Encyklopedia
Ikarus 435
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man
Na początku lat 90. w zakładach Ikarusa na Węgrzech powstał nowy projekt przegubowego miejskiego autobusu. Miała być to unowocześniona wersja Ikarusa 284.
Ikarus 435 był średniopodłogowym, przegubowym autobusem miejskim węgierskiej marki Ikarus. Jego produkcja rozpoczęła się w 1988 roku, a zakończyła w 2002.
Autobus standardowo został zaopatrzony w silnik niemieckiej marki MAN – tym razem prawie dwunastolitrowy model D2866 TUH 001. Moc silnika szacowana była na 310 KM. Skrzynie biegów były montowane w zależności od upodobań klienta. Mógł to być Voith D851/2 lub ZF 5HP-500. Wysokość podłogi przy każdych trzech pierwszych parach drzwi wynosiła 720 mm, natomiast przy ostatnich 930 mm. Spowodowane to było faktem poziomego położenia silnika. Autobus na swój pokład mógł zabrać 183 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Wszystkie osie autobusu były produkcji firmy Raba. Na system informacji pasażerskiej składały się zestawy przewijanych filmów.
Ikarusy 435 w Polsce
Polski rynek autobusowy nie rozwijał się zbyt dobrze w tamtych czasach. Potrzebne były nowe autobusy od zaraz. Po zakupie poprzednich autobusów marki Ikarus Polacy ponownie zdecydowali się na zakup tych autobusów. Ogółem zakupiono zaledwie 11 sztuk tych pojazdów.
Ikarusy 435 w Warszawie
Na początku lat 90. stan zajezdni R-7 Woronicza zasiliło 5 Ikarusów 435 (z rocznika 1992). Zakupiono zaledwie 5 sztuk ze względu na dość wysoką cenę. Nadano im numery w zakresie 7270-7274. Były to pierwsze seryjnie wyprodukowane autobusy Ikarus 435. Oryginalnie miały zamontowane przewijane filmy, lecz juz po kilku latach eksploatacji usunięto je zastępując je zwykłymi tablicami kierunkowymi.
16 maja 1998 roku Ikarus 435 noszący numer 7272 wziął udział w jednym z bardziej dramatycznych wypadków z udziałem tych pojazdów. Rozpędzony kierowca zjeżdżający z ulicy Belwederskiej stracił panowanie nad pojazdem, w wyniku czego drugi człon uderzył w trzy drzewa i latarnię. W wypadku zginęła młoda kobieta, która prawdopodobnie wypadła przez okno. Po wypadku autobus odbudowano.
W czerwcu 2007 roku MZA Warszawa zaczęło wycofywać węgierskie wynalazki - wówczas wycofano dwa egzemplarze. Przedostatni z nich zniknął z ulic w 2008 roku, a ostatni w 2009 roku kończąc erę tych pojazdów w Warszawie.
Ikarusy 435 w Częstochowie
W 1993 roku na stan MPK Częstochowa weszło 5 fabrycznie nowych autobusów węgierskiej marki Ikarus. Nadano im numery 360-364.
Ostatnie z nich zakończyły swoją eksploatację pod koniec 2013 roku, z czego jeden (o numerze 360) został przeznaczony na egzemplarz muzealny.
Ikarus 435 w Poznaniu
Do stolicy Wielkopolski dotarł tylko jeden „pchacz”. Stacjonował w zajezdni A-1 przy ulicy Warszawskiej i nosił numer 1501 (a następnie 1901 i 1951). Wóz ten odróżniał się innym malowaniem oraz faktem, że zostały w nim zamontowane wyświetlacze. Pojazd posiadał również guziczki do otwierania drzwi. Najczęściej można go spotkać w obsłudze linii 58.
W 2013 roku zakończyła się jego eksploatacja przez MPK Poznań, a autobus został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie z przeznaczeniem na autobus muzealny.
na podstawie: Wikipedia.org, Przegubowiec, Infobus, IkaroMAN
opracował: Michał Pilaszkiewicz
współpraca: Łukasz Jaśków
aktualizacja: man
4 (2-2-2-2)
ZF 5HP-500