Encyklopedia

description Jelcz M11

dodane 5.12.2004, godz. 19:10 przez zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos; zmodyfikowane 9.07.2009, godz. 23:43 przez LLUZNIAK

25.02.2009
Dokonano korekty hasła odnośnie ilostanu pozostałych pojazdów w ruchu. zdjęcie profilowe użytkownika X X
21.08.2007
Dodano informację o wycofaniu z eksploatacji przez zajezdnię Klonowica. zdjęcie profilowe użytkownika Pepe Pepe
23.10.2006
Uzupełniono informacje o stopniowym wycofywaniu Jelczy M11 z eksploatacji. zdjęcie profilowe użytkownika Phobos Phobos
Najbardziej oryginalny produkt Jelcza. Połączenie podwozia Ikarusa 260 (i jego mechaniki) oraz nadwozia autobusu Jelcz PR110. Projekt powstał i realizowany był w latach 80-tych, czyli w okresie kompletnego rozstroju gospodarki. Początkowo chwalono te autobusy za lepsze przystosowanie do polskich dróg, jednak w kolejnych latach ujawniały się kolejne wady pojazdów tego typu. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć nadmierne zużycie paliwa oraz źle zabezpieczone przed korozją nadwozie.

Do Szczecina pierwszy raz trafiły w 1985 roku. W ciągu 5 lat zakupiono aż 130 sztuk tych autobusów, które rozdysponowano po wszystkich zajezdniach autobusowych.

Stan techniczny prawie wszystkich autobusów tego typu jest tragiczny. Już w 2002 roku znane były przypadki odebrania dowodu rejestracyjnego autobusów w czasie kontroli drogowych na liniach bezpłatnych obsługiwanych przez SPA Klonowica. Biorąc pod uwagę nikłe szanse na zakup większej ilości taboru przez szczecińskich przewoźników autobusowych, wycofanie Jelczy M11 z eksploatacji było raczej mało realne, aż do czasu zakupu przez spółki używanych autobusów MAN NL262 latem 2005 roku. Nieco lepiej sytuacja miała się w Policach, gdzie co roku dokonywano zakupu 5 nowych autobusów. Jednak i ta spółka rozpoczęła współpracę z przedsiębiorcami niemieckimi. Po podpisaniu przez SPPK i ZDiTM umowy na 10 lat obsługi komunikacyjnej, zapowiedziano zakup 20 fabrycznie nowych autobusów w roku 2007, co z pewnością oznaczać będzie koniec eksploatacji Jelczy M11 w Policach.

Po kolejnych zakupach w styczniu roku 2006 w zajezdni przy ulicy Klonowica w czynnej eksploatacji pozostały już tylko 3-4 sztuki Jelczy M11. Ostateczny kres ich nastąpił 26 czerwca 2007 roku, kiedy to dwa ostatnie pojazdy 572 i 573 wyjechały na popołudniowy szczyt linii 63. Kilka dni później opuściły one na zawsze zajezdnię Klonowica.

Jeszcze do niedawna, najgorsza sytuacja panowała w zajezdni SPA Dąbie. Sprowadzenie z Niemiec 12 używanych autobusów solowych na przełomie września i października 2006 roku całkowicie odwróciło tę sytuację. Spółka razem z Jelczami 120M na przełomie czerwca i lipca 2007 roku wycofała osiem M11, zostawiając sobie tylko 4 takie wozy.

Ogółem w szczecińsko - polickiej komunikacji zostały tylko 4 sztuki tych pojazdów. Gdy w lipcu 2007 roku okazało się, że Ikarusy 280 bez problemu poradzą sobie pod ciasnym mostem na linii 52 przyszłość popularnych Jelczy M11 stanęła pod znakiem zapytania. Ich całkowitego wycofania spodziewano się do końca roku 2008, jednak pojazdy te pełnią służbę do dnia dzisiejszego. W samym Szczecinie w ruchu liniowym pozostał tylko jeden egzemplarz o numerze taborowym 359
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 32,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
359 Jelcz M11 1987 SZD 684E 24.04.1987 Muzeum Techniki przekazany przez SPA Dąbie do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"