Forum

Przetarg na koncepcję drugiego etapu SST

W Biuletynie Zamówień Publicznych opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji wraz z wszelkimi uzgodnieniami, planowanymi kosztami prac projektowych oraz planowanymi kosztami robót budowlanych w ramach zadania pn. "Koncepcja przebiegu drugiego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST)".

wysłane przez fan004 86

Po pierwsze: Zajezdnię Tramwajową!? O tym słyszę po raz pierwszy! Od kiedy to na prawobrzeżu ma być zajezdnia? Przecież tworzenie zajezdni na końcu trasy-giganta jest bez sensu. Jak zepsuje się jakaś 2/7/8 na Gdańskiej to wszystko stanie. Słyszałem o rozbudowie Golęcina, zakupu kolejnych 42 niskopodłogowców oraz sprzedaży Tatr T6A2D, ale budowa kolejnej zajezdni??? Obecnie mamy 209 pojazdów liniowych (84 EZG, 125 EZP (z czego kilkanaście stoi na bocznicy przy al. Wojska Polskiego)). Po sprzedaży "Te-szóstek" tramwaje z bocznicy znikną, a Golęcin wkrótce zostanie rozbudowany więc zrobi się miejsce na "nówki" na Pogodnie (a KT4Dt pójdą na Golęcin).

Po drugie: Gdzie oni chcą ciągnąć jeszcze linię na prawobrzeżu? Aż do Kijewa jak było obecnie w planach (kolejne przystanki w polu)...było chociaż miejsce, a przecież cała reszta jest zabudowana - nie będę porównywać bo wszyscy wiemy jak jest. No chyba, że tramwaj zamieni się w metro... ;)

Po trzecie: Jak znowu Energopol wygra przetarg to znowu będzie szajs, tak jak z pękającymi szynami! Boże miej w opiece to miasto i nasze ZDiTM ;)

-- 25.02.2014, g. 23:31 - mój pierwszy post na forum :)

#TramwajemPoŚwiecie

wysłane przez PawlukBoss21

fan004 napisał(a):

Po sprzedaży "Te-szóstek" tramwaje z > bocznicy znikną, a Golęcin wkrótce zostanie rozbudowany > więc zrobi się miejsce na "nówki" na Pogodnie (a KT4Dt > pójdą na Golęcin).

A Dlaczego Golęcin ma nie mieć tramwajów niskopodłogowych ?? Już lepszym posunięciem jest to by tam stacjonowały wszystkie tramwaje częściowo niskopodłogowe takie jak Moderusy Beta. A spokojnie 14 Bet może zastąpić 28 wagonów T6A2D :)
PawlukBoss21 napisał(a):

> A Dlaczego Golęcin ma nie mieć tramwajów niskopodłogowych > ?? Już lepszym posunięciem jest to by tam stacjonowały > wszystkie tramwaje częściowo niskopodłogowe takie jak > Moderusy Beta. A spokojnie 14 Bet może zastąpić 28 wagonów > T6A2D :)

A widziałeś kiedyś torowisko na Gocław (bo to tamtędy zjeżdżają wszystkie tramwaje oprócz rodzinki 105N) :)? Swing albo inny niskopodłogowiec tam się wykolei. A 14 Bet raczej nie kupią.

-- 25.02.2014, g. 23:31 - mój pierwszy post na forum :)

#TramwajemPoŚwiecie

wysłane przez (użytkownik usunięty)

fan004 napisał(a):

(...) Nie przesadzaj z tym tragicznym stanem torowiska na Golęcin / Gocław. Ja dobrze pamiętam je jeszcze sprzed jego remontu. W okolicach Antosiewicza zaczęli remont w 1980 roku, by w okolicach 1988 / 1989 „dojechać” do Gocławia. Pętla na Gocławiu jak została oddana do użytku w 1975r., tak jest do dzisiaj. To była jazda, ale i tak nie taka jak na Potulicką jeszcze w… 2013 r. Poza tym próba Swinga na Gocław ogólnie wyszła pozytywnie. Ale chodzi mi o to, że jeżeli nie Swing, to odpowiednik Moderusa z częściowo niską podłogą spokojnie dojadzie na Golęcin. A ten planowany zakup, bodajże 42 nowych tramwajów - to nie wszystkie mają być w całości niskopodłogowe.
n161H napisał(a):

> Nie przesadzaj z tym tragicznym stanem torowiska na Golęcin / > Gocław. Ja dobrze pamiętam je jeszcze sprzed jego remontu. W > okolicach Antosiewicza zaczęli remont w 1980 roku, by w okolicach > 1988 / 1989 „dojechać” do Gocławia.

To Pan/Pani ma chyba dobre poczucie humoru. Dlaczego porównujemy obecne czasy do lat 80 ubiegłego wieku, gdy po torach jeździły niezniszczalne N-ki? A może ma bujać się np. Swing tak jak na Wyzwolenia? Każde miasto ma swoją miarę na dobry stan torowisk, a jaką ma Szczecin?
Jasiek napisał(a):

> To Pan/Pani ma chyba dobre poczucie humoru. Dlaczego porównujemy > obecne czasy do lat 80 ubiegłego wieku, gdy po torach jeździły > niezniszczalne N-ki? > A może ma bujać się np. Swing tak jak na Wyzwolenia? Każde > miasto ma swoją miarę na dobry stan torowisk, a jaką ma Szczecin?

Poza tym trzeba uwzględnić, że "stopiątki" i "kanarki" kiedyś opuszczą Szczecin, a jeżdżenie innymi tramwajami po zdewastowanym torowisku na niektórych odcinakach (np. trasa "szóstki" albo odcinek Plac Rodła - Dworzec Niebuszewo) to po prostu katowanie składów :(.

Na wcześniejszy komentarz...przypominam że od lat 80 minęło prawie 40 lat, więc najwyższy czas na zmiany :D

-- 25.02.2014, g. 23:31 - mój pierwszy post na forum :)

#TramwajemPoŚwiecie

wysłane przez (użytkownik usunięty)

Nie (na)pisałem nic w kontekście humoru :), bardziej, że jest lepiej niż było jeszcze przede wszystkim w latach 70-tych ubiegłego wieku, ale…

Jak najbardziej zgadzam się, że od tamtego czasu minęło… 40 latek minimum. Więcej, mam wrażenie, że w Szczecinie w ogóle jest jakaś chora tendencja do krótkookresowego wzrostu nakładów na remontowanie torowisk, by później przez wiele lat nie robić (prawie) nic. Dodam, że w artykułach prasowych z tamtych lat pisano, że takie przebudowane torowisko przewidziane jest do eksploatacji na jakieś… 15 lat. Czyli na Gocław to już w między czasie powinno być wyremontowane ponownie i powinny być przymiarki do kolejnego remontu… Ogólnie taki stan jest w całym mieście, no poza krótkimi reprezentacyjnymi odcinkami, które remontuje się po około 15 latach.

Nawet jeżeli obecnie remontowane torowiska, szczególnie te w jezdniach, przewidziane są na 25 lat, to i tak nie na wieczność. Brakuje systematyczności w remontach torów, by ich stan przed kolejnym remontem nie był agonalny. Obecny rok też już jest chyba stracony w tym temacie. Najprościej jest zamawiać i kupować tabor jeżdżący wg projektu „brzuchem” 10 cm. nad torowiskiem, a zarazem mieć tylko część torowisk do nich przygotowanych.

Aby nie mieć dylematu w Szczecinie, czy na danej trasie może spokojnie jechać tramwaj niskopodłogowy (w niedalekiej przyszłości może być, że tylko takie będą produkowane), to w każdym roku powinno być wymienianych / remontowanych min. 5 km. Ale chyba jest to zbyt piękne, aby było realne w szczecińskich warunkach. I jeszcze jedno. Bardzo niedawno ktoś pięknie napisał w temacie zamówień na zaprojektowanie planowanych remontów torowisk, że jest to tylko zamówienie projektów i wcale nie muszą one wszystkie być zrealizowane. Obawiam się, że tak w rzeczywistości będzie, czyli nadal będą duuuże zaległości w należytym utrzymaniu całej infrastruktury torowej.
> I jeszcze > jedno. Bardzo niedawno ktoś pięknie napisał w temacie zamówień na > zaprojektowanie planowanych remontów torowisk, że jest to tylko > zamówienie projektów i wcale nie muszą one wszystkie być > zrealizowane. Obawiam się, że tak w rzeczywistości będzie, czyli > nadal będą duuuże zaległości w należytym utrzymaniu całej > infrastruktury torowej.

No to właśnie chyba ja :D. Ale wiesz, trzeba mieć nadzieję.

-- Wojciech XD

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> Zajezdnię Tramwajową!? O tym słyszę po raz pierwszy!

Za krótko masz dostęp do sieci ;) To nie jest żadna nowość.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
fan004 napisał(a):

> Zajezdnię Tramwajową!? O tym słyszę po raz pierwszy!

Nie ma się czym chwalić.

> Od > kiedy to na prawobrzeżu ma być zajezdnia?

Tego to najstarsi górale nie pamiętają.

> Przecież > tworzenie zajezdni na końcu trasy-giganta jest bez sensu. > Jak zepsuje się jakaś 2/7/8 na Gdańskiej to wszystko > stanie.

A teraz jest inaczej? Przecież nowa zajezdnia nie musi obsługiwać całego miasta.
lhb178 napisał(a):

> [ciach]

Nie jeździj po mnie :D. Mam prawo o czymś nie wiedzieć i dziękuję serdecznie za uświadomienie mi że nie mam kilku informacji, ale już na prawdę zanotowałem, że w planach jest zajezdnia...

> A teraz jest inaczej? Przecież nowa zajezdnia nie musi > obsługiwać całego miasta.

No to co ma obsługiwać? 2,7 i 8? Wybacz ale zajezdnia do obsługi 3 linii to według mnie trochę bez sensu.

-- 25.02.2014, g. 23:31 - mój pierwszy post na forum :)

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> No to co ma obsługiwać? 2,7 i 8? Wybacz ale zajezdnia do > obsługi 3 linii to według mnie trochę bez sensu.

Pozwolę przytoczyć przykład Bydgoszczy. W ostatniej perspektywie zbudował trasę na Fordon. Trasa kończy się zajezdnią tramwajową dla linii, które jeżdżą właśnie tą trasą.

Chyba lepiej żeby gdzieś na prawobrzeżu zrobić małą zajezdnię dla linii tramwajowych 2, 7, 8 i może coś jeszcze, niż żeby jeździły tramwaje z zajezdni Pogodno lub Golęcin, przez całe miasto aby wyjechać na trasę tych linii.
wolvo1565 napisał(a):

> Chyba lepiej żeby gdzieś na prawobrzeżu zrobić małą > zajezdnię dla linii tramwajowych 2, 7, 8 i może coś jeszcze, > niż żeby jeździły tramwaje z zajezdni Pogodno lub Golęcin, > przez całe miasto aby wyjechać na trasę tych linii.

Owszem dla linii 2,7 i 8 miałoby to sens, ale żeby wyjechać na np. 10 to tramwaj musiałby (do Bramy Portowej) pokonać 8km do Turkusowej + odcinek do nowej zajezdni. Wyjazd z Pogodna do Bramy to tylko 5-6km, a z Golęcina 6km.

-- 25.02.2014, g. 23:31 - mój pierwszy post na forum :)

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> Owszem dla linii 2,7 i 8 miałoby to sens, ale żeby wyjechać na np. > 10 to tramwaj musiałby (do Bramy Portowej) pokonać 8km do > Turkusowej + odcinek do nowej zajezdni. Wyjazd z Pogodna do Bramy to > tylko 5-6km, a z Golęcina 6km.

Wybacz, ale Twoje rozumowanie logistyczne jest na poziomie beznadziejnym. Uważasz, że ktoś budowałby małą zajezdnie tramwajową na prawobrzeżu, aby wyjeżdżał z niej tabor na linię 10, czy inną w centrum Szczecina?
MaK napisał(a):

> Wybacz, ale Twoje rozumowanie logistyczne jest na poziomie > beznadziejnym. > Uważasz, że ktoś budowałby małą zajezdnie tramwajową na > prawobrzeżu, aby wyjeżdżał z niej tabor na linię 10, czy inną w > centrum Szczecina?

Ktoś napisał, że na z tej zajezdni wyjeżdżałyby tramwaje na linie 2,7 i 8 oraz może na jeszcze jakąś. Założyłem więc, że w zajezdni stacjonowałyby głównie tramwaje niskopodłogowe, a że 10 jest częściowo LF to wykorzystałem tę linię. Oczywiście uważam, że zajezdnia (jeżeli już ją budować) powinna obsługiwać linie 2,7 i 8 (chyba że powstaną nowe po rozbudowie tras na Prawobrzeżu). A moje rozumowanie logiczne ma się dobrze, więc następnym razem przeczytaj cały wątek ;P .

-- Wojciech XD

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> A moje rozumowanie logiczne ma się dobrze (...)

MaK pisał o rozumowaniu logistycznym, nie logicznym :P z tym drugim być może sobie radzisz, do logistyki jeszcze kawałek brakuje :)

Obecnie: Specjalista ds. zadowalania pasażerów w SPA Dąbie, właściciel dwóch sklepów spożywczych ;)
Dawniej: Specjalista ds. transportu Follow me! ;)

wysłane przez Goppel

fan004 napisał(a):

> Owszem dla linii 2,7 i 8 miałoby to sens, ale żeby wyjechać na np. > 10 to tramwaj musiałby (do Bramy Portowej) pokonać 8km do > Turkusowej + odcinek do nowej zajezdni. Wyjazd z Pogodna do Bramy to > tylko 5-6km, a z Golęcina 6km.

Bo niemożliwym logistycznie rozwiązaniem jest wypuszczenie kilku dziesiątek jako 8 jadących na Gumieńce i tam przelogowujących się na 10. W Poznaniu tak jest (zajezdnia Franowo na jednym końcu miasta wysyła w sobotę o 4 rano sporo tramwajów na os. Sobieskiego na drugim jako liniowe linii 16 co 5 minut - jest jak wrócić z piątkowej imprezy do domu, a tramwaje nie jeżdżą puste) i jakoś żyjemy.
Goppel napisał(a):

> fan004 napisał(a):

> > Owszem dla linii 2,7 i 8 miałoby to sens, ale żeby wyjechać na > np. > > 10 to tramwaj musiałby (do Bramy Portowej) pokonać 8km do > > Turkusowej + odcinek do nowej zajezdni. Wyjazd z Pogodna do Bramy to > > tylko 5-6km, a z Golęcina 6km. >  > Bo niemożliwym logistycznie rozwiązaniem jest wypuszczenie kilku > dziesiątek jako 8 jadących na Gumieńce i tam przelogowujących się > na 10.

Norma w wielu miastach. Analogicznie jest w Gorzowie, gdzie wyjazdówki na 3 jadą albo jako 1 (na Silwanę) albo jako 2 (na Piaski).

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
fan004 napisał(a):

> No to co ma obsługiwać? 2,7 i 8? Wybacz ale zajezdnia do > obsługi 3 linii to według mnie trochę bez sensu.

Może lepiej zwróć uwagę na to jaką trasę musiałyby pokonać tramwaje jadące z Golęcina i Pogodna aby dotrzeć na drugi koniec miasta. Po za tym sama zajezdnia Golęcin, o której tak wspominasz, jest dość kiepsko zlokalizowana i kiepsko połączona z niektórymi trasami tramwajowymi (przykład - Las Arkoński / Dworzec Niebuszewo). Wyjazdy na niektóre linie też wiążą się z pokonywaniem sporych odległości.

Po za tym wraz z rozwojem sieci tramwajowej wzrasta zapotrzebowanie na obsługę nowych tras, co wiąże się z koniecznością zakupu dodatkowych tramwajów.

Do wcześniej podanego przykładu z Bydgoszczy, ja dorzucę jeszcze zajezdnię na poznańskim Franowie - z nowoczesnym wyposażeniem, bezkolizyjny wjazd / wyjazd - nie trzeba blokować ruchu samochodów jak to ma miejsce na Golęcinie.
333Wojtas333 napisał(a):

> [...] zajezdnia Golęcin, o której tak > wspominasz, jest dość kiepsko zlokalizowana i kiepsko połączona > z niektórymi trasami tramwajowymi [...]

> [...] nie trzeba blokować ruchu > samochodów jak to ma miejsce na Golęcinie.

I to przemawia za tym, aby zaorać zajezdnię przy Wiszesława i wybudować nową gdzieś bliżej centrum miasta lub w takim miejscu, aby był łatwy wyjazd na trasę.

-- #2000 to nie autobus, to Królowa Hybryda

MPK Olsztyn - zbieranie pasażerów przy kabinie to nasza pasja
Tatra108 napisał(a):

> I to przemawia za tym, aby zaorać zajezdnię przy Wiszesława i > wybudować nową gdzieś bliżej centrum miasta lub w takim miejscu, > aby był łatwy wyjazd na trasę.

Na chwilę obecną wystarczyłoby uwzględnić wybudowanie dodatkowych rozjazdów podczas remontów skrzyżowań, tak aby można było w miarę sprawnie dojechać do Golęcina. Przykładowo na Placu Rodła od strony Niebuszewa w kierunku Matejki, a znalazłoby się pewnie jeszcze parę takich miejsc. Poza tym dodatkowe rozjazdy przydadzą się na objazdy podczas awarii tramwajów.
fan004 napisał(a):

> No to co ma obsługiwać? 2,7 i 8? Wybacz ale zajezdnia do > obsługi 3 linii to według mnie trochę bez sensu.

Golęcin obsługuje 3,5 :D
lhb178 napisał(a):

> Golęcin obsługuje 3,5 :D

Golęcin obsługuje całe 6 i 11, 5 aż do 17/18 kiedy jest zamiana na Tatry z "czwórki" oraz częściowo 12 :D. A 3 nie obsługuje...

-- Wojciech XD

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> lhb178 napisał(a):

> > Golęcin obsługuje 3,5 :D >  > Golęcin obsługuje całe 6 i 11, 5 aż do 17/18 kiedy jest zamiana > na Tatry z "czwórki" oraz częściowo 12 :D. A 3 nie obsługuje...

3,5 a nie 3 i 5.

-- Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
fan004 napisał(a):

> > Golęcin obsługuje 3,5 :D >  > Golęcin obsługuje całe 6 i 11, 5 aż do 17/18 kiedy jest zamiana > na Tatry z "czwórki" oraz częściowo 12 :D.

...a to daje trzy i pół linii.

> A 3 nie obsługuje...

Sprawdź Boże Narodzenie :P
lhb178 napisał(a):

> ...a to daje trzy i pół linii.

Sory, nie zrozumiałem idei ;)

> Sprawdź Boże Narodzenie :P

Wtedy to 50% tramwai stoi w zajezdni więc Golęcin mógłby chyba obsłużyć całe miasto (głowy nie dam, bo nie chce mis się tego dzisiaj liczyć) :P .

-- Wojciech XD

#TramwajemPoŚwiecie
fan004 napisał(a):

> Po pierwsze: > Zajezdnię Tramwajową!? O tym słyszę po raz pierwszy! Od > kiedy to na prawobrzeżu ma być zajezdnia?

Z tą zajezdnią, może chodzi o pętlę tramwajową? Nie oszukujmy się, ciągle spotyka się ludzi, którzy na pętlę mówią zajezdnia :D
deriotim napisał(a):

> Z tą zajezdnią, może chodzi o pętlę tramwajową? Nie > oszukujmy się, ciągle spotyka się ludzi, którzy na pętlę > mówią zajezdnia :D

Tak jest napisane w artykule. Chyba, że pisała go moja znajoma która ma 15 lat i myli te dwa pojęcia :P

-- Wojciech XD

#TramwajemPoŚwiecie
deriotim napisał(a):

> Z tą zajezdnią, może chodzi o pętlę tramwajową?

Nie chodzi.
fan004 napisał(a):

> Po drugie: > Gdzie oni chcą ciągnąć jeszcze linię na prawobrzeżu?

Tam, gdzie mieszkają ludzie, a nie są krzaki.

> Aż do Kijewa jak było obecnie w planach (kolejne przystanki > w polu)...

Już bardziej w polu niż obecnie Turkusowa i Hangarowa się raczej nie da. Prawda? Gdzie by nie puścić jej, mamy wokoło skupiska ludzkie. Słoneczne, Majowe i Kijewo, to łącznie przeszło 23 tysiące ludzi.

> było chociaż miejsce, a przecież cała reszta > jest zabudowana - nie będę porównywać bo wszyscy wiemy > jak jest. No chyba, że tramwaj zamieni się w metro... ;)

Popatrz, na plany publikowane na przestrzeni lat. Nawet w tym serwisie.