechuje się dbałością o klienta i błyskawicznie reaguje na niestandardowe potrzeby, wprowadzając na żądanie: alternatywne rozmieszczenie drzwi, klimatyzacje, monitoring, leżące ułożenie silnika, klubowy układ foteli, a nawet lodówkę dla kierowcy.

film
0:14
odtwórz
Solaris mknie po torach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W przedziale mechanicznym istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej zgodnej z normami Euro VI DAF MX-11 240 (240 kW) oraz DAF MX-11 271 (271 kW) wraz ze skrzynią biegów Voith DIWA 6 lub ZF Ecolife.

Parametry pracy najważniejszych podzespołów są zbierane za pośrednictwem magistrali CAN-Bus i obrazowane kierowcy na centralnym wyświetlaczu pulpitu VDO. Standardem w Solarisach jest EBS czyli układ elektropneumatycznego sterowania hamulców wspomaganych systemami ABS/ASR i ważne dla pasażerów zabezpieczenie przed przycięciem w drzwiach.

zdjęcie
Jedyny Solaris Urbino 18 drugiej generacji tego dnia na linii 51
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pojazdy Urbino z pierwszej i drugiej serii nie różnią się w sposób istotny, wręcz elastyczność, z jaką producent wprowadzał zmiany, powoduje, że na pierwszy rzut oka są prawie identyczne nawet dla osób związanych z rynkiem autobusów, a granica między generacjami łatwo się zaciera. Łagodne linie nadwozia oraz wnętrza, łuki i charakterystyczna asymetryczna przednia szyba są dziełem IFS Designatelier GmbH. Zewnętrznie nowa karoseria wyróżniała się: przeprojektowaną szybą oraz odważniejszymi ścianami przednią i tylną, ostrzejszymi liniami nadwozia, nadkoli i zderzaków oraz zmienionymi reflektorami. II generację zaprzestano produkować wraz z wejściem do produkcji III.

zdjęcie
Ostatnich tchnień lata można się doszukać np. na osiedlu Bukowym
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
III generacja Urbino 18 pojawiła się w 2005 roku, w której zmieniono całkowicie stylistykę autobusu, przeprojektowując jego przednie, tylne i boczne ściany oraz zmieniając samą konstrukcję autobusu. Od 2005 roku w produkcji były wozy z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro IV, od 2006 Euro 5 (EEV), natomiast od 2013 roku normą Euro VI. Trzecia generacja była produkowana równolegle z czwartą do 2018 roku.

zdjęcie
Najnowszy dąbski Solaris Urbino 18 jako "za tramwaj"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 2015 roku miała miejsce premiera Urbino 18 IV generacji, która jest produkowana do dziś. Konstrukcja pojazdu została stworzona od początku, a ściany przednie i tylna zostały zaprojektowane od podstaw. Wozy w porównaniu do poprzednich generacji mają zupełnie odmienną stylistykę zewnętrzną (co widać np. po nadkolach). Autobus jest oświetlony w technologii LED, zastosowano tzw. „światło pośrednie”, które ułatwia kierowcy jazdę po zmierzchu. Autobus stał się stabilniejszy dzięki obniżeniu pojazdu o 50 mm. W pojazdach produkowanych od 2018 roku zmieniono nieco kształt ściany przedniej, co miało na celu poprawić widoczność w kabinie kierowcy i poprawić bezpieczeństwo prowadzenia autobusu.

Urbino 18 w Szczecinie

Obecnie trudno wyobrazić sobie szczecińskie linie autobusowe bez tych wozów. Każda z zajezdni posiada autobusy tego typu, więc nie ma żadnych problemów, aby spotkać w mieście (i gminach ościennych) przegubowego "jamnika".

zdjęcie
Wyjeżdżamy na Jasne Błonia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze pojazdy zostały przyprowadzone z fabryki w Bolechowie do zajezdni Klonowica w dniu 11 czerwca 2008 roku. Były wówczas pomalowane w nowe, budzące kontrowersje barwy, miały monitoring oraz uchylne okna. Brakowało natomiast w nich klimatyzacji. Wozy otrzymały numery z przedziału 1850-1853.

W lutym 2009 roku w zajezdni Klonowica pojawiły się kolejne nowe Urbino 18 w liczbie pięciu sztuk. Otrzymały one numery taborowe z zakresu 1950-1954. Co ciekawe, wozy przyjechały w towarzystwie krótszych, także pięciu Solarisów Urbino 12.

zdjęcie
Debiut jednego z Solarisów na B/5
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną spółką, która nabyła dla siebie Solarisy Urbino 18, była zajezdnia Dąbie. Pierwsze z tych wozów pojawiły się w zajezdni na początku 2009 roku. Wozy otrzymały w zajezdni numery od 2901 do 2908. Pojazdy jako pierwsze nowe pojazdy w szczecińskiej komunikacji posiadały klimatyzację przedziału pasażerskiego.

4 lutego 2010 roku do zajezdni Klonowica przyjechały kolejne nowe Solarisy Urbino 18. Były to pierwsze autobusy w zajezdni Klonowica, na których pokładzie autobusów znajdowała się klimatyzacja. Nowością wówczas były również siedzenia dla pasażerów w barwach pływających ogrodów i poręcze w kolorze seledynowym. Wozy otrzymały numery od 1050 do 1057.

zdjęcie
Jeden z nowych "jamników" zadebiutował dziś na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
9 marca 2010 roku w zajezdni Dąbie pojawiło się 8 kolejnych osiemnastometrowych "jamników". Podobnie, jak wozy z sąsiedniej zajezdni miały siedzenia dla pasażerów w barwach pływających ogrodów i poręcze w kolorze seledynowym. Otrzymały numery z zakresu 2051-2058.

zdjęcie
Nowa jakość w dziedzinie informacji pasażerskiej
7 i 8 września 2010 roku do tej samej zajezdni dostarczono 10 Urbino 18 wyposażonych jako pierwsze autobusy w automaty biletowe. Na pokładzie pojazdów znajdowały się również 2 wyświetlacze informacji pasażerskiej, co wówczas również było nowością. Wozom nadano numery taborowe od 2059 do 2068.

Do zajezdni Klonowica kilka dni później przyjechały również nowe przegubowe "solniczki". Było ich 8, a numery jakie otrzymały to 1058-1065. Podobnie jak wozy z sąsiedniej zajezdni, były one wyposażone w automaty biletowe marki Pixel.

zdjęcie
Od dziś 107 przestało być linią rozpoznawalną na podstawie koloru autobusu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejną spółką, która nabyła Urbino 18 było SPPK. Zakupiło ono 5 sztuk przegubowych "solniczek". Były one pomalowane w szczecińskie barwy Floating Garden i otrzymały numery taborowe z zakresu 773-777.

W dniach 4-5 maja 2011 roku na teren zajezdni Klonowica dotarły kolejne nowe długie "jamniki". Były to 4 wozy 1150-1153, a w pojazdach w pojazdach zamontowane zostały elektroniczne tablice z tzw. minutowym termometrem przystankowym firmy Pixel.

zdjęcie
Chwilowe zatrzymanie na światłach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 11 - 12 stycznia 2012 roku w zajezdni zajezdni Dąbie pojawiło się 7 kolejnych, fabrycznie nowych Solarisów Urbino 18. Nowością, w wozach była umieszczona na zewnątrz pojazdu kamera, która pozwala obserwować kierowcy 2, 3 i 4 drzwi oraz przyciski otwierania drzwi, które dodatkowo opisano językiem Braille'a. Nowością były także siedzenia - miękkie i wyprofilowane. Dostały numery z zakresu 2211-2217.

W dniu 12 czerwca 2012 roku do zajezdni Klonowica dotarły trzy nowe "jamniki". Były to pierwsze wozy kursujące w szczecińskiej komunikacji, w których zamontowano stojak do przewozu rowerów. Otrzymały one numery od 1297 do 1299.

zdjęcie
Nówki gotowe do wyjazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przez trzy lata żadna spółka nie zakupiła do swojej floty nowych przegubowych "solniczek". W marcu 2015 roku do zajezdni Klonowica dwa Urbino 18, które jako pierwsze w spółce spełniały wymogi dotyczące spalin silnika Euro VI. Otrzymały one numery taborowe 1590 i 1591

zdjęcie
Jeden z dwóch Solarisów Urbino 18 czwartej generacji wjeżdża na przystanek "Wyszyńskiego"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lutym 2017 roku na płycie zajezdni Dąbie pojawiły się dwa nowe Urbino 18. Były to pierwsze wozy w Szczecinie, które wyprodukowane były jako IV generacja tychże wozów. Posiadały one również ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej. Nadano im numery 2751 i 2752

zdjęcie
Po sześciu latach przerwy od poprzedniej dostawy ponownie do Polic dostarczone zostały nowe Solarisy Urbino
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na początku września 2017 w zajezdni SPPK pojawiły się również dwa nowe Urbino 18. Były one pomalowane w polickie barwy i również posiadały silnik spełniający wymóg dotyczący spalin Euro VI. Co ciekawe, "solniczki" były wyprodukowane jeszcze jako III generacja, prawdopodobnie ze względu na wymogi zajezdni. Są to wozy 788 i 789

zdjęcie
Jeden z dwóch dodatków obsługiwanych w całości przez SPAD
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W marcu 2018 roku na terenie "Dąbia" pojawiło się dziesięć nowych przegubowych "jamników". Były wyposażone analogicznie, jak wozy kupione przez zajezdnię rok wcześniej, natomiast różnicą było zastosowanie w nich białych, LEDowych wyświetlaczy marki Pixel. Autobusy otrzymały numery od 2851 do 2860.

zdjęcie
Solaris przejeżdżający przez budowę węzła „Łękno”
aktualna ocena: 4,84, liczba ocen: 57
Ostatnia na dzień dzisiejszy dostawa nowych Urbino 18 do Szczecina miała miejsce w zajezdni Klonowica, do której to w marcu 2019 roku dotarły trzy przegubowe "jamniki". Są wyposażone analogicznie jak ich "bracia" z Dąbia. Dostały one numery z zakresu 1997-1999.

zdjęcie
Używka z Berlina za chwilę wykona kolejny kurs na podmiejskiej linii 105
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
PKS Szczecin również posiada ponad 20 sztuk Urbino 18. Są to jednak nie nowe, a kilkunastoletnie kupione z Berlina wozy. W przeciwieństwie do szczecińskich "kolegów" mają jedynie trzy pary drzwi.

zdjęcie
Ex-monachijczyk zjeżdża do zajezdni z linii B
aktualna ocena: 4,43, liczba ocen: 56
Do zajezdni Dąbie we wrześniu 2020 roku trafiło 6 używanych (3 z rocznika 2008 i 3 z rocznika 2009) czterodrzwiowych Urbino 18 pochodzących z MVG München. Pojazdy z 2008 roku otrzymały numery taborowe od 2871 do 2873, natomiast z 2009 roku 2971-2973.

na podstawie: IGKM, Infobus, Solaris Bus & Coach i Wikipedii
opracował: konjo
aktualizacja: man


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 132
Średni wiek pojazdu: 10,09 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
773 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26935 04.03.2011 SPPK
774 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26936 04.03.2011 SPPK
775 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 26937 04.03.2011 SPPK
776 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28076 24.05.2011 SPPK
777 Solaris Urbino 18 2011 ZPL 28077 24.05.2011 SPPK
788 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60988 04.09.2017 SPPK
789 Solaris Urbino 18 2017 ZPL 60989 04.09.2017 SPPK
1050 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4498S 08.02.2010 SPAK
1051 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4497S 09.02.2010 SPAK
1052 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4496S 09.02.2010 SPAK
1053 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4495S 09.02.2010 SPAK
1054 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4493S 08.02.2010 SPAK
1055 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4492S 09.02.2010 SPAK
1056 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4491S 08.02.2010 SPAK
1057 Solaris Urbino 18 2010 ZS 4490S 09.02.2010 SPAK
1058 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7943T 17.09.2010 SPAK
1059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7944T 16.09.2010 SPAK
1060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7946T 17.09.2010 SPAK
1061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7948T 16.09.2010 SPAK
1062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7949T 16.09.2010 SPAK
1063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7950T 16.09.2010 SPAK
1064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7941T 16.09.2010 SPAK
1065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7942T 16.09.2010 SPAK
1150 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1150W 19.05.2011 SPAK
1151 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1151W 19.05.2011 SPAK
1152 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1152W 19.05.2011 SPAK
1153 Solaris Urbino 18 2011 ZS 1153W 19.05.2011 SPAK
1297 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1297X 17.06.2012 SPAK
1298 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1298X 17.06.2012 SPAK
1299 Solaris Urbino 18 2012 ZS 1299X 17.06.2012 SPAK
1590 Solaris Urbino 18 2015 ZS 421EE 20.03.2015 SPAK Euro VI
1591 Solaris Urbino 18 2015 ZS 420EE 23.03.2015 SPAK Euro VI
1850 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4872M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1851 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4873M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1852 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4874M 17.06.2008 SPAK w leasingu
1853 Solaris Urbino 18 2008 ZS 4875M 18.06.2008 SPAK w leasingu
1950 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1950Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1951 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1951Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1952 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1952Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1953 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1953Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1954 Solaris Urbino 18 2009 ZS 1954Y 23.02.2009 SPAK w leasingu
1997 Solaris Urbino 18 2019 ZS 440KN 19.03.2019 SPAK
1998 Solaris Urbino 18 2019 ZS 441KN 19.03.2019 SPAK
1999 Solaris Urbino 18 2019 ZS 442KN 19.03.2019 SPAK
2051 Solaris Urbino 18 2010 Z0 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2052 Solaris Urbino 18 2010 Z1 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2053 Solaris Urbino 18 2010 Z2 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2054 Solaris Urbino 18 2010 Z3 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2055 Solaris Urbino 18 2010 Z4 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2056 Solaris Urbino 18 2010 Z5 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2057 Solaris Urbino 18 2010 Z6 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2058 Solaris Urbino 18 2010 Z7 SPAD 16.03.2010 SPAD w leasingu do 2017
2059 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7228T 16.09.2010 SPAD
2060 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7229T 16.09.2010 SPAD
2061 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7230T 17.09.2010 SPAD
2062 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7231T 16.09.2010 SPAD
2063 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7232T 16.09.2010 SPAD
2064 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7233T 16.09.2010 SPAD
2065 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7234T 16.09.2010 SPAD
2066 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7235T 16.09.2010 SPAD
2067 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7238T 16.09.2010 SPAD
2068 Solaris Urbino 18 2010 ZS 7236T 16.09.2010 SPAD
2211 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5511W 24.01.2012 SPAD
2212 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5512W 24.01.2012 SPAD
2213 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5513W 24.01.2012 SPAD
2214 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5514W 24.01.2012 SPAD
2215 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5515W 28.01.2012 SPAD
2216 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5516W 24.01.2012 SPAD
2217 Solaris Urbino 18 2012 ZS 5517W 24.01.2012 SPAD
2751 Solaris Urbino 18 2017 ZS 733GK 13.02.2017 SPAD
2752 Solaris Urbino 18 2017 ZS 734GK 13.02.2017 SPAD
2851 Solaris Urbino 18 2018 ZS 633JE 12.04.2018 SPAD
2852 Solaris Urbino 18 2018 ZS 634JE 12.04.2018 SPAD
2853 Solaris Urbino 18 2018 ZS 635JE 12.04.2018 SPAD
2854 Solaris Urbino 18 2018 ZS 636JE 13.04.2018 SPAD
2855 Solaris Urbino 18 2018 ZS 637JE 12.04.2018 SPAD
2856 Solaris Urbino 18 2018 ZS 638JE 12.04.2018 SPAD
2857 Solaris Urbino 18 2018 ZS 639JE 13.04.2018 SPAD
2858 Solaris Urbino 18 2018 ZS 640JE 19.04.2018 SPAD
2859 Solaris Urbino 18 2018 ZS 641JE 13.04.2018 SPAD
2860 Solaris Urbino 18 2018 ZS 642JE 19.04.2018 SPAD
2871 Solaris Urbino 18 2008 ZS 361MP 21.10.2020 SPAD ex 5342 (MVG München)
2872 Solaris Urbino 18 2008 ZS 362MP 27.10.2020 SPAD ex 5343 (MVG München)
2873 Solaris Urbino 18 2008 ZS 363MP 19.11.2020 SPAD ex 5344 (MVG München)
2901 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2067P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2902 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2071P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2903 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2069P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2904 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2070P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2905 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2068P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2906 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2072P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2907 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2066P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2908 Solaris Urbino 18 2009 ZS 2065P 12.02.2009 SPAD w leasingu do 2017
2971 Solaris Urbino 18 2009 ZS 364MP 22.10.2020 SPAD ex 5361 (MVG München)
2972 Solaris Urbino 18 2009 ZS 365MP 16.11.2020 SPAD ex 5363 (MVG München)
2973 Solaris Urbino 18 2009 ZS 366MP 23.10.2020 SPAD ex 5364 (MVG München)
10416 Solaris Urbino 18 2005 ZS 675JY 07.12.2018 PKS ex 4155 (BVG Berlin)
10417 Solaris Urbino 18 2007 ZS 497KF ??.11.2019 PKS ex 4258 (BVG Berlin)
10418 Solaris Urbino 18 2005 ZS 903JY 06.12.2018 PKS ex 4184 (BVG Berlin)
10443 Solaris Urbino 18 2009 ZS 487KJ 28.03.2019 PKS ex 4415 (BVG Berlin)
10445 Solaris Urbino 18 2009 ZS 485KJ 27.02.2019 PKS ex 4408 (BVG Berlin)
10467 Solaris Urbino 18 2005 ZS 054KX 09.07.2019 PKS ex 4115 (BVG Berlin)
10469 Solaris Urbino 18 2005 ZS 092LM ??.01.2020 PKS ex 4190 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10470 Solaris Urbino 18 2005 ZS 413LN 16.12.2019 PKS ex 4151 (BVG Berlin)
10471 Solaris Urbino 18 2007 ZS 302LP 13.12.2019 PKS ex 4281 (BVG Berlin)
10472 Solaris Urbino 18 2007 ZS 813KY 23.08.2019 PKS ex 4279 (BVG Berlin)
10482 Solaris Urbino 18 2005 ZS 571LX ??.03.2020 PKS ex 4212 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10483 Solaris Urbino 18 2005 ZS 860LU 30.01.2020 PKS ex 4215 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10484 Solaris Urbino 18 2005 ZS 242LN 17.12.2019 PKS ex 4193 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10485 Solaris Urbino 18 2005 ZS 842LX 14.03.2020 PKS ex 4185 (BVG Berlin)
10486 Solaris Urbino 18 2005 ZS 062LF ??.09.2019 PKS ex 4141 (BVG Berlin)
10501 Solaris Urbino 18 2005 ZS 996LY 23.03.2020 PKS ex 4105 (BVG Berlin)
10502 Solaris Urbino 18 2005 ZS 009ME 21.04.2020 PKS ex 4213 (BVG Berlin)
10503 Solaris Urbino 18 2005 ZS 302LW 14.03.2020 PKS ex 4226 (BVG Berlin)
10504 Solaris Urbino 18 2005 ZS 891LW 25.03.2020 PKS ex 4178 (BVG Berlin)
10505 Solaris Urbino 18 2005 ZS 223LH 21.09.2019 PKS ex 4160 (BVG Berlin)
10506 Solaris Urbino 18 2005 ZS 637LY 09.04.2020 PKS ex 4181 (BVG Berlin)
10512 Solaris Urbino 18 2008 ZS 963MG ??.09.2020 PKS ex 4303 (BVG Berlin)
10513 Solaris Urbino 18 2009 ZS 230LR 27.12.2019 PKS ex 4393 (BVG Berlin)
10525 Solaris Urbino 18 2005 ZS 683LJ 01.11.2019 PKS ex 4129 (BVG Berlin)
10526 Solaris Urbino 18 2005 ZS 751LT 15.01.2020 PKS ex 4133 (BVG Berlin) posiada barwy PKS Szczecin
10542 Solaris Urbino 18 2005 ZKA 35013 27.02.2020 PKS ex 4108 (BVG Berlin)
10543 Solaris Urbino 18 2005 ZS 837LX 14.03.2020 PKS ex 4202 (BVG Berlin)
10544 Solaris Urbino 18 2005 ZS 841LX ??.03.2020 PKS ex 4223 (BVG Berlin)
10545 Solaris Urbino 18 2005 ZKA 35011 20.02.2020 PKS ex 4204 (BVG Berlin)
10546 Solaris Urbino 18 2005 ZS 225LY 24.03.2020 PKS ex 4146 (BVG Berlin)
10547 Solaris Urbino 18 2005 ZKA 35012 ??.02.2020 PKS ex 4180 (BVG Berlin)
10550 Solaris Urbino 18 2009 ZS 843LU 06.04.2020 PKS ex 4395 (BVG Berlin)
10556 Solaris Urbino 18 2005 ZS 732ME --.--.---- PKS ex 4148 (BVG Berlin)
10557 Solaris Urbino 18 2009 ZS 626LY ??.03.2020 PKS ex 4401 (BVG Berlin)
10575 Solaris Urbino 18 2005 ZS 487MJ 18.11.2020 PKS ex 4156 (BVG Berlin)
10593 Solaris Urbino 18 2005 ZS 145MM 04.11.2020 PKS ex 4158 (BVG Berlin)
10594 Solaris Urbino 18 2005 ZS 146MM 23.10.2020 PKS ex 4191 (BVG Berlin)