Encyklopedia
Tatra KTNF8
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004
Wagon KTNF8 to modyfikacja znanego wagonu KT4D produkcji ČKD. Wagony modernizowane w latach 1999 – 2003 od swojego protoplasty różnią się przede wszystkim niskopodłogowym członem B.
Tatra KTNF8 (Kurzgelenk-Triebwagen Niederflur 8-achsig) to - jak wskazuje nazwa; przegubowy, ośmioosiowy wagon silnikowy o udziale niskiej podłogi wynoszącym 30%. Pojazdy tego typu powstały w zakładach ČKD na zamówienie GVB Verkehrs- und Betriebsgesellschaft Gera – przewoźnika z turyngeńskiej Gery. Łącznie zmodernizowano 6 wagonów do standardu KTNF8.
W członach niskopodłogowych zastosowano inne podwozie niż w wozach KTNF6 – dwuosiowe wózki toczne produkcji zakładów Alstom LBH. Zostały one zaprojektowanie w oparciu o wózki z Tatry RT6N1. Każdy posiada dwa, sterowane hydraulicznie, aktywne hamulce tarczowe i hamulec szynowy. Osadzona na nich podłoga znajduje się na wysokości 360 mm. Pod drzwiami niskopodłogowego członu znajduje się wysuwana rampa sterowana przez kierowcę. Przedział pasażerski ogrzewany jest dwoma grzejnikami elektrycznymi z wentylatorami, umieszczonymi pod siedzeniami. W pojeździe zmodernizowano również wyposażenie elektryczne, zwiększono moc silników (zamontowanych na pierwszym i ostatnim wózku) z 40 do 54 kW i zainstalowano system rekuperacji energii z hamowania. W przestrzeni pasażerskiej znajduje się 60 miejsc siedzących.
Eksploatacja
W 2001 roku dostarczono do Gery 5 segmentów niskopodłogowych, które następnie zamontowano w wagonach o numerach bocznych 348 – 352. W 2003 roku zmodernizowano również szósty i ostatni wagon o numerze taborowym #353. Obecnie w eksploatacji są wszystkie pojazdy KTNF8, kursujące zwykle w składach ze zmodernizowanymi wagonami KT4D.
Na podstawie: wikipedia.org, skd.cz i gvbgera.de opracował Wojciech Szłapacki (fan004)