Encyklopedia

FPS-HCP 118N

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994

25.01.2009
Dodano informacje o szczegółach eksploatacji wagonu przez MPK Poznań oraz dodano informacje nt. systemu informacji pasażerskiej oraz malowania mike_1994
21.12.2008
Dodano informacje o eksploatacji wagonu mike_1994
9 sierpnia 2005 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dostarczenie 15 przegubowych, niskopodłogowych (min. 60% długości tramwaju) wagonów o długości od 28 do 33 metrów. Przetarg obejmował również aby tramwaj posiadał impulsowy układ rozruchu (podobny do zastosowanego w jednym z warszawskich 116Na/1), napęd poprzez asynchroniczne silniki prądu przemiennego oraz dodatkowym specjalistycznym wyposażeniem i pakietem naprawczym. Jedną z firm, która złożyła swoja ofertę w Tramwajach Warszawskich była Fabryka Pojazdów Szynowych "Cegielski" z Poznania. Fabryka nie wygrała jednak przetargu. Podjęto decyzję o kontynuowaniu projektu, i już na jesień 2006 roku rozpoczęto budowę prototypowego wagonu.

Pierwszy wagon 118N został zaprezentowany 11 czerwca 2007 roku na Międzynarodowych Targach w Poznaniu w barwach Warszawskich.

Sam pojazd pojawił się na deskach kreślarskich już w 2005 roku. Przygotował go specjalny zespół z Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor" z Poznania wraz z FPS i nCart.

Budowa



118N jest trójczłonowym, niskopodłogowym (w 67%) tramwajem o długości 30,6 m opartym na czterech wózkach, w tym dwóch skrajnych napędowych (typ 9NN) i dwóch tocznych (typ 8NN). Wózki napędzające znajdują się pod I i III członem, a toczne pod II członem. Wysokość podłogi wewnątrz waha się między 300 mm a 580 mm. Przy wejściach podłoga wznosi się na 30 cm, w przedsionkach na 36 cm, 44 cm nad wózkami tocznymi oraz 58 cm nad wózkami napędowymi. Wzniesienia przy wózkach tocznych są łagodne i nie wymagają schodków, lecz przy przejściach nad wózkami napędowymi była potrzeba wstawienia jednego schodka. Impulsowy rozruch oparty jest na tranzystorach IGBT. Napęd stanowią cztery asynchroniczne silniki prądu przemiennego, każdy o mocy 95 kW. Tym razem pantograf został umiejscowiony na środkowym członie wagonu. Został on wyprodukowany przez firmę Stemmannn

Wagon może pomieścić 212 osób z czego 80 na miejscach siedzących. Liczba aż tylu miejsc siedzących w układzie 2+2 w większej części wagonu wymusiła zwężenie przejścia w przedziale pasażerskim.

Wszystkie pięć par drzwi składające się ze skrzydeł odskokowo - przesuwnych napędzane jest maszynami drzwiowymi BODE. Pierwsze i ostatnie drzwi zbudowane są z jednego skrzydła o szerokości 70 cm, trzy pozostałe z dwóch skrzydeł o łącznej długości 130 cm. Wszystkie pary drzwi wyposażone są w fotokomórki, które zabezpieczają by nikt nie został zmiażdżony przez zamykające się skrzydła wagonu. W drugich drzwiach wagonu znajduje się ręczna rampa dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Przy drzwiach znajduję też tzw. rzeźnia. We wnętrzu rozmieszczonych jest również 14 agregatów grzewczych znajdujących się pod siedzeniami. W przedziale pasażerskim jest też tzw. wentylacja wymuszona oraz duże przesuwne okna. Kabina motorniczego dodatkowo ma zamontowaną klimatyzację.

System informacji pasażerskiej BUSE w tym wagonie składa się z: kompletu mozaikowych wyświetlaczy zewnętrznych (przód, lewy bok wagonu oraz tył), czerwonych wyświetlaczy diodowych zamontowanych wewnątrz pojazdu (przód pierwszego i drugiego członu, tył trzeciego) oraz głosowego systemu informacji o następnym i obecnym przystanku.

Jako ciekawostkę można podać, że wagon nie posiada lusterek bocznych, ich funkcje pełnią dwie kamery zamontowane na burtach wagonu, przesyłające obraz na dwa ciekłokrystaliczne ekrany, znajdujące się w kabinie motorniczego. Na życzenie klienta zamiast kamer można zamontować standardowe lusterka.

Eksploatacja

zdjęcie
"Puma" przez najbliższy czas pozwiedza różne zakątki Poznania
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Ze względu na warszawski przetarg, jeszcze przed jego zakończeniem wagon nosił na sobie żółto-czerwone barwy oraz wyposażony był w warszawskie kasowniki. Niestety Fabryka Pojazdów Szynowych przegrała przetarg przez co "Puma" kilka miesięcy stała w Poznaniu. Na początku października 2007 roku z zajezdni "Forteczna" w Poznaniu 118N wyjechał na jazdy próbne po stolicy wielkopolski. Kilka dni później produkt FPS-HCP promowany był na targach TRAKO w Gdańsku. 26 paźdzernika 2007 roku "Puma" ponownie wyjechała na nocne jazdy próbne po Poznaniu.

W związku z XVI Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 13 stycznia 2008 roku w Poznaniu na trasę linii 16 wyjechały dwa dodatkowe wagony: 102N oraz 118N. "Puma" dotrwała do wieczora, zaliczając kilka drobnych usterek, które szybko zostały usunięte.

Kolejny wyjazd wagonu odbył się w drugiej połowie grudnia 2008 roku, kiedy to "Puma" wyjechała na ulice Poznania już w barwach MPK Poznań oraz z nadanym numerem taborowym 450. Barwy te niech nie będą złudne - tramwaj został wydzierżawiony przez FPS-HCP do MPK Poznań na okres 4 lat. Od góry wagonu po fartuch został oklejony zieloną folią, natomiast dół pozostał w oryginalnym, warszawskim odcieniu żółtego koloru. Wprawne oko dojrzy na wagonie ślady czerwonych elementów "warszawskich", które są dalej pod zieloną folią oraz przy stykach harmonii przegubów z tramwajem.
na postawie: Tramwaje warszawskie, Fotogaleria transportowa TWB, "Nowa Zajezdnia" 04/2007
opracował: Michał Pilaszkiewicz