Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Warszawa: II linia metra ruszyła. HGW: To moment historyczny

jd, Rynek Kolejowy,

dodane przez pioko17

O 9.40 w niedzielę pierwszy pociąg metra, z panią prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz na pokładzie, odjechał ze stacji Świętokrzyska. Skromne otwarcie nowej linii kończy kilkuletnią, pełną przygód, budowę. W ten weekend nowym, centralnym odcinkiem II linii metra można jeździć za darmo.
- To jest moment historyczny - mówiąc to pani prezydent pokazywała mapę z 1938 r. z zaznaczoną, planowaną wtedy linią metra. Dziś linia łącząca oba brzegi stolicy ruszyła.

- Chciałabym podziękować warszawiakom, którzy przez kilka lat znosili niewygody, ale już jutro jadąc do pracy będą mogli nastawić budziki na nieco późniejszą godzinę - powiedziała chwilę przed wejściem do pociągu pani prezydent. - To było dla nas duże wyzwanie technologiczne. Ale nie ulega wątpliwości, że nowa linia zmieni Warszawę. Nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić. Tak jak zmienił się Ursynów, czy Bielany po uruchomieniu pierwszej linii, tak zmieni się teraz Praga - tłumaczyła.

Otwarcie centralnego odcinka II linii metra, które było przekładane od jesieni zeszłego roku, odbyło się skromnie. Po przemówieniu przy wejściu na stację Świętokrzyska miejscy urzędnicy i dziennikarze zjechali efektownymi schodami ruchomymi na stację i stłoczeni wsiedli do pociągu. Po chwili komunikat z głośników poinformował, że stacja oficjalnie została otwarta a o 9.40 pociąg odjechał.

Urzędnicy podkreślają, że dzięki nowej linii podróż z Pragi do centrum skróci się kilkukrotnie. Przejechanie całego odcinka to 10-12 minut. Z kolei dojechanie do metra z Dworca Wileńskiego trwa 7 minut. Metro jest znakomitym środkiem transportu do Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski, do Muzeum Pragi, Teatru Powszechnego czy też miejskiego Ogrodu Zoologicznego. Ze stacji Stadion Narodowy są dwa kroki na arenę, na której odbywa się wiele imprez, nie tylko sportowych, a także nad Wisłę. Natomiast na lewym brzegu rzeki, jedno z wyjść ze stacji Centrum Nauki Kopernik prowadzi wprost na bulwary wiślane, które stają się jednym z ulubionych miejsc rekreacji warszawiaków.

Centralny odcinek II linii metra w pigułce:
• 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński,
• 6 wentylatorni,
• czas przejazdu całej trasy: 10 - 12 min,
• częstotliwość kursowania: około 3 min,
• początek kursowania: 8 marca 2015 r.
• koszt budowy wraz z zakupem taboru - 5 942 289 708 zł,
• wartość dofinansowania z UE 3 111 000 zł,
• podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę - 28 października 2009 r.,
• rozpoczęcie prac w terenie: ul. Prosta - 11 września 2010 r., Powiśle - 15 listopada 2010 r., ul. Sokola - 4 czerwca 2011 r., ul. Świętokrzyska - 11 czerwca 2011 r., ul. Targowa - 15 października 2011 r.,
• zakończenie prac budowlanych - 30 września 2014 r.,
• wykonawca: konsorcjum Astaldi/Gülermak/Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów,
• głębokość stacji do poziomu peronu: Rondo Daszyńskiego -15 m, Rondo ONZ - 14 m, Świętokrzyska - 19 m, Nowy Świat-Uniwersytet - 23 m, Centrum Nauki Kopernik - 19 m, Stadion Narodowy- 13 m, Dworzec Wileński - 13 m,
• zużyto463 000 m³ betonu, 48 000 ton stali,
• długość peronów na stacjach - po 120 m,
• długość tuneli - 4,2 km,
• średnica tunelu - 5,4 m
• prędkość drążenia tunelu tarczą TBM (Tunell Boring Machine) - 80 m na tydzień,
• długość tunelu pod dnem Wisły - 870 m,
• długość łącznika pomiędzy I a II linią - 533 m.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy