Encyklopedia

Berliet PR100

dodane przez mamol; zmodyfikowane przez man

07.01.2007
Dodanie informacje o skrzyni biegów (użytkownik usunięty)
29.10.2006
Zastąpiono jedno ze zdjęć egzemplarza warszawskiego. Phobos
09.10.2006
Dodano do tekstu kolejne zdjęcia warszawskiego Berlita PR100MI 3873. konjo 
05.10.2006
Załączono zdjęcia egzemplarza pochodzącego z Warszawy. konjo 

1 sierpnia 1972 roku została podpisana w Warszawie polsko-francuska umowa licencyjna na produkcję w Jelczu nowoczesnego autobusu miejskiego, opartego na autobusie Berliet PR-100, którego produkcja została uruchomiona w zakładach Vénissieux we Francji w końcu 1971 roku.

zdjęcie
Pokaz warszawskiego Berlieta PR100 na tegorocznym zlocie "ogórków"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W niespełna 5 miesięcy po podpisaniu tej umowy w zakładach w Jelczu wybudowano pierwszych 20 autobusów PR100 wykonanych według standardu A, czyli że udział polskich części nie przekroczył 5%. W następnym roku zbudowano ich 280, a w 1974 już 420, w tym 240 według standardu D (40,2% udział importu) i takie właśnie autobusy trafiły do Szczecina. W 1975 roku zakończono produkcję tego modelu budując 520 autobusów PR100 według standardu E, czyli zaledwie 39,6% części z importu. Pierwsze Berliety PR100 ruszyły w Warszawie w niedzielę 6 stycznia 1973 roku na linię pospieszną A. W sumie Warszawa otrzymała najwięcej tych autobusów, bo prawie 800 sztuk na 1240 wyprodukowanych.

Berliet PR100 był nowoczesnym autobusem miejskim o długości 11,23 m, szerokości 2,5 m i wysokości 2,915 m, zaś rozstaw osi wynosił 5,6 m. Autobus mógł przewozić łącznie 97 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Umieszczenie silnika w tylnej części autobusu pozwalało na maksymalne wykorzystanie wnętrza i obniżenie podłogi do 645 mm, co w istotny sposób ułatwiało wsiadanie i wysiadanie. Autobus wyposażono w dwoje szerokich, dwustrumieniowych drzwi o szerokości wewnętrznej 1 200 mm.

zdjęcie
Berliet PR100 w nieczynnej już warszawskiej zajezdni Chełmska
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Zawieszenie kół było pneumatyczne, przednie koła miały niezależne zawieszenie. Mechanizm kierownicy wyposażono we wspomaganie hydrauliczne, tak że dźwignia zmiany biegów była niewielka i umieszczona tuż przy kierownicy. PR100 był o 60 cm dłuższy od Jelcza Mex272, ale dzięki o 100 cm krótszemu rozstawowi osi był bardzo zwrotny. Autobus miał bardzo skuteczny dwuobwodowy, powietrzny układ hamulcowy z hamulcem bezpieczeństwa oraz w nie mniej skuteczny system ogrzewania i przewietrzania. Konstrukcja nadwozia autobusu była samonośna i wykonana ze spawanych rur stalowych. Zastosowano okna o dużej powierzchni, zarówno z przodu jak i po bokach pojazdu. Autobus napędzany był silnikiem Berliet V800 o mocy 170 KM, co przy masie własnej 8,3 tony i masie całkowitej 15,4 tony pozwalało na osiągnięcie prędkością 71 km/godz. Berliety w miejskiej wersji wyposażone były w hydrauliczne sprzęgło i półautomatyczną skrzynię biegów Wilson, w międzymiastowej sprzęgło sterowane pneumatycznie i skrzynię biegów Berlieta. W praktyce skrznki Wilsona okazały się niezwykle awaryjne, i były zastępowane skrzyniami na licencji ZF.

zdjęcie
Wnętrze przedniej części warszawskiego Berlieta PR100
Przekrój wnętrza i rozplanowanie siedzeń w tym autobusie wskazywało na jego miejskie przeznaczenie, gdzie najważniejszą cechą było możliwość szybkiej komunikacji, czyli wymiany pasażerów autobusu na przystanku. W autobusie tym możliwe było łatwe wniesienie nawet kilku wózków z dziećmi i ich bezpieczny przewóz (wydzielone miejsca po lewej stronie pojazdu). Dla pasażerów jadących na dłuższych odcinakach przewidziano miejsca siedzące w tylnej części pojazdu. Pomimo dołożonych starań, dwie pary drzwi - na polskie warunki - okazały się być niewystarczające. Wymiana pasażerów okazała się utrudniona, a konstrukcyjnie wytrzymywały one obciążeń na polskich drogach. Przekrój wnętrza autobusu wskazywał na odpowiednie jego rozplanowanie również w przekroju pionowym. Uwzględniono wzrost pasażerów. Z tych też powodów wysokość i powierzchnia okien bocznych pozwalała na obserwację trasy przez wszystkich pasażerów stojących oraz oczywiście i tych siedzących, nawet w tylnej części autobusu.

zdjęcie
Warszawski Berliet PR100 widziany od tyłu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trwałość autobusu miała wynosić co najmniej 10 lat i 700 000 km przebiegu. W praktyce, w polskich warunkach okazała się o wiele mniejsza. I tak autobusy te w Szczecinie, pomimo wielkiej dbałości o nie, były eksploatowane zaledwie przez 6 lat. Potwierdziły to również doświadczenia Warszawy, gdzie ostatni autobus PR100 skasowano w 1983 roku, a ostatnia dostawa odbywała się w 1975 roku, a więc trwałość ich była mniejsza od 10 lat (najwyżej 8 lat, czyli tyle samo co Jelcz Mex272).

A. Rummel - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne w latach 1922-1980
opracowanie: Marek Molewicz

Producent:
Berliet
Model:
PR100
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0)
Długość:
11 230 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 900 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
8 300 kg
Masa całkowita:
15 400 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
645 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
670 mm
Silnik:
Berliet V800
Układ silnika:
leżący na zwisie tylnym, 8,82 dm3
Moc silnika:
124 kW / 170 KM
Skrzynia biegów:
Wilson HVD 60 ME; Wilson BXSA 108
Liczba miejsc siedzących:
29
Liczba miejsc ogółem:
97
Lata produkcji:
1972-1975
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
3/0
Prędkość maksymalna:
71 km/h
Zobacz też: Jelcz 120MJelcz L11Jelcz M11Jelcz PR110