Encyklopedia
Linia 76: Brama Portowa - Logistyczna
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Brama Portowa (z powrotem: plac Zwycięstwa) — Wyszyńskiego — most Długi — Energetyków — Celna — (Heyki —) Bulwar Gdański — Bulwar Śląski — Bytomska (z powrotem: Bytomska — Władysława IV — Energetyków) — Rybnicka — Kujota — Hryniewieckiego — Logistyczna
Linia 76 została uruchomiona 2 stycznia 1973 roku na trasie Floriana – Nabrzeże Ewa. Obsługiwały ją 4 autobusy w szczycie z częstotliwością 5-minutową i jeden autobus poza szczytem co 20 minut. W dzień świąteczny linię obsługiwały 2 autobusy w szczycie i 1 po szczycie z co 10-20 minutową częstotliwością kursowania.Od 29 stycznia 1973 roku linia 76 jeździła z Placu Hołdu Pruskiego do Nabrzeża Ewa. Obsługiwana była 6 autobusami w szczycie z 5-minutową częstotliwością i dwoma po szczycie z częstotliwością 15 minut. 23 października 1973 roku zmniejszono ilość taboru kursującego na linii. Jeździło wówczas 5 autobusów w szczycie z częstotliwością kursowania co 6 minut, a po szczycie 1-2 autobusy z odpowiednio co 15-30 minutową częstotliwością.
Linia na tej trasie kursowała do dnia 1 grudnia 1976 roku.
W międzyczasie na linii zachodziły zmiany a mianowicie: zwiększano i zmniejszano ilość taboru kursującego na linii, wydłużano czas przejazdu, kierowano część taboru z linii 76 po szczycie na mocno obciążoną linię 75.
Od 14 kwietnia 1983 roku część brygad linii 76 obsługiwana była taborem z zajezdni Police.
Od 22 lutego 1988 roku linię 76 ponownie w całości obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica.
2 lutego 1989 roku wprowadzono na trasę linię 76 Bis, która jeździła z Osiedla Kaliny na Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 3 autobusy w ciągu całego dnia. Zlikwidowano ją 17 października 2000 roku.
Od 14 lipca 2000 linia jeździła w relacji: Osiedle Kaliny (niektóre kursy przez ulicę Heyki) – Nabrzeże „Ewa”. Obsługiwana była przez 5 autobusów co 10 minut w szczycie i 2 po szczycie z 28-minutową częstotliwością. Jeździła do godziny 18:00.
W związku z remontem Mostu Długiego, od 8 sierpnia 1994 roku linia 76 kursowała tymczasowo na skróconej trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. W związku ze zmianami, z obsługi zdjęto 3 autobusy, zaś obsługiwały ją 2 w szczycie i 1 poza nim. Remont zakończono we wrześniu 1994 roku i linia powróciła na swoją stałą trasę.
Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego, który trwał od lipca do 29 października 1997 linia jeździła przez ulicę Dworcową.
20 stycznia 1998 roku nastąpiła zmiana trasy - od przystanku „26 Kwietnia” autobusy kursowały ulicami 26 Kwietnia – Derdowskiego i Witkiewicza do pętli „Osiedle Kaliny”. W przeciwnym kierunku linia jechała ulicami Witkiewicza i Santocką i dalej stałą trasą.
1 stycznia 1999 roku nastąpiła likwidacja tzw. „sobót roboczych” – autobusy linii 76 kursowały w soboty według świątecznego rozkładu jazdy.
Od 26 czerwca do października 2000 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia kursowała na skróconej trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. Obsługiwana była 1 autobusem w szczycie i po szczycie w dni powszednie i świąteczne.Linia 76 kursowała na trasie Osiedle Kaliny - Nabrzeże Ewa do 2 lipca 2001 roku. Od tego dnia zaczęła kursowanie w relacji Tkacka – Nabrzeże Ewa z niektórymi kursami przez ulicę Heyki (linia 76 przejęła te kursy po zlikwidowanej wówczas linii 70).
W związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, od 18 października 2006 roku autobusy linii 76 w kierunku pętli „Nabrzeże Ewa” kursowały od przystanku „Arciszewskiego” (obecnie „Składowa”) ulicami Celną – Energetyków – św. Floriana do ulicy Bulwar Gdański i dalej po stałej trasie. Przystanek „Bulwar Gdański” tymczasowo przeniesiono na ulicę Energetyków na wysokość Przychodni Portowej. Objazd obowiązywał do czasu zakończenia robót 31 stycznia 2007 roku.
Od 11 czerwca 2009 roku na wniosek pasażerów część kursów linii (kierunek Nabrzeże Ewa) skierowana została do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Logistycznej. Na linii wówczas pojawiały się głównie Autosany H6.
Na czas trwania różnych uroczystości przystanek końcowy znajdujący się na ulicy Tkackiej był przenoszony na Bramę Portową.
1 lutego 2018 roku na stałe przeniesiono kraniec dla linii 76 z pętli „Tkacka” na przystanek „Brama Portowa” zlokalizowany przy restauracji KFC (przystanek dla wysiadających). Nawrót odbywał się przez al. Niepodległości i plac Żołnierza Polskiego, a autobusy rozpoczynały swoją trasę na przystanku tramwajowo-autobusowym. Od 1 stycznia 2020 roku operatorem linii stała się zajezdnia PKS Szczecin, która obsługuje ją dwoma brygadami w dzień powszedni i jedną w pozostałe dni.W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska na Placu Żołnierza Polskiego od dnia 10 kwietnia 2021 roku została zmieniona trasa linii 76. Autobusy między przystankami „Bytomska” a „Brama Portowa” po przejechaniu mostu Długiego kursowały trasą: Mała Odrzańska (Ucho Sternickiego) – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa – aleja Niepodległości. Nieczynne dla linii były przystanki:
- Wyszyńskiego (nr 10915),
- Brama Portowa (nr 10814),
- Brama Portowa (nr 10813).
W zamian autobus zatrzymywał się na następujących przystankach:
- Wyszyńskiego (nr 10931) – w kierunku Bramy Portowej (wspólny z linią 70 w kierunku Dworca Głównego),
- Brama Portowa (nr 10823) – przystanek końcowy i początkowy (wspólny z linią 75 w kierunku Dworca Głównego).
Na odcinku między przystankami „Wyszyńskiego” i „Bytomska” autobusy kursowały ulicami Energetyków, św. Floriana, Władysława IV i Bytomską. Uruchomiono dodatkowy przystanek „Przychodnia Portowa”. Trasa powrotna pozostała bez zmian.
Kursy wykonywane w relacji Brama Portowa – Nabrzeże Ewa/Logistyczna bez podjazdu do ulicy Heyki, wykonywano z pominięciem przystanku „Celna”.
Kursy wykonywane w relacji Brama Portowa – Heyki – Nabrzeże Ewa/Logistyczna wykonywano z pominięciem przystanku „Bulwar Gdański”. Na odcinku Brama Portowa – Heyki – Składowa rozkład jazdy uległ przyspieszeniu o 1 minutę w stosunku do normalnie obowiązującego. Na odcinku Bytomska – Nabrzeże Ewa/Logistyczna rozkład jazdy nie uległ zmianie.
Kursy wykonywane na trasie Heyki – Brama Portowa wykonywane były z pominięciem przystanków „Bulwar Gdański i „Bytomska”. Dodatkowo zostanie uruchomiony przystanek „Przychodnia Portowa”. Na odcinku Heyki – Składowa rozkład jazdy opóźniono o 2 minuty w stosunku do normalnie obowiązującego. Na odcinku Wyszyńskiego – Brama Portowa rozkład jazdy nie uległ zmianie.W związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu, 13 września 2021 po raz kolejny przetrasowano linię 76.
W kierunku Nabrzeża Ewa/Logistycznej autobusy powróciły na stałą trasę przez bulwar Gdański i bulwar Śląski. Nie był obsługiwany przystanek „Przychodnia Portowa”.
W kierunku Bramy Portowej przebieg trasy nie uległ zmianie. Przystanek „Bytomska” przeniesiono o około 150 metrów w kierunku mostu Długiego.
Od 10 listopada 2021 w związku z prowadzeniem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu zmieniono trasę linii.W kierunku Bramy Portowej od ulicy Bytomskiej autobusy kursowały przez Bulwar Śląski, Bulwar Gdański, ulicę św. Floriana do tymczasowego ronda na ulicy Energetyków i dalej bez zmian.
Przystanek „Bytomska” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowano w ciągu ulicy Bytomskiej przed skrzyżowaniem z Bulwarem Śląskim, na wysokości budynku Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.
29 marca 2022 przeniesiono przystanek „Bytomska” w kierunku Nabrzeża Ewa w ciąg ulicy Władysława IV po zachodniej stronie skrzyżowania z bulwarem Śląskim. W przeciwnym kierunku, przystanek zlokalizowano po zachodniej stronie bramy portu. Jednocześnie, przywrócono przystanki „Bulwar Gdański” (na żądanie, tylko w kierunku Nabrzeża Ewa) i „Hryniewieckiego”.Od 18 maja 2022 w związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu i zamknięciem dla ruchu ulicy Celnej, autobusy linii 76 w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej kursowały na zmienionej trasie:
- kursy bez podjazdu na ulicę Heyki od przystanku „Wyszyńskiego” realizowano przez ulicę Energetyków, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, bulwar Gdański do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian,
- kursy z podjazdem na ulicę Heyki od przystanku „Wyszyńskiego” realizowano przez ulicę Energetyków, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, bulwar Gdański do przystanku „Składowa” i dalej bez zmian.
Zawieszono użytkowanie przystanu „Celna”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Przychodnia Portowa” (wspólny z linią 52)
Z dniem 6 czerwca 2022 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy i rozkładu jazdy linii 76 w związku z prowadzonymi dalej pracami na Międzyodrzu. I tak:
- w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61312). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego. Przystanek ten obowiązywał tylko dla kursów wykonywanych przez przystanek „Logistyczna”,
- dla kursów w relacji Nabrzeże Ewa – Brama Portowa od przystanku „Ogrody »Portowiec«” autobusy kursowały wyznaczonym objazdem przez ul. Logistyczną i ul. Kujota do przystanku „Hryniewieckiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61311). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego,
- dla kursów w relacji Logistyczna – Brama Portowa oraz Nabrzeże Ewa – Logistyczna – Brama Portowa od przystanku „Logistyczna” autobusy kursowały wyznaczonym objazdem przez ul. Logistyczną i ul. Kujota do przystanku „Hryniewieckiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61311). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego i obowiązywał tylko dla autobusów jadących od pętli „Nabrzeże Ewa”.
W związku z otwarciem dla ruchu ronda Portowców oraz zamknięciem bulwaru Gdańskiego i bulwaru Śląskiego, od 26 lipca 2022 autobusy linii 76 w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej dla kursów bez podjazdu na ulicę Heyki od przystanku „Przychodnia Portowa” kursowały przez rondo Portowców, ulicę św. Floriana, ulicę Władysława IV, ulicę Bytomską do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian. Dla kursów z podjazdem na ulicę Heyki od przystanku „Bulwar Gdański” linia kursowała przez ulicę św. Floriana, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, ulicę Władysława IV, ulicę Bytomską do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian.
Kursy w relacji Heyki – Brama Portowa od przystanku „Bulwar Gdański” wykonywano przez ulicę św. Floriana, rondo Portowców do ulicy Energetyków i dalej bez zmian. Dla tych kursów nieobsługiwano przystanku „Bytomska”.
W związku ze zmianą kierunku ruchu na ulicy Hryniewieckiego 8 sierpnia 2022 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy linii 76. W kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej autobusy kursowały przez ulicę Kujota do ulicy Logistycznej i dalej bez zmian. Dla kursów do Nabrzeża Ewa (także przez ulicę Logistyczną) zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek „PŻM” (nr 61390), zlokalizowany na ulicy Logistycznej przed skrzyżowaniem z ulicą Hryniewieckiego. W kierunku Bramy Portowej autobusy kursowały stałą trasą przez ulicę Hryniewieckiego.6 lutego 2023 po zakończeniu przebudowy, w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej przywrócono stałą trasę między przystankami „Wyszyńskiego” i „Bytomska” (przez bulwar Gdański i bulwar Śląski)
W kierunku Bramy Portowej uruchomiono nowy przystanek „Celna” zlokalizowany na torowisku tramwajowym.
Kursy w relacji Heyki – Brama Portowa realizowane są trasą: Heyki – bulwar Gdański – św. Floriana – rondo Portowców – Energetyków – Wyszyńskiego.
Z powodu ponownego braku dojazdu do pętli „Nabrzeże Ewa”, od 21 marca 2023 wszystkie kursy linii tymczasowo skierowano do pętli „Logistyczna”.
1 kwietnia 2023 wprowadzone zostały kolejne zmiany w kursowaniu linii 76.
Ze względu na zły stan drogi prowadzącej do pętli „Nabrzeże Ewa” na stałe wyłączone z obsługi zostały przystanki „Nabrzeże Ewa” i „Ogrody Portowiec”. Od tego dnia wszystkie kursy linii planowo realizowane są do pętli „Logistyczna”.
Ponadto w związku z oddaniem do użytku ronda na skrzyżowaniu ulic Hryniewieckiego i Logistycznej, autobusy jadące w kierunku Logistycznej wycofane zostały z objazdu przez ulicę Kujota i od przystanku „Hryniewieckiego” kursują przez ulicę Hryniewieckiego, nowe rondo i ulicę Logistyczną do pętli „Logistyczna”.
Od 1 września 2024 roku w kierunku Bramy Portowej, autobusy linii 76 od przystanku „Celna” skierowano po torowisku tramwajowym (z obsługą przystanku „Wyszyńskiego”) do przystanku „Brama Portowa” (wspólnego z liniami 7 i 8). Następnie autobusy biorą nawrót na placu Zwycięstwa z obsługą przystanku „Plac Zwycięstwa” przy stacji paliw. Przystanek końcowy „Brama Portowa” przeniesiono do zatoczki przy kwiaciarkach.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 20 minut
- W międzyszczycie: 30 minut
- Wieczorem: 40 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: około 40 minut
Operator: PKS Szczecin