Encyklopedia

Linia 528: Gumieńce - Pomorzany Dobrzyńska

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

12.02.2024
Dodano informacje o zmianach od 19/20 lutego 2024 man
12.01.2024
Dodano informacje o objeździe w styczniu 2024 man
03.01.2023
Dodano informacje o objeździe od 8 stycznia 2023 man
23.12.2022
Dodano informacje o nowym operatorze linii od 2023 man
06.08.2022
dodano informację o korekcie rozkładu Waszka
02.01.2022
Dodano informacje o zmianach trasy z dniem 08.01.2022 fan004
09.04.2021
Dodano informację o objeździe man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2012 - 2013, 2015 - 2017 jas59 
24.07.2009
Dodano informację o powrocie linii 528 na swoją dawną trasę. kajetansz

Trasa: Gumieńce — Kwiatowa — Okulickiego — rondo Gierosa — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwaplac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Chmielewskiego — Smolańska — Budziszyńska — Inowrocławska — Pomorzany Dobrzyńska

Historia linii

Okoliczności powstania linii nocnej na Gumieńce, podobnie jak wielu innych linii nocnych w Szczecinie, związane są z likwidacją tramwajów nocnych. To właśnie pojazdy szynowe w postaci linii 8N stanowiły trzon nocnej komunikacji miejskiej na Gumieńcach i okolicach aż do grudnia 1996 roku.

Likwidacja tramwajów nocnych wiązała się z uruchomieniem w zamian komunikacji autobusowej. Sfinalizowane zostało to 1 lipca 1997 roku wraz z wielką reformą nocnej komunikacji miejskiej. Od tej pory mieszkańcy Gumieniec korzystali już z autobusu o oznaczeniu 508 kursującego na trasie:

Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac ZwycięstwaBrama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny PKP

Od początku istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica

Latem 2000 roku dokonano wydłużenia trasy linii. Od Dworca Głównego PKP autobus kursował ulicami Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Budziszyńską aż do  pętli „Pomorzany Dobrzyńska”.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 508 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Trasa taka obowiązuje do dziś. 

Od 3 lipca 2005 roku linia zmieniła tymczasowo trasę z powodu remontu ulicy Krzywoustego. Od placu Kościuszki kursowała objazdem przez ulicę Łokietka, na której dodatkowo uruchomiono dwa przystanki – „Plac Kościuszki” i „Łokietka”. Na stałą trasę autobusy powróciły dopiero 31 stycznia 2006.

Kolejny objazd miał miejsce w 2007 roku z powodu zmian związanych z budową ronda Gierosa. Objazdy w tym rejonie miały miejsce od 11 stycznia do 1 sierpnia.

19 kwietnia 2009 roku zmieniono trasę linii 528, tak by omijała teren budowy ronda u skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego.

Kursowała ona trasą objazdową na odcinku od ul. Krzywoustego: 26 Kwietnia - Santocka - Ku Słońcu - Gumieńce.

W nocy 27/28 lipca 2009 roku po uruchomieniu ruchu samochodowego na wybudowanym już rondzie Pileckiego linia 528 powróciła na stałą trasę.

zdjęcie
Ten autobus już nie wyjeżdża zbyt często, a na nockę tym bardziej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z realizacją zadania budowy sygnalizacji świetlnej wraz z przyłączem na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Santockiej oraz remontem ulicy Ku Słońcu na odcinku od ulicy Karola Miarki do ronda Lucjana Gierosa, w dniach 18-22 października 2010 roku zamknięto dla ruchu jezdnię południową (po stronie cmentarza) ulicy Ku Słońcu na odcinku od ronda Gierosa do ulicy Karola Miarki.

Linia 528 w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od przystanku „Ku Słońcu” kursowała: przez ulicę Ku Słońcu – rondo Gierosa - Derdowskiego – Świerczewską – Karola Miarki do ulicy Ku Słońcu i dalej po stałej trasie.

W kierunku Gumieniec linia kursowała po stałej trasie. Przystanek „Szkoła Salezjańska” czasowo został przeniesiony na ulicę Derdowskiego przy zjeździe z ronda Gierosa. Przystanek „Karola Miarki” czasowo został przeniesiony z ulicy Ku Słońcu na ulicę Karola Miarki (przystanek wspólny z linią 67).

Prace torowe w ciągu ulicy Wyszyńskiego i Bramy Portowej na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii w kierunku placu Zwycięstwa.

Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała aleją Niepodległości, a następnie następował nawrót na placu Żołnierza Polskiego w kierunku placu Zwycięstwa. W kierunku powrotnym autobusy kursowały po stałej trasie.

Zaplanowane prace torowe wykonywane przez pracowników spółki Tramwaje Szczecińskie, w nocy z 13/14/, 14/15 i 15/16 kwietnia 2015 roku od godziny 23:00 do godziny 4:00, wymusiły przeniesienie przystanku Dworzec Główny w kierunku Pomorzan, dla linii 528 na przystanek dla linii 87, o tej samej nazwie.

W kierunku Gumieniec linia 528 kursowała dolną jezdnią ulicy Kolumba, na której na wysokości schodów prowadzących na przystanek tramwajowy, przed przejściem dla pieszych, zlokalizowany został tymczasowy przystanek dla linii. Tym samym czasowej likwidacji uległ przystanek Dworzec Główny (w kierunku Gumieniec) dla linii, zlokalizowany na górnej jezdni ulicy Kolumba.

Od nocy 27/28 czerwca do 30 października 2020 w związku z etapem 2a przebudowy skrzyżowania ulic Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie, linia 528 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana przez ul. Nową i Dworcową. Wyłączone z użytkowania dla linii zostały wówczas przystanki  „Wyszyńskiego”. W zamian uruchomiono przystanek „Plac Tobrucki” wspólny z linią tramwajową 3. Na węźle „Brama Portowa” autobusy zatrzymywały na przystankach wspólnych z liniami 61 i 87 (w obu kierunkach).

W związku z rozpoczęciem prac przy sieci gazowej w rejonie skrzyżowania ulic Inowrocławskiej i Budziszyńskiej od 12 do 16 kwietnia 2021 linia 528 kursowała objazdem:

W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska”: od przystanku „Smolańska” (nr 22014) przez ulice: Pomorzany (przystanek tymczasowy przy sklepie „Netto”) - Powstańców Wielkopolskich – nawrót przy skrzyżowaniu al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Starkiewicza – Szpitalna (nr 21411) – Frysztacka (nr 21522).

W kierunku pętli Gumieńce: od przystanku „Smolańska” (nr 22011) swoją trasą.

Od 18 grudnia 2021 z powodu wstrzymania ruchu tramwajowego na ulicach Nowej i Dworcowej, a także jednoczesnym remontem ulicy Smolańskiej, autobusy linii 528 od przystanku „Nadodrzańska” kursowały ulicami Kolumba, Dąbrowskiego, Starkiewicza, Boczną, Połabską, Szpitalną do alei Powstańców Wlkp. i dalej do pętli „Pomorzany Dobrzyńska”. W przeciwnym kierunku od alei Powstańców Wlkp. obowiązywała trasa przez ulicę Starkiewicza i ulicę Dąbrowskiego do ulicy Kolumba i dalej bez zmian. Nie były wówczas obsługiwane przystanki: „Tama Pomorzańska”, „Świętego Józefa”, „Smolańska”. W zamian uruchomiono przystanki:

  • „Zapadła” (tylko w kierunku Gumieniec, zlokalizowany w ciągu ulicy Kolumba za skrzyżowaniem z ulicą Dąbrowskiego – nr 29511)
  • „Dąbrowskiego” (tylko w kierunku Pomorzan, zlokalizowany w ciągu ulicy Starkiewicza za skrzyżowaniem z ulicą Dąbrowskiego – nr 29311),
  • „Boczna” (w obu kierunkach, zlokalizowane w ciągu ulicy Starkiewicza przy skrzyżowaniu z ulicą Boczną – nr 29411 w kierunku Pomorzan i 29412 w kierunku Gumieniec),
  • „Świętego Józefa” (tylko w kierunku Pomorzan, zlokalizowany w ciągu ulicy Połabskiej przy za skrzyżowaniem z ulicą Świętego Józefa – nr 22121),
  • „Starkiewicza” (tylko w kierunku Gumieniec, zlokalizowany w ciągu ulicy Starkiewicza za skrzyżowaniem z aleją Powstańców Wlkp. – nr 21321),
  • „Szpitalna”, „Frysztacka” – wspólne z linią 524.

Tego samego dnia, linia 528 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i ponownie skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową. Na węźle „Brama Portowa” autobusy zatrzymywały na przystankach wspólnych z liniami 61 i 87 (w obu kierunkach).

Noworoczne zmiany spowodowane remontami

Kolejna zmiana trasy w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk i częściowym zamknięciem ulicy Kolumba, nastąpiła 8 stycznia 2022 roku

W kierunku Pomorzan od przystanku „Brama Portowa” autobusy kursowały ulicami 3 Maja, Czarnieckiego, Potulicką, Piekary, Dąbrowskiego do ulicy Starkiewicza i dalej dotychczasową trasą. Uruchomione zostały przystanki:

  • Plac Zawiszy (wspólny z liniami 61, 87 i 529),
  • Dworzec Główny (Owocowa) (wspólny z linią 529),
  • Sowińskiego (wspólny z liniami 9, 10 i 529),
  • Potulicka (wspólny z linią 529),
  • Piekary (wspólny z linią 242).

Nieczynne w tym kierunku pozostawały przystanki: „Plac Tobrucki”, „Dworzec Główny”, „Kolumba” i „Nadodrzańska”.

W kierunku Gumieniec autobusy linii 528 kursowały dotychczasową trasą z następującymi zmianami:

  • przystanek „Nadodrzańska” był nieczynny,
  • przystanek „Dworzec Główny” zlokalizowany został przed budynkiem dworca kolejowego, na górnej jezdni ul. Kolumba, na której obowiązywać będzie kierunek ruchu przeciwny do dotychczasowego.

16 lipca 2022 roku nastąpiła zmiana rozkładu jazdy linii 528 polegająca na przesunięciu godziny odjazdu kursu realizowanego w relacji Pomorzany DobrzyńskaPlac Kościuszki z 4:38 na 4:32.

1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin. Zmodyfikowano wówczas również rozkład jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.

Od 8 stycznia 2023 także w kierunku pętli „Gumieńce” od przystanku „Boczna” linia 528 kursowała objazdem przez ul. Dąbrowskiego – Piekary – Potulicką – Czarnieckiego – 3 Maja do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. 

W związku koniecznością usunięcia awarii sieci gazociągowej w ciągu ulicy Połabskiej, w dniach 18-21 lipca 2023 autobusy linii 528 w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” kursowały objazdem przez ulicę Starkiewicza. Przystanek „Świętego Józefa” pozostawał nieczynny.

Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach 15/16 - 18/19 stycznia 2024 roku, autobusy linii 528 od przystanku „Św. Józefa” kursowały tymczasowo przez ulicę Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Starkiewicza” i dalej po stałej trasie. 

Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”.

W nocy 19/20 lutego 2024 roku przystanek „Plac Zwycięstwa” w kierunku pętli „Gumieńce” przeniesiono na torowisko tramwajowe. W przeciwnym kierunku, dla linii uległ likwidacji przystanek „Plac Zwycięstwa” (przy stacji paliw), a przystanek „Brama Portowa” (przy Posejdonie) przeniesiono na torowisko tramwajowe (wspólny z liniami 9 i 87).

Na podstawie informacji własnych opracował Darek Krukowski 

Aktualizacja: Janusz ŚwiatowyWojciech Szłapacki (fan004), Waszka, man

Linia kursuje na zmienionej trasie.

Operator: PKS Szczecin