Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Krzywe tory przesunięte. Nie ma decyzji środowiskowych

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Nie będzie dużych inwestycji w poprawę stanu szczecińskich torowisk tramwajowych. Nie w tym roku. Brakuje odpowiedniej dokumentacji. Będzie za to przetarg na 22 nowe wozy niskopodłogowe.
Pierwotnie na modernizację torów w tym roku zaplanowane było 40 mln zł. Po sesji budżetowej zostało na ten cel ledwie 5 mln zł. Nie zostaną jednak wydane bezpośrednio na tory, ale na dokumentację, która pozwoli przygotować przetargi na wykonanie inwestycji w kolejnych latach.

- Plany się jednak nie zmieniają, a jedynie przesuwają w czasie - tłumaczy Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.

Przesunięcie w czasie to skutek braku kluczowego dokumentu: tzw. decyzji środowiskowych. Bez nich nie ma szans na ubieganie się później o zwrot połowy nakładów z funduszy unijnych, które Szczecin ma zapewnione w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (wartość modernizacji naszych linii tramwajowych oszacowana została na 222 mln zł). Dodatkowe zamieszanie spowodowały skuteczne zabiegi miasta o to, by uniknąć przy tych inwestycjach płacenia 23-procentowego podatku VAT, dzięki czemu zaoszczędzimy ponad 40 mln zł.

Duże inwestycje w torowiska zaczną się więc dopiero w roku 2012. W budżecie ma się wówczas znaleźć na ten cel kwota 42 mln zł. W 2013 będzie to tyle samo, w 2014 - 44 mln zł, a w 2015 - 30 mln zł. Drugie tyle do tych wydatków dorzuci Unia Europejska.

Już jednak wiadomo, że na pewno pierwszoplanową inwestycją nie będzie zapowiadana jeszcze w rok temu modernizacja torowiska w alei Piastów. Tramwaje Szczecińskie chwaliły się, że będzie to tzw. zielone torowisko. Nowe tory miały biec wśród malowniczej, a zarazem wytłumiającej hałas trawy.

Teraz na pierwszym planie jest doprowadzenie do porządku torów w ciągu ulicy Energetyków i Gdańskiej.

- To ze względu na to, że tą trasą zaczynają jeździć tramwaje niskopodłogowe, a stan torów na tych ulicach nie jest najlepszy - mówi Michał Przepiera. - Zmodernizowana zostanie też pętla na Basenie Górniczym.

Najwcześniej w 2012 r. rozpocznie się też modernizacja zdewastowanego torowiska i jezdni na ul. Potulickiej. Inwestycja opóźnia się, bo mający ją poprowadzić wydział inwestycji miejskich musi najpierw wykupić kilka działek w rejonie pętli tramwajowej.

Jedyną większą inwestycją w tym roku będzie zatem wymiana torowiska na Bramie Portowej. W czasie remontu powstanie także nowy zakręt dla tramwajów jadących al. Niepodległości od pl. Żołnierza - w stronę ul. Krzywoustego.

Szczecin zamierza za to kontynuować zakupy tramwajów niskopodłogowych. W budżecie miasta nie ma wprawdzie na to ani złotówki, ale zadanie to ma wziąć na własne barki spółka Tramwaje Szczecińskie. Fundusze będą pochodzić z kredytu, firma będzie też ubiegać się o pieniądze z Unii Europejskiej. Przetarg na 22 niskopodłogowe pojazdy zostanie ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Na razie Szczecin zamówił sześć takich wozów w bydgoskiej Pesie. Pierwszy z nich od wtorku już wozi pasażerów na linii 7. Drugi jest już w zajezdni. Kolejne cztery dojadą do końca marca.

źródło: Gazeta.pl

30 komentarzy