Encyklopedia
Konstal 14N
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez
MQ
Konstal 14N był prototypem wagonu tramwajowego będącego uproszczoną konstrukcyjnie wersją produkowanych w latach 1959–69 wozów typu 13N. W zakładach Konstal w Chorzowie powstały trzy wagony tego typu – jeden w 1963 roku oraz dwa kolejne jako skład 14N+14ND w 1967 roku.
14N był jednoczłonowym, jednokierunkowym wagonem silnikowym przeznaczonym do eksploatacji na torze o normalnym rozstawie szyn wynoszącym 1435 mm. Każda z czterech osi napędzana była przez silnik prądu stałego typu Lta-220 o mocy 41,5 kW każdy. Zrezygnowano natomiast z automatycznego rozruchu na rzecz bezpośredniego z ręcznym nastawnikiem, który był znacznie tańszy. Nastawnik T401 zamontowano na środku pulpitu sterowniczego. Zamiast standardowej korby zaopatrzono go w kierownicę samochodu Syrena.
Z zewnątrz wagon także różnił się od swojego poprzednika. Podobieństwem były drzwi harmonijkowe zamontowane w układzie 4-4-4 – identyczne jak w pojeździe 13N. Jeden przedni reflektor zastąpiono dwoma umieszczonymi obok siebie, a dodatkowo zastosowano kierunkowskazy o oplywowym kształcie. Malowanie również dało się łatwo odróżnić, bowiem zrezygnowano z typowego podziału pod dolną linią okien, a zamiast tego kolor czerwony „opadał” od połowy pojazdu kilkoma uskokami. Linię podziału kolorów zaakcentowano aluminiową listwą.
Eksploatacja
Oba prototypy dostarczono do konurbacji górnośląskiej, gdzie eksploatowane były przez WPK Katowice. Pierwszy z 1963 roku otrzymał numer taborowy #129, a skład dostarczony cztery lata później numery 140+141. Zwiększenie obciążenia wagonu silnikowego doczepą bierną powodowało liczne usterki silników i nastawnika jazdy. Sama doczepa cierpiała zaś na usterki układu hamulcowego. Już rok po dostarczeniu składu przebudowano go do standardu 13NS+13NSD przez montaż stycznikowego układu rozruchu i zmieniono numery na 301+302. Zmodernizowane służyły do roku 1985, gdy przemianowano je na gospodarcze (numery #43R i #44R), a trzy lata później zezłomowano. Wagonu o numerze #129 nigdy nie zmodernizowano i został on skasowany w 1975 roku. Ze względu na dużą awaryjność pojazdów nigdy nie podjęto produkcji seryjnej.
na podstawie wikipedia.org, tramwaj.fandom.com, kmk.krakow.pl
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)