Encyklopedia

description Linia 76: Nabrzeże Ewa - Brama Portowa

dodane 8.10.2008, godz. 19:00 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 23.02.2020, godz. 13:39 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man
19.01.2020
aktualizacja zdjęcie profilowe użytkownika man man
29.01.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2018 zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
20.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dzień powszedni i świąteczny X
04.08.2009
Dodano informacje na temat przeniesienia części kursów linii na pętlę przy ulicy Logistycznej. Bauer
04.01.2009
Dodano informacje o linii 76 bis zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Trasa: Nabrzeże Ewa —  Hryniewieckiego — Kujota — Rybnicka — Bytomska — Władysława IV — Energetyków (z powrotem: Energetyków — Celna — Bulwar Gdański — Bulwar Śląski — most Długi — Wyszyńskiego — Brama Portowa 

zdjęcie
Linia 76 została uruchomiona 2 stycznia 1973 roku na trasie: Floriana – Nabrzeże Ewa. Obsługiwały ją 4 autobusy w szczycie i 1 autobus po szczycie z co 5 minutową częstotliwością kursowania w szczycie i z co 20 minutową częstotliwością po szczycie. W dzień świąteczny linię obsługiwały 2 autobusy w szczycie i 1 po szczycie z co 10/20 minutową częstotliwością kursowania.

Od 29 stycznia 1973 roku linia 76 jeździła z Placu Hołdu Pruskiego do Nabrzeża Ewa. Obsługiwana była 6 autobusami w szczycie i 2 po szczycie z co 5/15 minutową częstotliwością kursowania w szczycie i po szczycie.

film
00:26
odtwórz
23 października 1973 roku zmniejszono ilość taboru kursującego na linii. Jeździło 5 autobusów w szczycie z częstotliwością kursowania co 6 minut, a po szczycie 1-2 autobusy po szczycie odpowiednio co 15-30 minutową częstotliwością.

Linia na tej trasie kursowała do dnia 1 grudnia 1976 roku.

zdjęcie
1 grudnia 1976 roku została zmieniona trasa linii. Od tamtej pory jeździła z Osiedla Kaliny do Nabrzeża Ewa. Obsługa zapewniana była 10 autobusami w szczycie i 4 autobusami po szczycie z co 5/12/13 minutową częstotliwością. W dni świąteczne linia obsługiwana była przez 4/3,2 autobusy odpowiednio w szczycie i po szczycie z co 12/16/24 minutową częstotliwością. Linia na tej trasie jeździła do 14 lipca 1993 roku.

W międzyczasie na linii zachodziły zmiany a mianowicie: zwiększano i zmniejszano ilość taboru kursującego na linii, wydłużano czas przejazdu, kierowano część taboru z linii 76 po szczycie na mocno obciążoną linię 75.

Od 14 kwietnia 1983 roku część brygad linii 76 obsługiwana była taborem z zajezdni Police.

zdjęcie
Od 22 lutego 1988 roku linię 76 ponownie w całości obsługiwała tylko zajezdnia Klonowica.

2 lutego 1989 roku wprowadzono na trasę linię 76 Bis, która jeździła z Osiedla Kaliny na Dworzec Główny. Obsługiwana była przez 3 autobusy w ciągu całego dnia. Zlikwidowaną ją 17 października 2000 roku.

zdjęcie
Od 14 lipca 2000 linia 76 jeździła trasą: Osiedle Kaliny (przez ulicę Heyki niektóre kursy) do Nabrzeża „Ewa”. Linia obsługiwana była przez 5 autobusów w szczycie i 2 po szczycie z co 10/28 minutową częstotliwością. Jeździła do godziny 18.00.

W związku z remontem Mostu Długiego, 8 sierpnia 1994 roku skrócono trasę linii odcinek Os. Kaliny – Energetyków. Zdjęto z obsługi linii 3 autobusy. Linia kursowała na trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. Obsługiwana była 2 autobusami w szczycie i 1 po szczycie. Remont zakończono we wrześniu 1994 roku i linia powróciła na swoją stałą trasę.

Z powodu remontu ulicy Wyszyńskiego, która trwała od lipca do 29 października 1997 linia jeździła przez ulicę Dworcową.

20 stycznia 1998 roku nastąpiła zmiana trasy w kierunku Os. Kaliny – linia kursowała przez ulicę 26 Kwietnia, Derdowskiego do Witkiewicza.

1 stycznia 1999 roku nastąpiła likwidacja tzw. „sobót roboczych” – autobusy linii 76 kursowały w soboty według świątecznego rozkładu jazdy.

zdjęcie
Od 26 czerwca do października 2000 roku z powodu remontu Mostu Długiego linia kursowała na skróconej trasie Nabrzeże Ewa – Energetyków. Obsługiwana była 1 autobusem w szczycie i po szczycie w dni powszednie i świąteczne.

Linia 76 kursowała na trasie Osiedle Kaliny - Nabrzeże ”Ewa” do 2 lipca 2001 roku. Od tego dnia linia 76 zaczęła kursowanie na trasie Tkacka – Nabrzeże Ewa z niektórymi kursami przez ulicę Heyki (linia 76 przejęła te kursy po zlikwidowanej wówczas linii 70).

Od 11 czerwca 2009 roku na wniosek pasażerów część kursów linii (kierunek Nabrzeże Ewa) skierowana została do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Logistycznej. Na linii wówczas pojawiały się głównie Autosany H6

Na czas trwania różnych uroczystości przystanek linii autobusowej 76 znajdujący się na ulicy Tkackiej był przenoszony na Bramę Portową

zdjęcie
Od 1 lutego 2018 roku zmieniono trasę linii 76. W ramach tych zmian zlikwidowano przystanek końcowy Tkacka, który został przeniesiony na przystanek Brama Portowa w ciągu alei Niepodległości.

zdjęcie
Linię od 1 stycznia 2020 roku obsługuje PKS Szczecin dwoma brygadami w dzień powszedni i jedną w pozostałe dni.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989, jak też komunikatów ZDiTM oraz informacji własnych opracował: Janusz Światowy

aktualizacja: man