Encyklopedia

Solaris Urbino 8,9 LE Electric

dodane przez bartez; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 8,9 LE electric to autobus klasy MIDI o napędzie w pełni elektrycznym. Zaprezentowany został w 2011 roku na targach w Belgii. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 2013 roku.

zdjęcie
Króciutki Solaris zakończył już swoją szczecińską przygodę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Układ napędowy bezszelestnego „jamnika” stanowią asynchroniczne silniki trakcyjne oraz baterie litowo-jonowe. Moc jednostki napędowej to 120kW i 1400Nm momentu obrotowego.

Autobus mierzy 8950 mm długości, 240 0mm szerokości, 3250 mm wysokości, natomiast rozstaw osi wynosi 4380 mm. Pozwala to zabrać na pokład od 21 do 29 osób na miejscach siedzących.

Nadwozie wykonane jest ze stali odpornej na korozję, autobus może być wyposażony w układ drzwi 1-1-0 lub 1-2-0. Przy drugich drzwiach znajduje się rampa umożliwiająca osobom niepełnosprawnym dostanie się do pojazdu. Zawieszenie pojazdu ECAS II pozwala na przyklęk autobusu z prawej strony, a także na podnoszenie i opuszczanie autobusu w zakresie 60mm. Istotną wadą autobusu jest jego zasięg co uniemożliwia eksploatację na liniach całodziennych. Maksymalny zasięg wynosi do 100 km.

W sierpniu 2013 roku elektryczny „jamnik” przybył na testy do SPA Dąbie. Z racji na niewielki zasięg jednostki elektrycznej obsługiwał głównie brygady szczytowe m.in. na liniach 64 i 66.

2021 roku zaprezentowano bezpośredniego następcę modelu, wykonanego w standardzie IV generacji - Solarisa Urbino 9 LE Electric.

Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta Solaris oraz Wikipedia.pl
opracował: bartez

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 8,9 LE Electric
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
8 950 mm
Szerokość:
2 400 mm
Wysokość:
3 400 mm
Liczba osi:
2
Wysokość podłogi:
320 mm
Układ silnika:
elektryczny silnik asynchroniczny
Moc silnika:
120 kW
Lata produkcji:
2013-2021
Baterie:
litowo-jonowe
Ładowanie:
pantograf;
plug-in