Encyklopedia
Hyundai Rotem 141N
dodane przez Karton_03; zmodyfikowane przez Pepe
Konstrukcja
Wagon typu 141N jest wagonem jednokierunkowym, pięcioczłonowym, całkowicie niskopodłogowym, o długości 32,9 m. Pudło wagonu jest oparte na czterech wózkach (człon trzeci jest wiszący, w pozostałych każdy człon jest oparty na swoim wózku).
Wózki skrajne są średniopodłogowe, w pełni obrotowe, napędowe, zaś wózki środkowe – niskopodłogowe, sztywne, toczne. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wózek napędowy ma bardziej prostą konstrukcję, wagon łagodniej przechodzi przez łuki torowiska (co pozwala na poprawę komfortu jazdy), a zużycie torowiska na łuku jest mniejsze. Natomiast sztywny wózek toczny pozwala na maksymalizowanie szerokości przejścia wewnątrz wagonu.
Wagon tego typu mieści 242 pasażerów, w tym 42 na miejscach siedzących. Na całej przestrzeni pasażerskiej wysokość podłogi wynosi 350 mm. W każdym wagonie przewidziano 5 zespołów podwójnych drzwi odskokowo-uchylnych. Motorniczy ma dostęp do swojego stanowiska pracy dzięki dedykowanym dla niego drzwiom zewnętrznym.
Wśród niektórych wykonawców komponentów można wyróżnić polskie firmy: Medcom (odpowiedzialny za aparaturę), ATM (rejestratory zdarzeń) i Damiro (fotele motorniczego).
Jak to się zaczęło…
14 września 2018 roku Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. ogłosiły drugi przetarg na 213 wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych (123 wagony w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji). Powtórzono w nim większość wymagań, które trzeba było spełnić w poprzednim przetargu, który został unieważniony. Swoje oferty złożyły następujący producenci:
- Hyundai Rotem Company (2 245 950 000 zł brutto)
- Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. (2 836 800 000 zł brutto)
- konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. oraz Solaris Tram sp. z o.o. (2 473 520 000 zł).
Wyniki przetargu ujrzały światło dzienne 8 lutego 2019 roku. Zdaniem komisji najkorzystniejszą ofertę złożył południowokoreański producent. Po wielu tygodniach perturbacji (oba odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, które złożyła Pesa, ostatecznie zostały oddalone) w dniu 12 czerwca 2019, w obecności wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego, ambasador Korei Południowej w Polsce i przedstawicieli Hyundai Rotem Company podpisano umowę na dostawę 123 tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o dodatkowe 90 wagonów.
W ramach zamówienia do Warszawy trafią wagony trzech typów:
- 140N (dwukierunkowe, dłuższe, 85 wagonów),
- 141N (jednokierunkowe, dłuższe, 18 wagonów),
- 142N (jednokierunkowe, krótsze, 20 wagonów).
Po podpisaniu umowy z producentem Tramwaje Warszawskie zorganizowały plebiscyt, w którym warszawiacy mogli wybrać jeden spośród trzech wariantów stylistycznych nowych tramwajów. Mieszkańcom stolicy najbardziej spodobał się wariant "C" z charakterystycznym "uśmiechem" na ścianach czołowych, nawiązujący do dalekowschodnich motywów.
Według nowego harmonogramu dostaw pierwszy tramwaj tego typu miał się pojawić w Warszawie w 2022 roku, jednak pojawił się w stolicy dużo wcześniej, niż zakładano - w dniu 5 listopada 2021.
Po dostarczeniu pierwszego egzemplarza, oznaczonego numerem taborowym 4101, rozpoczęły się procedury homologacyjne, które poskutkowały dopuszczeniem go do ruchu i liniowym debiutem w dniu 9 lipca 2022 roku.
Wszystkie wagony typu 141N będą nosić numery taborowe od 4101 wzwyż i stacjonować na zajezdni R-4 Żoliborz.
Źródła: Tramwaje Warszawskie, tramwar.pl, Transport Publiczny ([1] [2])
Opracował: Antoni Stefański Karton_03