Encyklopedia

Jelcz M11

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

19.02.2020
dodano informacje do roku 2020 man
25.02.2009
Dokonano korekty hasła odnośnie ilostanu pozostałych pojazdów w ruchu. X
21.08.2007
Dodano informację o wycofaniu z eksploatacji przez zajezdnię Klonowica. Pepe
23.10.2006
Uzupełniono informacje o stopniowym wycofywaniu Jelczy M11 z eksploatacji. Phobos

zdjęcie
Już wkrótce znikną z naszych linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jelcz M11 to jeden z najbardziej oryginalnych produktów producenta autobusów z Jelcza. Powstał jako połączenie podwozia Ikarusa 260 (i jego mechaniki) oraz nadwozia autobusu Jelcz PR110. Projekt powstał i realizowany był w latach 80., czyli w okresie kompletnego rozstroju gospodarki. Początkowo chwalono te autobusy za lepsze przystosowanie do polskich dróg, jednak w kolejnych latach ujawniały się kolejne wady pojazdów tego typu. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć nadmierne zużycie paliwa oraz źle zabezpieczone przed korozją nadwozie.

zdjęcie
Codzienność linii 63 sprzed dwunastu lat
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Do Szczecina pierwszy raz trafiły w 1985 roku. W ciągu 5 lat zakupiono aż 130 sztuk tych autobusów, które rozdysponowano po wszystkich zajezdniach autobusowych. Także prywatny szczeciński przewoźnik - PKS Szczecin posiadał kilka sztuk Jelczy M11 eksploatowanych w ramach siatki nocnej komunikacji miejskiej na zlecenie ZDiTM oraz komercyjnych linii bezpłatnych.

Stan techniczny prawie wszystkich autobusów tego typu po krótkim czasie stawał się wręcz tragiczny. Już w 2002 roku znane były przypadki odebrania dowodu rejestracyjnego autobusów w czasie kontroli drogowych na komercyjnych liniach bezpłatnych obsługiwanych przez SPA Klonowica. Biorąc pod uwagę ówczesne nikłe szanse na zakup większej ilości taboru przez szczecińskich przewoźników autobusowych, wycofanie Jelczy M11 z eksploatacji było raczej mało realne, aż do czasu zakupu przez spółki używanych autobusów MAN-ów NL262 latem 2005 roku. Nieco lepiej sytuacja miała się w Policach, gdzie co roku dokonywano zakupu 5 nowych autobusów. Jednak i ta spółka rozpoczęła współpracę z przedsiębiorcami niemieckimi. 

zdjęcie
Kiedyś "mig" był częstym widokiem na Krzekowie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po kolejnych zakupach w styczniu 2006 w zajezdni przy ulicy Klonowica w czynnej eksploatacji pozostały już tylko 3-4 sztuki Jelczy M11. Ostateczny kres ich nastąpił 26 czerwca 2007 roku, kiedy to dwa ostatnie pojazdy 572 i 573 wyjechały na popołudniowy szczyt linii 63. Kilka dni później opuściły one na zawsze zajezdnię Klonowica.

Najgorsza sytuacja panowała jednak w zajezdni Dąbie. Sprowadzenie z Niemiec 12 używanych autobusów solowych na przełomie września i października 2006 roku całkowicie odwróciło tę sytuację. Spółka razem z Jelczami 120MM/1 na przełomie czerwca i lipca 2007 roku wycofała osiem M11, zostawiając we flocie tylko 4 takie wozy.

Gdy w lipcu 2007 roku okazało się, że Ikarusy 280 bez problemu poradzą sobie pod ciasnym mostem na linii 52 przyszłość popularnych Jelczy M11 stanęła pod znakiem zapytania. Ich całkowitego wycofania spodziewano się do końca roku 2008. Rzeczywistość nieco zweryfikowała te plany, a ostatni autobus w zajezdni Dąbie o numerze taborowym 359 został wycofany w czerwcu 2009 roku, który przekazano z przeznaczeniem na pojazd historyczny do Muzeum Techniki i Komunikacji

Ostatnimi M11 wycofanymi z eksploatacji w szczecińsko-polickiej komunikacji okazały się pojazdy 3001 i 3002 z SPPK, które opuściły teren zajezdni w 2010 roku, jednocześnie kończąc erę tych pojazdów w Szczecinie. 

Historyczne M11-tki

zdjęcie
Jelcz M11 w drodze do warsztatu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W Szczecinie na dzień dzisiejszy znajdują się obecnie dwa egzemplarze historyczne Jelcza M11 - jeden należący do Muzeum Techniki i Komunikacji pojazd o numerze taborowym 359 dawniej służący w zajezdni Dąbie oraz jeden należący do RetroBUS-a - pojazd o numerze 574 sprowadzony w 2020 roku wcześniej należący do Muzeum Komunikacji w Paterku, które odkupiło egzemplarz od MZK Stalowa Wola.

Producent:
Jelcz
Model:
M11
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 000 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
3 060 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 200 kg
Masa całkowita:
16 000 kg
Wysokość podłogi:
920 mm
Silnik:
RABA D 2156 HM 6U
Norma Euro:
brak danych
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów 10,35 dm3
Moc silnika:
142 kW / 192 KM
Skrzynia biegów:
Csepel ASH75-2-AB
Liczba miejsc siedzących:
30
Liczba miejsc ogółem:
100
Lata produkcji:
1985–1990
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
131/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 2
Średni wiek pojazdu: 35,50 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
359 Jelcz M11 1987 SZD 684E 24.04.1987 Muzeum Techniki przekazany przez SPA Dąbie do Muzeum Techniki i Komunikacji "Zajezdnia Sztuki"
574 Jelcz M11 1990 ZS 88E 30.11.2019 nieznana ex ? (Muzeum Komunikacji Paterek); exex 087 (MZK Stalowa Wola) przyjazd do Szczecina 16.02.2020