Encyklopedia
Jelcz M11
dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez
man


Do Szczecina pierwszy raz trafiły w 1985 roku. W ciągu 5 lat zakupiono aż 130 sztuk tych autobusów, które rozdysponowano po wszystkich zajezdniach autobusowych.
Stan techniczny prawie wszystkich autobusów tego typu po krótkim czasie stawał się wręcz tragiczny. Już w 2002 roku znane były przypadki odebrania dowodu rejestracyjnego autobusów w czasie kontroli drogowych na liniach bezpłatnych obsługiwanych przez SPA Klonowica. Biorąc pod uwagę nikłe szanse na zakup większej ilości taboru przez szczecińskich przewoźników autobusowych, wycofanie Jelczy M11 z eksploatacji było raczej mało realne, aż do czasu zakupu przez spółki używanych autobusów MAN-ów NL262 latem 2005 roku. Nieco lepiej sytuacja miała się w Policach, gdzie co roku dokonywano zakupu 5 nowych autobusów. Jednak i ta spółka rozpoczęła współpracę z przedsiębiorcami niemieckimi.
Najgorsza sytuacja panowała jednak w zajezdni Dąbie. Sprowadzenie z Niemiec 12 używanych autobusów solowych na przełomie września i października 2006 roku całkowicie odwróciło tę sytuację. Spółka razem z Jelczami 120MM/1 na przełomie czerwca i lipca 2007 roku wycofała osiem M11, zostawiając sobie tylko 4 takie wozy.
Gdy w lipcu 2007 roku okazało się, że Ikarusy 280 bez problemu poradzą sobie pod ciasnym mostem na linii 52 przyszłość popularnych Jelczy M11 stanęła pod znakiem zapytania. Ich całkowitego wycofania spodziewano się do końca roku 2008. Rzeczywistość nieco zweryfikowała te plany, a ostatni autobus w zajezdni Dąbie o numerze taborowym 359 został wycofany w czerwcu 2009 roku, który przekazano z przeznaczeniem na pojazd historyczny do Muzeum Techniki i Komunikacji.
Ostatnimi M11 wycofanymi z eksploatacji w szczecińsko-polickiej komunikacji okazały się pojazdy 3001 i 3002 z SPPK, które opuściły teren zajezdni w 2010 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w Szczecinie.
Historyczne M11-tki
W Szczecinie na dzień dzisiejszy znajdują się obecnie dwa egzemplarze historyczne Jelcza M11 - jeden należący do Muzeum Techniki i Komunikacji pojazd o numerze taborowym 359 dawniej służący w zajezdni Dąbie oraz jeden należący do RetroBUS-a - pojazd o numerze 574 sprowadzony w 2020 roku wcześniej należący do Muzeum Komunikacji w Paterku, które odkupiło egzemplarz od MZK Stalowa Wola.Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Średni wiek pojazdu: 34,50 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
359 | Jelcz M11 | 1987 | SZD 684E | 24.04.1987 | Muzeum Techniki | przekazany przez SPA Dąbie do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki" | |
574 | Jelcz M11 | 1990 | ZS 88E | 30.11.2019 | nieznana | ex ? (Muzeum Komunikacji Paterek); exex 087 (MZK Stalowa Wola) | przyjazd do Szczecina 16.02.2020 |