Encyklopedia
Mercedes-Benz O530GÜ
dodane przez Waszka; zmodyfikowane przez
Waszka
Mercedes-Benz O530GÜ o nazwie handlowej Citaro należy do rodziny autobusów niemieckiego producenta. Z modelu bazowego wywodzi się kilka wersji różniących się długością, a także przystosowaniem do przewozów miejskich i podmiejskich.
Model O530GÜ to autobus wyprodukowany dla przedsiębiorstw obsługujących typowo linie podmiejskie oraz międzymiastowe. Wozy te wizualnie znacznie nie różnią się od swoich miejskich „braci” O530G. Różnice, które są gołym okiem zauważalne to między innymi nieznacznie większa wysokość autobusu oraz rzędy siedzeń w wersji podmiejskiej (z niem. überland). Pojazdy te wyróżnia także posiadanie tylko jednej połówki pierwszych drzwi, a same drzwi w całym pojeździe mają mechanizm odskokowo-przesuwny. W 2006 roku model przeszedł facelifting, wraz z którym do użytku wprowadzono pojazdy z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro IV oraz Euro V wykorzystując technologię BlueTec.Niezależne zawieszenie osi przedniej zapewniało również większy komfort jazdy, a sami kierowcy chwalili zwrotność zliftingowanego Citaro, którą osiągnięto za pomocą ulepszonego układu kierowniczego. W kabinie kierowcy zastosowano szybę o lepszych właściwościach termoizolacyjnych oraz do dyspozycji kierowcy oddano większą ilość schowków, a sam fotel prowadzącego umiejscowiony jest za pulpitem VDO. W przestrzeni pasażerskiej zmiany były czysto kosmetyczne.Obecnie produkowana jest już trzecia generacja pojazdów, o oznaczeniu handlowym Citaro C2.
Kariera w Szczecinie
Jedyne do tej pory Mercedesy O530GÜ pojawiły się w zajezdni PKS Szczecin w 2019 roku. Zostały im nadane numery taborowe 10454 oraz 10455. Pojazdy posiadały barwy firmowe PKS Szczecin, zatem sporadycznie pojawiały się w obsłudze linii miejskich.
Autobusy te zostały wycofane w drugiej połowie 2021 roku, a od tego czasu w Szczecinie nie są eksploatowane pojazdy o tym modelu.
na podstawie wiedzy własnej opracował Waszka
4 (1-2-2-1)
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat