Encyklopedia

MAN A20

dodane przez SOLARIS1850; zmodyfikowane przez Waszka

Rodzina MAN A20 to rodzina i seria niskopodłogowych autobusów MAXI III generacji produkowana przez firmę MAN od 1998 do 2004, a następnie od roku 2005 w standardzie MAN Lion's City. Autobusami z serii MAN A20 są: MAN NÜ263, MAN NÜ273, MAN NÜ283, MAN NÜ313 i MAN NÜ323, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika. Autobusy z serii A20 miały na celu rozszerzyć ofertę III generacji autobusów MAN-a o pojazdy klasy MAXI przystosowane do linii podmiejskich.

Historia powstania

Rodzina MAN A20 powstała w 1998 roku, gdy firma MAN zdecydowała się stworzyć serię autobusów jednoczłonowych klasy pojemności MAXI przystosowanych do ruchu liniach ruchu podmiejskiego. Podstawowym modelem z rodziny A20 był MAN NÜ313 z silnikiem o mocy 310 KM, ale powstały również inne modele serii A20, różniące się zasadniczo tylko modelem i mocą silnika. W 2005 roku MAN wypuścił na rynek zmodernizowaną rodzinę A20 opartą o rodzinę i gamę modeli MAN Lion’s City.

Dane techniczne

Ze względu na pojemność rodzina MAN A20 jest zaliczana do autobusów MAXI. Pojazdy MAN A20 są wyposażone w silnik D 2866 LUH 24 lub D 2866 LUH 26 produkcji MAN-a o mocy 260, 270, 280, 310 lub 320 koni mechanicznych, i skrzynię pięciobiegową ZF 6 HP 590. Autobusy posiadają dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a w drugich drzwiach na 340 mm nad jezdnią.

Wyposażenie

Autobusy z rodziny MAN A20 były przystosowane do przewozu ogółem maksymalnie 95 pasażerów, czyli 45 pasażerów na miejscach siedzących i 45 pasażerów na stojąco. Pojazdy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego przewoźnika. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w jeden rząd po dwa siedzenia z obu stron pojazdu i cztery siedzenia skierowane do kierunku jazdy z tyłu. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego przewoźnika. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, aczkolwiek występowały również pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy również dodatkowe podgrzewanie podłogi pojazdu. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej lub półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też tradycyjną konstrukcję produkcji VDO. Autobusy z serii MAN A20 posiadały również systemy pomocnicze dla kierowcy ABS i ASR.

na podstawie Wikipedii i wiedzy własnej opracował SOLARIS1850

Producent:
MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
Model:
A20
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2758 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
11 200 kg
Masa całkowita:
18 000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Skrzynia biegów:
ZF 6 HP 590
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Lata produkcji:
1998–2004
Rozstaw osi:
5875 mm