Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Brakuje pieniędzy na naprawę wszystkich torowisk

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Modernizacja szczecińskich torowisk z pomocą unijnych pieniędzy ograniczy się do przebudowy czterech odcinków torów i nie rozwiąże problemu wyeksploatowanych, ważnych węzłów komunikacyjnych.
Fatalny stan szczecińskich torowisk tramwajowych ukazał swoje nowe oblicze przy okazji modernizacji skrzyżowania przy Bramie Portowej. Jak informowaliśmy, po zmianie organizacji ruchu, którego efektem będzie m.in. skierowanie linii 7 i 8 na ulicę Potulicką, niskopodłogowe swingi na ponad miesiąc zostaną zamknięte w zajezdni. Nie ma dla nich bowiem innych (poza linią 7 i 8) bezpiecznych tras.

Miasto ma plan modernizacji torowisk do 2015 r. Wydatki szacowane są na 222 mln zł. Połowa ma być zwrócona z unijnych funduszy zapisanych w rządowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.

Co zostanie zrealizowane? Krystyna Gawrońska, dyrektor odpowiadający w spółce Tramwaje Szczecińskie za inwestycje, wymienia cztery inwestycje.

1. Modernizacja torów od mostu Długiego do Basenu Górniczego łącznie z przebudową pętli.

- Pętla zostanie tak przebudowana, by była już dostosowana do linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - mówi Krystyna Gawrońska.

SST ma połączyć bezpośrednio Zdroje z centrum.

2. Modernizacja torów w al. Piastów od ronda Szyrockiego do placu Szarych Szeregów.

3. Modernizacja torów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej.

- To brakujący odcinek na już zmodernizowanych torach w ciągu al. Bohaterów Warszawy - wyjaśnia Krystyna Gawrońska.

4. Modernizacja torów na ulicy Wawrzyniaka.

Do tego dochodzi remont zajezdni Pogodno połączony z dobudową jednej nawy, w której znajdzie się tokarka podtorowa, która umożliwia obróbkę tramwajowych kół bez konieczności ich demontażu.

I to tyle. W planach była jeszcze modernizacja torów na pl. Rodła łącznie z odcinkiem do ul. Matejki. Powstała nawet część dokumentacji.

- Z przyczyn finansowych ta inwestycja będzie możliwa dopiero po 2014 r. - mówi Krystyna Gawrońska.

Do tego czasu można jeszcze spodziewać się drobnych prac remontowych (np. przebudowa pętli w Lasku Arkońskim).

Ta lista oznacza, że przed 2014 roku nie będzie kolejnych, w pełni zmodernizowanych tras, które pozwolą na bezpieczną eksploatację tramwajów niskopodłogowych poza liniami 7 i 8. Na razie tylko nieoficjalnie rozpatruje się możliwość modernizacji niewielkich odcinków torów np. na linii 12, która jest najbardziej obciążona. Takie drobne inwestycje mogłyby ją udrożnić dla niskopodłogowców, których niebawem przybędzie. Tramwaje Szczecińskie kupują właśnie 22 nowe tramwaje tego typu (będą trafiać do nas sukcesywnie między styczniem 2013 a kwietniem 2014 r.).

źródło: Gazeta.pl

14 komentarzy