Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Jest przetarg na modernizację torów na ul. Gdańskiej i Energetyków. Opis zmian

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Powstaną wspólne tramwajowo-autobusowe przystanki i wspólny fragment trasy. Do tego nowa sieć trakcyjna i przebudowa, zadaszona pętla na Basenie Górniczym. Tramwaje Szczecińskie ogłosiły przetarg na modernizację linii tramwajowej wzdłuż ul. Energetyków i Gdańskiej.
Otwarcie ofert nastąpi 7 lutego 2014 roku. Jeśli proces wyboru zwycięzcy przetargu pójdzie sprawnie i bez odwołań, to wczesną wiosną można spodziewać się podpisania umowy. Wykonawca będzie miał 270 dni na realizację kontraktu.

- Torowisko musi być gotowe, zanim ukończona zostanie budowa nowej linii tramwajowej z Basenu Górniczego do ul. Turkusowej - mówi Dariusz Wołoszczuk z ZDiTM.

Modernizacja obejmie odcinek od zjazdu z mostu Długiego do pętli na Basenie Górniczym. Najwięcej zmian będzie na odcinku między mostem Długim i zjazdem z Trasy Zamkowej, w pobliżu Baltony. Na tym odcinku powstanie PAT, czyli pas autobusowo-tramwajowy ze wspólnymi przystankami: przy Baltonie i przy ul. Energetyków. Z tego powodu zmieni się organizacja ruchu przy wjeździe na most Długi od strony prawobrzeża. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Nad każdym z nich, jeszcze przed przeprawą będą sygnalizatory. Czerwone światło zapali się nad pasem z torem tramwajowym, w chwili gdy od strony prawobrzeża będzie jechał tramwaj lub autobus. Pojazdy komunikacji miejskiej będą wykrywane przez pętlę indukcyjną wbudowaną w PAT. Komunikacja miejska ma więc mieć pierwszeństwo i płynny wjazd na przeprawę.

Na odcinku od Baltony do Basenu Górniczego tramwaje i autobusy zostaną rozdzielone. Powstaną jednak dwa wspólne przystanki: przy ul. Merkatora i przy dawnej stoczni Parnica. Autobusy będą miały możliwość zjechania z lewego, wewnętrznego pasa na przystanek, a następnie włączenia się do ruchu. W praktyce to rozwiązanie może służyć jedynie w przypadku awarii tramwajów i skierowania autobusów zastępczych. Nawet jeśli autobusy pospieszne zostaną na tym odcinku, to i tak na te przystanki nie wjadą, bo na ich wysokości także i dziś się nie zatrzymują.

Nowością będzie też obniżenie poziomu torowiska pod wiaduktem kolejowym na ul. Gdańskiej. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 10 km na godzinę.

Dużo zmieni się też na pętli na Basenie Górniczym. Tory zostaną połączone z nową trasą prowadzącą na ul. Turkusową w Zdrojach. Wszystkie perony zostaną zadaszone, a budynki zaplecza socjalnego kierowców i motorniczych przebudowane. Pasażerowie jadący autobusami od strony Dąbia będą wysadzani od razu na przystanku dla tramwajów jadących w kierunku prawobrzeża.

Wszystkie przystanki na całej trasie i na pętli będą miały taki standard jak na Bramie Portowej. To krawężniki umożliwiające kierowcy autobusu podjechanie blisko krawędzi i płytki o strukturze ułatwiającej poruszanie się osobom niewidomym.

Na razie nie ma planu tymczasowej organizacji ruchu tramwajów i autobusów na czas przebudowy torowiska.

Współczesna linia tramwajowa między mostem Długim i Basenem Górniczym powstała w latach 1964-1973. Przebudowano wówczas ciasny, przedwojenny szlak (ulicę i tory) na arterię, jaką widzimy obecnie.

źródło: Gazeta.pl

Przeczytaj również: Gdańska i Energetyków do przebudowy (20.12.2013)

9 komentarzy