Encyklopedia

Linia 76: Nabrzeże Ewa - Brama Portowa

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez Waszka

06.08.2022
dodano informację o zmianie kierunku ruchu na Hryniewieckiego Waszka
24.07.2022
Dodano informacje o zmianach od 26 lipca man
19.05.2022
Dodano informacje o objeździe od 18 maja 2022 man
09.11.2021
Dodano informację o zmianie trasy od 10.11 man
01.06.2021
Dodano informacje o objeździe man
07.04.2021
Dodano informację o zmianie trasy linii w kwietniu 2021r. fan004
19.01.2020
aktualizacja man
19.01.2020
aktualizacja man
29.01.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2018 jas59
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dzień powszedni i świąteczny X
04.08.2009
Dodano informacje na temat przeniesienia części kursów linii na pętlę przy ulicy Logistycznej. Bauer
04.01.2009
Dodano informacje o linii 76 bis jas59

Trasa: Nabrzeże Ewa — (Logistyczna —) Hryniewieckiego — Kujota — Rybnicka — Bytomska — Władysława IV — Energetyków (z powrotem: Energetyków — Celna — (Heyki  —) Bulwar Gdański — Bulwar Śląski — Bytomska) — most Długi — Wyszyńskiego — Brama Portowa

zdjęcie
Autosan na linii 76
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 76 została uruchomiona 2 stycznia 1973 roku na trasie: Floriana Nabrzeże Ewa. Obsługiwały ją 4 autobusy w szczycie i 1 autobus po szczycie z co 5 minutową częstotliwością kursowania w szczycie i z co 20 minutową częstotliwością po szczycie. W dzień świąteczny linię obsługiwały 2 autobusy w szczycie i 1 po szczycie z co 10/20 minutową częstotliwością kursowania.

Od 29 stycznia 1973 roku linia 76 jeździła z Placu Hołdu Pruskiego do Nabrzeża Ewa. Obsługiwana była 6 autobusami w szczycie i 2 po szczycie z co 5/15 minutową częstotliwością kursowania w szczycie i po szczycie.

film
0:26
odtwórz
Stały wóz na linii 76
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
23 października 1973 roku zmniejszono ilość taboru kursującego na linii. Jeździło wówczas 5 autobusów w szczycie z częstotliwością kursowania co 6 minut, a po szczycie 1-2 autobusy po szczycie z odpowiednio co 15-30 minutową częstotliwością.

Linia na tej trasie kursowała do dnia 1 grudnia 1976 roku.

zdjęcie
Łamany "termometr" dawnej 76
1 grudnia 1976 roku została zmieniona trasa linii. Od tamtej pory jeździła z Osiedla Kaliny do Nabrzeża Ewa. Obsługa zapewniana była 10 autobusami w szczycie i 4 autobusami po szczycie z co 5/12/13 minutową częstotliwością. W dni świąteczne linia obsługiwana była przez 4/3,2 autobusy odpowiednio w szczycie i po szczycie z co 12/16/24 minutową częstotliwością. Linia na tej trasie jeździła do 14 lipca 1993 roku.

W międzyczasie na linii zachodziły zmiany a mianowicie: zwiększano i zmniejszano ilość taboru kursującego na linii, wydłużano czas przejazdu, kierowano część taboru z linii 76 po szczycie na mocno obciążoną linię 75.

Od 14 kwietnia 1983 roku część brygad linii 76 obsługiwana była taborem z zajezdni Police.

zdjęcie
Jelcz na 76
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 22 lutego 1988 roku linię 76 ponownie w całości obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica.

2 lutego 1989 roku wprowadzono na trasę linię 76 Bis, która jeździła z Osiedla Kaliny na Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 3 autobusy w ciągu całego dnia. Zlikwidowaną ją 17 października 2000 roku.

zdjęcie
"Kombatancki" Jelcz tradycyjnie na 76
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 14 lipca 2000 linia 76 jeździła trasą: Osiedle Kaliny (przez ulicę Heyki niektóre kursy) do Nabrzeża „Ewa”. Obsługiwana była przez 5 autobusów w szczycie i 2 po szczycie z co 10/28 minutową częstotliwością. Jeździła do godziny 18:00.

W związku z remontem Mostu Długiego, 8 sierpnia 1994 roku skrócono trasę linii odcinek Os. Kaliny – Energetyków. Zdjęto z jej obsługi 3 autobusy. Linia kursowała na trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. Obsługiwana była 2 autobusami w szczycie i 1 po szczycie. Remont zakończono we wrześniu 1994 roku i linia powróciła na swoją stałą trasę.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego, która trwała od lipca do 29 października 1997 linia jeździła przez ulicę Dworcową.

20 stycznia 1998 roku nastąpiła zmiana trasy w kierunku Os. Kaliny – linia kursowała przez ulicę 26 Kwietnia, Derdowskiego do Witkiewicza.

1 stycznia 1999 roku nastąpiła likwidacja tzw. „sobót roboczych” – autobusy linii 76 kursowały w soboty według świątecznego rozkładu jazdy.

zdjęcie
Tak różnorodnego taboru na jednej linii chyba jeszcze nie było
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 26 czerwca do października 2000 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia kursowała na skróconej trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. Obsługiwana była 1 autobusem w szczycie i po szczycie w dni powszednie i świąteczne.

Linia 76 kursowała na trasie Osiedle Kaliny - Nabrzeże Ewa do 2 lipca 2001 roku. Od tego dnia zaczęła kursowanie na trasie Tkacka – Nabrzeże Ewa z niektórymi kursami przez ulicę Heyki (linia 76 przejęła te kursy po zlikwidowanej wówczas linii 70).

Od 11 czerwca 2009 roku na wniosek pasażerów część kursów linii (kierunek Nabrzeże Ewa) skierowana została do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Logistycznej. Na linii wówczas pojawiały się głównie Autosany H6.

Na czas trwania różnych uroczystości przystanek linii autobusowej 76 znajdujący się na ulicy Tkackiej był przenoszony na Bramę Portową

zdjęcie
Mercedes na linii 76 przejeżdża obok swojej zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 lutego 2018 roku przeniesiono kraniec dla linii 76 z pętli „Tkacka” na przystanek „Brama Portowa” zlokalizowany przy restauracji KFC (przystanek dla wysiadających). Autobusy w kierunku Nabrzeża Ewa zawracają przez al. Niepodległości i plac Żołnierza Polskiego rozpoczynając swoją trasę na przystanku tramwajowo-autobusowym.

zdjęcie
PKS na linii 76 pojawił się już dzień wcześniej niż planowano
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 1 stycznia 2020 roku linia w całości obsługiwana jest przez zajezdnię PKS Szczecin dwoma brygadami w dzień powszedni i jedną w pozostałe dni.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska na Placu Żołnierza Polskiego od dnia 10 kwietnia 2021 roku została zmieniona trasa linii 76. Autobusy między przystankami „Bytomska” a „Brama Portowa” po przejechaniu mostu Długiego kursowały trasą: Mała Odrzańska (Ucho Sternickiego) – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa – aleja Niepodległości. Nieczynne dla linii były przystanki:

  • Wyszyńskiego (nr 10915),
  • Brama Portowa (nr 10814),
  • Brama Portowa (nr 10813).

W zamian autobus zatrzymywał się na następujących przystankach:

zdjęcie
Objazd linii 76 niekoniecznie przez bruk ulicy Dworcowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 7 czerwca 2021 związku ze zmianą organizacji ruchu (zamknięciem dla ruchu ulic Bulwar Gdański i Bulwar Śląski i wytyczeniem tymczasowego ronda na skrzyżowaniu ulic Energetyków i św. Floriana) autobusy linii 76 kursowały na zmienionej trasie.

Na odcinku między przystankami „Wyszyńskiego” i „Bytomska” autobusy kursowały ulicami Energetyków, św. Floriana, Władysława IV i Bytomską. Uruchomiono dodatkowy przystanek „Przychodnia Portowa”. Trasa powrotna pozostała bez zmian.

Kursy wykonywane w relacji Brama Portowa Nabrzeże Ewa/Logistyczna bez podjazdu do ulicy Heyki, wykonywano z pominięciem przystanku „Celna”.

Kursy wykonywane w relacji Brama Portowa – Heyki – Nabrzeże Ewa/Logistyczna wykonywano z pominięciem przystanku „Bulwar Gdański”. Na odcinku Brama Portowa – Heyki – Składowa rozkład jazdy uległ przyspieszeniu o 1 minutę w stosunku do normalnie obowiązującego. Na odcinku Bytomska – Nabrzeże Ewa/Logistyczna rozkład jazdy nie uległ zmianie.

zdjęcie
Popołudniowy zjazd na przerwę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kursy wykonywane na trasie Heyki – Brama Portowa wykonywane były z pominięciem przystanków „Bulwar Gdański i „Bytomska”. Dodatkowo zostanie uruchomiony przystanek „Przychodnia Portowa”. Na odcinku Heyki – Składowa  rozkład jazdy ulegnie opóźnieniu o 2 minuty w stosunku do normalnie obowiązującego. Na odcinku Wyszyńskiego – Brama Portowa rozkład jazdy nie uległ zmianie.

W związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu, 13 września 2021 po raz kolejny przetrasowano linię 76.

W kierunku Nabrzeża Ewa/Logistycznej autobusy powróciły na stałą trasę przez bulwar Gdański i bulwar Śląski. Nie będzie obsługiwany przystanek „Przychodnia Portowa”.

W kierunku Bramy Portowej przebieg trasy nie uległ zmianie. Przystanek „Bytomska” przeniesiono o około 150 metrów w kierunku mostu Długiego.

zdjęcie
Portowy objazd, nie pierwszy i nie ostatni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 10 listopada 2021 w związku z prowadzeniem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu zmieniono trasę linii.

W kierunku Bramy Portowej od ulicy Bytomskiej autobusy kursowały przez Bulwar Śląski, Bulwar Gdański, ulicę św. Floriana do tymczasowego ronda na ulicy Energetyków i dalej bez zmian.

Przystanek „Bytomska” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowano w ciągu ulicy Bytomskiej przed skrzyżowaniem z Bulwarem Śląskim, na wysokości budynku Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

29 marca 2022 przeniesiono przystanek „Bytomska” w kierunku Nabrzeża Ewa w ciąg ulicy Władysława IV po zachodniej stronie skrzyżowania z bulwarem Śląskim. W przeciwnym kierunku, przystanek zlokalizowano po zachodniej stronie bramy portu. Jednocześnie, przywrócono przystanki „Bulwar Gdański” (na żądanie, tylko w kierunku Nabrzeża Ewa) i „Hryniewieckiego”.

Od 18 maja 2022 w związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie układu drogowego na Międzyodrzu i zamknięciem dla ruchu ulicy Celnej, autobusy linii 76 w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej kursowały na zmienionej trasie:

  • kursy bez podjazdu na ulicę Heyki od przystanku „Wyszyńskiego” realizowano przez ulicę Energetyków, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, bulwar Gdański do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian,
  • kursy z podjazdem na ulicę Heyki od przystanku „Wyszyńskiego” realizowano przez ulicę Energetyków, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, bulwar Gdański do przystanku „Składowa” i dalej bez zmian.

Zawieszono użytkowanie przystanu „Celna”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Przychodnia Portowa” (wspólny z linią 52)

Z dniem 6 czerwca 2022 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy i rozkładu jazdy linii 76 w związku z prowadzonymi dalej pracami na Międzyodrzu. I tak:

  • w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61312). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego. Przystanek ten obowiązywał tylko dla kursów wykonywanych przez przystanek „Logistyczna”,
  • dla kursów w relacji Nabrzeże Ewa – Brama Portowa od przystanku „Ogrody »Portowiec«” autobusy kursowały wyznaczonym objazdem przez ul. Logistyczną i ul. Kujota do przystanku „Hryniewieckiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61311). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego,
  • dla kursów w relacji Logistyczna – Brama Portowa oraz Nabrzeże Ewa – Logistyczna – Brama Portowa od przystanku „Logistyczna” autobusy kursowały wyznaczonym objazdem przez ul. Logistyczną i ul. Kujota do przystanku „Hryniewieckiego” i dalej bez zmian. Likwidacji uległ przystanek „PŻM” (nr 61311). Przystanek zastępczy (nr 61391) zlokalizowano w ciągu ul. Logistycznej za skrzyżowaniem z ul. Hryniewieckiego i obowiązywał tylko dla autobusów jadących od pętli „Nabrzeże Ewa”.

Wprowadzona zmiana zakładała ruch jednokierunkowy na ul. Hryniewieckiego w kierunku do ul. Logistycznej oraz ruch jednokierunkowy na ul. Kujota w kierunku do ul. Bytomskiej. Objazd został wytyczony łącznikiem/drogą dojazdową biegnącą pomiędzy ulicami Hryniewieckiego a Kujota.

W związku z otwarciem dla ruchu ronda Portowców oraz zamknięciem bulwaru Gdańskiego i bulwaru Śląskiego, od 26 lipca 2022 autobusy linii 76 w kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej dla kursów bez podjazdu na ulicę Heyki od przystanku „Przychodnia Portowa” kursowały przez rondo Portowców, ulicę św. Floriana, ulicę Władysława IV, ulicę Bytomską do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian. Dla kursów z podjazdem na ulicę Heyki od przystanku „Bulwar Gdański” linia kursowała przez ulicę św. Floriana, rondo Portowców, ulicę św. Floriana, ulicę Władysława IV, ulicę Bytomską do przystanku „Bytomska” i dalej bez zmian.

Kursy w relacji Heyki – Brama Portowa od przystanku „Bulwar Gdański” wykonywano przez ulicę św. Floriana, rondo Portowców do ulicy Energetyków i dalej bez zmian. Dla tych kursów nieobsługiwano przystanku „Bytomska”.

W związku ze zmianą kierunku ruchu na ulicy Hryniewieckiego 8 sierpnia 2022 roku nastąpiła kolejna zmiana trasy linii 76. W kierunku Nabrzeża Ewa i Logistycznej autobusy kursowały przez ulicę Kujota do ulicy Logistycznej i dalej bez zmian. Dla kursów do Nabrzeża Ewa (także przez ulicę Logistyczną) zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek „PŻM” (nr 61390), zlokalizowany na ulicy Logistycznej przed skrzyżowaniem z ulicą Hryniewieckiego. W kierunku Bramy Portowej autobusy kursowały stałą trasą przez ulicę Hryniewieckiego.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, jak też komunikatów ZDiTM oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man, Waszka