Encyklopedia

Solaris Urbino 10

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

19.01.2020
aktualizacja man

Po ogłoszeniu przetargu dla jednego z miast, na większą dostawę autobusów o długości 10 metrów, Solaris zaprojektował nowy autobus. Miał on mieć długość 10 metrów i początkowo został wyprodukowany pod marką Solaris Urbinetto. Po tym wydarzeniu Solaris zaniechał produkcji autobusów o długości 9 metrów.

Konstrukcja

zdjęcie
Wracając z Pargowa w porannym szczycie linia 70 wykonuje dwukrotnie kurs przez Rosówek. Po południu wybrane kursy wykonuje w przeciwnym kierunku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Solaris Urbino 10 był to 10-metrowy autobus miejski z silnikiem MAN D 0836 LOH 03 lub  i skrzynią biegów do wyboru: standardowa - Voith 851.3 lub opcjonalną ZF 4HP502. Był produkowany w dwóch wersjach silnika: diesla i silnika o napędzie gazowym CNG.

W późniejszych latach używano głównie silnika Cummins ISB6.7E6 280B wraz ze skrzynią biegów Voith D851.3.

zdjęcie
Letni tabor w letni poranek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szerokość pierwszych drzwi wynosiła 860mm. Pojazd ten posiadał również rampę ręczną dla wózków inwalidzkich, która znajdowała się w drugich drzwiach. Drzwi posiadały układ zabezpieczający przed zatrzaśnięciem pasażera oraz blokadę otwierania drzwi podczas jazdy. W kabinie kierowcy znajdowała się dmuchawa z regulacją temperatury powietrza, wydajności oraz kierunku nadmuchu. Sterowanie znajdowało się również na stanowisku kierowcy. Ogrzewanie przedziału pasażerskiego odbywało się przez trzy dwustopniowe dmuchawy sterowane z przedziału kierowcy. Solaris posiadał hamulce tarczowe, postojowe oraz przystankowy. Posiadał również retarder (zwalniacz) zintegrowany ze skrzynią biegów. Przy przyklęku poziom podłogi wynosił 75mm.

zdjęcie
Mały autobus na tle dużej katedry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 2005 do 2018 roku był on produkowany w trzeciej generacji autobusów marki Solaris (choć to oznaczało drugą wersję autobusu). W związku z wprowadzoną kilka lat wcześniej IV generacją Solarisów, podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji Solarisa Urbino 10, a w jego miejsce stworzono wersję o nowej długości - Solarisa Urbino 10,5, którego wejście na rynek wyparło starszy model z produkcji.

Solaris Urbino 10 w Szczecinie

zdjęcie
Po zachodzie słońca Solaris zjeżdża do zajezdni
Pierwsze Solarisy Urbino 10 pojawiły się jesienią 2010 roku w zajezdni Klonowica. Zostały one zakupione z myślą o obsłudze linii 70 oraz linii 76. Nadano im numery taborowe 1010 i 1011. Wozy, co było wówczas nowością, zostały wyposażone w biletomaty firmy Pixel.

zdjęcie
Już w grudniu linią 70 pojedziemy dalej - do Kamieńca
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Niespełna dwa lata później, do tej samej zajezdni zawitały kolejne dwa Urbino 10, które dokupiono do powiększającego się pakietu obsługi linii podmiejskich. Nadano im numery taborowe 1210 i 1211. Mimo kilku różnic wewnątrz pojazdów (zamontowanie ekranów LCD, zastosowanie innych siedzeń) autobusy są podobne do swoich dwa lata młodszych braci.

na podstawie: Wikipedia.pl, Solaris Bus&Coach
opracował: Michał Pilaszkiewicz

autor: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 10
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
3 (1-2-2)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
9 940 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 300 - 11 700 kg
Masa całkowita:
15 500 kg
Silnik:
Cummins ISBe4 250B
Skrzynia biegów:
Voith 851.3;
ZF 4HP 502
Liczba miejsc siedzących:
16-24
Lata produkcji:
2005-2018
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
4/4

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 4
Średni wiek pojazdu: 12,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1010 Solaris Urbino 10 2010 ZS 7945T 30.09.2010 SPAK
1011 Solaris Urbino 10 2010 ZS 7947T 21.09.2010 SPAK
1210 Solaris Urbino 10 2012 ZS 1210X 17.06.2012 SPAK
1211 Solaris Urbino 10 2012 ZS 1211X 17.06.2012 SPAK