Encyklopedia
Mercedes-Benz O530 eCitaro
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Mercedes-Benz O530 eCitaro został oficjalnie zaprezentowany w 2018 roku. To zeroemisyjny, elektryczny autobus klasy MAXI.
Wygląd eCitaro został zaprojektowany w ramach dotychczasowej koncepcji Citaro C2 przez firmę Daimler Buses GMBH i w porównaniu do poprzedniej generacji różni się m.in. przodem w czarnym kolorze z nowo zaprojektowaną ramą z okrągłymi reflektorami LED. Wykonanie ścian, szkieletu i tyłu oraz kokpit nie odbiega znacząco wyglądem i funkcjonalnością od spalinowego i hybrydowego Citaro. Pod względem wysokości, eCitaro jest o około 50 centymetrów wyższy od swojego spalinowego odpowiednika.
We wnętrzu autobusu nie doszło do istotnych zmian - zastosowano nowy sufit z szerokimi pasami świetlnymi LED, słupki okienne w kolorze czarnym, a także kanały powietrzne z materiału tekstylnego, których zadaniem jest maksymalne wyciszenie przedziału pasażerskiego. Wedle zamówienia kupującego istnieje możliwość zamontowania również ładowarek USB dla podróżujących.
Silnik elektryczny pojazdu – oś ZF AVE 130 o mocy 125 kW zlokalizowano w piastach kół, zaś na każdym kole osi zamontowano silnik asynchroniczny, który chłodzony jest wodą. Miejsce, w którym w konwencjonalnej wersji Citaro znajduje się silnik i skrzynia biegów, wykorzystano do zlokalizowania modułów baterii. Komponenty zostały umiejscowione w taki sposób, by w jak największy sposób rozłożyć ciężar pojazdu i zmniejszyć obciążenie jezdni. W pojeździe zastosowano ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe NMC rozmieszczane na dachu lub z tyłu w liczbie 6, 8, 10 lub 12. Przy wyborze największej liczby – eCitaro według producenta może osiągać zasięg do 200 km. Baterie, w zależności od opcji ładowane są za pomocą wtyczki plug-in lub poprzez pantograf.
Autobus posiada systemy elektronicznego programu stabilizacji ESP oraz system asystenta hamowania Preventive Brake Assist i asystenta skrętu Sideguard Assist. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa eCitaro wyposażany jest w generator dźwięków AVAS (Acoustic Vehicle Alertic System), którego zadaniem jest wytwarzanie sztucznych dźwięków otoczenia przy prędkości autobusu do 30 km/h.
Istnieje także możliwość wyposażenia autobusu w system kamer 360° oraz system prekondycjonowania termicznego, dzięki któremu pojazd wyjeżdżając na trasę jest termicznie przygotowany do przewozu pasażerów w odpowiedniej temperaturze wewnątrz – podczas ładowania baterii równolegle wnętrze jest chłodzone lub ogrzewane. Ponadto moc układu ogrzewania i układu klimatyzacji jest ustalana od liczby pasażerów wewnątrz autobusu – pomiar odbywa się poprzez czujniki nacisku na oś.
Mercedes-Benz O530 C2 eCitaro #MA-MB 1027 był testowany przez SPA Dąbie na przełomie listopada i grudnia 2023 roku. W ramach testów obsługiwał linie 56, 65, 66, 72, 79 oraz 97.
na podstawie mercedes-benz-bus.com - autor: man
2 (2-2-0)
3 (1-2-2)
3 (2-2-2)
plug-in