Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Wielka zmiana na Wyszyńskiego: autobusy jak tramwaje

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane

Już niedługo autobusy pospieszne będą jeździć ulicą Wyszyńskiego po torach i zatrzymywać na tramwajowych przystankach.
- Przez całą sobotę będą trwały prace przy układaniu zielonego asfaltu między torami na przystankach przy Bramie Portowej - wyjaśnia powody wstrzymania ruchu tramwajów Dariusz Wołoszczuk z biura prasowego Urzędu Miasta. - W zastępstwie będą kursować autobusy.

Zielony asfalt ułożony zostanie przy wszystkich przystankach, które znajdują się na skrzyżowaniu. Kolor nawierzchni oznacza, że będą przy nich zatrzymywać się zarówno tramwaje, jak i autobusy.

To nie jest niespodzianką, bo magistrat od dawna zapowiadał, że na Bramie Portowej powstają wspólne tramwajowo-autobusowe przystanki. W al. Niepodległości, w ramach przebudowy ulic wokół "Kaskady" zbudowano nawet krótki, około 100-metrowy odcinek torowiska przygotowanego także do jazdy autobusów. Jest wyłożony właśnie zielonym asfaltem. Autobusy będą korzystać z niego po zakończeniu przebudowy Bramy Portowej.

Nowością jest to, że magistrat chce znacznie rozszerzyć wspólne pasy tramwajowo-autobusowe. To pomysł zespołu ds. organizacji ruchu działającego przy Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

- Jeszcze w tym roku taki wspólny pas powstanie na ul. Wyszyńskiego - mówi Dariusz Wołoszczuk.

Kilka dni temu, w nocy, przeprowadzone zostały próby. Przegubowe autobusy przejechały środkiem ul. Wyszyńskiego po torach, zatrzymując się na tramwajowych przystankach (z tej próby pochodzi udostępnione przez Urząd Miasta zdjęcie).

Plan zakłada, że ze wspólnego pasa będą korzystać autobusy pospieszne (dlaczego na razie tylko pospieszne o tym w dalszej części tekstu). Zarówno te jadące w kierunku centrum, jak i w kierunku prawobrzeża. W tym celu przebudowane zostaną przystanki w dolnej części ul. Wyszyńskiego, tuż przy skrzyżowaniu przed Mostem Długim. Autobusy będą wjeżdżać na nie, poruszając się wzdłuż specjalnie wyprofilowanych krawężników tworzących swoiste szyny dla kół. Umożliwią one precyzyjne, wygodne dla pasażerów zatrzymanie się przy peronie przystanku, a także bezpieczne minięcie się pojazdów nadjeżdżających z przeciwnych stron.

- Skierowanie autobusów na torowisko i przystanki tramwajowe umożliwi ominięcie przez nie zatłoczonej i czasem zakorkowanej jezdni - tłumaczy Wołoszczuk.

Jadące od strony prawobrzeża autobusy będą uprzywilejowane już od ul. Energetyków, na której istnieje wyznaczony pas tylko dla autobusów i taksówek. Z Mostu Długiego pospieszne wjadą wprost po torach na przystanek wspólny z tramwajami. Potem zatrzymają się na takim samym przystanku na Bramie Portowej. Dopiero, skręcając w al. Niepodległości, wjadą na jezdnię. Podobnie będzie wyglądał ruch w przeciwną stronę. Autobusy wjadą na tory na wysokości skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Bogurodzicy.

Pewne jest już to, że linii autobusowych korzystających z wydzielonych, wolnych od korków linii tramwajowych będzie więcej. Kolejny odcinek powstanie na placu Zwycięstwa, czyli między Bramą Portową, a ul. Krzywoustego. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja przebudowy placu. Inwestycja może zostać zrealizowana w przyszłym roku. Dzięki temu bezkolizyjnie od Mostu Długiego do ul. Krzywoustego pojadą linie 75, 61 i 81 (do czasu przebudowy placu Zwycięstwa ze względów bezpieczeństwa nie będą korzystać z tramwajowo-autobusowego pasa na ul. Wyszyńskiego). Magistrat twierdzi, że na tym tego typu inwestycje się nie skończą.

- Przygotowujemy kolejne rozwiązania ułatwiające poruszanie się komunikacji miejskiej na terenie Szczecina - zapewnia Wołoszczuk.

Wspólne pasy tramwajowo-autobusowe, które są niezależne od "zwykłej", zatłoczonej jezdni, to rozwiązanie powszechne w zachodniej Europie i Skandynawii. Tego typu ciągi komunikacyjne prowadzone są często przez ulice niedostępne dla zwykłych samochodów.

źródło: Gazeta.pl

27 komentarzy