Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

MPK sprzedaje niskopod艂ogowe MAN-y

Marcin Sztandera, Gazeta Wyborcza
01.10.2007

MPK wystawi na sprzeda偶 18 u偶ywanych autobus贸w MAN. W zamian chce kupi膰 autobusy m艂odsze, ale nie b臋d膮 ju偶 niskopod艂ogowe. W tym tygodniu rozpoczn膮 si臋 negocjacje z potencjalnym dostawc膮.

- Tak膮 decyzj臋 podj膮艂em po zasi臋gni臋ciu opinii prawnik贸w. Jest ryzyko, 偶e u偶ywaj膮c tych autobus贸w, sp贸艂ka nie spe艂ni wszystkich wymog贸w wynikaj膮cych z nowej umowy z Zarz膮dem Transportu Miejskiego, kt贸ra zacznie obowi膮zywa膰 od 1 stycznia 2008 - t艂umaczy Marek Wo艂och, od niedawna prezes Miejskiego Przedsi臋biorstwa Komunikacji w Kielcach.

Niskopod艂ogowe autobusy MAN kupiono od po艣rednika - firmy Alga z Radomia - w 2005 i 2006 roku. Maj膮 po kilkana艣cie lat i kosztowa艂y od 85 do 150 tys. z艂. Ich cech膮 charakterystyczn膮 s膮 dwie pary drzwi. - Te autobusy kupili艣my przed zim膮 w sytuacji, gdy dramatycznie brakowa艂o nam taboru. Chocia偶 maj膮 swoje lata, to nie藕le si臋 spisuj膮 - m贸wi艂 kilka miesi臋cy temu Grzegorz S艂o艅, by艂y prezes MPK, gdy "Gazeta" ujawni艂a, 偶e eksploatacja tych samochod贸w od 1 stycznia 2008 roku, czyli po podpisaniu nowej umowy, b臋dzie ma艂o prawdopodobna.

Zgodnie ze specyfikacj膮 przetargow膮 przygotowan膮 przez Zarz膮d Transportu Miejskiego do obs艂ugi linii mog膮 by膰 u偶ywane autobusy maksi o d艂ugo艣ci 11-13 metr贸w, z co najmniej 22 miejscami siedz膮cymi i 70 miejscami stoj膮cymi. I tej wielko艣ci s膮 w艂a艣nie MAN-y oraz jelcze, neoplany i solarisy. Ale ZTM te偶 wymaga, 偶eby autobusy tej wielko艣ci mia艂y troje drzwi. Autobusy dwudrzwiowe mog膮 je藕dzi膰, ale ZTM zastrzeg艂, 偶e nie mo偶e w nich by膰 wi臋cej ni偶 60 miejsc. Ten wym贸g spe艂nia tylko kilka jelczy, MAN-y s膮 zbyt du偶e.

Poza tym ZTM zastrzeg艂, 偶e 艣redni wiek autobus贸w w 2009 roku ma wynosi膰 10 lat, a w 2012 - dziewi臋膰. Teraz autobusy MPK maj膮 艣rednio po 12 lat, a ju偶 ju偶 w 2008 roku na tras臋 nie mo偶e wyjecha膰 autobus starszy ni偶 20-letni.

- Za pieni膮dze ze sprzeda偶y tych MAN-贸w i ewentualnie kredyt kupiecki chcemy kupi膰 nowsze autobusy. W pierwszej kolejno艣ci chodzi o siedem, osiem woz贸w, kt贸re nie by艂yby starsze ni偶 z 2000 roku - m贸wi Wo艂och.

Zapowiada, 偶e ju偶 w tym tygodniu rozpoczn膮 si臋 negocjacje z pierwszym potencjalnym dostawc膮. Na przysz艂y tydzie艅 zaplanowano kolejne. Nie chce jednak zdradzi膰, o jakie samochody chodzi. Na pewno nie b臋d膮 to autobusy niskopod艂ogowe. - Takich woz贸w mamy dostateczn膮 liczb臋. Nowe autobusy b臋d膮 za to z trzema wej艣ciami - m贸wi Wo艂och.

Prezes chce, 偶eby w nast臋pnej kolejno艣ci kupi膰 3-4 autobusy, ale te maj膮 by膰 najwy偶ej 4-letnie. - Autobusy mog艂y by si臋 pojawi膰 pod koniec roku. W ostateczno艣ci wydzier偶awimy je, ale to ostateczno艣膰 - m贸wi Wo艂och.

- 呕al mi autobus贸w niskopod艂ogowych. Kupno nowszych, ale z wysok膮 pod艂og膮, to pod wzgl臋dem komfortu krok wstecz - m贸wi Marian Sosnowski, dyrektor Zarz膮du Transportu Miejskiego.

Tymczasem w MPK trwaj膮 przesuni臋cia na stanowiskach kierowniczych. Jak pisali艣my w sobot臋, prezes Wo艂och przesun膮艂 na inne stanowiska niemal wszystkich kierownik贸w, kt贸rzy nie byli zaanga偶owani w strajk. - To 偶adne zaskoczenie. Przygotowujemy now膮 struktur臋, a priorytetem jest organizacja sp贸艂ki pracowniczej. Zmiany dotycz膮 cztwrech, pi臋ciu os贸b - twierdzi Wo艂och.