Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Lubelskie: Lublin rozwija i modernizuje komunikację miejską

Rafał Jasiński, Transport Publiczny,

dodane przez zack1989

Ponad pół miliarda złotych jest warty projekt realizowany właśnie przez samorząd Lublina. Zadanie dotyczy głównie budowy i modernizacji infrastruktury drogowej, w tym rozwoju sieci trakcyjnej dedykowanej trolejbusom oraz pozyskaniu taboru do przewozów komunikacją miejską. Realizacja przedsięwzięcia ma zakończyć się w przyszłym roku.
Założenia projektu
Trwające od 2010 r. zadanie pn. „Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego” to jeden z największych projektów unijnych realizowanych przez samorząd miejski. Jego wartość to 520 635 102 PLN. Większa część środków (ponad 310 mln PLN) to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zostało przyznane w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Przedsięwzięcie ma zakończyć się do końca 2015 roku.

Celem projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców Lublina. Ma być to osiągnięte przez wzrost niezawodności i efektywności funkcjonowania transportu publicznego. W wyniku jego realizacji ma nastąpić także poprawa komfortu podróży transportem zbiorowym. Nie bez znaczenia jest większa dostępność do autobusów i trolejbusów dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Cele te mają być osiągnięte przy redukcji niekorzystnego oddziaływania systemu transportu miejskiego na środowisko.
Więcej sieci trakcyjnej
Podstawowym zadaniem jest rozbudowa sieci trakcyjnej. Po zrealizowaniu inwestycji druty mają zawisnąć nad 26 km miejskich ulic. Po oddaniu do użytku całości przewidzianych prac trolejbusy zawitają do nowych osiedli, w tym „sypialni” miasta. Powstanie również nowa zajezdnia trolejbusowa oraz kilka dodatkowych pętli dla pojazdów zasilanych energią elektryczną z sieci. Modernizacją zostaną objęte ulice i skrzyżowania w kierunku priorytetowego traktowania pojazdów miejskiego transportu zbiorowego. Wraz z rozwojem sieci poważnie rozbudowany i wzmocniony zostanie układ zasilania, np. powstanie dziewięć podstacji.

W wyniku już przeprowadzonych prac sieć trakcyjna pojawiła się w dzielnicach Czuby, LSM, na Felinie Kalinowszczyźnie oraz w centrum miasta (aleja Unii Lubelskiej). Docelowo, choć w dalszej perspektywie czasowej i poza wspomnianym projektem, ma zostać doprowadzona do największej dzielnicy mieszkaniowej w północnej części Lublina – Czechowa. Trolejbusy będą wtedy dojeżdżać do osiedla Choiny. Jednak inwestycja ta planowana jest do realizacji po 2015 r.
Pojazdy
Ponadto w ramach zadania miasto zyska ponad 170 pojazdów komunikacji miejskiej. Docelowo na ulice ma trafić 100 autobusów i 70 trolejbusów. Wśród tych ostatnich 20 pojazdów ma być wyposażonych w autonomiczny silnik spalinowym.

W ubiegłym roku Spółka Autosan sfinalizowała dostawy 53 autobusów Autosan Sancity 12LF o długości 12 metrów, tym samym w chwili obecnej tabor komunikacji miejskiej dysponuje łącznie 100 nowych autobusów. Wcześniej dostarczonych zostało 20 9-metrowych autobusów Autosan Sancity 9LE. Ponadto na miejskie ulice wyjechało 27 przegubowych autobusów marki Mercedes Citaro G.

Kontrakty na dostawę trolejbusów są realizowane (bądź zostały zrealizowane) przez dwóch wykonawców: Solaris Bus&Coach oraz polsko-ukraińskie konsorcjum Ursus-Bogdan. Pierwsza z wymienionych spółek wykonała już zamówienie na dostarczenie 20 trolejbusów Trollino 12, wyposażonych w autonomiczny silnik spalinowym. Solaris wybuduje również 12 trolejbusów przegubowych o długości 18-metrów. Mają one zostać dostarczone w bieżącym roku. Natomiast konsorcjum Ursus-Bogdan realizuje kontrakt na dostarczenie 38 trolejbusów Ursus T70116. Pierwsze pojazdy tego typu już kursują, natomiast pozostałe pojazdy mają być dostarczone w roku 2014 (12 sztuk) oraz 2015 (21 sztuk). Także te pojazdy są wyposażone w alternatywny napęd, który energię pobiera z baterii.

Zamówione pojazdy są niskopodłogowe i mają na wyposażeniu pojazdów klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring oraz automaty do sprzedaży biletów. Problemem okazała się jednak jakość wykonania. Prasa wielokrotnie donosiła o awariach autobusów Autosan, wady ujawniono również podczas odbioru pojazdów polsko-ukraińskiego konsorcjum.

Dodatkowo miejski przewoźnik autobusowy zyska trzy pojazdy dla ekip naprawczych.
Zarządzanie ruchem
Projekt zakłada także budowę i uruchomienie systemu zarządzania ruchem oraz komunikacją publiczną. Celem jego powstania jest poprawa płynności jazdy po mieście. Powinno to przyczynić się również do ograniczenia emisji spalin.
Nie tylko Rozwój Polski Wschodniej
Lublin sięgnął także po środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Realizowany jest projekt dotyczący poprawy infrastruktury pasażerskiej na przystankach. Efektem zadania pn. „Modernizacja infrastruktury przystankowej wraz z budową systemu informacji pasażerskiej dla poprawy jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej w Lublinie” jest wyremontowanie bądź modernizacja 41 zatok autobusowych, zakup i montaż 128 wiat przystankowych i 368 słupków przystankowych oraz stworzenie podstaw systemu informacji pasażerskiej. Ponadto wybrane przystanki wyposażono w monitoring, bezobsługowe toalety oraz biletomaty.

Projekt o wartości 13 202 400,83 PLN uzyskał dofinansowanie w wysokości 9 242 457,83 PLN ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

źródło: Transport Publiczny

brak komentarzy