Encyklopedia
Mercedes-Benz O530Ü
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Mercedes Benz O530Ü o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.
Model O530Ü to autobus wyprodukowany dla przedsiębiorstw obsługujących typowo linie podmiejskie oraz międzymiastowe. Wozy te wizualnie nie różnią się od swoich miejskich „braci” O530, a różnice, które są gołym okiem zauważalne to m.in. nieznacznie większa wysokość autobusu oraz rzędy siedzeń w wersji podmiejskiej (z niem. überland).W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec. Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne.
Od 2011 roku produkowana jest druga generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2.
Kariera w Szczecinie
Na szczecińskich ulicach pojawiło się dotąd osiem dwudrzwiowych pojazdów w standardzie O530Ü. Wszystkie z nich zakupione zostały przez PKS Szczecin i skierowano je głównie do obsługi pakietu linii na zlecenie ZDiTM.Pierwszy z nich - 10138 przybył do Szczecina w roku 2011. Początkowo, autobus pomalowany był w barwy szczecińskiego PKS-u, zaś w 2015 roku został przemalowany zgodnie ze schematem „Floating Garden”.
W 2018 roku na Heyki pojawiły się dwa kolejne podmiejskie O530Ü wyprodukowane w 2002 roku. Były to pojazdy pochodzące z Bremy, które otrzymały numery taborowe 10382 i 10383.
Na początku czerwca 2020 do zajezdni PKS-u zawitał podmiejski Mercedes z rocznika 2003, należący wcześniej do KVG Stade - szczeciński 10555. W październiku 2020 na liniach pojawił się również eksploatowany wcześniej w Braunschweigu 10597.W 2021 roku w Szczecinie pojawiły się dwa O530Ü pochodzące z KVG Stade. W lutym na trasy wyjechał pojazd 10620, natomiast w lipcu dołączył do niego 10646. Oba autobusy zostały wyprodukowane w 2002 roku.
Na początku 2022 roku do grona O530Ü z PKS-u dołączył kolejny egzemplarz - 10747, który wcześniej był eksploatowany w miastach w pobliżu niemieckiej stolicy - najpierw w Poczdamie, a następnie w Nauen. W październiku 2022 eksploatację rozpoczął 10774 kursujący wcześniej u przewoźnika Fischer Söhlde.
Wycofane egzemplarze
W maju 2017 po sześciu latach eksploatacji liniowej, wycofany został egzemplarz o numerze 10138.
Z powodu strat spowodowanych pożarem, 29 listopada 2018 swoją eksploatację zakończył O530Ü 10383. Ta sama przyczyna była powodem wycofania pojazdu 10747, który doszczętnie spłonął zaledwie dwa dni po swoim debiucie liniowym - 8 maja 2022, a także Mercedesa o numerze 10620 spalonego w dniu 7 sierpnia 2022.
W lipcu 2022 ze stanu zajezdni przy ul. Heyki skreślony został pojazd 10382.
W październiku 2023, z powodu uszkodzeń po wypadku zakończono eksploatację egzemplarza 10646, zaś w połowie listopada 2023 wycofano wóz 10597.
W połowie 2024 roku skreślony został egzemplarz o numerze 10555.
3 (1-2-1)
Mercedes-Benz OM406LA
Średni wiek pojazdu: 18,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
10774 | Mercedes-Benz O530Ü | 2006 | ZS 260RF | 20.10.2022 | PKS | ex ? (Fischer Söhlde) |