Encyklopedia

Linia 528: Gumieńce - Pomorzany Dobrzyńska

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

20.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2012 - 2013, 2015 - 2017 jas59
24.07.2009
Dodano informację o powrocie linii 528 na swoją dawną trasę. kajetansz

Trasa: Gumieńce — Kwiatowa — Okulickiego — rondo Gierosa — Ku Słońcu — rondo Pileckiego — Sikorskiego — rondo Siwka — Sikorskiego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba — Chmielewskiego — Smolańska — Budziszyńska — Inowrocławska —  Pomorzany Dobrzyńska

Okoliczności powstania linii nocnej na Gumieńce, podobnie jak wielu innych linii nocnych w Szczecinie, związane są z likwidacją tramwajów nocnych. To właśnie pojazdy szynowe w postaci linii 8N stanowiły trzon nocnej komunikacji miejskiej na Gumieńcach i okolicach aż do grudnia 1996 roku. Likwidacja tramwajów nocnych wiązała się z uruchomieniem w zamian komunikacji autobusowej. Sfinalizowane zostało to 1 lipca 1997 roku wraz z wielką reformą nocnej komunikacji miejskiej. Od tej pory mieszkańcy Gumieniec korzystali już z autobusu o oznaczeniu 508 kursującego na trasie:

Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu – Sikorskiego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworzec Główny PKP

Latem 2000 roku dokonano wydłużenia trasy linii. Od Dworca Głównego PKP autobus kursował ulicami Kolumba – Chmielewskiego – Smolańską – Budziszyńską aż do pętli Pomorzany Dobrzyńska.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 508 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Trasa taka obowiązuje do dziś. Jest jedną z mniej stabilnych tras linii nocnych, o czym świadczy kilka dość poważnych objazdów wynikających z większych inwestycji drogowych. Od 3 lipca 2005 roku linia zmieniła trasę z powodu remontu ulicy Krzywoustego. Od Placu Kościuszki kursowała objazdem przez ulicę Łokietka, na której dodatkowo uruchomiono dwa przystanki – „Plac Kościuszki” i „Łokietka”. Na stałą trasę autobusy powróciły dopiero 31 stycznia następnego roku. Kolejny ważny objazd miał miejsce w 2007 roku, a był związany z szeregiem zmian związanych z budową ronda Gierosa. Objazdy w tym rejonie miały miejsce od 11 stycznia do 1 sierpnia.

Od początku istnienia linia obsługiwana była przez zajezdnię Klonowica

19 kwietnia 2009 roku zmieniono trasę linii 528 by omijała teren budowy ronda u skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Sikorskiego. Kursowała ona trasą Pomorzany Dobrzyńska - ulica Budziszyńska - ulica Smolańska - ulica Chmielewskiego - ulica Kolumba - Nabrzeże Wieleckie - ulica Wyszyńskiego - Plac Zwycięstwa - ulica Krzywoustego - ulica 26-go Kwietnia - ulica Santocka - ulica Ku Słońcu - Gumieńce W nocy 27/28 lipca 2009 roku po uruchomieniu ruchu samochodowego na wybudowanym już rondzie Pileckiego linia 528 wraca na swoją dawną trasę.

Realizacja zadania pn. ”Budowa sygnalizacji świetlnej wraz z przyłączem na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu – Santocka oraz remontem ulicy Ku Słońcu na odcinku od ulicy Karola Miarki do ronda Lucjana Gierosa, w dniach 18 - 22 października 2010 roku zamknięto dla ruchu jezdnie południową (po stronie cmentarza) ulicy Ku Słońcu na odcinku od ronda Gierosa do ulicy Karola Miarki w związku z układaniem masy bitumicznej na całej szerokości jezdni.

Objazd w kierunku centrum miasta wytyczony został zgodnie z zatwierdzoną czasową organizacją ruchu przez ulicę 26 Kwietnia. Ruch w kierunku ronda Gierosa będzie odbywała się na dotychczasowych zasadach.

• linia 528 w kierunku Pomorzany Dobrzyńska od przystanku „Ku Słońcu” kursowała przez ulice Ku Słońcu – rondo Gierosa - Derdowskiego – Świerczewską – Karola Miarki do ulicy Ku Słońcu i dalej po stałej trasie wg normalnego rozkładu jazdy. W kierunku Gumieniec linia kursowała po stałej trasie. Przystanek „Szkoła Saleziańska” czasowo został przeniesiony na ulice Derdowskiego na zjazd z ronda Gierosa. Przystanek „Karola Miarki” czasowo został przeniesiony z ulicy. Ku Słońcu na ulice Karola Miarki (przystanek wspólny z linią 67).

Prace torowe w ciągu Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1 - 4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii 61, 75, 81, 521, 527, 528 na kierunku do placu Zwycięstwa.

• od ulicy Wyszyńskiego linie kursowały ulicami Niepodległości później następował nawrót na placu Żołnierza i jechały Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałych trasach wg obowiązujących rozkładów jazdy. W kierunku powrotnym autobusy kursowały po stałej trasie.

Zaplanowane prace torowe wykonywane przez pracowników spółki Tramwaje Szczecińskie, w nocy z 13/14/, 14/15 i 15/16 kwietnia 2015 roku od godziny 23:00 do godziny 4:00, wymusiły przeniesienie przystanku Dworzec Główny w kierunku Pomorzan, dla linii 528 na przystanek dla linii 87, o tej samej nazwie.

• w kierunku Gumieniec linia 528 kursowała dolną jezdnią ulicy Kolumba, na której na wysokości schodów prowadzących na przystanek tramwajowy, przed przejściem dla pieszych, zlokalizowany został tymczasowy przystanek dla linii. Tym samym czasowej likwidacji uległ przystanek Dworzec Główny (w kierunku Gumieniec) dla linii 528, zlokalizowany na górnej jezdni ulicy Kolumba.

Na podstawie informacji własnych opracował Darek Krukowski, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy