Encyklopedia

Mercedes-Benz O530Ü

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

31.01.2020
dodano informacje o modelu man

Mercedes Benz O530Ü o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.

zdjęcie
Kariera tego Mercedesa w szczecińskim PKS-ie nie potrwała długo
aktualna ocena: 4,60, liczba ocen: 5
Model O530Ü to autobus wyprodukowany dla przedsiębiorstw obsługujących typowo linie podmiejskie oraz międzymiastowe.  Wozy te wizualnie nie różnią się od swoich miejskich "braci" O530, a różnice, które są gołym okiem zauważalne to m.in. nieznacznie większa wysokość autobusu oraz rzędy siedzeń w wersji podmiejskiej (z niem. überland). 

W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Jednostki napędowe nowego Citaro to trzy odmiany 6 cylindrowych silników, jedna o pojemności 6400 ccm posiadająca 286 KM, zaś druga 12- litrowa posiadająca w słabszej wersji 299 KM, a w mocniejszej - 354 konie. Dzięki nisko "zawieszonemu" momentowi obrotowemu (dla wersji 6400 ccm 1120 Nm, zaś dla wersji 12 litrowej odpowiednio dla słabszej i mocniejszej jednostki 1250Nm i 1600Nm) kierowca mógł być pewny, że pojazd nie będzie "ociągał się" podczas ruszania nawet przy pełnym obciążeniu. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne.

Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2, która zyskała tytuł "Bus Of The Year 2013", w której do oferty dodano również autobusy hybrydowe i E-Citaro, czyli w pełni elektryczny model tego autobusu.

Kariera w Szczecinie

zdjęcie
Mercedes zjeżdża z górki w kierunku końcowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na szczecińskich ulicach pojawiło się dotąd pięć dwudrzwiowych pojazdów w standardzie O530Ü. Wszystkie z nich zakupione zostały przez PKS Szczecin i zostały skierowane głównie do obsługi pakietu linii na zlecenie ZDiTM.

Pierwszy z nich - 10138 przybył do Szczecina w roku 2011.

W 2018 roku na Heyki pojawiły się dwa kolejne podmiejskie O530Ü pochodzące z Bremy, które otrzymały numery taborowe 10382 i 10383

Na początku czerwca 2020 do zajezdni PKS-u zawitał pojazd należący wcześniej do KVG Stade - szczeciński 10555. W październiku 2020 na liniach pojawił się również eksploatowany wcześniej Braunschweigu 10597.

W 2021 roku szczeciński PKS zakupił należący do KVG Stade O530Ü, któremu nadano numer taborowy 10620.

autor: man


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 4
Średni wiek pojazdu: 18,50 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
10382 Mercedes-Benz O530Ü 2002 ZS 723HU 13.04.2018 PKS ex 02038 (DB WEB Bremen, 2014-2017), exex 323 (DB WEB Bremen, 2002-2014)
10555 Mercedes-Benz O530Ü 2003 ZS 012ME 08.06.2020 PKS ex 883 (KVG Stade)
10597 Mercedes-Benz O530Ü 2003 ZS 814MN 02.10.2020 PKS ex 03020 (RBB Braunschweig, 2016-2020), exex 316 (RBB Braunschweig, 2003-2016)
10620 Mercedes-Benz O530Ü 2002 ZS 893MX 20.02.2021 PKS ex 100203 (KVG Stade, 2020-2020), exex 856 (KVG Stade, 2002-2020)