Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Wielki remont na Bramie Portowej. Komunikacyjna rewolucja

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez bartez

Przetarg na modernizację i rozbudowę torów i przystanków na jednym z najważniejszych szczecińskich skrzyżowań ogłosiły Tramwaje Szczecińskie. "Gazeta" poznała plan organizacji ruchu na czas remontu.
- Prace przy przebudowie torów na Bramie Portowej chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich.

Otwarcie ofert potencjalnych wykonawców przewidziane jest na 10 czerwca. Zwycięzca będzie miał za zadanie w ciągu 240 dni wykonać projekt, zdobyć pozwolenie na budowę i zrealizować inwestycję.

Największą zmianą na skrzyżowaniu będą nowe tory, umożliwiające tramwajom skręt z ul. Krzywoustego w al. Niepodległości (oraz w drugą stronę). To nowe połączenie ułatwi tymczasową organizację ruchu na wypadek np. awarii i zablokowania torów w innej części miasta. Zakręt pozwoli też w przyszłości na stworzenie nowej linii tramwajowej lub zmianę trasy jednej z istniejących. Kolejna nowinka to wspólne, tramwajowo-autobusowe przystanki. Zasięg modernizacji sięga skrzyżowania ulic Dworcowej i 3 Maja. Wymienione zostaną wszystkie tory.

Remont oznacza potężne zamieszanie komunikacyjne. "Gazeta" poznała "wytyczne nowej organizacji ruchu". Z dokumentu wynika, że cała inwestycja podzielona została na sześć etapów.

W pierwszym wstrzymany zostanie ruch tramwajów jadących od strony ul. Krzywoustego. "7" trasę Basen Górniczy-Krzekowo pokona jadąc przez plac Żołnierza i plac Rodła. Podobnym objazdem trasę Potulicka-Głębokie pojedzie "9". Na trasie al. Niepodległości-Gumieńce kursować ma autobus.

Drugi etap to wymiana torów od strony ul. Wyszyńskiego. Tramwaje nie będą mogły dotrzeć na Basen Górniczy. "2" i "7" pojadą na Potulicką, a linie "8" i "9" zostaną zawieszone.

W trzecim etapie przebudowane będzie główne skrzyżowanie torów. Operacja ma potrwać tylko jeden weekend, bo będzie oznaczać zawieszenie linii 2, 3, 7, 8, 8 Bis i 9. Uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

Czwarty etap to prace od strony al. Niepodległości oraz między Bramą Portową a ul. Dworcową. Tramwaje 2 i 3 nie będą kursować, 1 pojedzie z Głębokiego do Lasku Arkońskiego, a 9 z Głębokiego na Pomorzany.

Piąty etap: blokada torów w kierunku ul. Potulickiej. Do objazdów wykorzystany zostanie nowy zakręt, którym poprowadzona ma być okrężna trasa tramwajów 1 i 9 kursujących z Głębokiego przez centrum z powrotem na Głębokie.

Przebudowa oznacza, że ze swojej codziennej trasy będzie musiał zjechać niskopodłogowy swing. Zmieni się bowiem trasa linii 7, którą obsługują te wozy. Na razie nie wiadomo, jak i czy wozy poradzą sobie na objazdach.

Zmiana po 40 latach

Obecny kształt skrzyżowania przy Bramie Portowej powstał w końcówce 1970 r. Wcześniej układ ulic i torów był taki, jakim stworzyli go niemieccy gospodarze Szczecina na początku XX w. Skrzyżowanie było zbyt ciasne, brakowało sygnalizacji. Prace przy przebudowie ciągnęły się aż trzy lata. "Głos Szczeciński" pisał wówczas, że winne było "ślimacze tempo pracy, liczne przestoje, niedokładne wykonywanie robót". Kiedy w listopadzie 1970 r. budowę oficjalnie zakończono, okazało się, że nie działa sygnalizacja. Powodem było uszkodzenie kabli, które zakopano zbyt płytko. Ciekawostką jest to, że jedna z ówczesnych koncepcji przebudowy zakładała budowę ronda zamiast skrzyżowania. To wiązałoby się jednak z rozbiórką lub przesunięciem zabytkowej Bramy Portowej.

źródło: Gazeta.pl

Przeczytaj również: Rusza przetarg na długo oczekiwaną przebudowę (4.05.2011)

8 komentarzy