Encyklopedia

Mercedes-Benz O530Ü

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

31.01.2020
dodano informacje o modelu man

Mercedes Benz O530Ü o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.

zdjęcie
Kariera tego Mercedesa w szczecińskim PKS-ie nie potrwała długo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Model O530Ü to autobus wyprodukowany dla przedsiębiorstw obsługujących typowo linie podmiejskie oraz międzymiastowe.  Wozy te wizualnie nie różnią się od swoich miejskich "braci" O530, a różnice, które są gołym okiem zauważalne to m.in. nieznacznie większa wysokość autobusu oraz rzędy siedzeń w wersji podmiejskiej (z niem. überland). 

W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne.

Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł "Bus Of The Year 2013", w której do oferty dodano również autobusy hybrydowe i E-Citaro, czyli w pełni elektryczny model tego autobusu.

Kariera w Szczecinie

zdjęcie
Mercedes zjeżdża z górki w kierunku końcowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na szczecińskich ulicach pojawiło się dotąd pięć dwudrzwiowych pojazdów w standardzie O530Ü. Wszystkie z nich zakupione zostały przez PKS Szczecin i zostały skierowane głównie do obsługi pakietu linii na zlecenie ZDiTM.

Pierwszy z nich - 10138 przybył do Szczecina w roku 2011.

W 2018 roku na Heyki pojawiły się dwa kolejne podmiejskie O530Ü pochodzące z Bremy, które otrzymały numery taborowe 10382 i 10383

Na początku czerwca 2020 do zajezdni PKS-u zawitał pojazd należący wcześniej do KVG Stade - szczeciński 10555. W październiku 2020 na liniach pojawił się również eksploatowany wcześniej Braunschweigu 10597.

W 2021 roku szczeciński PKS zakupił należący do KVG Stade O530Ü, któremu nadano numer taborowy 10620.

autor: man

Producent:
Mercedes-Benz
Model:
O530Ü
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 869 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
10 770 kg
Masa całkowita:
19 000 kg
Wysokość podłogi:
340 mm
Silnik:
Mercedes Benz OM 906 hLA
Norma Euro:
Euro III
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
7/5

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 5
Średni wiek pojazdu: 18,60 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
10382 Mercedes-Benz O530Ü 2002 ZS 723HU 13.04.2018 PKS ex 02038 (DB WEB Bremen, 2014-2017), exex 323 (DB WEB Bremen, 2002-2014)
10555 Mercedes-Benz O530Ü 2003 ZS 012ME 08.06.2020 PKS ex 883 (KVG Stade)
10597 Mercedes-Benz O530Ü 2003 ZS 814MN 02.10.2020 PKS ex 03020 (RBB Braunschweig, 2016-2020), exex 316 (RBB Braunschweig, 2003-2016)
10620 Mercedes-Benz O530Ü 2002 ZS 893MX 20.02.2021 PKS ex 100203 (KVG Stade, 2020-2020), exex 856 (KVG Stade, 2002-2020)
10646 Mercedes-Benz O530Ü 2002 ZS 549NR 04.07.2021 PKS ex 100206 (KVG Stade, 2020-2020), exex 859 (KVG Stade, 2002-2020)