Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Autobusy na gaz będą jeździły po ulicach Szczecina?

Marek Jaszczyński, GS24.pl,

dodane przez MQ

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" chce kupić autobusy zasilane gazem ziemnym. Jest szansa sfinansowania inwestycji w ramach konkursu "Gazela".
- Złożyliśmy wniosek o wartości 30 milionów złotych na zakup 15 autobusów zasilanych gazem - mówi Krzysztof Putiatycki, prezes SPAK.

- Inwestycja może być sfinansowana w 100 procentach. Konkurs prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

SPAK startuje w programie "System zielonych inwestycji (GIS Green Investment Scheme) Gazela - niskoemisyjny transport miejski." Do podziału jest 80 milionów złotych. Do NFOŚiGW wpłynęły wnioski o dofinansowanie dla 32 przedsięwzięć, na kwotę dofinansowania 643,6 mln złotych.

Wnioski dotyczą zakupu 362 niskoemisyjnych autobusów miejskich. Do końca maja potrwa pierwszy etap, oceny formalnej wniosków. O tym, kto otrzyma pieniądze dowiemy się dopiero pod koniec roku.

Nowoczesne autobusy, wykorzystywane w transporcie publicznym na świecie napędzane są coraz częściej gazem - zarówno dobrze znanym w Polsce (propan-butan), jak i gazem ziemnym (lub biogazem uzyskiwanym m.in. ze ścieków).

Technologia CNG, czyli sprężonego gazu ziemnego, charakteryzuje się bardzo niewielką ilością emitowanych zanieczyszczeń i wysokim bezpieczeństwem (również w razie wypadków). Autobusy napędzane gazem CNG spotkać można na ulicach m.in. Gdyni, Elbląga, Inowrocławia, Krakowa, Mielca, Mysłowic, Przemyśla, Radomia, Rzeszowa, Słupska, Tarnowa, Torunia, Wałbrzycha, Wrocławia i Zamościa.

Do wad tej technologii należy zaliczyć stosunkowo jeszcze niewielką w Polsce liczbę stacji tankowania paliwa CNG. Dlatego też w programie GAZELA wprowadzono możliwość m.in. rozbudowy infrastruktury niezbędnej do obsługi takiego taboru.

- Taką inwestycję moglibyśmy przeprowadzić wspólnie z gminą - informuje prezes Putiatycki. W Gdyni autobusy napędzane gazem ziemnym pojawiły się w 2007 roku, było to 5 autobusów przegubowych man lion's city g CNG.

Obecnie flota autobusów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej wynosi 16 sztuk, wszystkie to osiemnastometrowe przegubowce. Koszt zakupu jednego takiego autobusu wynosi 1,36 mln złotych, w stosunku do konwencjonalnego autobusu z silnikiem diesla jest droższy o 100- 150 tysięcy złotych.

Autobusy jak dotychczas sprawdzają się bardzo dobrze, nie tylko dla pasażerów, ale także dla finansów firmy.

- W ciągu pięciu lat zaoszczędziliśmy ponad 3 900 tysięcy złotych na paliwie - mówi Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Podobne są korzyści dla środowiska. Gaz jest sprężany do 200 barów i tankowany do zbiorników na dachu pojazdu. Operacja trwa około kwadransa. Na jednym tankowaniu autobus przejeżdża 400 kilometrów. Co ciekawe, ze stacji sprężania mogą korzystać także inne pojazdy. W Gdyni codziennie jest około pięćdziesięciu takich aut.

źródło: GS24.pl

10 komentarzy